Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D80 vs pentax K10D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D80 vs pentax K10D

Hallo,

Ik heb een vraag over de keuze van een dslr camera

Ik ben bij de plaatselijke fotoboer geweest achter een woordje uitleg en prijzen van de nieuwe camera’s, het volgende ben ik te weten gekomen.

-Dienst na verkoop zou pentax beter zijn dan nikon en canon
    -pentax zou vroeger één van de betere camera’s geweest zijn en ze zouden nu terug aan een opmars bezig zijn.
    -Nikon D80 zou een kleine D200 zijn en dus een zeer sterke camera
    -de lenzen van pentax een stuk goedkoper dan de lenzen van nikon

Nu de prijzen

Nikon D80 met 18/70 dx lens en een gratis sd kaartje van 2GB voor 1400€
    Pentax K10D met 18/55 lens 1199€
    Pentax K10D met 18/55 + 50/200 lens voor 1449€ (als ik deze optie kies gaat hij naar pentax bellen voor een iets scherper prijs en/of een gratis snelle sd kaart van 2gig)

Nu heb je blijkbaar meer voor uw geld als ik voor de pentax zou kiezen maar is het toestel dan ook evengoed als de nikon D80?
    Ik zou het toestel veel gebruiken voor de foto’s te vergroten tot 7 a 8m lengte zonder veel kwaliteitverlies.

Graag had ik hier uw menig over

grtz
    Last edited by Itchypoe; 10 januari 2007, 19:23.
    www.digisolution.be

Re: Nikon D80 vs pentax K10D

foto’s te vergroten tot 7 a 8m lengte zonder veel kwaliteitverlies
    Woooow , die zou ik wel eens willen zien ! Hoe ga je dat klaarspelen ?
    It's the mind and heart behind a camera that matters, not the gear.

Comment

ja verleis is er natuurlijk altijd maar het moet vanop +/- 3a4 meter toch scherp zijn.
      www.digisolution.be

Comment

Ik zou voor nikon gaan. Alleen al voor de grotere keuze aan lenzen.
        Nikon D50

Comment

zou voor hasselblad gaan als je zulke vergrotingen wilt maken (20 a 25000 euro)

K10D is momenteel de camera welke volgens mij het meest te bieden heeft in zijn segment en dan nog voor een zeer aantrekelijke prijs. Ga eens op de pentax forums kijken wat belekes dat ge daar kunt mee maken.
          camera heeft weater/dust proofing, ingebouwde beeldstabilisatie, auto iso selectie, zeer heldere zoeker (een van de weinige in dit segment die de zeer kostelijke glas prisma zoeker gebruiken ipv goedkopere pentamirrors) anti dust systeem.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door puerte Bekijk bericht
            zou voor hasselblad gaan als je zulke vergrotingen wilt maken (20 a 25000 euro)

K10D is momenteel de camera welke volgens mij het meest te bieden heeft in zijn segment en dan nog voor een zeer aantrekelijke prijs. Ga eens op de pentax forums kijken wat belekes dat ge daar kunt mee maken.
            camera heeft weater/dust proofing, ingebouwde beeldstabilisatie, auto iso selectie, zeer heldere zoeker (een van de weinige in dit segment die de zeer kostelijke glas prisma zoeker gebruiken ipv goedkopere pentamirrors) anti dust systeem.
            Volgens dpreview zouden er wel problemen zijn met de jpeg engine....
            Dus RAW is de boodschap!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Itchypoe Bekijk bericht
              Hallo,

- -de lenzen van pentax een stuk goedkoper dan de lenzen van nikon
              Zijn inderdaad goedkoper wel opletten dat deze niet zo lichtsterk zijn als de veel duurdere modellen van Nikon en Canon, zijn wel evengoed qua kleur,contrast,scherpte als vertekening, dus als je veel in wat donkere omgeving gaat foto's maken!

Nu de prijzen

Pentax K10D met 18/55 lens 1199€
              Pentax K10D met 18/55 + 50/200 lens voor 1449€ (als ik deze optie kies gaat hij naar pentax bellen voor een iets scherper prijs en/of een gratis snelle sd kaart van 2gig)

Is minstens 100€ te duur zelfs voor plaatselijke fotoboeren.
              grtz
              Beide camera's hebben hun voordelen en zijn technisch in orde, de Pentax is voor het moment wel het meest voorzien van de aller nieuwste snufjes.
              Dat maakt de Nikon wel erg duur.zeker als je bedenkt dat als je met raw bestanden wilt werken dit bij Nikon nog eens 150€ extra kost, terwijl de Pentax het Adobe formaat ondersteunt.
              Last edited by Achterna; 10 januari 2007, 21:06.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Achterna Bekijk bericht
                Beide camera's hebben hun voordelen en zijn technisch in orde, de Pentax is voor het moment wel het meest voorzien van de aller nieuwste snufjes.
                Dat maakt de Nikon wel erg duur.zeker als je bedenkt dat als je met raw bestanden wilt werken dit bij Nikon nog eens 150€ extra kost, terwijl de Pentax het Adobe formaat ondersteunt.

aha dat wist ik al niet, bedankt voor de informatie
                www.digisolution.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Achterna Bekijk bericht
                  Jongens, ga eens langs bij De Greef in Edegem voor prijzen !

Comment

Ik zou niet alleen naar de opties kijken maar ook naar bv AF prestaties, zeker als je ooit sport en andere actie wil vastleggen. Ik kan verkeerd zijn, maar voor snelle en complexe AF (focus tracking) prestaties denk ik dat Nikon en Canon toch een streepje voor hebben op de andere merken. Hun groot aanbod aan AFS/USM objectieven helpt mijns inziens hier zeker in mee.

MVG,

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door frank207be Bekijk bericht
                      Ik zou niet alleen naar de opties kijken maar ook naar bv AF prestaties, zeker als je ooit sport en andere actie wil vastleggen. Ik kan verkeerd zijn, maar voor snelle en complexe AF (focus tracking) prestaties denk ik dat Nikon en Canon toch een streepje voor hebben op de andere merken. Hun groot aanbod aan AFS/USM objectieven helpt mijns inziens hier zeker in mee.

MVG,
                      Met deze lenzen is dit geen probleem meer.
                      http://www.dslr.nl/?cat=nieuws&act=artikel&id=485

Comment

nu ik was altijd wat fan van de nikon D80 maar als de pentax K10D hetzelfde kan voor minder geld, tja...
                        of heb ik het mis?
                        www.digisolution.be

Comment

En niet vergeten dat de 2e hands markt voor Pentax lenzen in vergelijking met Nikon en Canon bijna onbestaande is.
                          There is no such thing in anyone's life as an unimportant day. / Alexander Woollcott
                          A diplomat is a man who always remembers a woman's birthday but never remembers her age.
                          Contra principia negantem disputari non potest. BD Lidnummer : BD0394BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Itchypoe Bekijk bericht
                            nu ik was altijd wat fan van de nikon D80 maar als de pentax K10D hetzelfde kan voor minder geld, tja...
                            of heb ik het mis?
                            de k10d staat zelfs een trappeke hoger dan de d80 en dit aan een zeer aantrekkelijke prijs. Als je over geen arsenaal Nikon lenzen beschikt is volgens mij de keuze vlug gemaakt.
                            de k10d staat dichter tegen de D200 dan de d80
                            Last edited by puerte; 11 januari 2007, 08:23.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Franciskine Bekijk bericht
                              En niet vergeten dat de 2e hands markt voor Pentax lenzen in vergelijking met Nikon en Canon bijna onbestaande is.

Wel, ik kocht op die onbestaande tweedehands markt ongeveer een 15-tal topobjectieven in ongeveer 1,5 jaar... Normaal moet er vandaag of morgen overigens nog eentje binnenkomen (FA31/1.8 limited). Ze is kleiner... ja, maar de vraag is ook wel kleiner ook. Relatief (vraag vs aanbod) is de markt imho behoorlijk groot hoor.

On topic:
                              - Echte AF tracking heeft Pentax idd nog niet. Hangt af wat je wilt fotograferen, maar voor mij geen punt. Zelfs bij intensieve wildlife fotografie heb ik dit nog niet gemist.
                              - De K10D is een camera waarover is nagedacht. Sinds ik 'm heb sta ik meer te kijken van alle kleine details waar in de reviews met geen woord wordt over gerept. Ik denk dan vooral aan de manier waarop de belichtingsmodes verregaand kunnen worden afgesteld en hoe de bediening is uitgekiend.
                              - JPG engine zwak? ZEVER!! Dit komt allemaal uit 1 review, nl die op dpreview.com. En Phil Askey test ENKEL default settings!!! RAW nodig?? Nope, toch niet meer dan bij andere merken!! Pentax stelde de K10D default in op natural JPG mode, niet verscherpt, laag contrast. Dit omdat deze camera bedoeld is voor een andere doelgroep dan de instappers, i.e. hij is gemaakt voor gevorderde amateurs (vgl D200!! maar dan met een Pentax accent). Deze willen geen "mooie" JPG uit de camera, maar een JPG waar mee kan worden gewerkt, en waar de camera dus zo min mogelijk heeft mee gefoeterd. Wil je een "mooie" JPG uit de camera, kies dan bright JPG mode, die JPGs zijn afgewerkt zoals deze op de Pentax K100D, en daar was diezelfde Phil Askey over in de wolken!!!!!

K10D of D80. Twee verschillende beestjes imho. Ik wou dat mensen eens zouden stoppen camera's van zelfde MP te vergelijken alsof het dezelfde beestjes zouden zijn ipv camera's voor eenzelfde doelgroep te vgl. En de weinigen die dat wel doen, rekenen dan weer af op MP... Domme domme mensen...

Mijn belangrijkste raad: Eens vastpakken kan soms nog heel wat verschil maken in je gevoel. Maar je kan met geen van beiden missen denk ik!

Wim
                              Last edited by ishpuini; 11 januari 2007, 09:00.
                              Life's Pentaxic! (Pentax K-3II (+grip) + 20-tal objectieven, Pentax Q, 2 flashkes, een hoop filters en andere accessories, teveel tassen en statieven, en dan nog een fameuze digidoka)

Comment

Working...
                              X