Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

De Canon 30D & 20D & 10D topic

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

    Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
    De RAW sensor gegevens blijven steeds hetzelfde, eender wat je instelt van scherpte, contrast, verzadiging en kleurtoon.
    Waarom worden de RAW-foto's dan getoond in RSP én in de RAW-software van canon met de parameterwijziging die je hebt ingesteld? Iedere regelaar staat op de default waarde?

    Zelfs als een "jpeg omzetting" gebeurt naar PS wordt er wel degelijk rekening gehouden met deze instelling.

    Dan mag men niet meer spreken van een echt RAW-bestand maar van een aangepaste RAW.

    Mijn workflow is dezelfde, zowel met de 20D als met de 30D.

    Foto's nemen in RAW, openen in RSP en indien nodig aanpassen.

    Jpeg eruit halen en bewerken in PS.

    Met de 20D nooit problemen gekend.

    Met de 30D vanaf het begin slechte kleuren.

    Na aanpassing van de 4 parameters zijn de RAW-bestanden terug toonbaar én bewerkbaar.

    Voordien waren de foto's van de 30D niet goed te krijgen.(misschien ben ik wel veeleisend )

    Ik ben niet alleen met deze "gedachte " , meerdere 30D eigenaars kunnen dit be-amen en hebben ook dezelfde moeilijkheden ondervonden met de kleuren.

    En als men tegenwoordig al metadata moet gaan aanpassen om een fatsoenlijke foto te krijgen, tja... dan moet ik terug gaan overschakelen naar mijn oude analoge camera's en die 30D dan toch over de haag gooien?

    Ik ga mij geen kopbrekens meer bezorgen en ga met mijn huidige instellingen gewoon verder in "RAW" fotograferen.

    En als ik iemand een plezier gedaan heb door mijn instellingen te tonen, graag gedaan, met plezier.
    Groetjes
    ----JO

    Comment


    • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

      Het échte RAW sensor beeld krijg je eigenlijk nooit te zien.
      Het zou er donker en flets uitzien met zeer onnatuurlijke kleuren (even "aantrekkelijk" als het analoge negatief ).

      Wat je in je RAW convertor te zien krijgt is steeds bewerkte RAW sensor data (door de metadata erop toe te passen).
      Greetz Geert.
      Canon gerief...

      Comment


      • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

        Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
        Maar hoe zit het dan met de kleurentemperatuur?? Want die moet toch ook nog apart manueel ingesteld worden! Hoe bepalen jullie op welke waarde de kleurentemperatuur moet worden ingesteld? Met de natte vinger?
        Want mij lijkt het als de witbalans ok is maar de kleurentemperatuur niet ok, dat wit dan evengoed niet wit zal zijn?
        Het is dus inderdaad of manuele witbalans of kleurtempertuur.

        De witbalans kan dus automatisch bepaald worden, of handmatig, of door het instellen van de kleurtemperatuur of door het selecteren van een vaste instelling zoals zonlicht, schaduw, bewolkt, enz.

        Oorspronkelijk geplaatst door GeertB Bekijk bericht
        Kleurtemperatuur zelf instellen kan handig zijn voor bv. fotografen die in een studio foto's maken met professionele flits apparatuur.
        De kleurtemperatuur van deze flitslampen ligt namelijk vast, is gekend en kan dan rechtstreeks ingegeven worden op je fototoestel.
        Ook in dit geval is een handmatige witbalans aan te raden.
        Er zijn vele soorten wit en door een goede keuze van het witte onderwerp kunnen de studio fotos een warmere of minder warme kleur krijgen. Zelf heb ik nog geen verband ontdekt tussen de kleurtemperatuur die ik wil en de kleurtemperatuur van de flitsers. Ik zoek verder.

        Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
        1. is het aan te raden om in 'normale ' licht omstandigheden (daglicht bvb.) ook een witbalans te maken??
        Ik doe dit niet. Een DSLR is in normale omstandigheden vrij goed in staat om de witbalans te bepalen. Maar bij een reeks fotos zal de automatische witbalans toch nooit volledig hetzelfde zijn.
        Hier biedt ook raw de oplossing omdat 1 wit onderwerp in 1 van de fotos voldoende is om de ganse reeks dezelfde witbalans mee te geven.
        Maar als geen enkele foto een wit onderwerp bevat, dan pas heb je echt een raw probleem.
        Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
        2. stel dat ik bij het fotograferen in RAW toch per ongeluk op automatische witbalans fotografeer (bij kunstlicht) , kan ik deze fout dan volledig achteraf met de nodige sofware terug recht zetten?
        Bij Canon raw heeft de witbalans geen belang. Dit zou bij Nikon anders zijn. Wel moet de kleurtemperatuur binnen het bereik van de software liggen. Een wit onderwerp onder gele straatverlichting kan nooit volledig gecorrigeerd worden tot echt wit.

        Jan.
        Last edited by Jan_10D; 14 oktober 2006, 20:51.

        Comment


        • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

          Oorspronkelijk geplaatst door Jan_10D Bekijk bericht

          Ik doe dit niet. Een DSLR is in normale omstandigheden vrij goed in staat om de witbalans te bepalen. Maar bij een reeks fotos zal de automatische witbalans toch nooit volledig hetzelfde zijn.
          Hier biedt ook raw de oplossing omdat 1 wit onderwerp in 1 van de fotos voldoende is om de ganse reeks dezelfde witbalans mee te geven.
          Maar als geen enkele foto een wit onderwerp bevat, dan pas heb je echt een raw probleem.
          Hmm jan dan vind ik het toch veel gemakkelijker om op 1 foto van de reeks de wibalans naar mijn smaak af te stemmen en die dan in 1 keer te kopieren naar al de foto's van de reeks. Dat bespaart mij veel klikken
          Bij Canon raw heeft de witbalans geen belang. Dit zou bij Nikon anders zijn. Wel moet de kleurtemperatuur binnen het bereik van de software liggen. Een wit onderwerp onder gele straatverlichting kan nooit volledig gecorrigeerd worden tot echt wit.

          Jan.
          Ben je daar zeker van? Ik kan mij namelijk niet inbeelden dat de witbalans in RAW bij nikon van veel belang is. De scherpte en noise reductie heeft bij hen wel belang maar WB dat zou toch al te gek zijn.... Nu ja tis nikon he (om te lachen he mannen anders gaan ze mij hier weer beschuldigen)

          Comment


          • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

            Voila se weeral wat wijzer geworden

            merci mannen
            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
            www.ginodepreter.com

            Comment


            • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

              Toch nog vraagje over witbalans.
              Als jullie bedoelen manueel is dat dan kiezen voor "daylight","shade", "cloudy" enz...
              Of echt via "Custom" ?

              Dus als het echt zonnig is en zet deze op "daglicht"
              Ben ik dan goed bezig (bedoel beter dan AWB?).

              Alvast bedankt
              Canon 30D - EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

              Comment


              • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                Oorspronkelijk geplaatst door jippen Bekijk bericht
                Toch nog vraagje over witbalans.
                Als jullie bedoelen manueel is dat dan kiezen voor "daylight","shade", "cloudy" enz...
                Of echt via "Custom" ?

                Dus als het echt zonnig is en zet deze op "daglicht"
                Ben ik dan goed bezig (bedoel beter dan AWB?).

                Alvast bedankt

                De handmatige witbalans (custom white balance) genomen op een grijskaart gaat in de meeste gevallen het beste resultaat geven.
                niet vergeten aan te passen bij veranderende lichtomstandigheden.

                MVG, Jeff
                Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

                Comment


                • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                  Toen ik in Gent (s'avonds Graslei) was heb ik de witbalans in Kelvin (dacht deze eenheid)/temperaturen ingesteld. En ik was best wel tevreden over de witbalansIk heb van te voren opgezocht welke temperatuur het beste resultaat levert.

                  Comment


                  • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                    Oorspronkelijk geplaatst door jippen Bekijk bericht
                    Dus als het echt zonnig is en zet deze op "daglicht"
                    Ben ik dan goed bezig (bedoel beter dan AWB?).
                    Als er inderdaad volledig zonlicht is dan is dit beter dan gewoon automatisch. Alle fotos in het zonlicht krijgen dan identiek dezelfde witbalans.
                    Maar het grote probleem met deze methode is dat als er toch enkele wolken voor de zon komen, of er is refectie van de zon op een gekleurd oppervlak zoals een niet witte muur, of er worden fotos in de schaduw gemaakt zonder de witbalans opnieuw in te stellen, dat je op dat moment niet langer goed bezig bent.
                    In deze gevallen zal de automatische witbalans een veel beter resultaat opleveren dan een verkeerd ingestelde witbalans.

                    Jan.

                    Comment


                    • Re: De Canon 30D & 20D & 10D topic

                      Bedankt voor de Tip Jan_10d.

                      Leren Wb manueel instellen dus.

                      Nu wat ik bergepen heb.
                      1) Kies een wit object, papier , of grijs kaart en zorg dat de spot meter cirkel gevult is. Zet lens liefst manueel.
                      2) Kies nu witbalans wat het best past bij de omstandigheden*
                      3) Neem de foto
                      4)Ga nu naar het menu en kies "Custom wb" en duw <set>
                      Kies de juist genomen foto en duw opnieuw <set>
                      Data zal nu worden ingeladen.
                      5)Ga nu terug naar AF-WB en kies de custom instelling.

                      Nu als ik bij puntje 2 al niet de juiste instelling heb ???
                      Waarom moet ik custom nemen als hij gewoon de settings neemt die ik er juist ingeplaatst heb. Kan dan toch gewoon het menu nemen in af-wb ? of niet ?
                      Als die data is ingeladen wat doe deze dan meer ? Kan ik dan gewoon de k waarde niet ingeven en die gebruiken?

                      Ik denk dat ik eens iemand moet bezig zien hoe het juist in zijn werk gaat.
                      Ik wil het beste uit mijn toestel halen ziet u
                      Trouwens bedankt voor de tip met de custom user instellingen.
                      Canon 30D - EFS 17-55mm f/2.8 IS USM

                      Comment


                      • Re: De Canon 30D &amp; 20D &amp; 10D topic

                        Oorspronkelijk geplaatst door jippen Bekijk bericht
                        Bedankt voor de Tip Jan_10d.

                        Leren Wb manueel instellen dus.

                        Nu wat ik bergepen heb.
                        1) Kies een wit object, papier , of grijs kaart en zorg dat de spot meter cirkel gevult is. Zet lens liefst manueel.
                        2) Kies nu witbalans wat het best past bij de omstandigheden*
                        3) Neem de foto
                        4)Ga nu naar het menu en kies "Custom wb" en duw <set>
                        Kies de juist genomen foto en duw opnieuw <set>
                        Data zal nu worden ingeladen.
                        5)Ga nu terug naar AF-WB en kies de custom instelling.

                        Nu als ik bij puntje 2 al niet de juiste instelling heb ???
                        Waarom moet ik custom nemen als hij gewoon de settings neemt die ik er juist ingeplaatst heb. Kan dan toch gewoon het menu nemen in af-wb ? of niet ?
                        Als die data is ingeladen wat doe deze dan meer ? Kan ik dan gewoon de k waarde niet ingeven en die gebruiken?

                        Ik denk dat ik eens iemand moet bezig zien hoe het juist in zijn werk gaat.
                        Ik wil het beste uit mijn toestel halen ziet u
                        Trouwens bedankt voor de tip met de custom user instellingen.
                        Je puntje 2 is niet nodig. Je moet immers de manuele WB setting kiezen zolang je die manuele WB wil gebruiken. Ook de spotmeter vullen is niet nodig je bent niet aan het meteren maar aan het WB-en.

                        Maar eerlijk gezegd als je dit wil doen ben je veel beter af om is RAW te beginnen werken. Dan zet je jouw camera op AWB neemt een foto van een WHIBAL of zoiets en achteraf in je RAW convertor pas je in 1 keer al je foto's aan de kleurtemperatuur van die grijskaart aan. Veel handiger en beter want als de lichtomstandigheden zouden veranderen zijn al de foto's niet met een totaal verkeerde kleurtemperatuur. AWB werkt immers meestal reeds verdomd goed.

                        Comment


                        • Re: De Canon 30D &amp; 20D &amp; 10D topic

                          ik ben van daag mijn canon 30D gaan halen.
                          man wat is die snel tegen over mijn 300d.
                          nu nog wat het boekje lezen en morgen wat testen doen.
                          ziet er heel goed uit.
                          ge moogt mij nu ook op de lijst zetten.

                          Comment


                          • Re: De Canon 30D &amp; 20D &amp; 10D topic

                            Is het min of meer juist als ik het volgende beweer:

                            -Ik fotografeer met mij 30D in raw als ik foto's neem bij kunstlicht zodanig dat, als het nodig moest zijn , ik achteraf de witbalans nog makkelijk kan bijcorrigeren.
                            -Ik fotografeer bij daglicht in jpg

                            Of sla ik de bal helemaal mis

                            bedankt voor de reactie

                            mvg
                            Fuji XT2 - 14mm 2.8 - 23mm 1.4 - 18-55mm - 10-24mm
                            www.ginodepreter.com

                            Comment


                            • Re: De Canon 30D &amp; 20D &amp; 10D topic

                              Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                              Is het min of meer juist als ik het volgende beweer:

                              -Ik fotografeer met mij 30D in raw als ik foto's neem bij kunstlicht zodanig dat, als het nodig moest zijn , ik achteraf de witbalans nog makkelijk kan bijcorrigeren.
                              -Ik fotografeer bij daglicht in jpg

                              Of sla ik de bal helemaal mis

                              bedankt voor de reactie

                              mvg
                              Ik fotografeer altijd in RAW zodat ik altijd, bij elk soort foto, op ieder tijdstip genomen, de witbalans, belichting, tonatie, etc kan aanpassen, mocht dit nodig blijken uiteraard.

                              Binnen of buiten heeft hier weinig uitstaans mee in mijn ogen.

                              Bij jpeg heb je veel minder correctie-mogelijkheden dan bij RAW.
                              Groetjes
                              ----JO

                              Comment


                              • Re: De Canon 30D &amp; 20D &amp; 10D topic

                                Oorspronkelijk geplaatst door mel7 Bekijk bericht
                                Is het min of meer juist als ik het volgende beweer:

                                -Ik fotografeer met mij 30D in raw als ik foto's neem bij kunstlicht zodanig dat, als het nodig moest zijn , ik achteraf de witbalans nog makkelijk kan bijcorrigeren.
                                -Ik fotografeer bij daglicht in jpg
                                Het grote voordeel van een Canon 30D is dat zowel raw of jpg (of beide) kunnen geselecteerd worden.

                                In moeilijke omstandigheden raw selecteren is zeker een goed begin.
                                En in daglicht is de kans dat jpg goede resultaten oplevert groter.

                                Maar met raw kan niet enkel de witbalans, maar ook onderbelichting en zelfs een stuk overbelichting gecorrigeerd worden.

                                Jan.

                                Comment

                                Working...
                                X