Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Canon 30D & 20D & 10D topic

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

    Net een tweedehands 10D gekocht En ik probeer dat hier even te volgen... Laatste deel al een keer of zeven volledig gelezen, maar ben niet helemaal mee...

    Stel: ik ga in een theater of tv-studio foto's nemen...
    Ik weet dat de gebruikte spots (zonder hun filters) 3200K hebben...
    Tijdens de show hebben al deze spots natuurlijk filters...
    Nergens een wit vlak te bespeuren en als er al één was, dan had ik er nog niets aan want de lampen hebben allemaal kleurfilters...

    Kom ik ergens met de witbalans op K en de kleurtemperatuur op 3200K?
    Of moet ik me op wat anders baseren?

    Volgens camera"mannen" is de gelaatskleur de beste referentie, maar ik vrees dat dat alleen voor TV kan gelden, in theater kunnen gelaatskleuren bewust totaal onnatuurlijk zijn...
    Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

    Comment


    • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

      Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
      Is het min of meer juist als ik het volgende beweer:

      -Ik fotografeer met mij 30D in raw als ik foto's neem bij kunstlicht zodanig dat, als het nodig moest zijn , ik achteraf de witbalans nog makkelijk kan bijcorrigeren.
      -Ik fotografeer bij daglicht in jpg

      Of sla ik de bal helemaal mis

      bedankt voor de reactie

      mvg
      Ik zal het iets anders formuleren:

      Stel: ik sta in een situatie waarvan ik zeker weet dat belichting , witbalans, enz enz in orde is. Heeft het dan nog zin om in RAW te fotograferen? Geeft RAW dan nog meer kwaliteit in de foto?

      mvg
      Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
      www.ginodepreter.com

      Comment


      • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

        Oorspronkelijk geplaatst door OneyedK Bekijk bericht
        Stel: ik ga in een theater of tv-studio foto's nemen...
        Ik weet dat de gebruikte spots (zonder hun filters) 3200K hebben...
        Tijdens de show hebben al deze spots natuurlijk filters...
        Nergens een wit vlak te bespeuren en als er al één was, dan had ik er nog niets aan want de lampen hebben allemaal kleurfilters...

        Kom ik ergens met de witbalans op K en de kleurtemperatuur op 3200K?
        Of moet ik me op wat anders baseren?
        Kleurfilters wijzigen de kleurtemperatuur. Daarom is een meting op een wit onderwerp niet meer mogelijk.

        Uw 10D op 3200K instellen zal een vrij goede witbalans opleveren.
        Maar er zal een (kleine) afwijking zijn tussen de kleurtemperatuur van de lampen en de ingestelde kleurtemperatuur van uw 10D.

        Tenzij uw 10D een geijkt meettoestel is.

        Jan.

        Comment


        • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

          Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
          Ik zal het iets anders formuleren:

          Stel: ik sta in een situatie waarvan ik zeker weet dat belichting , witbalans, enz enz in orde is. Heeft het dan nog zin om in RAW te fotograferen? Geeft RAW dan nog meer kwaliteit in de foto?

          mvg
          Als je tevreden bent over een foto met de huidige grootte, kleuren, scherpte, contrast enz..., en als je volgend jaar of de jaren daarna nog steeds tevreden bent met die zelfde foto dan kan je in jpg fotograferen.

          Maar de raw convertors worden elk jaar beter.
          Verhogen van het aantal pixels, aanpassen van scherpte, moire, CA, vignetting, vervorming...
          Deze aanpassingen kunnen in RAW met het kleinste verlies aan kwaliteit en de raw converters krijgen steeds meer nieuwe mogelijkheden.

          Ik kan elke foto die ik vanaf 2003 heb gemaakt vandaag opnieuw converteren, vergroten, verkleinen en corrigeren met behulp van de meest recente raw converter en met een minimum aan kwaliteitsverlies.

          Jan.

          Comment


          • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

            Bedankt voor de info Jan.

            Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht
            Tenzij uw 10D een geijkt meettoestel is.
            Zal volgende week eens zien hoe groot het verschil is tussen de ingestelde 3200K en de echte witbalans in de studio.
            Grijskaart meepakken? Of kom ik er met het witvlak dat voor TV-camera's wordt gebruikt?
            Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

            Comment


            • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

              Oorspronkelijk geplaatst door OneyedK Bekijk bericht
              Grijskaart meepakken? Of kom ik er met het witvlak dat voor TV-camera's wordt gebruikt?
              Elk onderwerp dat evenveel rood en groen en blauw reflecteert is bruikbaar.

              Wit, neutraal grijs en zelfs zwart kunnen als witbalans referentie worden gebruikt.

              Jan.

              Comment


              • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                Ik word elke keer wat wijzer maar toch blijven de vragen komen
                Als ik met mijn 30D hetzelfde onderwerp in RAW en in JPG fotografeer is de raw ong. 7mb groot en de jpg ongeveer 2,5 mbgroot, wanneer ik het raw bestand converteer naar jpg is dit ongeveer 6mb groot.
                Dus de geconverteerde jpg is meer dan dubbel zo groot als de originele jpg.
                Wil dit dan zeggen dat de geconverteerde jpg een kwalitatief beter afdruk zal geven als de originele jpg??

                bedankt voor de reactie
                mvg
                Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                www.ginodepreter.com

                Comment


                • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                  Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                  Als ik met mijn 30D hetzelfde onderwerp in RAW en in JPG fotografeer is de raw ong. 7mb groot en de jpg ongeveer 2,5 mbgroot, wanneer ik het raw bestand converteer naar jpg is dit ongeveer 6mb groot.
                  Dus de geconverteerde jpg is meer dan dubbel zo groot als de originele jpg.
                  Wil dit dan zeggen dat de geconverteerde jpg een kwalitatief beter afdruk zal geven als de originele jpg??
                  De grootte van een jpg bestand wordt bepaald door de compressie.
                  Bij meer compressie wordt de jpg kleiner maar wordt het kwaliteitsverlies ook groter.

                  Of je dit verschil kan zien in een afdruk is weer een andere vraag.
                  Meestal lijkt een afdruk gedetaileerder als de beeldfouten toenemen.

                  De grootte van een jpg bestand wordt ook bepaald door de scherpte.
                  Hoe scherper de foto, hoe groter de jpg.
                  Scherpte bepaalt niet rechtstreeks de kwaliteit van een jpg, maar te weinig of te veel scherpte heeft een erg negatief effect op de afdruk.

                  Het jpg bestand na raw conversie is dus minder gecomprimeerd en eventueel ook scherper.

                  Jan.
                  Last edited by Jan_10D; 20 oktober 2006, 21:47.

                  Comment


                  • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                    vraagje. voor hdr foto's te maken.
                    waar in welk menu moet ge dat instellen op mijn 30d
                    normaal 5 foto's met anderen sluiter tijd.
                    is dat in AEB

                    Comment


                    • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                      Voeg me ook maar toe voor de 30D

                      Comment


                      • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                        Ook ik ben vanaf vandaag de trotse eigenaar van de 30d ... dus mij mag je ook toevoegen.
                        Canon 30d + 28-135mm IS USM

                        Comment


                        • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                          Heeft er iemand goede of slechte ervaringen met NIET originele batterijen voor de 30D ?
                          Wat kost zon niet originele batterij trouwens?

                          mvg
                          Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                          www.ginodepreter.com

                          Comment


                          • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                            quote uit de wiki:

                            Lithium-ion batteries can easily rupture, ignite, or explode when exposed to high temperatures, or direct sunlight. They should not be stored in a car during hot weather. Short-circuiting a Li-ion battery can cause it to ignite or explode. Never open a Li-ion battery's casing. Li-ion batteries contain safety devices that protect the cells inside from abuse. If damaged, these can also cause the battery to ignite or explode.


                            Bovenstaande in gedachten lijkt het me verstandiger om bij Canon te blijven, in geval van ongeval heb je meer kans dat Canon z'n verantwoordelijkheid opneemt. Als je "wit product", ook al is het in principe van een even goede of betere kwaliteit dan origineel Canon op een verkeerde manier de geest geeft in je body kan je de hele zwik naar het containerpark brengen

                            Tip: bij "geheugenkaart" staan de originele Canon batterijen aan zeer redelijke prijzen...

                            Li-Ion is bijna letterlijk een loterij... Je kan het risico nemen en je hebt zeer veel kans dat alles goed gaat... Helaas ook kans dat de batterij oververhit en in de body gekneld geraakt...

                            > om concreet op je vraag te antwoorden, de 30D kan wel degelijk goed overweg met alternatieve batterijen...
                            Canon :: 5DmkI :: EOS 30 :: EF 50 f/1.4 :: EF 28-70L f/2.8 :: EF 135L f/2 :: EF 70-200L f/4

                            Comment


                            • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                              Daarom dat ik mijn niet-Canon batterijen enkel in m'n battery grip steek. Kwestie van de kosten te beperken mocht er toch ooit zo'n batterij
                              De grip kost maar 1/10 van de body.

                              Ik moet zeggen dat ik tot nog toe geen enkel probleem gehad heb met de niet-Canon batterijen
                              Greetz Geert.
                              Canon gerief...

                              Comment


                              • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                                Bedankt voor de tip, ik heb echter bij geheugenkaart 2 batterijen gezien die zouden kunnen dienen , wel erg verschillend van prijs:
                                eentje kost 23 euro en heeft hetzelfde typenummer als mijn originele batterij en een andere heeft ook hetzelfde typenummer (BP511A) maar kost wel 64,5 euro.
                                Mss het verschil tussen een originele en een namaak?

                                mvg
                                Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                                www.ginodepreter.com

                                Comment

                                Working...
                                X