Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bye bye forum

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Hasseltenaar Bekijk bericht

Er zijn FB groepen voor wat dan ook. Probleem is het bos en de bomen.
    Ooit heeft u BD ook gevonden tussen de toen duizenden fora over allerlei en nog wat, u bent er lid van geworden en u volgt het.
    Op FB zoekt u eenmalig wat u interesseert en maakt u er lid van.
    Wat BD betreft moet u niet eens zoeken, het wordt hier en op de website met handen en voeten uitgelegd.

Mits het seizoen ervan aangebroken is, ga ik op zoek moeten naar een jachtgeweer want de muggen zijn dit jaar precies olifanten geworden.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

BD was (ik moet helaas nu in verleden tijd schrijven) een schitterend forum en ja, met vallen en opstaan.
      Men is gestart met een eigen "software" en nadien is men overgeschakeld naar een 'professioneel' pakket. Helemaal niet mis, maar, wanneer men op een globaal pakket eigen modules gaat schrijven en wanneer men extraatjes, ... wil dan spreken we niet meer van een gesloten pakket, maar van een customised pakket en daar is updaten inderdaad een huzarenstuk.
      De laatste grote overstap (onder de werking met een Oekraiëner) is daar een mooi voorbeeld van. Een goed werkend basispakket moet, moest aangepast naar eigen wensen en dat zorgt voor uren ontwikkeling en testen en vooral, een slotje op vlotte updates. Sorry, maar je kan het vergelijken met de aankoop van een supermercedes waar je nadien allerhande wil aan toevoegen zodat je met je mercedes kan schilderen door op een rivier te varen.
      Het kwaad is geschied en inderdaad een stap terug naar eenvoud (Less is more of eenvoud siert) is niet evident. Een stap richting Facebook is vlotter. Waarom ? Ik stel vast dat alles toeters en bellen en ... die men persé wou bij het forum (bv een icoon waarbij je kon zien dat iemand betalend lid was) er niet meer bij horen. Kan ook niet. Maar, sorry, de basis van Facebook om als forum te dienen is niet gunstig, uitgelijnd. Facebook is volgens sommigen leuk en ... maar dit is volgens mij de vluchtige voorbijkomer die graag een foto post en daar dan ook stopt.
      Misschien hadden we vroeger (Ja, tijd brengt raad) minder moeten inspelen op eigen wensen voor een forum en het houden bij de basiswerking van een forum.
      Wat updting betreft ? Niet volledig mee eens. Ik heb ook software geschreven en dit voor mijn fotocollectie-beheer. Geen toeters, geen bellen en daardoor ook heel strak geheel. Updates ? Bij de updates van sql, mysql, php, ... zijn er nooit problemen geweest. Updates zorgden zelf voor aanassingen (sql) en bij php kreeg ik soms de melding van depreciates en dan volstaat, volstond het die functies op te zoeken en dat aan te passen.

Wat wil ik zeggen ? Misschien het het willen voorkomen als een uniek forum met zijn eigen gezicht de doodsteek in de geschiedenis omdat die vaak speciale eigen ontwikkelingen hebben en daar hang je dan af van mensen die die specialleks kunnen maken, aanpassen ...

Ik ga het missen en dank aan allen
      https://www.fotospotter.be
      Je suis content d’être heureux

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht
        Men is gestart met een eigen "software" en nadien is men overgeschakeld naar een 'professioneel' pakket. Helemaal niet mis, maar, wanneer men op een globaal pakket eigen modules gaat schrijven en wanneer men extraatjes, ... wil dan spreken we niet meer van een gesloten pakket, maar van een customised pakket en daar is updaten inderdaad een huzarenstuk.
        De laatste grote overstap (onder de werking met een Oekraiëner) is daar een mooi voorbeeld van. Een goed werkend basispakket moet, moest aangepast naar eigen wensen en dat zorgt voor uren ontwikkeling en testen en vooral, een slotje op vlotte updates.
        Begint wat duidelijker te worden. Ik was eens gaan kijken bij vBulletin en dat lijkt toch nog springlevend met een laatste release maart 2025. Het zijn de custom uitbreidingen die het probleem zijn.

Waar heb ik dat nog gezien? Ah ja, elke dag op het werk....

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Waar heb ik dat nog gezien? Ah ja, elke dag op het werk....
          Inderdaad…

Comment

In twee woorden : "Héél jammer".

Niet alleen het feit dat het BD forum nu stopt is jammer maar ook dat er de laatste jaren toch heel wat geld werd gestopt in het 'trachten in leven te houden' van het forum.
            De keuze om dit in handen te geven van een ontwikkelaar uit Oekraïne bleek geen succes te zijn... Maar we kunnen de RvB hier niet op aanvallen want wij hebben tijdens de jaarlijkse bestuursvergadering dit steeds goedgekeurd.
            Zoals gezegd : "jammer van het geld" maar gedane zaken nemen geen keer. Misschien was de gekozen richting niet de beste maar de omstandigheden (oorlog) zaten ook niet mee. Enfin...

De transfer naar FB kan ik alleen maar betreuren. Ik heb daar (ook) geen account en ben zeker niet van plan om er één aan te maken. Dus stopt het BelgiumDigital verhaal ook voor mij. Vermits het forum voor mij het belangrijkste onderdeel van de website is/was stopt hier dus ook mijn lidmaatschap.

Het gebruik van FB voor hetgeen jullie er willen van maken en/of willen mee doen kan ik dus niet beoordelen want ik ken het platform niet. Zo weet ik niet of het mogelijk zal zijn om bijvoorbeeld naakt-fotografie te plaatsen op FB ?

Maar hoe dan ook wens ik alle vrijwilligers (RvB, SD inrichters, forum commentaar-gevers, moderators, fotografen, ....) te bedanken voor de 25+ jaar dat ze BD gesteund en ondersteund hebben. Ik vrees dat de genomen beslissing toch wel het einde van BD zal betekenen (maar hoop dat ik mis ben).
            Het ga jullie goed en misschien (hopelijk) zien we mekaar terug op een ander forum of zo.

Met vriendelijke groet,
            Hans.

Comment

Toch even iets rechtzetten ...
              Een ontwikkelaar uit Oekraine heeft enkel een module voor een eventuele nieuwe challenge ontwikkeld, maar die bleek uiteindelijk niet te voldoen, en de kosten waren zeer gering. Tot daar dat misverstand.

Toen VBulletin 4 op zijn einde liep zijn we moeten overstappen naar VBulletin 5.
              Dat was geen intrinsieke forumsoftware, maar wel een nieuw communityplaform dat voor BD onbruikbaar was.
              Om het archief van BD en het forum te kunnen integreren hebben we die versie op maat moeten laten herschrijven, en dat heeft de AV - terecht - goedgekeurd.
              Het is allemaal niet zo eenvoudig als sommigen het hier willen voorstellen.
              Wat VBulletin nu nog uitbrengt, dat helpt BD helemaal niet vooruit zonder alweer niet meer haalbare investeringen ...

Jaja

@Hans: bedankt en ... "We zullen doorgaan ..."

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk

Last edited by jaja; 1 augustus 2025, 11:45.
              Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
              Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik;
                Ik was eens gaan kijken bij vBulletin en dat lijkt toch nog springlevend met een laatste release maart 2025. Het zijn de custom uitbreidingen die het probleem zijn.
                Er is ´levend’ en ´levend’. Lotus Notes was ooit een populair pakket voor bedrijven. Het werd overgenomen door IBM die het later doorverkochten aan HCL. Er waren altijd maar minder gebruikers maar ook vandaag brengt HCL nog ´upgrades´ uit om zo lang mogelijk de resterende gebruikers aan zich te binden. Versie 14.5 is van Juni 2025 maar weinig meer dan een nieuw verflaagje op een toppakket van de jaren ´90.

Hetzelfde lijkt met vBulletin te gebeuren. Xenforo, van enkele voormalige vBulletin ontwikkelaars, is denkelijk een beter alternatief.

Uiteindelijk is de keuze van forumsoftware niet het belangrijkst maar de vraag of je voldoende middelen en medewerkers met tijd en knowhow hebt om nog zelf je eigen platform te onderhouden en continue bij te werken. Toenemende wettelijke vereisten komen er dan nog als toetje bovenop.
                Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht

Er is ´levend’ en ´levend’. Lotus Notes was ooit een populair pakket voor bedrijven. Het werd overgenomen door IBM die het later doorverkochten aan HCL. Er waren altijd maar minder gebruikers maar ook vandaag brengt HCL nog ´upgrades´ uit om zo lang mogelijk de resterende gebruikers aan zich te binden. Versie 14.5 is van Juni 2025 maar weinig meer dan een nieuw verflaagje op een toppakket van de jaren ´90.

Hetzelfde lijkt met vBulletin te gebeuren. Xenforo, van enkele voormalige vBulletin ontwikkelaars, is denkelijk een beter alternatief.

Uiteindelijk is de keuze van forumsoftware niet het belangrijkst maar de vraag of je voldoende middelen en medewerkers met tijd en knowhow hebt om nog zelf je eigen platform te onderhouden en continue bij te werken. Toenemende wettelijke vereisten komen er dan nog als toetje bovenop.
                  Vraag is of je inderdaad steeds de laatste update moet draaien ? Ik heb hier nog een windows10 draaien waar alles wat ik nodig heb perfect op loopt. Een draagbare laptop met een Windows 7 waar ik perfect mijn fotobeheer kan op draaien (apache, php, sql, perl). Ja, oude versies maar datgene wat ik nodig heb draait.

Comment

… ik zie nu pas dat Jacques al reageerde terwijl mijn bericht in klad klaarstond terwijl ik rondsnuffelde op de HCL website. Toch altijd interessant om zien hoe software soms op enkele jaren tijd van nummer 1 naar de vuilbak sukkelt. Tijd om mijn dBase en Lotus 1-2-3 floppies te zoeken
                    Prepressure.com - mijn Engelstalig webstekje over 'printing museums', 'libraries' & nog zo veel meer

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door jaja Bekijk bericht
                      Toch even iets rechtzetten ...
                      Een ontwikkelaar uit Oekraine heeft enkel een module voor een eventuele nieuwe challenge ontwikkeld, maar die bleek uiteindelijk niet te voldoen, en de kosten waren zeer gering. Tot daar dat misverstand.

Toen VBulletin 4 op zijn einde liep zijn we moeten overstappen naar VBulletin 5.
                      Dat was geen intrinsieke forumsoftware, maar wel een nieuw communityplaform dat voor BD onbruikbaar was.
                      Om het archief van BD en het forum te kunnen integreren hebben we die versie op maat moeten laten herschrijven, en dat heeft de AV - terecht - goedgekeurd.
                      Het is allemaal niet zo eenvoudig als sommigen het hier willen voorstellen.
                      Wat VBulletin nu nog uitbrengt, dat helpt BD helemaal niet vooruit zonder alweer niet meer haalbare investeringen ...

Jaja

@Hans: bedankt en ... "We zullen doorgaan ..."

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk

Sorry Jaja, maar op ALV's waar ik bij was heb ik toch een andere taal, uitleg gekregen. Men sprak van een nieuw forum en met had de challenge effen in de koelkast gezet. Het nieuwe forum, de ontwikkeling (bijkomende modules) vroegen veel werk (kan ik in komen).
                      Nu, genoeg hierover.
                      Men moet ook eens content zijn met wat men heeft en niet steeds fantasie hebben naar bijkomende modules die niet echt forum-getint zijn of die geen echte meerwaarde hebben (bv een icoon dat duidt op betlende lid) ... Dat je nu op het forum ook likes kan, kon geven heeft totaal geen meerwaarde voor een fotoforum en inderdaad ook die nutteloze duim kost, kostte geld. Maar 't is zoals met de fototoestellen, men is nooit content, wil steeds nieuwer en met meer mogelijkheden om uiteindelijk terug te vallen op het basisidee. Gewoon foto's nemen en dan met een toestel waar we slechts 0,5% van gebruiken. We willen allen 65MP-beelden nemen om die uiteindelijk op het scherm in een 1024-768-formaat te etaleren.

Comment

• Voor een eigen machine heb je gelijk, Wim, en is het nieuwste niet altijd nodig.

Voor webservers die wereldwijd toegankelijk zijn ligt dat wel anders. De hostingfirma wil geen kwetsbaarheden in hun systemen en ze streven een zekere uniformiteit na, om geen duizend verschillende configuraties te moeten ondersteunen. Op een zeker ogenblik staan ze dan bijvoorbeeld ook alleen het gebruik van PHP X.x of recenter toe. Daar sta je dan met je forumsoftware die net een iets oudere versie gebruikt. Je moet updaten of anders krijg je geen ondersteuning meer van de hostingfirma. Kies je ervoor alles dan zelf te doen op een eigen setup met je oude software en zonder ondersteuning, dan is het gewoon afwachten tot hackers één of andere kwetsbaarheid in je oude Linux versie, oude PHP of oude forumsoftware uitbuiten. Dan mag je als VZW naar de GBA stappen om te melden dat je ledendata gehacked zijn.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

Vraag is of je inderdaad steeds de laatste update moet draaien ? Ik heb hier nog een windows10 draaien waar alles wat ik nodig heb perfect op loopt. Een draagbare laptop met een Windows 7 waar ik perfect mijn fotobeheer kan op draaien (apache, php, sql, perl). Ja, oude versies maar datgene wat ik nodig heb draait.
                          Hangt ervan af of en hoe je aan het internet hangt. Ik heb ook nog een XP draaien maar dan in een VM zonder netwerk.

Comment

• Vroeger kan je hier toch ergens zien hoeveel bezoekers er ingelogd waren, ik zie dat hier nergens meer,
                            maar weet wel dat BD (zolang je dat kon zien) reeds ruim over zijn top was.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                              Vroeger kan je hier toch ergens zien hoeveel bezoekers er ingelogd waren, ik zie dat hier nergens meer,
                              maar weet wel dat BD (zolang je dat kon zien) reeds ruim over zijn top was.
                              Kan nog hoor.
                              Ga naar hoofdpagina van het forum en dan helemaal onderaan de knoppen "statistiek" en "overzicht"

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Laurens Bekijk bericht
                                Duidelijk !
                                En als men dit meteen gezegd had dan hadden meer mensen de keuze verstaan
                                Maar zeggen dat we meegaan met de tijd door over te stappen op Facebook ligt bij velen heel erg moeilijk omdat Facebook nu eenmaal voorbij gestreefd is en al zeker geen specifiek fotografieforum kan vervangen

grts
                                Sieg
                                Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Working...
                                X