Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sony alpha of canon D30/350?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Sony alpha of canon D30/350?

Oorspronkelijk geplaatst door sugar
    denk maar aan de panning-mode op een IS of VR lens
    Nu is het zo dat het AS-systeem van KM/steadyshot systeem van Sony in staat is om vast te stellen wanneer de fotograaf bezig is met pannen. Hij schakeld dan automatisch de stabilisatie in horizontale richting uit. Het enige nadeel is dat je hier niet zelf voor kan kiezen en maar moet hopen dat je camera snapt waar je mee bezig bent. Verder kan ik vermelden dat het gewoon perfect werkt.

Comment

nadeel van de 350D tov 30D vind ik persoonlijk :
      - te klein : het ding ligt echt niet goed in mijn handen

- ik mis de 2e draaiknop. Je moet eens werken in manueel en vlug de sluitertijd en diafragma veranderen : toestel vasthouden, met één vinger ontspanknop half indrukken, met de andere vinger het knopje av indrukken om diafragma aantepassen en terwijl met nog een andere vinger de draaiknop draaien om de aanpassing daadwerkelijk te doen, terwijl weer vloeken omdat je de ontspanknop per ongeluk hebt gelost. Dan die av knop weer lossen om de sluitertijd aan te passen (met die draaiknop) en terwijl met je magische derde hand probeer je met je zoom een mooie beeldvulling te bereiken.
      Neen lang leve de 2e draaiknop zodat je veel soepeler diaframga en sluitertijd kunt aanpassen.
      En voordat je zegt, ik werk niet in manuele setting..probeer het eens op een concert en je zal zien wat de resultaten zijn.
      Wanneer is bv manueel veel handiger : door de lichtshow veranderen de kleuren/sterktes continue op bv de zanger. De camera moet continue opnieuw berekenen hoe hij de foto moet belichten. Na enkele testfoto's weet je wel wat de beste instelling is voor je foto's van de zanger tijdens een specifieke situatie (bv blauwe spot die op de zanger schijnt) en die stel je zo manueel in. Dan kun je gewoon wachten tot de volgende keer die spot terug op de zanger schijnt en kun je direct afdrukken zonder dat de camera eerst nog moet berekenen wat de ideale belichting is ...en vaak is de belichting ongeveer hetzelfde voor alle leden van de groep dus kun je vrij gemakkelijk het op manueel laten staan zonder aanpassingen en focussen op cadrage en gezichtsexpressies.

- tenzij het echt zo goed verborgen was in de menu structuur: wil je flitsen op het 2e gordijn...ik heb nergens gevonden hoe ik dit kon instellen. Flitste telkens op 1e gordijn. (kon zijn omdat ik gewoon 't toestel in handen gedrukt kreeg en zonder handleiding ermee aan de slag ging)

Soit, dit is maar mijn beperkte mening (als ex-10D'er). 350D is goed maar voor mij zijn die 2 puntjes (en vooral die onhandige manier om manueel te werken) té belangrijk. Voor mij komt er dus geen 350D maar minstens een 30D in huis.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Stefan16384
        Nu is het zo dat het AS-systeem van KM/steadyshot systeem van Sony in staat is om vast te stellen wanneer de fotograaf bezig is met pannen. Hij schakeld dan automatisch de stabilisatie in horizontale richting uit. Het enige nadeel is dat je hier niet zelf voor kan kiezen en maar moet hopen dat je camera snapt waar je mee bezig bent. Verder kan ik vermelden dat het gewoon perfect werkt.
        En gaat je sensor dan ook je volledige framing stabiliseren zoals bij IS in de lens Neen dus, ze ziet dat dan niet werken, dus perfect is dat zeker niet

sugar
        "I tried to shoot rulers, but my printer has some serious backfocus "

http://supermasj.zenfolio.com

Comment

Mijn ervaring is dat de IS of VR lenzen optisch echt wel een trapje (ik zag het zonder 1dmkII) minder presteren dan hun niet gestabiliseerde tegenpolen. Het extra glas zie je! En ingebouwde AS werkt goed met iedere lens, ook een sigma 70-200 2.8 ex. Zonder extra glas.
          Werkt toch echt wel subliem hoor. met elke lens, macro, breedhoek, tele, zoom, noem maar op (ik weet het, eentje werkt er niet, DE duurste macro lens van minolta ;-)
          Moet natuurlijk ieder voor zich uitmaken of ie AS belangrijk vind.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door K-2
            In plaats van te focussen op ruis
            Welke ruis ?

Mijn ogen doen al pijn van naar het eerste spikkeltje ruis te zoeken, zelfs op dpreview bij de sample op ISO1600.
            Ik heb dan het originele bestand even gedownload en dan kan je op kolossale vergroting inderdaad een begin van ruis "ontwaren"

Ik denk dat er hier toch een paar mensen met "ruisitis" rondlopen en dat dat nog besmettelijk is ook.
            Last edited by nete; 7 augustus 2006, 18:55.
            BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
            Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete
              Ik denk dat er hier toch een paar mensen met "ruisitis" rondlopen en dat dat nog besmettelijk is ook.
              Precies. Net het hetzelfde als het zoeken naar die ene pk meer of minder bij auto's; alsof het iets uitmaakt of een gezinswagen 210 of 215 pk heeft...
              "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

ruisities, is dit hetzelfde als canonities??? ;-)

Comment

Ik heb onlangs enkele foto's genomen op een huwelijk van vrienden. En in het gemeenthuis met hoge ISO en dus redelijk wat ruis.

Ik heb de foto door neatimage gehaald en dan beide met en zonder ruis afgedrukt op 11x15cm.

Dan aan meerdere personen gevraagd welke ze de beste vonden. De meeste mensen duiden de foto met ruis aan, want die kwam natuurlijker over.

De mensen zelf hadden geen enkel begrip van ruis of digitale camera's en ik had het hen ook niet uitgelegd. Dus nu ga ik veel minder een ruisonderdrukking gebruiken want de foto's op afdruk profiteren er niet echt van.
                  Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk
                    Ik heb onlangs enkele foto's genomen op een huwelijk van vrienden. En in het gemeenthuis met hoge ISO en dus redelijk wat ruis.

Ik heb de foto door neatimage gehaald en dan beide met en zonder ruis afgedrukt op 11x15cm.

Dan aan meerdere personen gevraagd welke ze de beste vonden. De meeste mensen duiden de foto met ruis aan, want die kwam natuurlijker over.

De mensen zelf hadden geen enkel begrip van ruis of digitale camera's en ik had het hen ook niet uitgelegd. Dus nu ga ik veel minder een ruisonderdrukking gebruiken want de foto's op afdruk profiteren er niet echt van.
                    Ik gebruik Neat Image altijd met een lichtere instelling. Bij de Noise Filter Settings haal ik de Y waarde naar beneden. De "default" geeft een te zware filtering volgens mijn smaak. Eén van de voordelen is dat je Neat Image goed kunt personaliseren.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door FotoDirk

Wanneer je een 10x15 afdrukt heb je toch nooit een ruisonderdrukker nodig? De ruis verdwijnt dan toch al zo goed als helemaal. Maar druk eens af op A4 en vraag de mensen het dan nog eens.

Nu ja neatimage, noiseninja. Ik moet er niet van hebben en zal het enkel in noodgevallen gebruiken en het extra verdwenen detail maar voor lief nemen.

Ik heb het hier ook al vaak gezegd het is niet de ruis op zich die van belang is maar de hoge iso beeldkwaliteit. Ruis weghalen kan iedereen maar de juiste balans tussen ruis/detail vinden dat is het moeilijke. Kijk maar naar de D7 op hoge iso verdomd weinig ruis maar ook geen detail meer. En de kleuren die veranderen in hoge iso enz. Dat zijn de zaken waar de constructeurs belang aan moeten hechten en niet ruis weghalen op zich.

ruisities, is dit hetzelfde als canonities??? ;-)
                      Nee jong wanneer je canonnities hebt dan heb je juist geen ruisities meer!

Comment

Working...
                      X