Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony alpha of canon D30/350?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Sony alpha of canon D30/350?

Hallo,

Zoals zovelen zie ik door de bomen het bos niet meer... Ik ben op zoek naar een goeie dslr voor concertfotografie: slechte lichtomstandigheden en bewegende personen...
    Ik had een budget van 1000 - 1500 EUR in gedachten en qua toestel zegt de canon d30 mij wel iets. Anderszijds ben ik tot nu toe altijd een sony gebruiker geweest (cybershot H1 - vind ik nog steeds een zeer goeie outdoor point-and-shoot, maar voor concertfotografie te traag en geen goeie ISO). Wie heeft ervaring met de canon d30 of 350 of sony alpha en kan mij helpen?
    Alle tips welkom!

Re: Sony alpha of canon D30/350?

Ik ben ook een (fervent) Sony gebruiker, maar heb geen ervaring met de Alpha noch met andere DSLR's. Volgens mij maakt het niet zoveel uit welke camera je kiest binnen dit budget, maar des te meer de keuze van de lens.
    Voor (low light) concertfotografie zou ik een groot (of het grootste) deel van mijn budget aan een snelle lens spenderen, bij voorkeur met beeldstabilisatie.
    Het voordeel dat de Alpha is natuurlijk dat die beeldstabilisatie in het toestel heeft, en je dus gelijk welke lens kan gebruiken.
    Instagram | The RX1 Files

Comment

Als het op ruis aankomt scoort Canon toch erg goed maar zoals hierboven al gezegd is zou ik een budget body kiezen in combinatie met goed lichtsterk glaswerk , bvb een 350D + 50mm 1.8 + 85mm 1.8 primes , wil je liever een zoomlens dan is de Tamron 28-75 2.8 misschien een optie voor je, een zeer goed betaalbaar lensje die laatste maar bij slechtere omstandigheden zal die primecombinatie toch meer renderen denk ik !
      1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

ik denk dat je met een 28-75 niet ver komt bij concertfotografie tenzij je dichtbij staat

Met vriendelijke groeten
        Joeri

Comment

Beeldstabilisatie dient meer om bewegingen van je handen op te vangen, maar gaat je niet echt
          helpen om 'bewegende' personen vast te leggen zonder onscherpte...

Daarvoor heb je idd een snelle lens nodig & als het concertfotografie is dan kun je wss een aardig bereik gebruiken ook...

Een 2dehandse Sigma 70-200 2.8 HSM (+-550 Euro) + nieuwe 30D (1200 Euro) zal dan wss nog altijd boven je
          budget zitten, dus kan je mss beter uitkijken naar een 2dehandse 20D-body (+-750 Euro) en je hebt dezelfde beeldkwaliteit als de 30D (zelfde sensor)...

De 350D is ook een optie en heeft ook dezelfde sensor dan de 20D - 30D, dus dat wil zeggen dat de ruis in hogere Iso's
          bij alledrie de camera's quasi hetzelfde blijft, maar de 20D en 30D zullen wel veel beter focussen bij low light dankzij een beter AF-systeem...

Ik heb reeds foto's van de Sony Alpha gezien en ze hebben beduidend meer ruis dan de 350D/20D/30D pics, maar buiten dat ook een steengoeie camera voor zijn prijs...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joerig1970
            ik denk dat je met een 28-75 niet ver komt bij concertfotografie tenzij je dichtbij staat
            Als er maar een budget is van 1000-1500 euro zal het moeilijk worden om er nog een 70-200 2.8 bij te kopen zeker ? Vergeet ook niet dat je nog een tas , geheugen , batterijen,... nodig hebt hé. Ik zou zeker het budget in het oog houdende een 85mm 1.8 overwegen. Ofwel moet je tweedehands gaan zoeken naar een 70-200 Sigma ?
            1D-X/ 6D /Sigma 50Art/85L/100L IS macro /16-35L IS /24-70LII /70-200F2.8L IS II/180L Macro /300F2.8L IS /500F4L IS /1.4xext /2x ext

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door RDB
              Als er maar een budget is van 1000-1500 euro zal het moeilijk worden om er nog een 70-200 2.8 bij te kopen zeker ?
              Ofwel moet je tweedehands gaan zoeken naar een 70-200 Sigma ?
              Dat had ik dan ook voorgesteld in mijn vorige post ...

Dus een 2dehandse Sigma 70-200 2.8 = +-550 Euro
              Mss eventueel een 2dehandse 350D body = +-500 Euro ___________http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=120642
              Geheugenkaartje 2gig = +- 50 Euro
              Camera-tas = +- 60 Euro
              Extra batterij merkloos (akkuinternational) = +- 10 Euro

Dat maakt een totaal van +- 1200 Euro

Dan heb je nog een 300 Euro over om een lens met bereik van <70mm aan te vullen, eventueel de Tamron 28-75 2.8...
              Dan zit je natuurlijk meteen aan je max budget, maar heb je wel een uitmuntende combinatie..

Probleem hier is dat je niet zo makkelijk een 2dehandse Sigma 70-200 zal vinden

Oorspronkelijk geplaatst door RDB
              Ik zou zeker het budget in het oog houdende een 85mm 1.8 overwegen
              Een dijk van een lens , maar met een vast brandpunt/prime moet je wel rekening houden dat je je moet kunnen verplaatsen om een beetje deftig te kunnen framen.
              Bij concertfotografie stel ik me voor dat je tss een grote menigte staat waar het praktisch onmogelijk is om een meter voor of achteruit te gaan stappen...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door scalll
                Beeldstabilisatie dient meer om bewegingen van je handen op te vangen, maar gaat je niet echt
                helpen om 'bewegende' personen vast te leggen zonder onscherpte...
                Daarvoor heb je idd een snelle lens nodig & als het concertfotografie is dan kun je wss een aardig bereik gebruiken ook...
                Hoe wil je nu concertfotografie met zoom/tele doen zonder stabilisatie? We spreken toch meestal over 300mm en donkere sets met enkele spots. Akkoord dat het niet helpt om een rondlopende zanger te trekken, maar er zijn ook vele artiesten die gewoon (even) stil staan met hun instrument.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door oVan
                  Hoe wil je nu concertfotografie met zoom/tele doen zonder stabilisatie? We spreken toch meestal over 300mm en donkere sets met enkele spots. Akkoord dat het niet helpt om een rondlopende zanger te trekken, maar er zijn ook vele artiesten die gewoon (even) stil staan met hun instrument.
                  Met een statief
                  Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Jdude
                    Met een statief
                    Amai, dat zullen dan wel statische foto's zijn (letterlijk en figuurlijk) Een goede concertfotograaf loopt volgens mij evenveel rond als de artiesten?

Comment

Hey mensen,

Alvast merci voor de tips!
                      Heeft er toevallig iemand foto's van de sony alpha en de canon d30 in low light omstandigheden??? Verder sta ik nog steeds open voor alle advies!

Comment

300mm, naar welke concerten ga jij ?

IS is leuk als je het hebt, net zoals een Ricard op een warme dag. If not, dan is er nog niks aan de dijk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Flat-6
                          300mm, naar welke concerten ga jij ?

IS is leuk als je het hebt, net zoals een Ricard op een warme dag. If not, dan is er nog niks aan de dijk.
                          Ja, ik weet absoluut niet hoever Cyberliesje normaal staat van het podium, dit hangt af van een pers/backstage-pass of niet zekers? Ik ging van het standpunt uit als amateur, pro's staan idd op betere/dichtere plaatsen

Comment

Ja, ik weet absoluut niet hoever Cyberliesje normaal staat van het podium, dit hangt af van een pers/backstage-pass of niet zekers? Ik ging van het standpunt uit als amateur, pro's staan idd op betere/dichtere plaatsen
                            No offence hoor, ik vond het gewoon even schrikken zo

Nu, om on topic te blijven. Ik heb de 350 en de 30 beiden uitvoerig kunnen testen en ik vind de verschillende puur optisch en fotografisch niet zo groot. Dus als beginner zou ik eerder voor de 350D kiezen + grip. En de sony vs 350, gewoon even testen, dat is de beste manier om erachter te komen.

Theorie is 1 ding, maar praktijk is alles

Comment

Voor concerten breng ik mee:

Konica Minolta 7D
                              Konica Minolta 17-35 2,8-4 (D)
                              Minolta 50mm 1,7
                              Tokina 80-200 2,8 ATX-PRO

Die 7D wordt niet meer gemaakt, maar de Alpha heeft datgeen wat bij concerten zo erg nodig is... Beeldstabilisatie is echt je grootste vriend, zeker als je zo'n 80-200 oid op je camera zet. Die groothoek zal ook beschikbaar worden in Sony variant als ik me niet vergis. Als dat niet het geval is, bestaat er altijd nog de Tamron variant. Die groothoek gebruik je vaker dan je zal verwachten! Zeker voor de overzichtsfoto's en zeker als je de band in kwestie kent en op het podium mag klimmen Die 80-200 gebruik ik voor de close-ups en die 50mm voor alles wat er tussenin zit. (Wegens gebrek aan een voldoende lichtsterke standaardzoom).

IMHO moet je dus zorgen voor een redelijk compleet bereik met lichtsterke lenzen. Primes zijn ook heel goed bruikbaar (als iemand nog wat heeft liggen, pm maar ). Die stabilisatie is een groot pluspunt in de Alpha.

Comment

Working...
                              X