Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

gewoon of dslr

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• gewoon of dslr

he mensen,

ik weet dat deze vraag vaak voorkomt maar ik kom er gewoon niet uit.
    zit te twijfelen tussen een goede digitale camera of een beginnende dslr.
    wat mij huiverig maakt bij een dslr is dat het mij lijkt dat ie moeilijk te bedienen is. ook het schoonmaken ivm stof op de lens. maar aan de andere kant als een dslr kun je wel gelijk foto's maken (geen vertraging). het lijkt mij dus dat ik met een digitaal foto's kan maken en dat je op een gegeven moment zegt van is dit is het. dat je gauw bent uitgekeken op een gewone digitaal. klinkt allemaal een beetje vaag maar ik hoop dat je begrijpt wat is bedoel.

de bedoeling is om hem te gebruiken voor vakantie/natuur/famillie foto's
    beetje alround dus.

grtn martin

Re: gewoon of dslr

tjah,
    dat is een keuze die je zelf moet maken.
    Als je budget genoeg hebt en fotografie je in echt interesseert moet je voor een dslr gaan, dan heb je geen beperkingen betreft lenzen, filters, flitsers...
    Inderdaad, geen last van shutterlag, kleine opstarttijd...

Maar je moet genoeg budget rekenen, een compactje kan al behoorlijk wat zoomen maar bij een dslr mag je dan ook nog rekenen op een zoomlens.
    En eens je de microbe te pakken hebt wil je nog een breedhoek, wil je meer zoom, lichtsterke lenzen enz

Enneuh, dat stof ligt niet op de lens maar op je sensor,
    mijn fototoestel gebruik ik bijna een jaar en heb de sensor maar 1x gepoetst (bij aankoop) en er is nog altijd niets van te zien op de foto's.
    Dus denk niet dat je hier iedere week moet zitten met je doekjes...
    Tenzij je natuurlijk iedere dag 20X van lens verwisseld maar aangezien jij vakantie/familie/natuurfoto's wil zal dit wel niet het geval zijn.

Koen

edit: zie ook enkel topics lager: http://forum.belgiumdigital.com/showthread.php?t=113973
    en probeer eens de zoekfunctie, dan ben je voor enkele dagen zoet...
    You may say that I'm a dreamer, but I'm not the only one - J. Lennon
    www.koendd.be

FZ50

Comment

Ben zelf ook met de vraag bezig. Dus even vooraf: kben een newbie met een flutcamera'tje (Fuji Finepix a345) op het moment, maar heb al wel een aantal jaren ervaring met fotografie.

Ik zou dus ook graag een DSLR kopen voor mijn fotosessies en eventueel wat natuurfotografie. Ik wil graag een DSLR om de volgende redenen:
      - snelle opstarttijd
      - optische zoeker (je ziet hoe de foto er gaat uit zien)
      - de algemene look and feel van een professioneel toestel (zalig gewoon om met zo'n toestel foto's te trekken, je voelt gewoon de spiegel weg en terug klappen, heb je met zo'n compact niet)

Qua kwaliteit van de foto is een DSLR natuurlijk ook altijd beter.

Echter, een DSLR kost echt stukken van mensen, toch zeker als je er een fatsoenlijke lens bij wil. Nu ja ... "stukken van mensen" is relatief natuurlijk. Het hangt er maar vanaf wat jij er aan wil besteden, maar ik kan het echt niet betalen.

Nu ... dit is mijn mening maar ... maar je zegt zelf dat je een alround camera wil. Dan zou ik je toch een compact aanraden. Ikzelf ben op het moment de canon Powershot S2 aan het overwegen. Heeft een grote zoom, veel extra functies, komt in bijna alle tests er als beste uit en heeft een videofuncties die gelijkgesteld wordt aan die van camcorders (wel rekening houden met de beperking van het geheugenkaartje). Dit toestel heeft ook een startuptijd van 0.9 seconden, kan continu fotograferen tegen 2,5 seconde (met LCD en flitser af) en heeft heel weinig last van shutterlag. Verder heeft het een uitklapbaar LCD scherm, wat heel handig is als je foto's wil maken van jezelf met je kinderen enzo ...

Wil je een nog simpeler en goedkoper toestel (maar nog een zeer goed, met veel mogelijkheden tot handmatig fotograferen), dan kan ik je de Fuji Finepix s5600 aanraden.

Ik kan op het moment gewoon niet tussen de twee kiezen ...

Trouwens ... voor een DSLR is de Nikon D50 naar het schijnt wel een aanrader.
      http://www.dennisclaes.be

Comment

Houd er toch ook maar rekening mee dat met een DSLR de leercurve steiler is dan met een compactje .
        Het vergt bv. meer nauwkeurigheid van de fotograaf om scherpe foto's te maken.
        Een compactje gaat met zijn immer grote scherptediepte quasi steeds scherpe foto's geven, terwijl bij een DSLR - met zijn kleinere DOF - dit meer aandacht vraagt van de fotograaf; om maar één voorbeeld te noemen ...
        Wil je je écht verdiepen in digitale fotografie, dan zou ik voor een instap DSLR gaan, anders...
        Greetz Geert.
        Canon gerief...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door GeertB
          Houd er toch ook maar rekening mee dat met een DSLR de leercurve steiler is dan met een compactje .
          Het vergt bv. meer nauwkeurigheid van de fotograaf om scherpe foto's te maken.
          Een compactje gaat met zijn immer grote scherptediepte quasi steeds scherpe foto's geven, terwijl bij een DSLR - met zijn kleinere DOF - dit meer aandacht vraagt van de fotograaf; om maar één voorbeeld te noemen ...
          Wil je je écht verdiepen in digitale fotografie, dan zou ik voor een instap DSLR gaan, anders...
          Yep leercurve alla De muur van geraardsbergen

Nee alle gekheid op een stokje, wat GeertB zegt klopt, Je bent meer begaan met het fotograferen in het algemeen.
          Een goede instap DSLR kost de dag van vandag geen stukken van mensen meer hoor.
          Kijk anders maar eens bij 2 de hands of hier bij aangeboden.
          Heb zelf 2 de hands matriaal (camera en sigma lens)
          En kan je verzekeren dat het een waar genoegen geeft een soort van voldoening om hier meer fotos te maken (trekken)
          Er zijn compactjes bij de vleet en ze zijn niet meer wat ze vroeger geweest zijn, traag enz....
          Er zijn er die gerust mee kunen met de DSLR cameras van kwaliteit van de foto's.
          Je moet nu wat voor jezelf uitmaken welke je neemt, een goede instap DSLR met een voorlopige kitlens en na een tijdje zelf bepalen wat voor U belangrijk is.
          En dan als het even kan later een lensje bijkopen enz...
          Maar laat het gezegd zijn dat het een moeilijk punt is de eerste stappen.
          Moeilijk is hoe je het zelf wil maken elke DSLR heefd ook de instellingen standaart zoals automatisch, portret, landschap, macro enz...
          Begin hier eerst mee en aldoende leer je wel de meer geavanceerde instellingen gebruiken.
          Met kleine pasjes geraak je even ver

Grts
          Formatje

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door duimp
            wat mij huiverig maakt bij een dslr is dat het mij lijkt dat ie moeilijk te bedienen is. Eigenlijk is net het omgekeerde waar... eens je het wat gewoon bentook het schoonmaken ivm stof op de lens. Je zal waarschijnlijk bedoelen stof op de sensor... Mits wat voorzichtigheid is dit zeker geen groot nadeel (jaarlijkse reiniging)maar aan de andere kant als een dslr kun je wel gelijk foto's maken (geen vertraging). het lijkt mij dus dat ik met een digitaal foto's kan maken en dat je op een gegeven moment zegt van is dit is het. dat je gauw bent uitgekeken op een gewone digitaal. Jep, als je het echt graag doet is een dslr de weg om in te slaan... hou er wel rekening mee dat het dan niet meer stopt, verslaving wordt alleen maar groter klinkt allemaal een beetje vaag maar ik hoop dat je begrijpt wat is bedoel.

de bedoeling is om hem te gebruiken voor vakantie/natuur/famillie foto's
            beetje alround dus. Maar uiteindelijk is en blijft het een feit dat je met een niet-dslr ook zeer mooie fotos kan maken. Maar het grote voordeel van een dslr is dat hij veel meer uitbriedbaar is, en dat er daardoor ook naar een grotere kwaliteit gestreefd kan worden. Of dit nodig is of niet, laat ik in het midden
            Alleszins, het budget zal grotendeels je keuze beinvloeden vrees ik
            Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

Ps, dat van die leercurve is zonder twijfel waar, maar laat je daardoor allerminst afschrikken, integendeel, je zal er waarschijnlijk zelfs door gemotiveerd worden
              Olympus OM-D EM-5 + wat glas

Comment

he dat schoonmaken van de sensor valt dus best mee? dacht dus dat elke week moest gebeuren(dom natuurlijk). maar wat is een goede dslr voor beginners? een canon eos 350d, of een nikon d50. en welke lens moet je er dan bij halen. eentje waar je redelijk mee kunt inzoomen, een goede allround dus.

grnt martin

Comment

inderdaad...
                  om mee te beginnen D50+kitlens of 350D+kitlens zijn beiden schitterende en goede camera's

kijk eens op http://www.dpreview.com voor een review (niet zo belangrijk) met voorbeeldfoto's (wel belangrijk) om te kijken welke je de mooiste beelden vindt produceren

ga dan eens naar een fotozaak en pak ze eens vast en speel wat met de knopjes
                  dan moet je er wel uit zijn

die kitlenzen zijn goed en goedkoop en uitbreiden kan altijd nog

Comment

Denk er ook aan dat slechte dslr's niet gemaakt worden en dat het gevoel dat je hebt met de camera in je hand belangrijker is dan een megapixel meer of minder.
                    Met die D50 of 350D heb je zeker een goed toestel. Wil je ruimere keuze aan instapmodellen en heb je tijd, wacht dan misschien ook nog even op de nieuwe Pentax met beeldstabilisatie of de Sony DSLR die er binnenkort aan komt...
                    ... en tweedehands staat er hier op het forum ook nog een D50 en een Minolta 5D te koop.
                    Last edited by K-2; 31 mei 2006, 08:10.
                    "If you can't explain it simply, you don't understand it well enough." Albert Einstein

Comment

he nu heb ik een beetje rondgekeken en nu is uiteindelijk mij oog gevallen op een Olympus E500 als dslr. als prosumer lijkt mij een Konica Minolta Dimage Z6 wel leuk.

wat adviseren jullie mij?

Comment

Het hangt er een beetje van af met wat voor lenzen je een dslr later wilt uitbreiden!
                        Sony en Olympus
                        Fotoseries

Comment

we weten nog steeds niet of je nu een dslr zoekt of een prosumer camera

één van je argumenten tegen een dslr heb je met de olympus getackeld geloof ik (heeft toch die dust vibration?)

wat zijn je argument voor èn tegen een bridge prosumer?
                          en voor en tegen een dslr?

aan de hand van die argumenten kan er vast wel iemand iets nuttigs zeggen
                          (als je er al niet direct uit bent)

vast staat: het is niet zo zeer de camera die de foto's maakt maar de fotograaf

Comment

dslr voor
                            heel veel mogelijkheden/uitdagingen
                            als je hem goed onder de knie hebt zeer goede foto's
                            je kunt de lenzen uitbreiden dus niet gauw dat je een ouderwets toestel hebt.

nadeel
                            prijzig, je moet hem instellen, je moet er dus meer vanaf weten
                            stukje onzekerheid of ik het wel leren kan.

prosumer
                            altijd goede foto's
                            klein in formaat
                            prijs goedkoper

nadeel
                            je raakt er snel op uitgekeken
                            niet zo snel als dslr

dit zijn zo de gedachte's die bij mij opkomen, ik hoor het wel
                            alvast bedankt voor de reactie's

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door duimp
                              dslr voor
                              heel veel mogelijkheden/uitdagingen
                              als je hem goed onder de knie hebt zeer goede foto's
                              je kunt de lenzen uitbreiden dus niet gauw dat je een ouderwets toestel hebt.

nadeel
                              prijzig, je moet hem instellen, je moet er dus meer vanaf weten
                              stukje onzekerheid of ik het wel leren kan.

prosumer
                              altijd goede foto's
                              klein in formaat
                              prijs goedkoper

nadeel
                              je raakt er snel op uitgekeken
                              niet zo snel als dslr

dit zijn zo de gedachte's die bij mij opkomen, ik hoor het wel
                              alvast bedankt voor de reactie's
                              Ik zit zelf de oefening ook te maken en zie hier toch een aantal oordelen richting prosumer komen die ik efkes wil tackelen (heb een S2iS met +10000 foto's op de teller).
                              prosumer: altijd goede foto's : forget it, je kan er even slechte foto's mee trekken dan gelijk welk ander (DSLR of niet, ben zelf in't bezit van een ouwe trouwe Canon AE1); bewegingsonscherpte, scherpstellen op verkeerde onderwerp, belichtingsfouten, compositiefouten,...
                              klein in formaat: een S2iS met extensie en filters en zonnekap en ... is ook een zakske vol en je steekt 'm echt niet in je broekzak (daar zijn dan de héél kleine compactjes goed voor maar zijn dat prosumers??)
                              Snel op uitgekeken: ik zit (zoals al vermeld) boven de 10000 foto's en leer nog elke dag bij, je kan zo'n prosumer ook volledig manueel besturen (mits beperking: minder diafragma instelling, manueel scherpstellen (real joke),...)

Ook ik zit te lonken naar een DSLR omwille van de toch wel betere kwaliteit van sensor en lenzen en de uitbreidbaarheid. Maar die prijzen da's toch wel de grote struikelblok. Als ik omreken wat ik nu heb (36-430mm met stabilisator - wel geen L kwaliteit maar 't werkt), en met wat macro lensjes van ebay valt dat in DSLR land quasi niet te betalen of je moet budgeteren over ettelijke jaren en de minister van financieel huishouden (lees: mijn vrouw) mee krijgen. En met kinderen in de buurt is af en toe een filmpje schieten echt wel heel plezant - probeer dat maar eens met een DSLR.

Soit, ooit koop ik mij ook zo'n "echt" machien met alle toeters en bellen, maar m'n prosumertje hou ik toch wel altijd achter de hand al was het maar om quasi altijd bij te hebben.
                              flickr.com/wernerwattenbergh
                              flickr.com/vdpsportfotograaf
                              http://voetbalfotografie.wordpress.com

Comment

Working...
                              X