Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Ken je onze belgiumdigital.comFacebook groep al? Dé plaats voor foto's, feedback en aankondigingen!
Zou een leuke test zijn maar eigenlijk ontbreekt er nog iets. De mannen die zeggen dat hun camera zoveel beter qua kleuren etc is moeten dat ook maar bewijzen he. Dus fonzie brengt ze op dezelfde kleur en zet ze dan online en de anderen moeten er dan hun camera uithalen. Lukt dat niet tja dan hebben zij ook geen gelijk.
Maar zeker interessant om eens te doen. Maar een 20D hebben jullie al dus ik kan geen camera meer inbrengen.
Nog beter zou zijn van dit te doen met prints op 30x45 en met verschillende iso settings.
Er wordt beweerd dat je met verschillnde camera's van verschillende merken zelfs dezelfde foto's kan maken qua look en feel (tot in de details toe), en dat betwijfel ik ten zeerste. Een kleurtemp van 5000 kelvin op een Nikon is niet hetzelfde als een kleurtemp van 5000 kelvin op een Canon of een Minolta. En alleen daar al zal deze test niet lukken.
Ook wordt er een beetje over het hoofd gezien dat iedere fabrikant (of zelfs verschillende modellen van een zelfde fabrikant) zen eigen interpretatie heeft van kleuren (interpretatie is mss een verkeerd woord) oftewel dat, ook al schiet je in dezelfde kleurruimte, met dezelfde witbalans, het ene merk/model neutraler blijft van beeld dan het andere. Dan kan je nog aan de saturatie ed gaan prutsen, je krijgt NOOIT hetzelfde resultaat. En een foto 90% hetzelfde krijgen voldoet niet voor mij, ze moet 99,9% gelijk zijn, want die laatste 10 procenten zijn meestal net die dingen die ons laten kiezen voor merk X of model Y.
Dan kan je nog aan de saturatie ed gaan prutsen, je krijgt NOOIT hetzelfde resultaat. En een foto 90% hetzelfde krijgen voldoet niet voor mij, ze moet 99,9% gelijk zijn, want die laatste 10 procenten zijn meestal net die dingen die ons laten kiezen voor merk X of model Y.
Hetzelfde resultaat als wat? Een ander merk / model camera? Waarom zou je dat willen? Of hetzelfde resultaat als de werkelijkheid? Als je 's avonds thuiskomt van een shoot weet niemand meer op die laatste 10% precies hoe het er overdag uitzag. Daarbij, het kan best zo zijn dat het ene merk goed is in het correct vastleggen van groene kleuren in een bosrijke omgeving terwijl een andere weer beter is in een andere omgeving met veel blauw. Tenzij je aan product- of modelfotografie doet in een gecontroleerde omgeving zie ik niet zo waarom je naar 99.9% zou moeten streven.
Hetzelfde resultaat als wat? Een ander merk / model camera? Waarom zou je dat willen? Of hetzelfde resultaat als de werkelijkheid? Als je 's avonds thuiskomt van een shoot weet niemand meer op die laatste 10% precies hoe het er overdag uitzag. Daarbij, het kan best zo zijn dat het ene merk goed is in het correct vastleggen van groene kleuren in een bosrijke omgeving terwijl een andere weer beter is in een andere omgeving met veel blauw. Tenzij je aan product- of modelfotografie doet in een gecontroleerde omgeving zie ik niet zo waarom je naar 99.9% zou moeten streven.
Kijk Leonidas,
Het voordeel dat ik bij minolta vind, is dat je kleuren gewoon bijna altijd goed zijn, en niet 90% . Goed is relatief, voor u anders dan voor mij.
Het hoeft allemaal niet zo super gecontroleerd te zijn, fotografie is een gevoelshobby voor mij, ik ga niet beginnen met het nastreven van getalletjes, gewoon, out of the cam wow beeldjes.
Maar we moeten hier nu eens komaf maken met dat gezever van alle camera's kunnen hetzelfde, vandaar dit super initiatief van Tom.
Het gaat niet over al dan niet natuurgetrouw weergeven ....dat zeg ik toch ook niet ? Het ene merk kan beter zijn in een kleurgroep, het andere in een andere. Ik zeg alleen dat je geen identieke foto's met 2 verschillende cams maakt met alleen in camera processing. Daar gaat heel de discussie over ....
Rudy begint deze draad met de opmerking dat hij niet zijn gading vindt bij Nikon, dat hij de look & feel van de Minolta 7D beelden mist. Daar reageert Fonzie op dat je met iedere camera, (in jpeg recht uit camera), dezelfde beelden kan maken indien je de instellingen van je camera aanpast. DAAR gaat de discussie nu over, niet over het al dan niet natuurgetrouw weergeven van een opname.
Dus nodig ik Fonzie uit om de test te doen, met al zijn kennis, en heb een heel arsenaal aan bodies ter beschikking.
Mij lijkt het nochtans toch zo dat als je overtuigd bent dat je enkel de juiste look en feel hebt met beelden rechtstreeks uit een bepaalde camera je dit ook "blind" moet kunnen doen.
Ik doe dit steeds wanneer ik camera's voor mezelf aan het vergelijken ben. Ik print ze op 30x45cmm formaat(uiteindelijk op A4 met crops naar het grotere formaat en volledige foto's op A4) en vergelijk dan "blind" welke ik de beste vind.(foto's krijgen bij mij ook wel dezelfde nabewerking als ik normalerwijze doe) Dat is de enigste manier hoe ik voor mezelf kan uitmaken welke ik nu echt het beste vind. Ik gebruik 30x45 want dat is mijn grootste printformaat. Die uitzondering die wel eens groter gaat is de moeite niet waard om een beslissing op te nemen. En de meeste prints zijn kleiner want A4.
Ik geef Rudy groot gelijk dat hij afgaat op de beeldkwaliteit die hij wil want uiteindelijk is dat het belangrijkste bij een camera. Niet dat je daarom mooiere foto's gaat maken natuurlijk dat hangt van veel meer af.
Maar ik wil dat voor mezelf steeds "blind" kunnen anders heeft het geen zin. Daarom dat ik ook vind dat dit de test juist interessant zou maken. Maar iedereen zijn eigen keuze daarin.
En je hebt gelijk Kevlar, maar de vraag is of je dezelfde beelden uit de verschillende cams krijgt, daar draait nu de discussie rond. Dus normaal gezien zou je, als Fonzie gelijk heeft, op de afdrukken geen onderscheid meer kunnen maken tussen cam x of merk y.
Mij lijkt het nochtans toch zo dat als je overtuigd bent dat je enkel de juiste look en feel hebt met beelden rechtstreeks uit een bepaalde camera je dit ook "blind" moet kunnen doen.
Ik geef Rudy groot gelijk dat hij afgaat op de beeldkwaliteit die hij wil want uiteindelijk is dat het belangrijkste bij een camera. Niet dat je daarom mooiere foto's gaat maken natuurlijk dat hangt van veel meer af.
Maar ik wil dat voor mezelf steeds "blind" kunnen anders heeft het geen zin. Daarom dat ik ook vind dat dit de test juist interessant zou maken. Maar iedereen zijn eigen keuze daarin.
Voila, eindelijk eens iemand die begrijpt wat ik bedoel ;-)
Dit wordt een heel interessante test waar ik ten volle naar uitkijk. Er zal natuurlijk wel wat werk inkruipen, maar ach, het is het proberen zeker waard... Mooi initiatief!
How how Marc, ik doe de test niet hee, iemand anders gaat dat doenb, als hij nog iets laat horen ..... Ik kan je op een briefje geven op voorhand dat het niet lukt.
Comment