Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

Collapse
This is a sticky topic.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

    Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
    Ik had deze link hier al wel ergens op het forum gezet: http://lygte-info.dk/review/batterie...e%29%20UK.html
    Naar het schijnt zijn het dezelfde cellen als de duurdere 2450mAh Eneloop, de capaciteit is dus hoger dan die van de standaard Eneloop cellen, het enige minpunt is de kortere levensduur (minder laadbeurten, en snellere veroudering, ze zullen dus niet zo lang meegaan als de "witte Eneloop". Maar voor die prijs die je ervoor betaalt bij Ikea doe je zeker geen slechte koop met die accu's).
    Nu snap ik het helemaal niet meer, wat is nu beter voor een flitser:
    - Eneloop 1900 mAh of
    - Eneloop pro 2450mAh?
    En waarom voor het een of het ander kiezen?


    Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

    Comment


    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

      Oorspronkelijk geplaatst door LG Bekijk bericht
      Nu snap ik het helemaal niet meer, wat is nu beter voor een flitser:
      - Eneloop 1900 mAh of
      - Eneloop pro 2450mAh?
      En waarom voor het een of het ander kiezen?
      Met de 1900mAh zal je minder keren kunnen flitsen per lading, maar die accu's zijn wel veel meer keer te laden voor ze een deel van de bruikbare capaciteit beginnen te verliezen.
      De 2450mAh zal dus meer flitsen per laadbeurt geven, maar die kan je veel minder keren herladen en ze verouderen sneller (ze zullen minder jaren en minder laadbeurten meegaan dan de 1900mAh).

      Als je het maximum aantal flitsen per lading wil, dan is de 2450mAh versie de beste keuze, is het aantal flitsen per laadbeurt wat minder belangrijk, en wil je cellen die waarschijnlijk meer dan 10 jaar meegaan, dan is de 1900mAh versie weer de beste keuze.
      Voor de meeste toepassingen is de maximale capaciteit wat minder belangrijk omdat je ze toch niet altijd helemaal opgebruikt, en dan kan je ze weer laden tegen de volgende keer dat je ze nodig hebt.
      Low selfdischarge nimh cellen hebben er ook geen probleem mee dat ze 100% geladen worden opgeborgen (in tegenstelling met lithium-ion cellen die best onder de 4,0V blijven in plaats van 4,2V omdat ze anders te snel verouderen).

      De 2450mAh geeft ongeveer 30% meer capaciteit per laadbeurt dan de 1900mAh cellen, maar de gewone (witte) Eneloop kan je veel meer dan 1000 keer laden tegenover maar 500 keer voor de 2450mAh (en ik heb al gelezen dat de 2450 bij veel minder dan 500 laadbeurten al flink wat capaciteit kan verliezen, ze zijn dus minder degelijk dan de 1900mAh cellen).
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

        Er zijn vandaag de dag inderdaad zeer goede en betaalbare oplaadbare batterijen op de markt.

        Eneloops zijn heel wat duurder, maar zonder dat geld wordt het ook moeilijk om innovatie en dergelijke te bekostigen. Mocht Sanyo vroeger niet geďnvesteerd hebben om de beste batterij op de markt te ontwikkelen zouden er vandaag ook geen goede batterijen in de Ikea liggen aan die prijs.

        Met het Eneloop programma wordt er steeds door-ontwikkeld. De winsten die nog gehaald worden vandaag lijken misschien telkens kleiner en kleiner, maar elke efficiëntie-winst die men kan bereiken is op termijn goed voor uw portefeuille en voor het milieu.
        Last edited by VARO; 18 september 2017, 18:12.

        Comment


        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Het is de chemie in de batterij of accu die uiteindelijk voor lekken kan zorgen.
          Nimh accu's heb ik nooit weten lekken (ook nog niets gezien op het internet), maar alkalinebatterijen lekken uiteindelijk allemaal, als ze maar genoeg tijd krijgen.
          Bij het ene merk is dat wat sneller, bij andere is de kans kleiner, maar niet onbestaande.
          Zelfs de duurste merken alkalinebatterijen kunnen lekken (daar bedoel ik het merk mee dat de meeste reclame maakt, en die iedereen koopt omdat de reclame zegt dat het de beste zijn).

          Zolang de ze niet bijna leeg is zal een alkalinebatterij niet gemakkelijk lekken, daarom mag je die nooit voor een langere periode in apparaten laten zitten die ergens in de kast blijven liggen (een flitser die je bijvoorbeeld maar een paar keer per jaar gebruikt...).
          Klopt. Alkaline batterijen gaan lekken door interne gasvorming. Tussen de pasta in de batterij en de bodem van de batterij zit een afdichting die een zwak punt bevat voor als er intern gas gevormd wordt. Oververhitting kan deze zwakte ook al eens triggeren... (hoewel dit laatste vandaag minder voorkomt. De interne constructie is beter dan vroeger... Indien alkaline batterijen niet zouden lekken zouden deze in theorie kunnen ontploffen, en dat wil je ook niet).

          Vorig jaar werd er in een aanbesteding gevraagd naar Alkaline batterijen die niet lekken... Geen enkele fabrikant kan... of wil... de garantie geven omdat dat met deze technologie gewoon onmogelijk is. De klant heeft uiteindelijk voor lithium batterijen gekozen, maar ook niet meteen een kosten-efficiënte oplossing.

          Comment


          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

            Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
            Met de 1900mAh zal je minder keren kunnen flitsen per lading, maar die accu's zijn wel veel meer keer te laden voor ze een deel van de bruikbare capaciteit beginnen te verliezen.
            De 2450mAh zal dus meer flitsen per laadbeurt geven, maar die kan je veel minder keren herladen en ze verouderen sneller (ze zullen minder jaren en minder laadbeurten meegaan dan de 1900mAh).

            Als je het maximum aantal flitsen per lading wil, dan is de 2450mAh versie de beste keuze, is het aantal flitsen per laadbeurt wat minder belangrijk, en wil je cellen die waarschijnlijk meer dan 10 jaar meegaan, dan is de 1900mAh versie weer de beste keuze.
            Voor de meeste toepassingen is de maximale capaciteit wat minder belangrijk omdat je ze toch niet altijd helemaal opgebruikt, en dan kan je ze weer laden tegen de volgende keer dat je ze nodig hebt.
            Low selfdischarge nimh cellen hebben er ook geen probleem mee dat ze 100% geladen worden opgeborgen (in tegenstelling met lithium-ion cellen die best onder de 4,0V blijven in plaats van 4,2V omdat ze anders te snel verouderen).

            De 2450mAh geeft ongeveer 30% meer capaciteit per laadbeurt dan de 1900mAh cellen, maar de gewone (witte) Eneloop kan je veel meer dan 1000 keer laden tegenover maar 500 keer voor de 2450mAh (en ik heb al gelezen dat de 2450 bij veel minder dan 500 laadbeurten al flink wat capaciteit kan verliezen, ze zijn dus minder degelijk dan de 1900mAh cellen).
            Ok, das duidelijke taal. Thx Bart.


            Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

            Comment


            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

              Allereerst beste wensen aan iedereen !!

              Ik heb onlangs de mh-c9000 aangeschaft.
              Het volledige topic heb ik hier niet doorlezen ... na pagina 5 begon ik het allemaal wat door elkaar te slaan.
              Daarom heb ik enkele 'gerichte' (n00b)vragen die iemand hopelijk wil oplossen

              1. Mijn batterijen zijn bijna allemaal Aldi-batterijen van verschillende seizoenen. Vroeger werden ze altijd opgeladen met een aldi-batterijlader.
              2300mAh --- oplaadtijd: 7 uur 460mAh
              2300mAh --- oplaadtijd: 16u ŕ 230mA / 4u ŕ 690mA
              Deze heb ik allemaal via refresh & analyze geladen met zowel op- als ontladen op 500mAh.
              Dit zijn mijn resultaten: 1770 - 1904 - 2114 - 1812 - 1984 - 1689 - 1919 - 1839
              Heb ik iets niet juist gedaan aan mijn instellingen? Wat kan beter?



              2. Vanaf dit weekend stonden er terug oplaadbare batterijen in de Aldi, ik heb 3 setjes AA mee van 2500mAh (alsook 3xaaa, 3xc, 2xd en 2x blokbatterijtjes)
              Op de AA's staat 4h é750mA, max. 1250mA ... wat doe ik hier best?



              3. Bij wijze van een eventuele test heb ik 4x GP2300 uit de ton op school gevist, daarop staat: standard charge 16u ŕ 220mA, ik veronderstel dat ik deze niet moet analyseren om te weten dat ze afgeschreven zijn, zou ik nog iets kunnen doen met break in?
              Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

              Comment


              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                Voor AA cellen gebruik je bij de refresh/analyze je gewoon met de standaardinstellingen van de Maha lader (1000mA laden en 500mA ontladen), daarmee kan je niets verkeerd doen.
                Voor AAA cellen is die stroomsterkte (laden en ontladen) veel te groot waardoor de levensduur van de cellen korter wordt.
                Daarom stel ik voor een refresh/analyze meestal 300mA ontladen en 300mA laden in om de cellen niet te zwaar te belasten (dan worden ze niet te warm tijdens het laden of ontladen).
                De nieuwste Aldi AA cellen heb ik zelf ook gekocht, maar die leveren niet wat ze beloven, het verschil is te groot (werkelijke capaciteit zit rond de 1900mAh in plaats van de 2500mAh die er op vermeld is).
                Het zijn waarschijnlijk ook geen low selfdischarge cellen, want dat staat nergens op de verpakking en ook niet op de cellen zelf (het stond wel in de online folder).
                Daarom breng ik ze in de loop van de week terug naar de winkel (ik hou altijd mijn kassatickets even bij als ik zo'n dingen koop, dan is het geen probleem om het geld terug te krijgen als het aangekochte product niet voldoet).

                Als de refresh/analyze resultaten tegenvallen dan voer je die nog eens uit, als dat geen verbetering oplevert, dan is de werkelijke capaciteit van de cellen waarschijnlijk lager geworden (door ouderdom, te hoge temperatuur tijdens het laden, te diep ontladen...) en moet je voor jezelf beslissen of de bruikbare capaciteit nog voldoende is voor de toepassing waarin de accu's gebruikt worden.
                Als ze onder de 1900mAh komen, dan is de capaciteit lager dan die van de referentie, dat zijn de witte Eneloop accu's die beschouwd worden als de beste AA (en AAA) cellen die er te koop zijn.

                Probeer de cellen wel zoveel mogelijk zo bij elkaar te steken dat ze per setje ongeveer dezelfde capaciteit hebben.
                Als je bijvoorbeeld de 2114mAh cel samen gebruikt met de 1770mAh in een zaklampje, dan is de 1770mAh cel een stuk eerder leeg dan de 2114mAh cel, de cel met de laagste capaciteit kan dan een negatieve spanning krijgen waardoor ze nog veel sneller capaciteit zal verliezen.
                Zeker als er meerdere cellen met een verschillende capaciteit in serie worden gebruikt is het aan te raden om de cellen meteen terug te laden als je merkt dat de prestaties (van bijvoorbeeld een zaklamp) minder worden, want als je wacht tot het licht helemaal uit gaat dan ben je de cellen met de laagste capaciteit nog verder kapot aan het doen.
                Geen enkele nimh cel kan er tegen dat de spanning onder de 0,9V komt, probeer dus niet om het laatste beetje er uit te persen, want dat is heel slecht voor de levensduur (de capaciteit zal dan snel achteruit gaan).
                Vroeger werd er gezegd dat je nimh cellen altijd helemaal leeg moest maken voor ze terug geladen werden, dat doe je eigenlijk beter niet, toch niet met low selfdischarge cellen (voor nikkel-cadmium was dat vroeger geen probleem, die mocht je helemaal leeg maken).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                  Bedankt voor de duidelijke uitleg.

                  Ik heb de batterijen nogmaals ingestopt met volgende resultaten

                  1985 > 1860
                  1689 > 1678
                  1919 > 1896
                  1839 > 1868


                  Nu heb ik de opgeviste gp batterijen eens ingestopt, ik ben benieuwd naar het resultaat.

                  Lees ik tussen de lijnen door dat "als ik toch nieuwe batterijen (voor mijn flitser) moet kopen" beter naar de eneloops ga?
                  Last edited by Arc0sS; 4 januari 2018, 22:53.
                  Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                  Comment


                  • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                    Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                    ...

                    Lees ik tussen de lijnen door dat "als ik toch nieuwe batterijen (voor mijn flitser) moet kopen" beter naar de eneloops ga?
                    Hoewel BlackB@ndit goedkopere alternatieven zal voorstellen als ie kan (hij publiceert geregeld een test met bv Aldi of Lidl batterijen), is het voor de meeste van ons duidelijk dat eneloop accu's, hoewel duurder, doorgaans betrouwbaarder zijn, en een langere levensduur hebben.
                    BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7.1) - iPhone XR (iOS 18.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

                    Comment


                    • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                      Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
                      Hoewel BlackB@ndit goedkopere alternatieven zal voorstellen als ie kan (hij publiceert geregeld een test met bv Aldi of Lidl batterijen), is het voor de meeste van ons duidelijk dat eneloop accu's, hoewel duurder, doorgaans betrouwbaarder zijn, en een langere levensduur hebben.
                      Ik heb in de loop van de maanden/jaren veel van BlackB@ndit gelezen (en van anderen ook, ik ben nogal een actieve lezer op dit forum), maar in veel zaken zitten we op dezelfde lijn.
                      Het is niet altijd het duurste wat het beste is, of het duurste wat we nodig hebben.

                      Qua batterijen heb ik ervaring met enkele soorten: de oplaadbare van de Aldi (oudere reeksen, de nieuwe zitten nog in de verpakking en heb ik het ticketje van teruggezocht), met duracell en panasonic batterijen.
                      Ik heb steeds de indruk dat de niet-heroplaadbare veel sneller leeg zijn, na nog geen 50 flitsen heb ik al een oplaadtijd van "kostbare" seconden. Met de Aldi-batterijen gaat het een stuk beter en heb ik verschillende setjes van, zo kan ik ze ook sneller wisselen zonder ik het in de portefeuille voel.
                      Met Eneloop heb ik nog geen ervaring, maar het zou wel goed kunnen dat ik er binnenkort een 2-tal setjes van bestel.
                      Onkwetsbaarheid is eenzaamheid ...

                      Comment


                      • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                        Ik heb net de Aldi AA accu's die ik vorige week gekocht had terug naar de winkel gebracht.
                        Ze haalden lang niet de beloofde capaciteit (rond de 1900mAh in plaats van 2500mAh), en na een week zat er nog maar ongeveer 1700mAh in de accu's...
                        Dat was dus zeker geen goede koop.

                        Omdat ik al problemen heb gehad met de laatste accu's van de Lidl (Tronic 2400mAh met een werkelijke capaciteit van zo'n 1000mAh) en nu ook met de recentste van den Aldi denk ik dat het beter is om meteen Eneloop te kopen voor de zekerheid, die zijn wel altijd betrouwbaar. Accu's van Ikea zouden ook heel goed zijn, maar daarvoor moet ik veel te ver rijden als ik die wil kopen (het is nog niet mogelijk om bij Ikea in België iets online te bestellen, in Nederland kan dat blijkbaar wel, maar niet als je in België woont...).
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                          Oorspronkelijk geplaatst door Arc0sS Bekijk bericht
                          Ik heb steeds de indruk dat de niet-heroplaadbare veel sneller leeg zijn, na nog geen 50 flitsen heb ik al een oplaadtijd van "kostbare" seconden.
                          Alkalinebatterijen hebben wel een vrij grote capaciteit, maar die is alleen bruikbaar bij een kleine belasting.
                          Nimh cellen hebben een heel lage inwendige weerstand en kunnen daardoor heel gemakkelijk grote stroompieken leveren zoals die nodig zijn om een flitser snel weer te laden.

                          Bij een nieuwe alkalinebatterij valt de inwendige weerstand nog wel mee, maar die loopt heel snel op terwijl ze verder leeg raakt.
                          Dat is de reden waarom de flitser na een bepaald aantal flitsen merkbaar trager zal herladen, een nimh cel heeft daar veel minder last van, die kan veel stroom blijven leveren tot ze bijna helemaal leeg is.

                          Bij een kleine belasting is het mogelijk dat een goede alkalinebatterij langer blijft werken dan een nimh cel, maar bij zwaardere belastingen is een nimh cel in het voordeel.
                          Gewone nimh cellen moet je ook vermijden, want die lopen op vrij korte tijd vanzelf leeg door zelfontlading, die zijn dikwijls al helemaal terug leeg tegen dat je ze nodig hebt.
                          Daarom koop ik zelf ook alleen maar nimh cellen met een lage zelfontlading (low selfdischarge/ready to use/precharged...).

                          En voor sommige toepassingen gebruik ik ook nog alkalinebatterijen, meestal van de Lidl omdat die goedkoop zijn, en omdat ik in een paar verschillende tests gezien heb dat die voor hun prijs een vrij grote capaciteit kunnen leveren.
                          Sommige apparaten willen niet werken met de 1,2V van nimh cellen, dat kan soms ook een probleem zijn.
                          Die apparaten gebruiken dan ook maar een deel van de capaciteit van alkalinebatterijen, er blijft dan nog zo'n 30-40% van de energie in de batterij zitten als het apparaat uitvalt omdat de spanning te laag is.
                          Voor mij is dat eigenlijk een ontwerpfout die veel geld kost aan de gebruiker van dat apparaat, als de ontwerper meer aandacht besteedt aan de werking bij de minimale batterijspanning dan moet het mogelijk zijn om veel meer uit de batterijen te halen waardoor de batterijen veel minder snel vervangen moeten worden.
                          http://barthuysmans.smugmug.com/
                          BD0338BE

                          Comment


                          • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                            Ik heb deze week nog een setje Top Craft accu's getest die gekocht zijn in 2009 (de groen/witte versie).
                            Toen ze nieuw waren zat de capaciteit rond de 2050mAh, nu is de capaciteit na een refresh/analyze in de Maha lader nog 1926mAh - 1923mAh - 1999mAh - 1996mAh.
                            Ze hebben dus nog niet veel van hun capaciteit verloren op 9 jaar tijd.
                            De bruikbare capaciteit is zelfs nog altijd hoger dan die van nieuwe Eneloop (de witte) AA accu's.

                            Het is wel zo dat deze accu's niet intensief gebruikt zijn, ze hebben wel een aantal keren dienst gedaan in de flitser, maar de laatste jaren zitten ze in een zaklamp die dient als "noodverlichting".
                            Die ligt naast mijn bed voor als er ooit een noodsituatie moest voorvallen, daarom krijgen de accu's wel ongeveer twee keer per jaar een refresh/analyze om er zeker van te zijn dat alles in orde is als ik de zaklamp ooit echt nodig heb.
                            De oude accu's van den Aldi blijven het dus heel goed doen, de zelfontlading blijft klein, maar die kan ik niet correct beoordelen omdat die zaklamp een elektronische schakelaar heeft die een kleine lekstroom trekt.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                              Ben sinds gisteren ook eigenaar van deze oplader :-)...2 vraagjes/opmerkingen...

                              1) bij een refresh/analyze: in de handleiding vermeldt men dat hij eerst zal laden, 1 uurtje rust, dan ontladen, rust en terug zal opladen...
                              Ik had echter de indruk dat het rusten meerdere keren gebeurde en niet enkel 2 maal? Kan dit, klopt dit?

                              2) Op 1 batterij kon ik geen break in uitvoeren? Ik selecteerde dit maar de lader sprong automatisch terug naar de charge-selectie...iemand deze situatie al meegemaakt?

                              Dankjewel!

                              Tommy
                              Nikon D5300 + Nikon D3300 + Nikkor 50 mm 1.8G + AF-S DX NIKKOR 18–55mm f/3.5–5.6G VR II + AF-S DX NIKKOR 55-200mm f/3.5–5.6G VR II + Sigma DG 70-300 4.5-5.6 + SIGMA 105MM F/2.8 EX DG MACRO OS HSM Nikon + Nissin I40 + YN 560

                              Comment


                              • Re: Powerex MH-C9000 "for dummies" (batterijlader, en batterijen)

                                Bij de refresh/analyze is het inderdaad zo dat de accu eerst geladen wordt, dan is er een rustperiode, daarna wordt de accu weer ontladen, gevolgd door een rustperiode waarna de accu definitief geladen wordt.
                                Voor zover ik hier zie loopt die cyclus maar één keer.

                                Die break-in functie heb ik eigenlijk nog nooit gebruikt, voor low-selfdischarge cellen is het doorgaans voldoende om ze een refresh/analyze te laten doorlopen als ze nieuw zijn (een keer per jaar is voldoende als de accu's niet dikwijls gebruikt worden, dan blijven ze "klaar voor gebruik" zodat je er op kan rekenen als je ze dan toch eens nodig hebt).
                                Standaard nimh cellen (met een grote zelfontlading dus) moet ik niet meer hebben, die gaan niet lang mee en ze zijn dikwijls leeg door zelfontlading tegen dat ze gebruikt worden.
                                Dat zijn wel de cellen waarbij er waarschijnlijk winst te halen valt door een break-in uit te voeren als ze al wat ouder worden, maar dan moet je ze wel in toepassingen gebruiken waarbij de stroom bijna meteen opgebruikt wordt, want anders zijn ze wel vanzelf leeg door zelfontlading (zeker als ze wat ouder worden wordt dat probleem nog groter).


                                Als de lader een fout geeft, dan komt dat meestal door een slechte verbinding tussen de accu en de contactpunten, gewoonlijk helpt het als je de accu dan een beetje verdraait (daardoor verbetert het contact).
                                Maar het is ook mogelijk dat de inwendige weerstand van de accu te groot is, dan komt er "high" op het display te staan.
                                Een helemaal lege accu (0 volt) kan ook problemen geven.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X