Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Pentax bajonet

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Pentax bajonet

Hallo,
    Als er gesproken wordt over een Pentax bajonet aansluiting voor een lens, is dat dan dezelfde aansluiting als die de nieuwe DSLR's hebben of is dat een andere? Er worden namelijk zoveel verschillende benamingen gebruikt voor de lenzen die passen op de Pentax toestellen dat ik de weg een beetje kwijtraak.

Voor welke lenzen heb ik op mijn ist DL een adaptor nodig en welke kan ik er zo opzetten. Ik kijk dan even niet of ze AF of MF zijn, alleen de vatting is in dit geval belangrijk.

Als het dan toch zou gaan over MF lenzen, hoe kan ik dan zien of de focusering goed is?

Groeten,
    Mischa
    Pentax ist DL ; DA 16-45/4 AL ED ; Tamron 28-300 f/3,5-6,3 AF Aspherical XR IF Macro ; Pentax-A SMC 50mm f/1,7 ; Pentax 1,7x AF Conv ; Sigma EF-500 DG ST ; Fujifilm Finepix HS20exr ; Fujifilm Finepix F70EXR

Re: Pentax bajonet

Alle pentax lenzen mer K of ook bajonet vatting passen zonder adaptor op alle digitale pentax toestellen. Enkel voor lenzen met M42 ook schroefvatting schroefvatting genoemd is een adaptor nodig.
    Passende lenzen zijn dus K,M,A dan zijn de Man focus lenzen dan de F,FA,FAJ,D,DA zijn de Autofocus lenzen waarbij D en DA lenzen speciale coating voor digitale toestellen hebben.

MF je stelt met de hand scherp in de zoeker op matglas (vergt een beetje oefening en is makkelijker met tele dan met groothoeklens) de digitale toestellen helpen wel met een biep en verklikkerlichtje in de zoeker als de instelling scherp is.

Belangrijker dan MF of AF te kiezen is letten of lens een M lens, manuele belichtingsinstelling, of A lens is, heeft auto en manuele belichtingsinstelling. Als je kan moet je voor A lens gaan(zijn tweedehands vlot verkrijgbaar maar iets duurder dan M lenzen). M lenzen doen het ook prima (alles manueel instellen, behalve bij flitsen dat vergt veel oefening)

Betekent dit dat je toch voor de pentax DL gegaan bent?
    Last edited by Freddy56; 13 augustus 2006, 13:40.

Comment

Working...
    X