Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wat laten jullie zeker doen bij een groot onderhoud?

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Wat laten jullie zeker doen bij een groot onderhoud?

Een vriend zei enkel olie, maar een groot onderhoud houdt toch meer in en kost €300.
    De garagist vroeg wat er gedaan moet worden, wat laten jullie nog doen?

Awel, dat is nu es een goede vraag.
    Maar ik denk dat het vooral afhangt waar en waarom je voor dat onderhoud gaat.

Lexus bv. geeft 10 jaar waarborg , maar … enkel als je in een Lexus garage op onderhoud gaat. En ik denk dat ze dan in de garage ook voorschriften van Lexus hebben welke items allemaal moeten gecontroleerd worden. Daar heb je niet te kiezen.
    Is een vorm van klantenbinding natuurlijk en ze zijn zeker van recurrerende inkomsten.

Ga je echter na de garantie periode naar een onafhankelijke garagist, daar kan je dan wél naar eigen goeddunken vragen wat hij aan de auto doet.

Ben benieuwd naar de antwoorden hier

Qui multa scit, parum patientiae habet

Comment

Is je auto nog in garantie? Dan groot onderhoud in de merkgarage, en daar staat perfect op papier wat er gedaan wordt. Zoniet: van garage veranderen. Met enkel olie vervangen ga je er niet geraken, garantie/merkgarage of niet. Normaal gezien staat overzicht van controles zelfs in de handleiding van je auto.
      Qua prijs: hangt van je auto af, maar een groot onderhoud voor 300€ zal nergens lukken vrees ik. Enkel oliewissen op mijn nieuwe Dacia Duster was al 160€, en daarbij moest ik arbeidsuren niet betalen...

Om een voorbeeld te geven uit 2022, groot onderhoud van onze Cupra Ateca voor ongeveer 750€: airco onderhoud, oliewissel inclusief nieuwe oliefilter, nieuwe luchtfilter motor, nieuw interieur luchtfilter, schoonmaken en onderhoud schuifdak, nieuwe bougies, waterafvoeren controle en schoonmaken, remvloeistof vervangen, olie haldex koppeling vervangen, ruitenreiniger aangevuld. algemene controle auto.

Laatste grote onderhoud in maart dit jaar, voor 1080€: zelfde als boven met daarbovenop verscnellingsbak (DSG) olie vervangen, pollenfilter vervangen, remvloeistof vervangen, koelvloeistof vervangen.
      Als remschijven en blokken mee vervangen moeten is het gemakkelijk 1000€ meer. De meeste kleine lokale garages kunnen dit zelfs niet, hebben niet de juiste interface om aan de boordcomputer te hangen om de remzuigers te deblokkeren zodat ze naar achteren geduwd kunnen worden. Laat staan dat ze software updates op de auto kunnen uitvoeren, een merk dat elke garage toegang geeft snijdt in zijn eigen vel.

Onderhoud van mijn bestelwagentje vroeger bij een lokale garage was natuurlijk een stuk goedkoper, maar die was al jaren uit garantie en had veel kleinere motor, veel minder vermogen, veel minder electronica, geen 4x4, geen automatische bak.
      Last edited by perelaar; 20 juni 2025, 09:35.

Comment

Dan lijkt Lexus me nog redelijk: "klein" onderhoud zit tussen 400 en 500 euro, "groot" onderhoud tussen 700 en 850 euro (per jaar)
        BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
        Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
          Lexus bv. geeft 10 jaar waarborg , maar … enkel als je in een Lexus garage op onderhoud gaat. En ik denk dat ze dan in de garage ook voorschriften van Lexus hebben welke items allemaal moeten gecontroleerd worden. Daar heb je niet te kiezen.
          Is een vorm van klantenbinding natuurlijk en ze zijn zeker van recurrerende inkomsten.
          Er staat anders in de garantievoorwaarden dat men gewoon jaarlijks het onderhoud moet laten uitvoeren volgens de voorschriften, dat wat de standaard garantie van drie jaar betreft.
          Wettelijk is ook geregeld dat dit niet in de merkgarage moet, maar wetten en realiteit is vaak anders.
          Daarna krijgt men telkens 1 jaar garantie per keer men bij hun een onderhoud laat doen, maar ook staat er dat eenmalig een onderhoudsbeurt elders laten doen geen invloed heeft op de garantie uitbreiding.
          Dat kunnen ze wel opleggen als voorwaarde omdat het niet de standaard garantie betreft maar een uitbreiding ter beloning van uw trouw aan de merkgarage.
          Uiteraard om geen risico te nemen, zou ik persoonlijk ook altijd naar de merkgarage gaan.
          Liever geen discussie want om uw gelijk te halen kan je soms jaren procederen.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
            Dan lijkt Lexus me nog redelijk: "klein" onderhoud zit tussen 400 en 500 euro, "groot" onderhoud tussen 700 en 850 euro (per jaar)
            Ik vind dat persoonlijk dan wel heel duur want het is ook een van de weinige merken dat nog een jaarlijks onderhoud of om de 15.000 km verplicht.
            Zo goed als alle alle andere merken zijn om de twee jaar of om de 30.000 km.
            U moet de prijs van een onderhoud dus verdubbelen om te vergelijken met de meeste andere merken die maar om de twee jaar een onderhoud hebben.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Ik vind dat persoonlijk dan wel heel duur want het is ook een van de weinige merken dat nog een jaarlijks onderhoud of om de 15.000 km verplicht.
              Zo goed als alle alle andere merken zijn om de twee jaar of om de 30.000 km.
              U moet de prijs van een onderhoud dus verdubbelen om te vergelijken met de meeste andere merken die maar om de twee jaar een onderhoud hebben.
              Dit dus... meeste merken zitten inderdaad op 2 jaar en 30.000km.

Wij hebben onze Polo bij Cardoen gekocht (zogezegd tweedehands, auto was 3 dagen ingeschreven in Portugal of Denemarken), en Cardoen biedt ook onderhoud aan. We gaan gewoon om de 2 jaar en dat kost meestal 200-300€, maar nu na 7 jaar staat er nog maar 35.000km op de teller dus echt representatief is dat niet.

Mijn (firmawagen) Tesla Y (gekocht voor .... etc) heeft geen echte onderhoudsvoorschriften buiten: we raden aan de interieurfilter te vervangen om de 2 jaar, en na 4 jaar de remolie te laten controleren. Als er voor de rest iets mis is, dan geeft de auto dat aan (bv versleten remblokken). Banden moete je natuurlijk zelf in de gaten houden.
              Ik heb de auto nu 2 jaar en 62.000km. In Maart ging de koffer slecht dicht, en moesten de scharnieren vervangen worden onder garantie (gekende zwakke plek). Dus toen heb ik gevraagd om de interieurfilter te vervangen en de ruitenwissers ook te vernieuwen. Dat was ca 100€.
              Dus nu gaat die de garage niet zien tot binnen 2 jaar, of tot er remblokken versleten zijn... tenzij de auto iets anders aan geeft.

Heb zelf bij Tesla gevraagd of die vroeger binnen moet, maar ze bevestigden van niet.

Comment

Als je de auto laat onderhouden bij een merkgarage, dan weet de garagist normaalgezien wel wat er moet gebeuren.
                Toen mijn vorige auto bijna 8 jaar werd stond er al op het factuur vermeld dat de volgende keer de multiriem moest vervangen worden.

Als de auto bijvoorbeeld een distributieriem heeft, dan is het aangewezen om die op tijd te laten vervangen (opgegeven kilometerstand of het aantal jaren), als je dat uitstelt dan kan het veel meer kosten.

30.000km met dezelfde olie, dan zijn de eigenschappen van die olie na zoveel kilometers wel een heel stuk slechter dan die van de oorspronkelijke olie.
                Bij dagelijkse snelwegritten tegen een niet al te hoge snelheid kan dat misschien nog meevallen, maar bij vooral korte ritten kan je de olie best elk jaar (laten) verversen.
                In uitzonderlijke omstandigheden zal het misschien geen probleem zijn om zo lang met dezelfde olie te blijven rijden, maar het is maar een klein percentage van de automobilisten die de auto volgens die ideale omstandigheden gebruikt.

Bij Renault hebben ze ooit een paar jaar ook opgegeven dat de olie pas na 30.000km of twee jaar ververst moest worden, maar volgens mij zijn ze daar ondertussen van terug gekomen.
                Voor de fabrikant is het vooral belangrijk dat een auto in de garantieperiode niet kapot gaat.
                Wat er daarna mee gebeurt omdat er extra slijtage is opgetreden doordat de olie er veel te lang heeft in gezeten, dat is dan niet meer het probleem van de fabrikant.
                Ze verkopen dan liever een nieuwe auto, ze hebben niet graag dat je er 20 jaar mee blijft rijden, daar verdienen ze niets aan.

Een paar liter olie een een oliefilter + een half uurtje werk is nog altijd een heel pak goedkoper dan een nieuw motorblok + 20 werkuren (bij de meeste recente auto's zal een motorblok vervangen niet meer lukken op 20 werkuren).

Mijn Dacia Spring moet ook elk jaar naar de garage, ik ben benieuwd wat ze daar dan aan gaan doen...
                Bij mijn vorige auto (Dacia Logan MCV II) viel de kostprijs van de onderhoudsbeurten altijd mee, dan hoop ik dat ze bij de Spring de onderhoudskosten ook binnen de perken houden.
                Op de hoogspanningsbatterij van de Spring is er 8 jaar garantie, dan is het best om dat jaarlijkse nazicht niet over te slaan, anders verzinnen ze wel dat het daar aan ligt als er iets fout gaat met die batterij.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Mijn Dacia Spring moet ook elk jaar naar de garage, ik ben benieuwd wat ze daar dan aan gaan doen...
                  Staat er niet in een onderhoudsboekje wat er moet gebeuren?
                  Ben wel benieuwd wat ze dan willen doen?

Comment

Ik "moet" na het tweede jaar ook ieder jaar met de Kia EV naar de garage voor onderhoud. Nieuwe pollenfilter en controle remolie, eventueel een update van een of andere software, dat is alles. Dat nazicht was ook gratis, zou normaal rond 200 euro kosten tenzij er geen nieuwe remolie nodig is, dan ben je minder dan 100€ kwijt. Door de jaarlijkse controle blijf ik recht hebben op gratis depanage en de 7 jaar garantie. Ik denk dat dit voor een Dacia en bepaalde andere merken ook zo is.
                    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                      Ik "moet" na het tweede jaar ook ieder jaar met de Kia EV naar de garage voor onderhoud. Nieuwe pollenfilter en controle remolie, eventueel een update van een of andere software, dat is alles. Dat nazicht was ook gratis, zou normaal rond 200 euro kosten tenzij er geen nieuwe remolie nodig is, dan ben je minder dan 100€ kwijt. Door de jaarlijkse controle blijf ik recht hebben op gratis depanage en de 7 jaar garantie. Ik denk dat dit voor een Dacia en bepaalde andere merken ook zo is.
                      Dat verplicht jaarlijks gaan heeft eigenlijk weinig met de techniek van de wagen te maken, maar met de verlengde garantie.
                      Men heeft in principe maar 2 jaar wettelijke garantie, maar men kan die laten verlengen door jaarlijks op onderhoud te gaan.
                      In de praktijk werd dus gewoon betaald voor die garantieverlenging.
                      Andere merken bieden dan weer een verlengde garantie aan tegen een supplement, maar dan met onderhoud om de 2 jaar.
                      Wat uiteindelijk het voordeligste is, dat zal vooral afhangen van hoeveel kilometers men rijdt en wat het allemaal kost.
                      Gratis bestaat niet echt, wel dat de ene duurder is dan de andere.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

Comment

Dat verplicht jaarlijks gaan heeft eigenlijk weinig met de techniek van de wagen te maken, maar met de verlengde garantie.
                        Men heeft in principe maar 2 jaar wettelijke garantie, maar men kan die laten verlengen door jaarlijks op onderhoud te gaan.
                        In de praktijk werd dus gewoon betaald voor die garantieverlenging.
                        Andere merken bieden dan weer een verlengde garantie aan tegen een supplement, maar dan met onderhoud om de 2 jaar.
                        Wat uiteindelijk het voordeligste is, dat zal vooral afhangen van hoeveel kilometers men rijdt en wat het allemaal kost.
                        Gratis bestaat niet echt, wel dat de ene duurder is dan de andere.
                        Klopt ja. Helaas "moet" men nu bij het onderhoud van een EV in verhouding veel te veel betalen voor wat het is. Alle vaste kosten van een garage blijven even hoog maar de omzet op herstellingen en onderhoud van ICE wagens loopt sterk terug.
                        Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Klopt ja. Helaas "moet" men nu bij het onderhoud van een EV in verhouding veel te veel betalen voor wat het is. Alle vaste kosten van een garage blijven even hoog maar de omzet op herstellingen en onderhoud van ICE wagens loopt sterk terug.
                          Maar ze verdienen al meer op de verkoop van een EV, de waarde ligt een pak hoger.
                          Hier standaard 3 jaar waarborg maar met een actie was het 5 jaar.
                          Voorwaarde is uiteraard onderhoud volgens voorschrift, om de twee jaar of 30.000 km.
                          Kostprijs 300 à 400€ om de 2 jaar, tenzij bijkomende onderdelen zoals remblokken of banden, …
                          Maar het is wel algemeen bekend dat dezelfde onderdelen van eenzelfde ICE model duurder zijn voor een EV.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

Comment

Bij mijn VW Touran (2011, 298.000 km) staat in het onderhoudsboekje wat er na een bepaalde km stand moet gedaan worden.
                            Naar mijn weten is dat dat allemaal goed uitgevoerd. Bv distributieriem op 210.000 (€600).
                            De olie is altijd pas na 30.000 km gewisseld.
                            Vroeger was dat ongeveer elk jaar maar nu raadt mijn (onafhankelijke maar zeer competente) garagist toch om de 15.000 km aan.
                            Ik ga nu elk jaar, ik heb niet de indruk dat hij stukken vervangt die niet nodig zijn (hij heeft ruim werk genoeg), doorgaans betaal ik €200-300.
                            Onverwachte herstellingen waren de EGR klep (ong €600)en de thermostaat (ong €200).
                            De batterij heb ik al eens zelf vervangen en vorig jaar ook (voor de eerste keer) de achterste remblokjes. Vooraan staan er uiteraard ook al nieuwe schijven (ong €300).
                            Hout vasthouden, tot nu toe heeft deze wagen mij niet teveel gekost.

Comment

Maar ze verdienen al meer op de verkoop van een EV, de waarde ligt een pak hoger.
                              Hier standaard 3 jaar waarborg maar met een actie was het 5 jaar.
                              Voorwaarde is uiteraard onderhoud volgens voorschrift, om de twee jaar of 30.000 km.
                              Kostprijs 300 Ã 400€ om de 2 jaar, tenzij bijkomende onderdelen zoals remblokken of banden, …
                              Maar het is wel algemeen bekend dat dezelfde onderdelen van eenzelfde ICE model duurder zijn voor een EV.
                              Dat iemand een EV koop van 45.000€ of een ICE van 45.000 euro, ik denk niet dat dit een groot verschil zal maken. Het is ook "algemeen bekend" dat op een nieuwe auto een garagist helemaal niet zoveel op verdient.
                              En als dezelfde onderdelen voor een EV duurder zijn, dan zullen dat wel niet dezelfde onderdelen zijn.
                              Hombre

Comment

Working...
                              X