Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gewoon of dslr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: gewoon of dslr

Je leest i.d.d. reviews van mensen die kiezen voor een DSLR met een all-in-one lens zodat ze nooit meer hoeven te wisselen... dan maak je er een bridge van zeg maar.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bv72
      Je leest i.d.d. reviews van mensen die kiezen voor een DSLR met een all-in-one lens zodat ze nooit meer hoeven te wisselen... dan maak je er een bridge van zeg maar.
      Juist, maar ter info en al overvloedig op dit forum vermeld: hier vind je info over het verschil tussen een DSLR (Canon) en een bridge (FZ30) waarbij de bridge het haalt in de reis-situatie en in het kostenplaatje.

De Canon wint het in een extreem duel waarin de focussnelheid het belangrijkste is. (het 'schieten' van een jet tegen grote snelheid in de vlucht)

aanvulling: een bridge zoals de FZ30 blijft nog altijd lichter (+/- 700 gr) dan een DSLR met lens, dus als je een hele dag/week moet zeulen ...

Comment

Met andere woorden: moeilijk, moeilijk, moeilijk... gewicht vs snelheid vs uitbreidbaar vs gemak vs mogelijkheden vs prijs vs travelability vs stof vs shutterlag vs losse lenzen en flitsers...
        Als je het niet vooraf zeker weet valt zo'n keuze nog niet mee.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door bv72
          Met andere woorden: moeilijk, moeilijk, moeilijk... gewicht vs snelheid vs uitbreidbaar vs gemak vs mogelijkheden vs prijs vs travelability vs stof vs shutterlag vs losse lenzen en flitsers...
          Als je het niet vooraf zeker weet valt zo'n keuze nog niet mee.

Niet overdrijven, hé!

De prijs is een bepalende factor. Gemakshalve ga ik niet in detail en ga er van uit de prijs van een bridge (+/-) gelijk is aan een basis DSLR met basis lens (lenzen). In het algemeen dus een 650 tot 700 euro. Graag geen commentaar hier over aanbiedingen hier of daar van een C of N of weet ik veel wat. Doet er hier en nu niet toe.

De bridge is voor die prijs dan wel compleet en nog uitbreidbaar met een flits en convertors (tenminste de FZ30). (De FZ30 beschikt over een 35-420, de S9500 over een 28-300 lens, beiden van goede kwaliteit - Leica voor de FZ30)
          Met een basis DSLR begin het pas. MAAR als je er dat voor over hebt en kennis hebt van de bijhorende nadelen: DOEN!!!!! Geen discussie mogelijk.

Gemak en mogelijkheden zijn (met de beperkingen van de lenzen al dan niet extra aan te kopen) quasi gelijk.
          Extra lenzen wegen door in prijs en gewicht, de bridge heeft een vast gewicht, ongeveer gelijk aan het gewicht van een DSLR-body. Een bridge heeft geen last van stof, maar ook geen optische zoeker.

De snelheid is ook relatief en toestelgebonden. Heb je het artikel gelezen waarnaar ik verwees? Als je speciaal een toestel zoekt om regelmatig jets te fotograferen weet je wat te doen. Als je een betaalbare en complete reisgezel zoekt, ook.

Het ligt gewoon aan je prioriteiten.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nabi
            Niet overdrijven, hé!
            Ik probeer Duimp te helpen door de afwegingen nog eens op een rijtje te zetten. De keuze blijft toch aan hem/haar.

Het ligt gewoon aan je prioriteiten.
            Precies!

Comment

Een bridge heeft geen last van stof, maar ook geen optische zoeker.
              Dat is ook niet waar. Een bridge heeft inderdaad minder last van stof maar het komt er ook in en is oneindig veel moeilijker om te verwijderen.
              Dat is ongeveer een status qou. Laten we zeggen dat het, om er een getal op te plakken, 50 x minder voorkomt maar om het te verwijderen kost het ook 50x meer. Om de sensor van een bridge te reinigen, moet hij zo goed als volledig gedemonteerd worden.

Hubert
              Hubert

Nikon D303 14mm tot 500mm en een pillampke van Nikon en Sigma.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door hub2805
                Dat is ook niet waar. Een bridge heeft inderdaad minder last van stof maar het komt er ook in en is oneindig veel moeilijker om te verwijderen.

Hubert
                Mag ik vragen hoe het stof dan binnendringt? Ik neem aan dat een bridge niet waterdicht is. Maar stofdicht? Het lijkt mij toch heel moeilijk dat zoiets kan.
                Kan ik dus aannemen dat het 50x (of meer) moeilijker gaat dan bij een DSLR waar het via het wisselen van de lenzen gebeurt?

Comment

Mag ik vragen hoe het stof dan binnendringt? Ik neem aan dat een bridge niet waterdicht is. Maar stofdicht? Het lijkt mij toch heel moeilijk dat zoiets kan.
                  Kan ik dus aannemen dat het 50x (of meer) moeilijker gaat dan bij een DSLR waar het via het wisselen van de lenzen gebeurt?
                  Om maar één voorbeeld te noemen: bij vele bridge camera's schuift de (superzoom-) lens uit en in de camera tijdens in en uitschakelen. Dit veroorzaakt een "pompeffect" dat steeds "ergens" buitenlucht zal aanzuigen (via de CF/SD kaart sleuf, spleten en kieren) in het toestel. Deze buitenlucht is uiteraard niet stofvrij en dit stof kan zich dan ook beginnen afzetten op de sensor.
                  En zoals reeds aangehaald: het kan een dure aangelegenheid worden om dit te laten reinigen (zelf aan beginnen, zoals zovelen doen met een DSLR, is hier al helemaal uitgesloten).
                  Greetz Geert.
                  Canon gerief...

Comment

Een bridge is niet stofdicht. Er komt o.a. stof binnen door de pompwerking van de zoomlens. Dit gebruikt ook met een DSLR maar de spelling op het zoomlichaam is bij een bridge toestel nog meer als een DSLR. Als dit bij een DSLR lens, die op zich even veel of een veelvoud van de bridge zel kost, dit voorkomt, dan komt dit zeker voor met een bridge lens. En het komt erin, dat is zeker.

Hubert
                    Hubert

Comment

Oeps,
                      Geert, je was me voor.

Hubert
                      Hubert

Comment

Okee, nu begrijp ik het.

Maar toch een vraagje: mag ik er van uit gaan dat een niet uifschuifbare lens (is dat hetzelfde als een asferische lens?) zoals die van de FZ30, geen stof aanzuigt, m.a.w. dat de FZ30 nog minder last heeft van mogelijk stof op de sensor?

Of ben ik weer verkeerd?

Comment

Okee, nu begrijp ik het.

Maar toch een vraagje: mag ik er van uit gaan dat een niet uifschuifbare lens (is dat hetzelfde als een asferische lens?) zoals die van de FZ30, geen stof aanzuigt, m.a.w. dat de FZ30 nog minder last heeft van mogelijk stof op de sensor?

Of ben ik weer verkeerd?
                          Een zoomlens, zelfs als ze uiterlijk toch niet groter of kleiner wordt, zal van binnen zijn elementen moeten verplaatsen, met dezelfde gevolgen daar de binnenkant niet hermetisch is afgesloten.
                          Daar zit je mee zolang lenzen nog mechanisch zijn. Men is echter bezig met vloeibare lenzen, die elektrisch van vorm veranderen, waardor dit probleem opgelost zal worden maar dat zal nog wel effe duren eer die in productie gaan.

Hubert
                          Hubert

Comment

2 jaar geleden stond ik voor dezelfde keus, toen was de Canon 300D net uit.

Uiteindelijk ben ik toch voor een "prosumer" gegaan.
                            In die klasse camera's vind je alles wat je nodig hebt als beginner, volledig automatische instellingen, handmatig als je wilt. Je bereik loopt van macro en groothoek tot behoorlijke tele. Mensen die je nu nog bang maken over de ongelooflijk lange opstarttijd en shutterlag hebben waarschijnlijk 5 jaar geleden een digicam gekocht bij de aldi ofzo. Een DSLR met kitlens moet bij slechte lichtomstandigheden ook ff nadenken voordat de focus goed zit denk ik..

Om een kort verhaal lang te maken Zoek een mooie prosumer uit, zorg zeker dat het bereik bij een groothoek van 28 mm begint. Zorg dan dat je de camera van binnen en buiten leert kennen, ook op de handmatige instellingen. Ga eens oefenen met een beetje beeldbewerking op de computer.

Als je na verloop van tijd nog steeds enthousiast bent over fotograferen ga dan eens rekenen/nadenken over een DSLR.

Onderstaande foto's zijn gemaakt een Canon powershot pro 1, dit is al een overjarig model naar de huidige maatstaven. ( hopelijk geen probleem dat ik hier 3 foto's post ) Dit krijg je met alleen de kitlens van een DSLR niet voor elkaar. Denk dat je dan zeker 3 lenzen nodig hebt ?

Overigens heb ik me vorige week een 30D aangeschaft met 2 lenzen
                            Last edited by ioHpeiH; 8 juni 2006, 13:39.

Comment

Om even terug te komen op de vraag wel of geen DSLR.

Ik heb de omgekeerde weg bewandeld. Ik had een Canon Eos 300 (niet de 300D maar nog de analoge) en omdat ik het moe was met de lenzen te sleuren kocht ik een prosumer, de Panasonic FZ30. Zeer tevreden over dit toestel met (bijna) zoveel mogelijkheden als een DSLR. Of nog meer. Het hangt er van af hoe je het bekijkt.

Comment

Mooie foto iO peiH!
                                Het heeft inderdaad geen moer met de camera te maken maar met de fotograaf. Mijn mooiste vakantiefoto uit Jordanië kwam niet uit mijn speigelreflex, maar uit mijn via een prijsvraag gewonnen fixed focallength 3 megapixel Samsung digitale camera met een opstarttijd van 3 seconden en tijd tussen wegschrijven van 7 seconden....

Comment

Working...
                                X