Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Ik heb het geprobeerd !!

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Ik heb het geprobeerd !!

Hallo Rudy,

Ik begrijp je standpunt hoor, maar met al dat wisselen heb je, of haal je toch veel last op de schouders. Ik ben dus een van die trouwe mannen, (?) ik doe al is een upgrade van body of lens maar steeds binnen het merk. Een wissel van kamp heb ik tot op heden kunnen en willen vermijden. Maar nogmaals dit is geen kritiek hoor, zolang we maar tevreden zijn !

MVG, Jeff
    Never argue with stupid people, they will drag you down to their level and then beat you with experience. "When one person suffers from a delusion it is called insanity. When many people suffer from a delusion it is called religion ."

Comment

Een fanatiek Canon bezitter ben ik niet,maar om nu iedere keer alles te verkopen voor een ander merk......daar doe ik ook niet aan mee of ik moet eens met de Loto winnen.
      mvg FrançoisVM
      Canon 7D

Comment

Proficiat Rudy! Wel zonde van dat mooie G glas dat je verkocht... En nu maar hopen dat die D9 eruit komt rollen!
        Al diegene die hun D7 hielden zijn weer gerust gesteld, alhoewel ik er nooit spijt van kreeg om hem in het heetst van de strijd te houden.
        Succes met je voorlopige Sony.
        https://www.behance.net/Lynx1966

Comment

Ik ga hier waarschijnlijk tegen de muren praten, maar brilliante kleuren of "betere" kleuren zijn niet noodzakelijke correcte kleuren. Je kunt met elke camera briljante kleuren krijgen als je in photoshop saturation met +20 omhoog draait.

Als dat al in camera gebeurt verlies je een hoop waardevolle info uit het beeld, zeker in JPEG. Dat is net het verschil tussen een "amateurcamera" en een "procamera". De eerste moet mooie kleurtjes geven die goed printen (ook al zitten ze volledig naast de werkelijke situatie), de tweede moet een neutrale weergave hebben die toelaat om achteraf zoveel mogelijk details uit het beeld te halen zonder dat je last krijgt van pixelisatie of andere artefacten door overdreven in camera bewerking.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Fonzie
            Ik ga hier waarschijnlijk tegen de muren praten, maar brilliante kleuren of "betere" kleuren zijn niet noodzakelijke correcte kleuren. Je kunt met elke camera briljante kleuren krijgen als je in photoshop saturation met +20 omhoog draait.

Als dat al in camera gebeurt verlies je een hoop waardevolle info uit het beeld, zeker in JPEG. Dat is net het verschil tussen een "amateurcamera" en een "procamera". De eerste moet mooie kleurtjes geven die goed printen (ook al zitten ze volledig naast de werkelijke situatie), de tweede moet een neutrale weergave hebben die toelaat om achteraf zoveel mogelijk details uit het beeld te halen zonder dat je last krijgt van pixelisatie of andere artefacten door overdreven in camera bewerking.
            Kijk Fonzie, dit is nu net DE reden waarom ik weinig foto's laat zien, dit soort discussie's waar uiteindelijk niemand en iedereen gelijk heeft.
            Ik ben NOOIT akkoord geweest met het standpunt, dat een pro-camera de nabewerking moet hebben, vraag maar eens aan pro's die hun geld moieten verdienen met fotografie, die zijn dikwijls veel te veel tijd kwijt op de pc, in plaats van met het fotograferen!

Comment

Ik ben NOOIT akkoord geweest met het standpunt, dat een pro-camera de nabewerking moet hebben, vraag maar eens aan pro's die hun geld moieten verdienen met fotografie, die zijn dikwijls veel te veel tijd kwijt op de pc, in plaats van met het fotograferen!
              Ooit al gehoord van batchconversie?

Voor de rest zul je zien dat de pros die met een D2x of een 1D rondlopen ook aan nabewerking doen, dit heeft op zich niks met het merk camera te maken.
              Je kunt een "procamera" zo instellen dat je hetzelfde effect hebt bij opname als een "amateur", maar de fabrikant verkiest om de keuze aan de fotograaf te laten.
              Als de camera echter al uit de fabriek rolt met agressieve instellingen kun je niet meer terug.

Daar komt nog bij dat jouw standpunt helemaal irrelevant wordt in RAW, want die beelden hebben sowieso nabewerking nodig en daar hangt het eindeffect af van het feit of de convertor de in-camera settings meeneemt of niet.

Voor de rest zeg ik alleen dat je subjectieve ervaring van de kleuren misschien beter is, maar ze kunnen er toch behoorlijk naast zitten. Een foto met een geelzweem ziet er bvb erg goed uit in een reclamebrochure voor een chalet, hij geeft echter niet de echte situatie weer.
              Last edited by Fonzie; 1 april 2006, 16:42.

Comment

Dus met andere woorden:

De mensen die vroeger enkel diafilms gebruikten en die ook lak hadden aan nabewerking, kopen nu een toestel zoals KM 7D met direct briljante kleuren.

De anderen, die vroeger bv. veel in een DoKa doorbrachten, kopen nu een DSLR waar "fletsere" kleuren uit komen en die ook nog steeds nabewerking vragen.

Is dit zowat een juiste conclusie ?

Toch kan ik Fonzie ook ergens volgen, want met batchconversie kan je inderdaad al je foto's in één keer "oppeppen" tot gesatureerde kleuren (in mijn geval door te werken met picture styles bv.). Kost praktisch geen moeite.
                Greetz Geert.
                Canon gerief...

Comment

Ik kan op mijn camera ook instellingen vooraf bepalen, als ik de saturatie, scherpte en contrast de hoogte inhaal krijg ik ook briljante foto's. Die hebben natuurlijk geen natuurlijke weergave. Bij macro bijvoorbeeld zien sommige mensen graag natuurlijke beelden zoals ze die in de natuur zien, andere zien graag fluo rupsjes, die licht geven. Dat is allemaal persoonlijke smaak hé, ikzelf gebruik vele instellingen. In raw, jpeg, neutraal, met voorgeprogrameerde instellingen,... hangt er vanaf wat te fotograferen hé. Bij productopnames of interieur zou ik nooit in jpeg werken en tijdens een reportage zou ik nooit in raw werken. Als ik een huwelijk doe, stel ik op voorhand wat persoonlijke voorkeuze in, dan heb ik naderhand weinig nabewerking. Het is effe zoeken voor een "workflow" te creeëren, maar eenmaal als je die hebt gaat het snel.

Comment

Ja Rudy, je zit toch wel vol verrassingen moet ik zeggen .

(Aangezien je lensarsenaal in familiekring gebleven is, kan je misschien nog wel eens iets terug overnemen ?)

Veel succes met je zoektocht naar de ideale opvolger in elk geval.
                    Als ik ondertussen ergens een 7D tegen kom, laat ik je wel iets weten .
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ooit al gehoord van batchconversie?

Voor de rest zul je zien dat de pros die met een D2x of een 1D rondlopen ook aan nabewerking doen, dit heeft op zich niks met het merk camera te maken.
                      ik heb het hier toevallig recentelijk over gehad met een aantal pros (sportfotografen) en die werkten ALLEMAAL en ALTIJD in jpeg om achteraf niets te moeten doen in PS

er was er één bij die zijn 1DII verkocht had en terug een 1D had omdat die betere jpegs geeft recht uit de camera

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door fotofiel
                        ik heb het hier toevallig recentelijk over gehad met een aantal pros (sportfotografen) en die werkten ALLEMAAL en ALTIJD in jpeg om achteraf niets te moeten doen in PS
                        Over nabewerking heb ik het ook gehad met twee kennissen, beroepsfotografen, kwestie van een keuze te maken (nog voor ik de KM 5D gekocht had). Voor hen geldt net hetzelfde. JPEG, en zo weinig mogelijk achter de pc.

Maar dan nog, zelfs al werkten ze anders... Ik ben ongelooflijk tevreden van mijn simpele 7D-tje. En nu mag Sony het voor toekomstige modellen nog volledig verknallen, ik zal toch nog heel wat jaren veel plezier beleven .
                        Last edited by K-2; 1 april 2006, 20:15.
                        "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

Ooit al eens naar sportfoto's in de krant gekeken? Daar gaat het vooral om het vastleggen van de actie, kleur en resolutie (het is tenslotte een krant) zijn van ondergeschikt belang.

Ik denk echter niet dat een studiofotograaf JPEGs uit zijn camera gaat pompen zonder nabewerking...

er was er één bij die zijn 1DII verkocht had en terug een 1D had omdat die betere jpegs geeft recht uit de camera
                          Een pro die niet weet hoe hij zijn camera moet instellen om zijn JPEGs wat op te peppen? Zo ken ik ook een stuk of tachtig pro's...

Comment

Ooit al eens naar sportfoto's in de krant gekeken? Daar gaat het vooral om het vastleggen van de actie, kleur en resolutie (het is tenslotte een krant) zijn van ondergeschikt belang.

Ik denk echter niet dat een studiofotograaf JPEGs uit zijn camera gaat pompen zonder nabewerking...

Een pro die niet weet hoe hij zijn camera moet instellen om zijn JPEGs wat op te peppen? Zo ken ik ook een stuk of tachtig pro's...
                            Ach wat zal het, zolang ik er tevreden mee ben... Ik hoef, en wil zelfs geen pro zijn, als het geen hobby meer is, gooi ik de camera over de haag.
                            De tijd achter de pc is verloren tijd, batch of niet. Ik ga er liever op uit om foto's te maken.
                            Voila, mijn gedacht. En ik zie wat ik zie.
                            Trouwens, zitten er veel pro's op bd? of zouden die meer met hun vak bezig zijn?

Comment

1D is een CCD, 1DII is een CMOS. Geeft een ander recht-uit-de-camera beeld

Comment

Ik proef hier toch enige tegenstrijdigheid, Rudi; Nikon met Sony ccd's hoef je niet meer, maar een Sony met een Sony ccd wil je wel, en je hoopt op een KM die geen KM meer is maar een Sony.... Ik snap het niet meer
                                Come on, don't be a bore: visit my photolog!BlackAdder's Finest Photographs

Comment

Working...
                                X