Ik weet dat er al heel wat topics gelijkaardig aan deze zijn, maar ik zou toch nog eens graag jullie advies horen specifiek voor mijn geval. Ik twijfel tussen de Nikon D40 met kitlens (€557) en de Canon 400D met 17-85 IS lens (€1171). Op het eerste zicht misschien een vreemde keuze, gezien het prijsverschil, maar wat mij bij beide modellen aanspreekt is de compactheid van de toestellen en het feit dat het gaat om twee recente modellen die niet na een maand zullen vernieuwd worden of op voorhand verouderd zijn. In het geval van de Canon zou ik niet kiezen voor de kitlens, omdat die qua kwaliteit minder goed schijnt te zijn, maar voor de 17-85 met image stabilization. Dit verhoogt wel de aankoopprijs, maar het lijkt mij verstandiger dan eerst de kitlens er bij te nemen, om die daarna te vervangen door de 17-85, en de kitlens nooit meer te gebruiken. De Nikon D40 lijkt mij een zeer goed toestel (zeker voor een beginneling) voor een bescheiden prijs, maar daar tegenover staat dat je als je op termijn wil upgraden wel beperkt bent qua lenskeuze (gezien het ontbreken van een AF-motor in de body) en dat de Nikon qua mogelijkheden onder doet voor de Canon (logisch gezien het prijsverschil...). De grootte en het gewicht is dan weer een pluspunt voor de D40, dat zeker een belangrijke rol speelt als je bijvoorbeeld op reis hele dagen met het toestel rond je nek loopt. Eén van de dingen waar ik het toestel voor wil gebruiken is het fotograferen binnen in kerken, iets waarvoor de image stabilization wel van pas kan komen. Kunnen jullie mij nog verder helpen met voor- en nadelen van beide toestellen op een rijtje te zetten?
Pib
Pib
Comment