Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nikon D90 of een Canom 550D

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nikon D90 of een Canom 550D

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw bij belgiumdigital en wil graag meer leren over foto's maken.
    Nu wil ik de stap naar de digitaal reflex camera maken.
    Ik ben nu in het bezit van een Canon power shot G2.
    Na wat forum's te hebben gelezen wil ik een keus maken voor de Nikon D90 of de Canon 550D.
    Mijn belangstelling is voor portret, landschap en watersport foto's.
    Graag zou ik van jullie de voor en de nadelen horen en welke keus het beste is.

Mijn dochter van 15 heeft deze virus ook te pakken en voor haar heb ik de Nikon D 3000 gekocht met standaard lens 18 - 55 vr.

Graag tot horens,
    Evert de Bruin.

Re: Nikon D90 of een Canom 550D

Van Canon heb ik geen kaas gegeten.

Aangezien jouw dochter reeds een nikon heeft zou ik zeggen; ga voor de D90 staat momenteel zeer aantrekkelijk geprijsd, + 18-105 VR dan kunnen jullie samen op stap en onderling al eens van lenzen wisselen. Achteraf mss nog de 70-300 VR erbij en je bent volledig uitgerust.

D90 + 18-105 : ong. 800 €
    70-300 ; Ong. 350 €
    Nikon FX, Nikkor, Lowepro, Falcon Eyes, Jinbei en Walimex

BD1614BE

Comment

Ik heb pas de test gelezen van de 550D, en die ziet er zeker niet slecht uit:

Het is op dit ogenblik wel de nieuwste van de twee, de volgende die Nikon uitbrengt zal weer net iets beter moeten zijn.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

Comment

Als je het filmen erbij neemt moet je niet twijfelen en gaan voor de 550D ,
        zelfs voor gewone fotografie zou ik hem nemen ,
        Specificaties eens naast elkaar leggen
        Canon 5D MKII - Canon 24-105 f/4 IS USM - Canon 35 f/2 IS USM - Canon 70-200 f/4 L IS USM - Canon 6D

Comment

Hier zou ik toch ook graag meer reacties op zien komen van de ervarene leden
          Ik ben zelf nieuw hier en deze topic doet me weer twijfelen van welke aankoop ik zou doen aangezien ik tussen dezelfde 2 zit te twijfelen..
          Nikon D90 met Nikkor 18-105mm VR f 3.5-5.6 + 70-300mm VR f 4.5-5.6G AF-S

Comment

Beide toestellen vastpakken en aanvoelen wat het beste met jouw handen akkordeert. Persoonlijk dacht ik (maar ik kan me vergissen) dat de Nikon D90 een trapje hoger was dan de instapreeks (xxxD) van Canon, en dat de xxD reeks (zoals de 50D) dan weer een trapje hoger staat dan de D90.
            Maar beide toestellen zijn hun geld waard.

Een vraag die ik tegenwoordig ook wel eens stel is: welk toestel (of merk) heeft jouw broer, of vader, of beste vriend, of gebuur? Want het is altijd makkelijk om ergens ten rade te kunnen gaan (of eventueel een lensje te kunnen lenen).
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.7) - iPhone XR (iOS 18.0.1) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.10)

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door LesC Bekijk bericht
              Beide toestellen vastpakken en aanvoelen wat het beste met jouw handen akkordeert. Persoonlijk dacht ik (maar ik kan me vergissen) dat de Nikon D90 een trapje hoger was dan de instapreeks (xxxD) van Canon, en dat de xxD reeks (zoals de 50D) dan weer een trapje hoger staat dan de D90.
              Maar beide toestellen zijn hun geld waard.

Een vraag die ik tegenwoordig ook wel eens stel is: welk toestel (of merk) heeft jouw broer, of vader, of beste vriend, of gebuur? Want het is altijd makkelijk om ergens ten rade te kunnen gaan (of eventueel een lensje te kunnen lenen).
              't Wordt bij canon een beetje lastig tegenwoordig: 450 - 550 en dan nog een 500. En geen 60D maar een 7D, die qua XXD nummergehalte naast een 5D FF en een 1D 1,3 crop gezet wordt....

Maar als de dochter al een Nikon heeft natuurlijk, heb je al een beetje een richting gekozen hé...
              Foto's tonen niet de werkelijkheid, maar de werkelijkheid van de fotograaf.
              www.musicinframe.be

Comment

Met beide toestellen vallen er prachtige plaatjes te maken, daar hoef je geen seconde aan
                te twijfelen. Dus zoals LesC schrijft, eens naar de winkel gaan, ze eens vastpakken, vragen
                of je eventueel eens door de menu's mag bladeren. Al maakt dat ook niet zo veel uit, want
                alles went. Bekijk het positief: je kunt eigenlijk geen slechte keuze maken. En nu zal het
                wel een rol spelen, maar eenmaal je het toestel hebt, maakt het nog minder uit, en volgend
                jaar is er weer een betere. Veel succes.

Comment

Ik moet LesC en doudeke gelijkgeven,

Alleen wil ik het volgende aanvullen:
                  Je koopt een systeem, kijk welk lenzengamma je ligt

Zelf ben ik Nikon Gebruiker samen met de rest van de familie om deze reden:
                  zo kunnen we elkaars materiaal gebruiken

Dus omdat je dochter reeds een NIKON systeem zou ik persoonlijk daarin meestappen

mvg
                  Steven
                  "You never fail because you made a mistake
                  You only win because you try"
                  - Marcus Hilton (bekend danser)
                  FLICKR

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door stco Bekijk bericht
                    Ik moet LesC en doudeke gelijkgeven,

Alleen wil ik het volgende aanvullen:
                    Je koopt een systeem, kijk welk lenzengamma je ligt

Zelf ben ik Nikon Gebruiker samen met de rest van de familie om deze reden:
                    zo kunnen we elkaars materiaal gebruiken

Dus omdat je dochter reeds een NIKON systeem zou ik persoonlijk daarin meestappen

mvg
                    Steven
                    Als je twee verschillende merken (systemen) gebruikt, dan kan je ook geen ruzie maken over de lens die je vandaag weer wil gebruiken...
                    Of je zou alles dubbel moeten hebben, maar dan kan je net zo goed twee verschillende merken in huis hebben.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

Comment

Simpel, ga voor de D90. Super toestel dat héél mooie foto's produceert. Ben overlaatst bij valavond aan het fotograferen geweest, en had geen statief bij. De ISO op 1600 en schieten maar. Ik schiet altijd in RAW, dus ik dacht, die ruis werken we strakjes wel weg op de PC. Niet nodig, erg weinig tot geen ruis te bespeuren.
                      Ook de snelle AF is een kenmerk van de D90. (zal die 550D misschien ook wel hebben, geen ervaring mee).
                      En het bovenste LCD schermpje gebuik ik ALL THE TIME.
                      Nikon D90 / AF-S DX Nikkor 18-105VR , Nikkor 50mm f/1.8D , Nikon SB600 Speedlight, Vanguard MG-4 Tripod, Black Rapid R-Strap R4, tassen van KATA en Lowepro

Comment

Ik zou zonder meer de D90 boven de 550D verkiezen. Misschien komt dat doordat ik zelf met zeer veel plezier de D90 gebruik. Ook het feit dat je dochter een Nikon heeft zou ik zonder meer meenemen in mijn keuze. Kan wellicht ooit handig zijn i.v.m. het van elkaar lenen van objectieven
                        http://www.mariorentmeester.nl &
                        http://www.hvzeeland.nl/ & http://www.zeeuwseregio.nl
                        | D90 | D200 + grip | 50 1.8 | 18-105 VR | 70-300 VR | SB-600 | SB-800 |

Comment

Los van het familie en kennissen voordeel, weet iemand hier goede voor en nadelen te noemen?

Ik zit namelijk met het zelfde dilemma, ik wordt er bijna gek van
                          Wat veel verschillende waardes etc. dat is voor een newbie bijna niet te doen, om te bepalen welke beter voor je zal zijn.

Zelf had ik een beter gevoel (vraag me niet waar ik het op baseer) bij de Nikon D90 (al vanaf het begin), maar ik heb nu 2maal naar de Media Markt geweest, toestellen een beetje vast gehad etc. en de verkopers praten me de Nikon D90 volledig uit mijn hoofd.

Ze adviseren mij daar dus de Canon 550D of Canon 50D (die niet veel duurder is) voor te nemen.

Maar ik zie zo langzamer hand door de camera's de camera niet meer

En hoe zit het met de ruis van de Canon 550D, omdat hij toch 18 MP heeft.

Wie kan mij overigens dit uitleggen:

Is het hoe hoger hoe beter?

Overigens: Ik denk hem meer voor buiten te gaan gebruiken, landschap, sport, dierentuin verder gewoon wat standaard fotografie.
                          Last edited by yoohan; 7 april 2010, 19:29. Reden: Toevoeging van vraag over dxomark compare

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door yoohan Bekijk bericht
                            Los van het familie en kennissen voordeel, weet iemand hier goede voor en nadelen te noemen?

Ik zit namelijk met het zelfde dilemma, ik wordt er bijna gek van
                            Wat veel verschillende waardes etc. dat is voor een newbie bijna niet te doen, om te bepalen welke beter voor je zal zijn.

Zelf had ik een beter gevoel (vraag me niet waar ik het op baseer) bij de Nikon D90 (al vanaf het begin), maar ik heb nu 2maal naar de Media Markt geweest, toestellen een beetje vast gehad etc. en de verkopers praten me de Nikon D90 volledig uit mijn hoofd.

Ze adviseren mij daar dus de Canon 550D of Canon 50D (die niet veel duurder is) voor te nemen.

Maar ik zie zo langzamer hand door de camera's de camera niet meer

En hoe zit het met de ruis van de Canon 550D, omdat hij toch 18 MP heeft.

Overigens: Ik denk hem meer voor buiten te gaan gebruiken, landschap, sport, dierentuin verder gewoon wat standaard fotografie.
                            Inderdaad de 50D kost maar net zoveel als de D90 en die staat weer een trapje hoger volgens mij. Dus als je een D90 wilt overwegen dan moet je vandaag bij Canon er maar de 50D tegenover zetten.

Als je tussen 550D en de D90 moet kiezen. Dan denk ik persoonlijk niet dat het prijsverschil van die D90 nog rechtvaardig is. Die 550D is toch 2 jaar recenter.
                            Die D90 is wat steviger gebouwd dan de 550D, maar die laatste gaat echt niet stuk als je daar mee werkt. Voordeel kan dan weer zijn dat de 550D een pak lichter is.

Het uiteindelijk verschil in beeldkwaliteit is tussen al die modellen eigenlijk te klein om je daar over zorgen te maken. Het zijn allemaal goede camera's en met geen enkele van die modellen ben je echt slecht af. Ook het verschil in ruis is tussen die modellen heel klein.
                            Tot sluitertijd, Dirk

Comment

Als ik me niet vergis, heeft de Nikon D90 bovenaan nog een schermpje waarop je de Exifs (Iso, sluitertijd enz) kan lezen, dat heeft de Canon 500D niet.
                              Canon-man. Concerten en natuur.
                              Foto's : http://www.flickriver.com/photos/23084668@N07/sets/

Comment

Working...
                              X