Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Bye bye forum

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

Jaja,
    Hopelijk leest ze niet mee.

Alleszins bedankt om al die vele jaren, samen met het team meehelpende BD'ers, na het oprichten van BD het ook draaiende te houden.
    Jammer dat het gedaan is.
    Maar : C'est la vie!
    Skitch,

Het VBulletin forum is afgelopen binnenkort, Belgiumdigital gaat door hoor ...
    En zoals je zegt, "C'est la vie ...".
    Bedankt voor je fijne woorden

En mijn echtgenote Rietje heeft al veel gevloekt hoor, "Alweer bezig voor BD?" En dan kwam er een lijst van taken en klusjes die ...
    Maar ze is een schat van een vrouw.

Jaja
    Last edited by jaja; 31 juli 2025, 12:09.
    Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
    Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Belgiumdigital: uw digitale thuishaven!

Comment

Veel geklaag over de overstap naar FB, maar als ik even ga kijken naar wie en hoeveel daar lid wordt, dan zijn er toch heel veel die er geen probleem mee hebben.
      Moet men echt alles verzieken met commentaar voor de enkelingen die zich kanten tegen verandering of moet men doorgaan met wat de meerderheid ondertussen al aanvaard heeft en gebruikt?
      De logica zelve is zoveel mogelijk op 1 platform werken, een deel hier en een deel ginder is eigenlijk voor niets goed.
      En trouwens proficiat voor de FB groep, het is overzichtelijk opgebouwd en oogt heel goed.
      Uitgezonderd 1 klein minpuntje, de banner bovenaan met BD logo is afgeknipt in portret modus.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Veel geklaag over de overstap naar FB, maar als ik even ga kijken naar wie en hoeveel daar lid wordt, dan zijn er toch heel veel die er geen probleem mee hebben.
        Moet men echt alles verzieken met commentaar voor de enkelingen die zich kanten tegen verandering of moet men doorgaan met wat de meerderheid ondertussen al aanvaard heeft en gebruikt?
        De logica zelve is zoveel mogelijk op 1 platform werken, een deel hier en een deel ginder is eigenlijk voor niets goed.
        En trouwens proficiat voor de FB groep, het is overzichtelijk opgebouwd en oogt heel goed.
        Uitgezonderd 1 klein minpuntje, de banner bovenaan met BD logo is afgeknipt in portret modus.
        Dank je wel Verseg,

Er is nog een beetje werk aan de FB-groep, maar dat komt in orde.

Jaja

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk

Voorzitter Belgiumdigital VZW - Nikon Z6II, Sony A7IV, Canon G5XMkI, Olympus E-M1MkII, allen met wat glaswerk ...
        Mijn webalbums: https://www.flickr.com/photos/jajabd/sets/ Mijn weblog: http://jajabd.wordpress.com

Comment

Niet iedereen maakt de overstap en dat begrijp ik maar al te goed. Facebook is voor vluchtige foto gebruikers waar je nooit langer dan 5 seconden over doet. Ik heb even de laatste 2 maanden overlopen en ben niet onder de indruk van wat ik heb gezien en om de haverklap een bericht krijgen van Facebook dat er iemand een foto gepost heeft vind ik heel vervelend. Weinig reacties en voor de likes ga ik ook niet overstappen. Als je niet meedoet met shoots georganiseerd door Belgium Digital is de respons bijna nihil. Dank voor de mooie jaren en aan allen die een reactie plaatsten bij 1 van mijn foto's.

Groetjes Johan

Comment

Facebook is toch heel vaak een like-je/duimpje of een hartje... persoonlijk heb ik daar helemaal niks mee...als ik een duimpje krijg is dat voor mij een lege huls...De overgrote meerderheid neemt niet de moeite om echt naar een foto te kijken en een goede geschreven reactie achter te laten, het is toch allemaal snel snel en wat mij betreft leeg, dat is de reden dat ik er 2 jaar geleden mee gestopt ben... Maar goed, veel mensen zijn tegenwoordig snel snel dus het is niet zo gek dat dat gedrag zich ook op facebook weerspiegeld.
            In diepere essentie is dat niet de schuld van Facebook, het zit in de mens zelf...

Comment

Het stemt toch allemaal tot nadenken. Facebook kan uw account zomaar sluiten - zonder enige mogelijkheid tot wederwoord. Hoe gaat BD zijn leden hiertegen indekken? Dat is quasi onmogelijk. Een door AI fout beoordeeld beeldje en u kan uw account al kwijt zijn (en het gebeurt ook met Microsoft, Sony, Amazon en consoorten - wie heise.de volgt weet dat je daar niet veel moet voor doen).

De gevolgen zijn jullie nog niet duidelijk, en als we gaan blijven in ons zeteltje zitten, gaat het er niet op verbeteren (lees maar eens op nyob.eu). Die sociale media zijn op dit ogenblik een risico, en ik weiger aan mee te doen. Dat er hier fans zijn, bewijst dat ze de prijs niet kennen van de tools van Meta. Uw eigendomsrechten op uw beelden? Ah - die gebruiken we nu voor AI, tenzij je een opt-out doet.
              Iets over geschreven door BD? Ik denk het niet!

Ik ben het dus niet eens met de keuze van BD, deze is in mijn ogen is een van de slechts mogelijke qua privacy voor de gebruikers. Tiktok is misschien nog net dat haartje erger. Er waren betere keuzes en liefst een keuze die in de EU gehuisvest was.

Het zal wel duidelijk zijn dat de argumenten pro Facebook bij mij ongeacht de inhoud op een koude steen zullen blijven vallen. Zelf blijf ik hopen dat men vb. deactivitieten op een mailinglijst zou organiseren en er een minimale webpagina zou blijven bestaan. Iets voor de a-socialen met andere woorden?

Bekijk het als een compliment voor BD, het feit dat we posten wil wel zeggen dat we iets gaan missen.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Verbiest Bekijk bericht
                Niet iedereen maakt de overstap en dat begrijp ik maar al te goed. Facebook is voor vluchtige foto gebruikers waar je nooit langer dan 5 seconden over doet. Ik heb even de laatste 2 maanden overlopen en ben niet onder de indruk van wat ik heb gezien en om de haverklap een bericht krijgen van Facebook dat er iemand een foto gepost heeft vind ik heel vervelend. Weinig reacties en voor de likes ga ik ook niet overstappen. Als je niet meedoet met shoots georganiseerd door Belgium Digital is de respons bijna nihil. Dank voor de mooie jaren en aan allen die een reactie plaatsten bij 1 van mijn foto's.

Groetjes Johan
                Uiteraard kan je notificaties van FB gewoon uit zetten. Staat bij mij al jaren uit, anders word je gewoon gek als je lid bent van een paar groepen.

Comment

Ik ben al actief op het forum sinds 2007, maar ik zag het de laatste jaren toch steeds minder worden.... Het heeft al meerdere keren door mijn hoofd geflitst, dat, als dit zo doorgaat het op een gegeven moment zal eindigen, komt nog bij dat veel fotografen al eerder overboord zijn gesprongen.... Stel: In het theoretische geval dat het een doorstart krijgt, is deze dalende trend dan in 1x om te keren naar een stijgende lijn, dat is de grote vraag...? Zodat er net als vroeger meer en echt inhoudelijk werd gereageerd..? Of wordt een doorstart trekken aan een dood paard? Maar begrijp me goed, ik zal het heel vinden als het forum door blijft gaan, maar is het nog realistisch om deze dalende trend om te keren...

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Johan Verbiest Bekijk bericht
                    Ik heb even de laatste 2 maanden overlopen en ben niet onder de indruk van wat ik heb gezien en om de haverklap een bericht krijgen van Facebook dat er iemand een foto gepost heeft vind ik heel vervelend. Weinig reacties en voor de likes ga ik ook niet overstappen.
                    Om de haverklap een bericht krijgen hangt van uzelf af, kon op BD ook.
                    Zelf kiezen welke meldingen je wil krijgen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door natuurfreak Bekijk bericht
                      Ik ben al actief op het forum sinds 2007, maar ik zag het de laatste jaren toch steeds minder worden.... Het heeft al meerdere keren door mijn hoofd geflitst, dat, als dit zo doorgaat het op een gegeven moment zal eindigen, komt nog bij dat veel fotografen al eerder overboord zijn gesprongen.... Stel: In het theoretische geval dat het een doorstart krijgt, is deze dalende trend dan in 1x om te keren naar een stijgende lijn, dat is de grote vraag...? Zodat er net als vroeger meer en echt inhoudelijk werd gereageerd..? Of wordt een doorstart trekken aan een dood paard? Maar begrijp me goed, ik zal het heel vinden als het forum door blijft gaan, maar is het nog realistisch om deze dalende trend om te keren...
                      Die trend is er een beetje overal hoor. Niet alleen op forums, clubs hebben hetzelfde probleem.

Comment

Ik denk dat het niet te onderschatten is zoals Jaja schrijft om een forum als dit draaiende te houden. Waarvoor dank aan Jaja en allen die ervoor gezorgd hebben dat wij hier jarenlang een prachtig forum hadden waar alle fotografen terecht konden en waar velen, onder wie ikzelf, heel veel bijgeleerd hebben.
                        Laat ons hopen dat die BD Facebook groep een goede moderator, organisator krijgt maar een echt forum kan dat nooit meer worden. Stel ik zoek ervaringen over alternatieven voor PS of LR fotobewerking zonder abo. Hoe moet ik op FB gaan vinden wat anderen hierover reeds geschreven hebben (6 maanden of 1 jaar terug)? Ervaringen met camera's (body), lenzen, toebehoren enz.? Ee, forum is veel meer dan foto's posten en wachten op reacties. Via Google kun je veel antwoorden vinden op je vragen maar klopt dat allemaal? De ervaring van iemand uit je eigen forum is toch veel meer waard.
                        Nogmaals bedankt aan allen die zich zovele jaren ingezet hebben voor dit forum!
                        Raf.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                          Ik denk dat het niet te onderschatten is zoals Jaja schrijft om een forum als dit draaiende te houden. Waarvoor dank aan Jaja en allen die ervoor gezorgd hebben dat wij hier jarenlang een prachtig forum hadden waar alle fotografen terecht konden en waar velen, onder wie ikzelf, heel veel bijgeleerd hebben.
                          Laat ons hopen dat die BD Facebook groep een goede moderator, organisator krijgt maar een echt forum kan dat nooit meer worden. Stel ik zoek ervaringen over alternatieven voor PS of LR fotobewerking zonder abo. Hoe moet ik op FB gaan vinden wat anderen hierover reeds geschreven hebben (6 maanden of 1 jaar terug)? Ervaringen met camera's (body), lenzen, toebehoren enz.? Ee, forum is veel meer dan foto's posten en wachten op reacties. Via Google kun je veel antwoorden vinden op je vragen maar klopt dat allemaal? De ervaring van iemand uit je eigen forum is toch veel meer waard.
                          Raf.
                          Er zijn FB groepen voor wat dan ook. Probleem is het bos en de bomen.
                          Mvg.
                          Robert
                          Live each day like it's your last. One day, you'll get it right. Oscar Wilde

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door muesli Bekijk bericht
                            Raf.
                            Raf,

Bedankt voor je eerlijke commentaar.
                            We promoten vanaf dag 1 het gebruik van hashtags (#) in onze facebookgroep.
                            Op die manier kan je bijvoorbeeld snel zoeken op bv. #strobist.
                            Dat werkt prima.
                            Maar het zal anders zijn en dus ook met een andere werkwijze.

En goede moderatoren? De getrouwen verhuizen mee naar Facebook 😉

Jaja

Verstuurd vanaf mijn SM-X200 met Tapatalk

Comment

Het "nieuws" is me ook ter ore gekomen.
                              Wat is het vele jaren geleden dat ik hier nog iets heb geschreven... weinigen zullen me nog kennen vermoed ik.

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Als de forumsoftware niet meer up to date kan gehouden worden moet er inderdaad actie ondernomen worden. Maar als er dan toch zeer ingrijpend gehandeld moet worden, is er dan nagedacht om over te schakelen naar andere forumsoftware?
                              Waar ik nog het meest mee zit... 25 jaar geschiedenis en miljoenen postings zullen met een vingerknip van het internet verdwijnen. Is er nagedacht geweest, om het publieke deel van het forum bijvoorbeeld in een soort readonly mode (ergens) beschikbaar te houden.

En al je eieren in de FB mand leggen... dat komt met een zware afhankelijkheid.

p.

Comment

Ohh wat heb ik spijt dat dit hier ook verdwijnt . Of ik ga mee verhuizen naar facebook dat weet ik nog niet.
                                Je kan toch onmogelijk FB vergelijken met een forum. Nee om foto's te tonen is het al helemaal niets.

"Facebook is voor klein manne" zei ik vroeger al eens maar die zitten tegenwoordig ook al elders ;-)

Zonde....

Johan

P.S. bedankt voor die mooie jaren.

Comment

Working...
                                X