Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gewoon of dslr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: gewoon of dslr

Oorspronkelijk geplaatst door nabi
    Om even terug te komen op de vraag wel of geen DSLR.

Ik heb de omgekeerde weg bewandeld. Ik had een Canon Eos 300 (niet de 300D maar nog de analoge) en omdat ik het moe was met de lenzen te sleuren kocht ik een prosumer, de Panasonic FZ30. Zeer tevreden over dit toestel met (bijna) zoveel mogelijkheden als een DSLR. Of nog meer. Het hangt er van af hoe je het bekijkt.
    Voormij juist hetzelfde ik had een Nikon D70s , ik heb hem verkocht en een panasonic FZ30 gekocht waar ik heel tevreden over ben.

Comment

maar is de FZ30 beter dan de FZ27? vindt de panasonic's wel erg mooi. welke kan ik dan het beste halen? denk toch om maar deze te beginnen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door duimp
        maar is de FZ30 beter dan de FZ27? vindt de panasonic's wel erg mooi. welke kan ik dan het beste halen? denk toch om maar deze te beginnen.
        FZ27? Je bedoelt de FZ7.
        De FZ7 is de opvolger van de FZ5 en heeft 6 ipv 5 megapixel.
        De FZ30 is de opvolger van de FZ20 en heeft 8 megapixel.

Ik zou zeggen kijk eens hier voor een bespreking van de FZ7 en hier voor de FZ30.

Welke is beter? Het is zoals altijd afwegen wat je het belangrijkst vindt zoals een groter vast scherm of een draaibaar maar iets kleiner (is ook beter beschermd tegen krassen, bijv op reis), manueel kunnen scherpstellen of niet, ...

Comment

Om even te antwoorden op de originele vraag:

Ik heb dinsdag mijn Canon Powershot S2 (prosumer) aangekregen en was zeer tevreden over het resultaat. Heel veel features, makkelijke bediening, mooie resultaten ... Kortom: zeer goed toestel.

Gisteren kreeg ik mijn Nikon D50 aan (DSLR). Compleet verschil. Over de kwaliteit kan ik nog niet veel zeggen, maar ik denk wel dat er consensus is dat een DSLR kwalitatief beter is dan een prosumer (op basis van één en dezelfde fotograaf die met beide toestellen werkt). Maar zelfs buiten de kwaliteit is zo'n DSLR echt hemels om mee te werken. De snelheid ... niet te geloven ... Het was mijn eerste keer met een DSLR en na 7 jaren gewerkt te hebben met een compact kan ik nog niet geloven hoe snel zo'n DSLR werkt ... Gewoon aanzetten en foto trekken. Focussnelheid is 10 keren sneller dan die van mijn Canon en de optische zoeker is zoveel beter dan die van de Canon. Spijtig genoeg kan ik je niet exact vertellen wat er zoveel beter is, maar geloof me: het is een totaal andere ervaring.

Het enige minpuntje was de lens. Ik heb alleen de standaard kitlens gekocht en besef nu al dat dat een fout was ... Goeie groothoek, maar niks waard als je je onderwerp dichterbij wil halen (zoom). Ik ga nu geen overhaaste beslissingen maken, maar het kan goed zijn dat ik op lange termijn de Canon verkoop om een fatsoenlijke zoomlens te kopen voor de Nikon. Maar ja ... het is te vroeg om dat nu al te zeggen.

Dus voor mensen die, net als mij, het zo moeilijk hebben om te kiezen en voor kwaliteit en snelheid gaan: neem een DSLR!
          http://www.dennisclaes.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
            Gisteren kreeg ik mijn Nikon D50 aan (DSLR). Compleet verschil. Over de kwaliteit kan ik nog niet veel zeggen, maar ik denk wel dat er consensus is dat een DSLR kwalitatief beter is dan een prosumer (op basis van één en dezelfde fotograaf die met beide toestellen werkt). Maar zelfs buiten de kwaliteit is zo'n DSLR echt hemels om mee te werken. De snelheid ... niet te geloven ... Het was mijn eerste keer met een DSLR en na 7 jaren gewerkt te hebben met een compact kan ik nog niet geloven hoe snel zo'n DSLR werkt ... Gewoon aanzetten en foto trekken. Focussnelheid is 10 keren sneller dan die van mijn Canon en de optische zoeker is zoveel beter dan die van de Canon. Spijtig genoeg kan ik je niet exact vertellen wat er zoveel beter is, maar geloof me: het is een totaal andere ervaring.

Het enige minpuntje was de lens. Ik heb alleen de standaard kitlens gekocht en besef nu al dat dat een fout was ... Goeie groothoek, maar niks waard als je je onderwerp dichterbij wil halen (zoom). Ik ga nu geen overhaaste beslissingen maken, maar het kan goed zijn dat ik op lange termijn de Canon verkoop om een fatsoenlijke zoomlens te kopen voor de Nikon. Maar ja ... het is te vroeg om dat nu al te zeggen.

Dus voor mensen die, net als mij, het zo moeilijk hebben om te kiezen en voor kwaliteit en snelheid gaan: neem een DSLR!
            Wel dat was wat wij je reeds de hele tijd aan het verstand trachten te brengen toen je om de keuzes vroeg.
            Maarja, in het land van de blinden is die met één oog koning maar in het land van de zienden!!!

Een verwittigd man is er 2 waard.

Hubert
            Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
              Een verwittigd man is er 2 waard.
              Inderdaad, daarom dat ik even mijn relaas vertel zodat andere mensen met hetzelfde dillemma misschien hiermee de knoop kunnen doorhakken.

Maar begrijp me niet verkeerd hoor: ik ben ZEER tevreden met de Canon Powershot S2, echt geweldig apparaat. Maar moest ik moeten kiezen, dan wint de Nikon, zonder twijfel.

Comment

Hello!

Ik heb sinds vorige week een fz7 en kan die sterk aanraden indien je je kan vinden in de volgende argumenten<

-hij heeft de pro-'looks' van slr maar is een pak kleiner waardoor hij lekker draagbaar blijft.
                -haarscherpe foto's op 12x zoom door hun voortreffelijk IS systeem, kleur, contrast, .. allemaal zéér netjes.
                -Werkt ontzettend snel, voor precieze tijden moet je er maar eens een dp-review op nalezen, maar de auto-focus en shutter lag zijn bijna "real time". Ik heb nog nooit een slr in mijn handen gehad maar ik zou ze wel eens willen vergelijken, Qua bedieningssnelheid.
                -Die Leica lens is van een topKwaliteit!

De 'joystick' die bij de FZ7 is toegevoegd werkt aardig om sluitertijd en diafragma in te stellen, maar voor een nauwkeurig manuele focus werkt het niet denderend bij mij, een ringsysteem is toch onevenaarbaar.
                Het schermpje heeft wel een ondermaatse resolutie.

Vergeet vooral niet dat je met de fz-7 voor 400€ rond bent met de kosten en je zal hiermee ongetwijfeld super mooie foto's maken! Als een mens die fotografe als één van zijn amateur hobby's ziet biedt de fz7 een zéér goede prijs/kwaliteit!

De fz30 vond ik dan weer iets te groot(lomp) voor mijzelf, maar als je dat erbij wilt nemen is de fz30 mischien nog een betere keuze doordat zn LCD dubbel zo scherp is en die manuele (ring) focus is toch ook wel een pak beter!

Panasonic lumix fz7

-Everything in life can be explained when science meets philosophy-

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Knie
                  Hello!

Ik heb sinds vorige week een fz7 en kan die sterk aanraden indien je je kan vinden in de volgende argumenten<

-hij heeft de pro-'looks' van slr maar is een pak kleiner waardoor hij lekker draagbaar blijft.
                  -haarscherpe foto's op 12x zoom door hun voortreffelijk IS systeem, kleur, contrast, .. allemaal zéér netjes.
                  -Werkt ontzettend snel, voor precieze tijden moet je er maar eens een dp-review op nalezen, maar de auto-focus en shutter lag zijn bijna "real time". Ik heb nog nooit een slr in mijn handen gehad maar ik zou ze wel eens willen vergelijken, Qua bedieningssnelheid.
                  -Die Leica lens is van een topKwaliteit!

De 'joystick' die bij de FZ7 is toegevoegd werkt aardig om sluitertijd en diafragma in te stellen, maar voor een nauwkeurig manuele focus werkt het niet denderend bij mij, een ringsysteem is toch onevenaarbaar.
                  Het schermpje heeft wel een ondermaatse resolutie.

Vergeet vooral niet dat je met de fz-7 voor 400€ rond bent met de kosten en je zal hiermee ongetwijfeld super mooie foto's maken! Als een mens die fotografe als één van zijn amateur hobby's ziet biedt de fz7 een zéér goede prijs/kwaliteit!

De fz30 vond ik dan weer iets te groot(lomp) voor mijzelf, maar als je dat erbij wilt nemen is de fz30 mischien nog een betere keuze doordat zn LCD dubbel zo scherp is en die manuele (ring) focus is toch ook wel een pak beter!

Je zou eens het volgende moeten doen:
                  - stap een goede fotoboer binnen
                  - pak een dslr vast
                  - vraag of je enkele testfotokes moogt schieten(neem een cf-kaartje mee, zodat je de fotos nadien ook op je pc kunt bekijken.
                  - laat je desnoods wat bijstaan door de bereidwillige fotoboer, een kwestie om de juiste zaken in de juiste context te zetten, wat bij een first contact met een dslr wel nodig kan zijn.
                  Als je dit gedaan hebt dan zul je begrijpen wat s5034454 nu bedoeld.
                  Enkele nadelen aan dslr:
                  - je bankrekening
                  - nog eens je bankrekening(lenzen)
                  - volume maar dat maakt denk niet zoveel uit voor jullie, daar jullie toch een toestel willen dat er pro uitziet.

Deze 2 soorten toestellen vallen gewoon in een andere categorie.

Hubert
                  Hubert

Comment

Inderdaad ... kben 5 dagen bezig geweest van 's morgens tot 's avonds met allemaal reviews, technische specificaties, feitjes hier, feitjes daar, cijfers tot in china ... maar je kan het verschil alleen maar merken als je ze echt hebt gebruikt.

Het enige nadeel aan zo eens uitproberen (en dat was ook de hoofdreden waarom ik het niet heb gedaan) is dat je ze online zoooooveel goedkoper kan krijgen en dan vind ik het maar ambetant om een verkoper een half uur bezig te houden, wetende dat ik 'm daar toch niet ga kopen. Maar ja ... laat dat je niet tegenhouden.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door s5034454
                      Inderdaad ... kben 5 dagen bezig geweest van 's morgens tot 's avonds met allemaal reviews, technische specificaties, feitjes hier, feitjes daar, cijfers tot in china ... maar je kan het verschil alleen maar merken als je ze echt hebt gebruikt.

Het enige nadeel aan zo eens uitproberen (en dat was ook de hoofdreden waarom ik het niet heb gedaan) is dat je ze online zoooooveel goedkoper kan krijgen en dan vind ik het maar ambetant om een verkoper een half uur bezig te houden, wetende dat ik 'm daar toch niet ga kopen. Maar ja ... laat dat je niet tegenhouden.
                      Je kan ook eens proberen een bereidwillige BD-er te vinden voor de dslr-experience.
                      Maar vooral je hoeft niet online te kopen. Trouwens de meeste belgische online-shops hebben ook een showroom waar je kunt testen en vele fotozaken(vooral in het Antwerpse) hebben prijzen die zeker met online shop kunnen concurreren of soms zelfs beter zijn.

Hubert
                      Hubert

Comment

Mijn idee hierover:

Ik heb jàààààren bijna niet meer gefotografeerd omdat ik met mijn analoge Minolta SG1 (een spiegelreflex) en mijn kilo's zware tele niet wou rondlopen, en ik opzag tegen het alsmaar wisselen van lenzen.

Sinds mijn FZ5 van 330 gram "zwaar", (geen DSLR, wel 12 x optische zoom) heb ik al meer foto's genomen dan in mijn hele leven daarvoor. De lichte beperkingen van dat type camera neem ik er met plezier bij.

Mijn idee over dit "dogma": is fotografie je enige hobby, of veruit de belangrijkste: koop dan zeker een DSLR, puur kwaliteit uiteindelijk het beste, maar voor dezelfde mogelijkheden als mijn FZ5 PAKKEN duurder.

Is fotografie slechts één van je hobby's, neem dan gerust de FZ30 in overweging, je zal er geen spijt van hebben. (De FZ30 was er nog niet toen ik mijn camera kocht)
                        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Awel,
                          Vandaag een DSLR(EOS350) gekocht, en ik had mijn verkochte G3 nog bij de hand.
                          De voordelen van de G3 zijn inderdaad de compactheid, al is een G3 ook niet zo klein. Ook de vrouw zit het kleine apparaatje iets beter zitten dan 'die zware bak'.

Ons zoontje van 3, een kleurige tuin, een voetbal en een zwembad, en schieten maar met die lens..
                          De verschillen zijn erg snel duidelijk en die 'zware bak' krijgt snel een sympathiek tintje..
                          Waarom ?
                          Verre foto's zijn een stuk scherper. Snelle foto's van een rondlopende schavuit lukken nu wel. Stukken scherpere en afgelijnde foto's met meer kleurenpracht.

Concreet ging het tussen de G3, volledig standaard, en een EOS350d, met 28-105 USM lens. De kitlens 18-50 was ook wel ok, maar ik verkies toch de USM met grotere zoom. De groothoek heb ik in de tuin niet gemist, binnen misschien toch eens met de 18-50 proberen.

Voor in de vrouw haar handtas, moet je niet met een 350d met lens aankomen. Geef haar maar een Ixus 60 of zo, compact en mooi.

Maar ik heb mijn keuze wel gemaakt hoor.
                          Compact en handig is heel leuk, maar er zijn wel een heel pak foto's die je niet kan maken of die niet geslaagd zijn, en dat kan niet de bedoeling zijn van een apparaatje wat je meeneemt om foto's te maken..

Koop bij twijfel tussen gewoon en DSLR een goeie universele lens erbij, en overtuig de tegenstanders met de geschoten resultaten. Heeft voor mij prima gewerkt..

Edit : wat ik nog vergeten was, ik heb mijn lenzen kunnen hergebruiken van mijn analoge Eos 500n, en al bij al was het kostenplaatje dus nog iet of wat beperkt. Zo heb ik nu de kitlens 18-50 (voor binnen), 28-105 USM(allround) en 75-300 USM.
                          Mocht ik de 2 laatste lenzen nog moeten kopen hebben, was voor mij het kostenplaatje ook te hoog geweest..
                          Alhoewel, als je dan de resultaten ziet met die 28-105....Ik ben in ieder geval perfect blij met de gekozen oplossing, en misschien volgt er nog wel een supercompactje voor in de handtas van de vrouw..
                          Last edited by tinky-winky; 9 juni 2006, 22:22.
                          5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
                          Fuji Finepix F30

Comment

Als ik op plaatsen rondloop waar ik èn rondkijk (vakanties en zo) èn foto's maak dan heb ik naast mijn SLR (nu D70) ook een Samsung 3MP digitale camera met vast brandpunt aan mijn broek hangen. Er zijn situaties waar je juist met een klein cameraatjes meer kan doen.

Het gros schiet ik met mijn (D)SLR vanwege genoemde kwaliteiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door tinky-winky
                              Awel,

Maar ik heb mijn keuze wel gemaakt hoor.
                              Compact en handig is heel leuk, maar er zijn wel een heel pak foto's die je niet kan maken of die niet geslaagd zijn, en dat kan niet de bedoeling zijn van een apparaatje wat je meeneemt om foto's te maken..
                              Klopt niet helemaal: ik heb met mijn FZ5 al enkele keren een foto genomen waarbij ik stevig moest inzoomen. Met een DSLR zou dat een slechtere foto opgeleverd hebben...., helemaal geen foto namelijk: Ik zou nog bezig zijn met lenzen wisselen als het onderwerp al lang weg was.
                              BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                              Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete
                                Klopt niet helemaal: ik heb met mijn FZ5 al enkele keren een foto genomen waarbij ik stevig moest inzoomen. Met een DSLR zou dat een slechtere foto opgeleverd hebben...., helemaal geen foto namelijk: Ik zou nog bezig zijn met lenzen wisselen als het onderwerp al lang weg was.
                                En dan nog, de enorm ingezoomde foto's van zo'n compactje zijn meestal degenen die je het eerst weggooid. Dat moet dan al een foto geweest zijn van een stilstaand iets met veel licht. Anders moet je er sowieso niet aan beginnen.
                                Ik neem liever geen foto dan eentje waarvan je op voorhand weet dat hij niks waard zal zijn..
                                da's mijn ervaring he, ik zeg niet dat jou FZ5 sowieso op een slechte manier, ingezoomde bewegende voorwerpen, vastlegt...

Met een allround lens heb je meestal wel de goede foto. De opstarttijd van een compactje, heeft mij al veel meer foto's doen missen dan een eventueel tekort aan zoom...
                                maar alweer, da's mijn ervaring he...
                                5DMarkII+ Canon 24-105 F4 IS USM L+Canon 70-200 USM F2.8L + 50mm 1.8 + Speedlite 550EX + ..
                                Fuji Finepix F30

Comment

Working...
                                X