Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Enkele strobist vraagjes

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Re: Enkele strobist vraagjes

Hoe gaan jullie eigenlijk tewerk? Voor mij is het ook allemaal nieuw. In de studio is dit vrij gemakkelijk: ik meet het licht en doe de nodige aanpassingen (softbox verplaatsen of flitssterkte wat hoger of lager zetten) zodat ik op mijn gewenste diafragma kom. Bijkomend heb je een goed zicht hoe het licht valt door gebruik te maken van het pilootlicht.

Hier neem ik aan dat je eerst een ruwe plaatsing doet van je "lichtbronnen" ( theoretisch zou je dit wat kunnen berekenen) , en dan meet je het licht. Je kan hier ook de lichtbronnen aanpassen, doch je hebt wel geen zicht op hoe het licht nu op het model valt.

...of ben ik mis

JanMetDePet
    Holga 120N / Brownie Box / Canon T70 / Pin01 / Nikon D300

Comment

Berekenen kan je doen, maar word het er leuker van :S

Je zult moeten oefenen zodat je na een tijdje een grof gevoel hebt van de instellingen en van de posities. Dan zet je het neer en (ik heb geen lichtmeter, dus gebruik um ook niet )maak je een foto.

Dan bekijk je de foto en stel je 1 of 2 dingetjes in en weer een foto...
      enz. enz. enz...

Als je een trigger koopt moet je ff naar de site en uitzoeken met welke flitsers deze compatible zijn, want niet alles pas op alles...
      Ben altijd op zoek naar leuke en spontane modellen, bezoek m'n website en neem contact met me op...
      www.liquidphoto.tk

Comment

Ik heb vandaag ook de cactus triggers besteld (bij fotoshopaalten) en ben nu super nieuwsgierig. Ik ben benieuwd of ze zullen misfiren (laten we hopen van niet).

Ik moet wel nog wat rondkijken voor flashes om ze op te gebruiken, hier ligt wel nog een vivitar 283 maar er zit een defect in, ik moet hem eens openvijzen en kijken wat er scheeld.

Als er iemand nog een oude (manueel in te stellen) flits heeft liggen en die kwijt wil heeft hij/zij aan mij een potentiële koper

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door JanMetDePet Bekijk bericht
          Hoe gaan jullie eigenlijk tewerk? Voor mij is het ook allemaal nieuw. In de studio is dit vrij gemakkelijk: ik meet het licht en doe de nodige aanpassingen (softbox verplaatsen of flitssterkte wat hoger of lager zetten) zodat ik op mijn gewenste diafragma kom. Bijkomend heb je een goed zicht hoe het licht valt door gebruik te maken van het pilootlicht.

Hier neem ik aan dat je eerst een ruwe plaatsing doet van je "lichtbronnen" ( theoretisch zou je dit wat kunnen berekenen) , en dan meet je het licht. Je kan hier ook de lichtbronnen aanpassen, doch je hebt wel geen zicht op hoe het licht nu op het model valt.

...of ben ik mis

JanMetDePet

Niet teveel nadenken ... na een tijdje komt de natte vinger methode nog het beste uit
          www.fotofolio.be

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
            Ik heb vandaag ook de cactus triggers besteld (bij fotoshopaalten) en ben nu super nieuwsgierig. Ik ben benieuwd of ze zullen misfiren (laten we hopen van niet).

Ik moet wel nog wat rondkijken voor flashes om ze op te gebruiken, hier ligt wel nog een vivitar 283 maar er zit een defect in, ik moet hem eens openvijzen en kijken wat er scheeld.

Als er iemand nog een oude (manueel in te stellen) flits heeft liggen en die kwijt wil heeft hij/zij aan mij een potentiële koper
            zijn dat deze?
            http://www.fotoshopaalten.nl/product...roducts_id=146
            Flickr

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nicodejong Bekijk bericht
              Dat zijn ze ja.
              Je kan ze goedkoper krijgen via ebay (22 i.p.v. 47) maar dan komt er nog verzending bij, eventuele importkosten, bla bla bla.

Ik heb voor de makkelijke weg gekozen en ze gewoon daar besteld.

Trouwens, als ze niet werken mag je ze gewoon terugsturen, hij maakt er helemaal geen probleem van Op die manier heb je de zekerheid dat je geen slecht paar hebt (of het kan vervangen) voor een vrij lage prijs

Comment

ik wil ook niet in het buitenland bestellen dus ik zal binnenkort deze ook eens bestellen
                Flickr

Comment

Iedereen doet uiteraard wat hij/zij liefst doet, maar ik wou toch even wat fabeltjes uit de lucht halen. Als je product minder dan 22 euro kost, betaal je geen douanekosten (in België tenminste). Trigger en receiver kosten 20 euro + 6 euro verzendkosten via ebay, dus betaal je sowieso geen douanekosten. Bovendien is zo'n winkel met duizenden 99% tevreden klanten bijzonder betrouwbaar. Alles was vier dagen later trouwens al thuis geleverd (ik zie trouwens dat ze bij fotoshopaalten uitverkocht zijn). Zelfs als je schrik zou hebben voor garantieproblemen kan je nog voor ebay kiezen. Bestel gewoon een tweede set als ze niet werken en je komt even duur uit

By the way: ik ben voor de 16-channelversie gegaan omdat ik ergens had gelezen dat iemand zijn hotshoemodel doormidden gebroken was (is simpel plastic). Geen zin om mijn SB-800 tegen de grond te zien gaan Is trouwens ook iets goedkoper en zou zelfs een beetje betrouwbaarder zijn.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                    Iedereen doet uiteraard wat hij/zij liefst doet, maar ik wou toch even wat fabeltjes uit de lucht halen. Als je product minder dan 22 euro kost, betaal je geen douanekosten. Trigger en receiver kosten 20 euro + 6 euro verzendkosten via ebay, dus betaal je sowieso geen douanekosten. Bovendien is zo'n winkel met duizenden 99% tevreden klanten bijzonder betrouwbaar. Alles was vier dagen later trouwens al thuis geleverd (ik zie trouwens dat ze bij fotoshopaalten uitverkocht zijn). Zelfs als je schrik zou hebben voor garantieproblemen kan je nog voor ebay kiezen. Bestel gewoon een tweede set als ze niet werken en je komt even duur uit
                    Maar wat als die 2e set dan ook hapert?
                    Ik had er 3 ontvangers bijgenomen dus dat kwam al iets duurder uit.
                    Daar kwam dan nog bij dat betalen via ebay een stuk moeilijker is dan gewoon een overschrijving (toch als je bij gadgetinfinity of zo besteld, dan moet het met paypall of zo gaan).

Ik begrijp je manier van denken wel hoor, maar ik ga dan liever voor zekerheid.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door StijnL Bekijk bericht
                      Iedereen doet uiteraard wat hij/zij liefst doet, maar ik wou toch even wat fabeltjes uit de lucht halen. Als je product minder dan 22 euro kost, betaal je geen douanekosten (in België tenminste). Trigger en receiver kosten 20 euro + 6 euro verzendkosten via ebay, dus betaal je sowieso geen douanekosten. Bovendien is zo'n winkel met duizenden 99% tevreden klanten bijzonder betrouwbaar. Alles was vier dagen later trouwens al thuis geleverd (ik zie trouwens dat ze bij fotoshopaalten uitverkocht zijn). Zelfs als je schrik zou hebben voor garantieproblemen kan je nog voor ebay kiezen. Bestel gewoon een tweede set als ze niet werken en je komt even duur uit

By the way: ik ben voor de 16-channelversie gegaan omdat ik ergens had gelezen dat iemand zijn hotshoemodel doormidden gebroken was (is simpel plastic). Geen zin om mijn SB-800 tegen de grond te zien gaan Is trouwens ook iets goedkoper en zou zelfs een beetje betrouwbaarder zijn.
                      Even hierop inhaken,

Ik heb mijn cactus triggers dus ook direkt bij gadget infinity besteld. Uiteraard pas na enkele mails over en weer wat nu de beste setup voor mijn apparatuur zou zijn. Elke keer snel antwoordt gekregen en daarop dus een bestelling geplaatst. 1 x een cactus trigger ( incl receiver ) , 3 extra receivers en nog 2 16 kanaals receivers ( kan ik dan ook gebruiken voor mijn studioflitsers.
                      Bevestiging van order en verzending ook snel gekregen en binnen 10 dagen lag het hier al thuis op de tafel.
                      Uiteraard meteen even uitgeprobeerd met een SB25 en de eerste keer werkte het niet. Scheelt natuurlijk als je de los geleverde CR2 batterij niet ziet...
                      Daarna nog niks en nadat de kanalen in overeenstemming waren gebracht deed de trigger het wel.

Nu nog ergens tijd zien te vinden om het echt uit te testen...

Grtz

Bryan
                      Nikon D3/D300/D200 met grip & wat AF-S glas; 50mm F1.8, Nikon 1.4/1.7x converter; SB900/SB800/2 SB600; Coolwalker I-tank. Panasonic Lumix TZ5 voor als elke gram er een te veel is

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nicodejong Bekijk bericht
                        Oorspronkelijk geplaatst door Joris818 Bekijk bericht
                        Dat zijn ze ja.
                        Je kan ze goedkoper krijgen via ebay (22 i.p.v. 47) maar dan komt er nog verzending bij, eventuele importkosten, bla bla bla.

Ik heb voor de makkelijke weg gekozen en ze gewoon daar besteld.

Trouwens, als ze niet werken mag je ze gewoon terugsturen, hij maakt er helemaal geen probleem van Op die manier heb je de zekerheid dat je geen slecht paar hebt (of het kan vervangen) voor een vrij lage prijs
                        Misschien nog even bijvertellen dat de eigenaar van fotoshopaalten ook een forum lid is
                        Wil je ook dit soort foto's maken samen met Belgiumdigital?

Hou dan zeker het Shooting Days en het BD-mededelingen forum in de gaten!

Comment

ik lees al een tijdje de strobist blog, en volg ook de flickr group. Leuk om te zien dat er hier ook strobisten zitten.

ik flits trouwens al een jaar off-camera, met een Metz 45CT-1. is wel defect, en vuurt enkel nog full-power, maar dat compenseer ik een beetje door de flits wat verder te zetten, of te bouncen. ik gebruik hem enkel voor MTB/BMX foto's, dus altijd in grote ruimten, binnen gebruik ik voorlopig nog de ingebouwde flits van mijn D70s.
                          De Metz hangt aan mijn camera dmv een sync kabel van zo'n 4meter.

Vandaag heb ik dan een flitsslaafje (zo'n ding dat je aan je flits hangt en meevuurt met een andere flits) van HAMA gekocht voor een oude Canon Speedlite 133a. Die flits is niet manueel instelbaar, maar ook met deze zal ik de positie wel veranderen om het gewenste effect te bekomen.
                          Eventueel kan ik een kabel tussen het slaafje en de flits hangen, zodat ik de Canon flits verder uit het flitsbereik van mijn 1e flits kan zetten, door enkel het slaafje in het bereik te plaatsen.

De metz wil ik nu wel vervangen door een exemplaar dat zich wel laat instellen, zoals een sb24. Omdat de metz telken zijn volledige lading afvuurt moet hij elke keer weer volledig opladen, wat echt wel een tijdje duurt (afhankelijk van de verheid van de (6!) batterijen kan dat tot meer dan een minuut duren), en ook de levensduur van de batterijen niet ten goeden komt.

Ik heb een SB24 gevonden voor 100euro in de buurt, nog geen recente aanbiedingen goedkoper gevonden. Als iemand er eentje wegdoet voor weinig, stuur maar pm
                          || Photography Blog ||

Comment

Ik heb een drietal weken zowel in binnen als buitenland gezocht naar een manueel in te stellen flits zoals de SB24,26,... of een canon variant. 100 euro was blijkbaar de norm, tot ik uiteindelijk via marktplaats.nl een SB24 op de kop kon tikken voor 'slechts' 45 euro. Het lijkt me wel dat de canon varianten ala 420ez goedkoper van de hand gaan. Beetje blijven zoeken dus.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Drooze Bekijk bericht
                              De metz wil ik nu wel vervangen door een exemplaar dat zich wel laat instellen, zoals een sb24.

Ik heb een SB24 gevonden voor 100euro in de buurt, nog geen recente aanbiedingen goedkoper gevonden. Als iemand er eentje wegdoet voor weinig, stuur maar pm
                              vandaag daad bij het woord gevoegd, SB-26 gekocht voor 90euro. krijg er nog een paar maanden garantie op ook, dus een goeie deal wel.
                              Deze SB-26 hang ik dan aan de kabel.

voor verjaardag/kerst/nieuw bijdragen vragen voor skyports.
                              || Photography Blog ||

Comment

Ik ben me ook meer en meer aan het verdiepen in de flits materie en zou in de toekomst graag meer gaan werken met een softbox of paraplu op mijn externe flash.Mijn probleem echter is dat ik werk met een Sony A100 en het flitsschoentje is niet hetzelfde als bij Nikon en Canon.
                                Zijn er ook van die transmitters voor Sony/Minolta want het is de bedoeling om de flash op een statief te plaatsen?

Ik kan de externe flash wel wireless gebruiken maar dan moet ik hem activeren met de invulflits.Deze methode verkies ik echter liever niet omdat je dan altijd rekening moet houden met de positie van de externe flash en je kans hebt in reflecterende onderwerpen dit klein flitsje te zien.

Comment

Working...
                                X