Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele strobist vraagjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Enkele strobist vraagjes

Al enige tijd ben ik aan het rondkijken om me wat flitsmateriaal aan te kopen. Stilletjesaan geraak ik overtuigd dat ook met opzetflitsen goede resultaten te bekomen zijn...en het grote voordeel is uiteraard de "draagbaarheid" van die dingen. Na heel wat avonden leeswerk op strobist.com , heb ik toch nog wat vragen. Dingen die ik me wil aankopen waarbij ik me de vraag of dit een goede koop is of niet:
    - ebay triggers (pocket wizards vind ik toch een beetje duur voor een amateur)
    - bijkomende flits (sb-24 of sb-26 of sb-28....) .... of de SUNPAK 383: als ik dat lees een richtgetal van 120 !!! Dit lijkt me wel fantastisch om in een softbox te plaatsen...of ben ik fout?
    - op strobist.com lees ik meestal over paraplu's. Is het niet beter softboxes te gebruiken?

...en ...nog een bedenking: momenteel gebruik ik mijn SB-800 draadloos met het CLS systeem. Is het niet gewoon beter een SB800 bij te kopen en deze hiermee samen te laten werken....dan heb ik die triggers niet nodig....of ben ik weeral mis

Alvast bedankt,
    JanMetDeStrobistPet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Re: Enkele strobist vraagjes

Voor 25 euro of zoiets kan je ebay-triggers kopen. Sb-24 zijn supergoedkoop, maar niet via ebay! Daar zijn ze prijzig. Ik heb onlangs twee sb-28 gekocht (een voor 55 euro, de andere voor 60 euro). Ook heb ik me onlangs een sb-24 gekocht voor 40 euro!

Comment

Ik heb me net een extra SB-24 aangeschaft voor 30 euro. Wat geduld en inderdaad best niet op ebay kopen helpt (zoeken op tweedehands Nikon SB- in google ).
      Voor de rest heb ik de gadget infinity triggers gekocht en die werken goed, maar nog echt niet intensief gebruikt tot nu toe. Verder heb ik ook een hele tijd gezocht naar de goedkoopste manier om aan statieven, paraplu's en swivels (geen idee hoe ik anders die dingen tussen statief en paraplu moet noemen) te geraken. Ik ben er nu uit van volgende spullen te kopen (maar heb ze nog niet, dus kan niets zeggen over kwaliteit!).
      2 statieven Jinbei JS-200 bij fotokonijnenberg: 25 euro elk, 2 meter hoog
      1 doorschijnende en 1 zilver/zwarte 40" paraplu bij linkdelight op ebay: 25 euro voor combo inclusief verzendkosten
      2 swivels bij zelfde ebay-winkel: 16 euro per stuk inclusief verzendkosten.
      Totaal dus iets boven 100 euro (wel zonder verzendkosten konijn). Doe daar je triggers bij en je komt aan 150 euro. Lijkt me leuk prijsje om er wat mee te spelen

Overigens: aangezien de waarde van de verzonden spullen zonder verzendkosten telkens lager ligt dan 22 euro, moet je je geen zorgen maken over douanekosten. Link naar linkdelight: http://stores.benl.ebay.be/Link-Delight-Links-World. Codes voor paraplu's en swivels respectievelijk D4T en D1B.

Comment

Hoi,

Ook ik heb het licht gezien na een verwijzing hier naar de strobist blog.
        Zeer veel bruikbare info , met vaak een video met een how to.
        Ik had ook altijd de gedachte alles im griff met het Nikon CLS systeem.
        Echter naar wat ik begrepen heb kan het buiten voorkomen dat de preflashes niet altijd worden gedetecteerd door de gebruikte flitsers. Ondanks dat de flisters elkaar kunnen "zien" ( wat dus ook een vereiste is bij het CLS ).
        Ik heb zelf al wat gespeeld met het CLS mbv SB800 en 2 SB600 en mijn D200 binnenshuis en het werkt binnen in ieder geval fantastisch

Daarom gebruiken vele strobists ,met een klein budget, de cactus triggers.
        Deze zouden niet altijd 100% trefzeker zijn en menigeen voert een mod uit om de triggerafstand en de nauwkeurigheid te vergroten. Echter hier is geen zicht op alle flitsers nodig dus kwa plaatsing heb je meer mogelijkheden

Die met een wat beter gevulde beurs zweren echter bij de PocketWizards.
        Deze zijn idd goed aan de prijs, alhoewel ze in de USA maar iets van een 118 euro/stuk kosten. Hier echter om en nabij de 200 euro voor PW plus II
        Vindt ik zelf ook nog te duur om "even" 4 stuks aan te schaffen.

Dus heb ik bij Gadget infinity zo'n cactus V2s set gekocht met nog enkele extra receivers voor flitsers ( heb nog een SB25 en SB28 ) en 2 receivers voor de FE flitskoppen. Het zou moeten werken volgens de mensen van GI , dus dat wil ik gaan uitproberen zodra het spul hier op de mat ligt.

Wat betreft de flitsers, flitsers met een PC of sync kontakt hebben de voorkeur. Dus vanaf de SB24,25,26,28, en SB800, waarbij de SB26 een erg gewild type is, maar die vind je niet vaak hier bij de tweedehandssites. Weet helaas niet veel over andere merken flitsers.

Wat betreft paraplu vs softbox. Denk dat hier vnl het prijsverschil speelt.
        Paraplu tussen de 2 a 4 tientjes afhankelijk van grootte , dan heb je nog een houder nodig a 2 tientjes. Paraplu's te krijgen in wit , zilver , goud of kombi van deze. Dan de softbox... Softbox voor externe flitser van bv Lastolite kost alleen de softbox een 99 euro. Daarbij komen dan nog de montageplaat en statiefhouder die samen ook weer enkele tientjes kostten. Kortom het scheelt wel wat.
        Heb op strobist de video van de Hangaar meeting gezien en wat foto's
        Wat je met zo'n setup van flitser en paraplu kan doen

Grtz

Bryan
        Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Aan de snelle en uitgebreide reacties te zien, is het strobist gebeuren toch vrij populair. Wat mij betreft ben ik nog kennis aan het vergaren...dus veel lezen op dit moment.
          Oh ja...en die SUNPAK intrigeert me wel...een richtgetal van 120 . Ik vraag me af in wat deze flits (buiten het enorme "guide number") verschilt van de sb-26 -28 etc.

JanMetDePet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door B-man Bekijk bericht
            Hoi,
            .....
            Heb op strobist de video van de Hangaar meeting gezien en wat foto's
            Wat je met zo'n setup van flitser en paraplu kan doen

Grtz

Bryan
            Bedoel je deze video ?

JanMetDePet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
              Bedoel je deze video ?

JanMetDePet
              Jep , dat is em

Grtz

Bryan
              Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Ik lees vol aandacht dit interessante draadje en ik vroeg me af of iemand van jullie weet waar ik iets gelijk de cactus triggers kan kopen? Ik kan wel niet via ebay kopen want ik kan niets betalen via ebay
                Het lukt me maar niet om die stomme paypall aan de praat te krijgen. En daar komt dan dat de meeste ebay-verkopers geen gewone overschrijvingen accepteren

En als er iemand me kan vertellen hoe ik die paypall toch aan de praat krijg zou dit ook erg welkom zijn

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                  Ik lees vol aandacht dit interessante draadje en ik vroeg me af of iemand van jullie weet waar ik iets gelijk de cactus triggers kan kopen? Ik kan wel niet via ebay kopen want ik kan niets betalen via ebay
                  Het lukt me maar niet om die stomme paypall aan de praat te krijgen. En daar komt dan dat de meeste ebay-verkopers geen gewone overschrijvingen accepteren

En als er iemand me kan vertellen hoe ik die paypall toch aan de praat krijg zou dit ook erg welkom zijn
                  Ik begrijp niet dat je die paypal niet aan het werk krijgt. Daar geef je gewoon 1 maal je "credit card" gegevens in en klaar is kees.

JanMetDePet

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
                    Ik begrijp niet dat je die paypal niet aan het werk krijgt. Daar geef je gewoon 1 maal je "credit card" gegevens in en klaar is kees.

JanMetDePet
                    Dan ben ik vergeten te vermelden dat ik geen credit card heb
                    Ik heb geen zin om jaarlijks te betalen voor iets wat ik quasi nooit zal gebruiken.
                    Maar het moet mogelijk zijn om gewoon via bankrekening geld over te maken via paypall, maar ik weet dus niet hoe

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                      Dan ben ik vergeten te vermelden dat ik geen credit card heb
                      Ik heb geen zin om jaarlijks te betalen voor iets wat ik quasi nooit zal gebruiken.
                      Maar het moet mogelijk zijn om gewoon via bankrekening geld over te maken via paypall, maar ik weet dus niet hoe
                      Dat is juist...heb dat indertijd ( een paar jaar geleden) ook geprobeerd, doch voor Belgie ging dat niet. Effe kijken op www.paypal.com zou ik zeggen.

JanMetDePet

Comment

Bijkomend vraagje...aan wat moet een "strobist" flits eigenlijk voldoen? Naast het aansturen via de triggers zou het ook wel interessant zijn aan te sturen via het CLS systeem van Nikon. Kan dit ook nog met de SB-26 ?

JanMetDePet

Comment

CLS gaat enkel met SB-600 en SB-800 + compatibele camera (D70, D200, enz...). Reden dat ik toch voor triggers heb gekozen: bijkomende flashes zijn uiteraard stukken goedkoper (+/- 50-80 euro voor tweedehands), mijn commander flash van de D70 was toch nog zichtbaar (blijkbaar ook met D200,... als je hier topics over leest) en flash om hoekjes plaatsen e.d. Bovendien kost zo'n ebay-trigger echt niet veel. Mogelijke nadelen: af en toe faalt hij een foto (nog niet gemerkt met m'n 16 channel trigger) en sommige camera's krijgen een banding probleem (vooral na modding van de trigger - ook nog geen last van gehad).

Verder moeten je flashes dus enkel voorzien zijn van een pc-sync-poort en moet je een tussenstukje kopen (koptelefoon-koptelefoon) om tussen receiver en koptelefoon-pc-kabel te hangen. De triggers kan je naast ebay ook hier kopen (= zelfde winkel). Bij payment methods staat dat money orders ook gaan, maar blijkbaar in dollar naar hun moeten worden opgestuurd. Er is trouwens ook een Belgische of Nederlands winkel die ze verkoopt (met uiteraard stevige percent voor hun). Gebruik daarvoor de zoekfunctie van het forum.

Comment

Ben zelf ook gebeten door de strobist en heb volgende zaken gekocht.

Statiefjes & swivel & paraplues bij http://www.fotoshopaalten.nl/.

Heel goede service (er was een defectje en heb direct een nieuw gekregen) en gratis verzending !

Statiefjes 25 euro, swivel 20 euro, paraplus aan 18.
                            (De zelfde statief is 10euro goedkoper bij studio73)

De V2 transmitter & recievers via gadgetinfinity.com. Heel snelle levering!
                            Heel tevreden van deze dingen voor dat geld. PW's zijn er net over

Als flitsers heb ik een 420EX (die is automatisch dus niet echt goed )

EEn vivitar 285HV voor 60$ heel sterke , manuele flits. (via gadgetinfinity.com)

En ik had nog een olympus FL-40 van iemand gekregen, en die blijkt het ook goed te doen ! (laag Gno maar voldoende voor indoor werk in samenwerking met de andere)
                            Hiermee wil ik maar zeggen dat je niet perse op zoek moet naar duurdere SB's , als je manueel de flits kan regelen doen de v2's de rest van het werk.
                            Last edited by VsTrash; 1 februari 2008, 11:54.
                            Instagram | Website | Blog | Facebook | Twitter

Comment

Hey,

In het kort mijn ETTL kit:
                              430EX + Omnibounce + Off-camera cord. Héél draagbaar, creative vrijheid over je lichtbron en ik kan vertrouwen op ETTL voor een ideale belichting. Ideaal voor recepties etc..

Mijn Strobist kit:
                              3x Pocket Wizard Plus II als triggers
                              2x Nikon SB-26
                              2x Vivitar 285 (non-HV)
                              2x Manfrotto 175F (Super clamp met mini-balhoofdje en coldshoe)
                              1x Namaak statiefje met paraplu-klem, witzwart/zilver paraplu's.

Die Nikon SB-26's kan ik je héél erg aanraden. Je kan eenvoudig de ingebouwde optische trigger gebruiken (geen PW of andere trigger nodig), ze zijn volledig manueel instelbaar, hebben een PC-connectie. Met wat zoekwerk moet je er één vinden voor 50-60€ 2dehands. De 285's kan je 2dehands vinden voor 25€.

Veel succes met strobist!
                              Canon R | Leica Q
                              EF 35mm F1.4 L | RF 50mm F1.2 L | EF 85mm F1.2 L | EF 135mm F2.0 L
                              Manfrotto statiefjes | Elinchrom, Canon en Yongnuo lichtjes
                              [/COLOR]

Comment

Working...
                              X