Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Catastrofe bij plaatsen digitale E-meter

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

Met een digitale meter moet je wel proberen om het capaciteitstarief zo laag mogelijk te houden, anders betaal je nog meer.

Ik weet het, maar er zijn nu eenmaal zaken die niet zomaar eenvoudig te regelen zijn als je niet permanent thuis en vrij bent (werkend).
    En anders leef je als een robot dat permanent aan het rekenen is om al de rest uit te schakelen als je iets anders wil gebruiken.

En wat wil je dan dat we doen, vooral in de winter en sombere maanden als de zonnepanelen weinig tot niets opbrengen?
    Het goedkoopste tarief is met 2,5 kWh piek als ik me niet vergis en dat is dus al niet te halen.
    De airco's (warmtepomp) uitzetten terwijl we koken, de wagen niet laden als de airco (verwarming) aan staat, geen was opzetten, geen vaatwasser op hetzelfde moment als een ander toestel?
    En de wagen laden aan 2 kW of zo en dan 40 uur nodig hebben om te laden?
    Het wordt er toch allemaal niet zo gemakkelijk mee hoor met hun geldklopperij.
    Ge moet zoveel mogelijk alles op elektriciteit hebben, maar je mag geen elektriciteit gebruiken.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Is het niet zo dat de meeste, zo niet alle woningen zijn aangesloten op het driefase net? En dat er dus nog steeds een risico is ook al is de woning zelf monofase?
      Maar ook dan een groot verschil, zeker als het een 3x400V netwerk is zoals op vele plaatsen.

Als men met een woning op monofase de nulleider vergeet aan te sluiten, dan zit elk stopcontact gewoon zonder spanning.
      Als dat met een driefasig 400V interne bekabeling is, dan heb je overal 400V en is alles wat aangesloten is stuk.

Met een driefasige 3x230V mogen ze al zoveel fasen verwisselen als ze willen, je zal weinig risico hebben dat alles in uw huis stuk gaat.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Wim.Vanmaele Bekijk bericht

Wat verder (ander antwoordtopic) lees ik dat de hoofdschakelaar springt wanneer het buiten te koud wordt en de serreverwarming op springt. Hier dezelfde situatie, maar bij lagere temperatuur en wanneer alle accumulatoren opladen aan volle vermogen (gebeurt gelukkig zelden). Ik stook slechts tot 1°C en de serre is dan nog eens geïsoleerd, maar dit ter zake.
        Ik heb indertijd ook gevraagd indien ik verzwaring kon krijgen. Geen probleem, maar dan wel een DM en men maakte mij wijs dat er een andere stroomkabel moet komen van de straat tot in huis en dat die ook ter rekening komt. Die bijkomende kost was wel groot, zeer groot ... Graafwerk, ...
        Voorlopig zo gelaten want wanneer ik van accumulatoren overschakel naar lucht-luchtwarmtepomp is de nodige capaciteit stukken lager
        Hier zou de bekabeling van buiten voldoende moeten zijn, geen idee hoe het komt want eenieder dat hier in de wijk een driefasige aansluiting heeft, die kreeg 3x25A, bij ons 3x20A.
        En ik denk wel dat we met 3x25A al een pak verder zouden geraken.
        Bij voorkeur zou ik wel naar 3x32A willen gaan om toch wat meer reserve te hebben voor de toekomst.
        De serre wordt op 5°C gehouden omdat dit de minimum temperatuur is voor bepaalde palmen.
        Thermostaat springt op aan 5°C en gaat uit aan 7°C.
        De verwarming in de serre kan ik kiezen op 1.000, 2.000 of 3.000W, die staat op het minimum om net de problemen te beperken.
        Mocht ik die op 3.000W zetten, dan zou het probleem zich uiteraard nog meer voordoen.
        Wil dus zeggen dat we echt tegen de limiet zitten van de zekering.
        En als het gebeurt, dan is het uiteraard altijd op een slecht moment, al zijn er geen goede momenten.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

Ik weet het, maar er zijn nu eenmaal zaken die niet zomaar eenvoudig te regelen zijn als je niet permanent thuis en vrij bent (werkend).
          En anders leef je als een robot dat permanent aan het rekenen is om al de rest uit te schakelen als je iets anders wil gebruiken.

En wat wil je dan dat we doen, vooral in de winter en sombere maanden als de zonnepanelen weinig tot niets opbrengen?
          Het goedkoopste tarief is met 2,5 kWh piek als ik me niet vergis en dat is dus al niet te halen.
          De airco's (warmtepomp) uitzetten terwijl we koken, de wagen niet laden als de airco (verwarming) aan staat, geen was opzetten, geen vaatwasser op hetzelfde moment als een ander toestel?
          En de wagen laden aan 2 kW of zo en dan 40 uur nodig hebben om te laden?
          Het wordt er toch allemaal niet zo gemakkelijk mee hoor met hun geldklopperij.
          Ge moet zoveel mogelijk alles op elektriciteit hebben, maar je mag geen elektriciteit gebruiken.
          Hier valt het captar nog redelijk mee, in het begin even moeten aanpassen. Inderdaad, best geen wasmachine opstarten tijdens het bereiden van het avondmaal. Wij hebben zelfs 2 wasmachines omdat we ook voor de was van de schoonouders zorgen, vroeger gingen die tegelijkertijd aan en nu zit daar een half uurtje tussen. Vanaf eind februari/begin maart kunnen we alvast de auto voor 100% met de zonnepanelen laden. Dat maakt dat onze captar rond de 2.5kW schommelt. In de wintermaanden stijgt dat tot 5.5 kW, we hebben dat zo afgesteld dat het laden van de auto terugvalt naar een minimum tijdens groter verbruik van andere toestellen.
          Ieder zijn situatie is anders. Ik ken verschillende mensen die hun EV laden aan een gewoon stopcontact. Dat is dan inderdaad 40 uur als de batterij helemaal leeg is, maar dat komt niet zo vaak voor. Meestal wordt er gewoon quasi dagelijks bijgeladen en blijft de batterij voldoende op peil. En ja, ik weet dat er mensen zijn die dagelijks 400km rijden en pas na 20u iedere dag thuiskomen of zelf helemaal niet kunnen thuisladen. Daar zijn andere oplossingen voor.

Ik heb het dan weer moeilijker met het feit dat men nu ook kan afgestraft worden door stroom op het net te sturen op "ongunstige momenten" bijvoorbeeld bij stralend weer met bovendien veel wind. Dan ga je mogen betalen om stroom kwijt te geraken. Ik vrees dat dit de deur weer zal openzetten voor misbruik van de energieleveranciers. Eerst moet iedereen massaal zonnepanelen installeren -groene stroom, weet je wel- en nu is er teveel bij momenten. Ik denk dat hier een taak is van de overheid om die overaanbod aan energie beter te gebruiken door opslag of het Europese stroomnetwerk beter uit te bouwen. Ik kan perfect 50% of 100% van mijn installatie afschakelen, maar wie wordt daar nu beter van?

Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Sorry, maar ik zou de vraag aan Fluvius stellen. Na mijn laatste ervaringen met AI op het werk heb ik er niet veel vertrouwen in.
            Lees eerste deel #22 Spanik mijn buurvrouw werkt voor Fluvius en zij zei mij dat,
            de kortsluiting was dan wel reeds gebeurd.

Comment

Hier zou de bekabeling van buiten voldoende moeten zijn, geen idee hoe het komt want eenieder dat hier in de wijk een driefasige aansluiting heeft, die kreeg 3x25A, bij ons 3x20A.
              En ik denk wel dat we met 3x25A al een pak verder zouden geraken.
              Bij voorkeur zou ik wel naar 3x32A willen gaan om toch wat meer reserve te hebben voor de toekomst.
              De serre wordt op 5°C gehouden omdat dit de minimum temperatuur is voor bepaalde palmen.
              Thermostaat springt op aan 5°C en gaat uit aan 7°C.
              De verwarming in de serre kan ik kiezen op 1.000, 2.000 of 3.000W, die staat op het minimum om net de problemen te beperken.
              Mocht ik die op 3.000W zetten, dan zou het probleem zich uiteraard nog meer voordoen.
              Wil dus zeggen dat we echt tegen de limiet zitten van de zekering.
              En als het gebeurt, dan is het uiteraard altijd op een slecht moment, al zijn er geen goede momenten.
              Een verdeling maken op een 3X400 volt met slechts 20A per fase is inderdaad zeer krap,
              voor wie geen drie fasen toestellen heeft draaien ben je dan meestal zelfs beter af
              met 230 volt 40A mono.
              Hier heb ik in de tijd redelik wat moeten bijbetalen voor een zwaardere aansluiting
              op 3X400 volt +N.
              Geen idee of voor die verzwaring nu nog veel moet bijbetaald worden Freddy.

Hier nog wat gevonden Freddy.
              Je hebt nu een 13,8 Kva aansluiting, maar die staat er zelfs helemaal niet tussen zie ik,
              17,3 Kva zie ik daar overal als laagste staan, zou ik toch eens vragen denk ik.

Last edited by Geerten; 19 maart 2025, 08:04. Reden: Toevoeging.

Comment

Efkes terug OT over de catastrofe:

Eigenlijk komt het dus hier op neer als je berust in de "procedures":

Het plaatsen van een DM is kosteloos, BEHALVE als ze de hele boel verknoeien door stommiteiten. Dan mag de "gegadigde" voor de gratis plaatsing misschien een paar duizend euro ophoesten om zijn huis terug min of meer "bewoonbaar" te maken in de staat van voor de plaatsing van de DM.

Ik durf vermoeden dat sommige rechters hier toch wel vraagtekens zouden kunnen bijplaatsen.​

Maar eigenlijk is het toch duidelijk: Fluvius beweert bij hoog en bij laag dat het plaatsen ven de DM GRATIS IS. Wat er dan bij komt kijken als er wat misloopt is hun zaak hé.
                Stel dat ik hier met een vergoeding te maken krijg van de verzekering die bv. 5000 of meer euro mij ten laste legt dan verwacht ik dat Fluvius mij die som betaalt, want de plaatsing is gratis afficheren ze zelf.
                Last edited by nete; 20 maart 2025, 08:17.
                BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht
                  Efkes terug OT over de catastrofe:

Eigenlijk komt het dus hier op neer als je berust in de "procedures":

Het plaatsen van een DM is kosteloos, BEHALVE als ze de hele boel verknoeien door stommiteiten. Dan mag de "gegadigde" voor de gratis plaatsing misschien een paar duizend euro ophoesten om zijn huis terug min of meer "bewoonbaar" te maken in de staat van voor de plaatsing van de DM.

Ik durf vermoeden dat sommige rechters hier toch wel vraagtekens zouden kunnen bijplaatsen.​

Maar eigenlijk is het toch duidelijk: Fluvius beweert bij hoog en bij laag dat het plaatsen ven de DM GRATIS IS. Wat er dan bij komt kijken als er wat misloopt is hun zaak hé.
                  Stel dat ik hier met een vergoeding te maken krijg van de verzekering die bv. 5000 of meer euro mij ten laste legt dan verwacht ik dat Fluvius mij die som betaalt, want de plaatsing is gratis afficheren ze zelf.
                  Wat men zelf wil en wat de wettelijke regels zijn in dat geval is vaak uiteenlopend.
                  Verder weet je zelf wel heel goed dat de gratis installatie die ze aanbieden niet de eventuele ongevallen betreft, daar dienen verzekeringen voor.
                  Maar voor ge u onnodig druk maakt, heb je nu al je eigen brandpolis nagekeken want uiteindelijk is dat het meest doorslaggevend.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                    Geen idee of voor die verzwaring nu nog veel moet bijbetaald worden Freddy.
                    Eens gebeld met Fluvius.
                    Ik kan eenvoudig laten verhogen en dan plaatsen ze zelf tegelijk de digitale meter.
                    In de meeste gevallen is een herkeuring nodig bij verhoging van het vermogen omdat dit bij de meesten samengaat met werken aan de interne bekabeling.
                    Maar mits we geen aanpassing gaan doen aan interne bekabeling, dit werd reeds gedaan,met de laadpaal en gekeurd, is zelfs de herkeuring niet specifiek nodig maar ik moet het wel specifiek vermelden bij de aanvraag.
                    Ik moet zeggen dat ze snel bereikbaar waren en heel klantgericht, niks op aan te merken.
                    De verzwaring kost op zich nog niet zoveel.
                    Naar 25A 247€ en naar 32A 394,47€ plus 6% BTW, dat zijn richtprijzen als er geen extra’s bijkomen.
                    Last edited by VerSeg; 21 maart 2025, 23:23.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Euh...Ik veronderstel dat men bij u gewoon een zwaardere hoofd automaat zal plaatsen ? Bijna 400 euro voor een automaat en een verplaatsing. Waarschijnlijk een gouden automaat ?
                      En hopelijk blijf je dan gespaard van een catastrofe zoals bij mij, maar met Fluvius personeel lijkt me het risico vele malen kleiner.
                      Last edited by nete; 22 maart 2025, 06:00.
                      BD0473BE / https://sites.google.com/view/nete-be/home
                      Lumix G90 / Lumix GM5 12-32 mm / 12-60mm / 25mm 1,7 / 35-100mm / 7,5mm Fisheye

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door nete Bekijk bericht

Euh...Ik veronderstel dat men bij u gewoon een zwaardere hoofd automaat zal plaatsen ? Bijna 400 euro voor een automaat en een verplaatsing. Waarschijnlijk een gouden automaat ?
                        En hopelijk blijf je dan gespaard van een catastrofe zoals bij mij, maar met Fluvius personeel lijkt me het risico vele malen kleiner.
                        Misschien lijkt dat veel, maar er zijn veel zaken die veel duurder zijn.
                        Een USB C connector vervangen op een iPhone kost bij Apple 899€, een glas 489€ en dan moet ge nog zelf uw toestel binnen doen.

Voor de aanpassing van de hoofdzekering hebben ze tenminste nog een verplaatsing, een werkuur en het materiaal.
                        Belangrijker is dat alles heel blijft en dat we geen tweede keer meemaken dat alles stuk is.
                        Hopelijk blijft Murphy in zijn bed liggen die dag.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Naar 25A 247€ en naar 32A 394,47€ plus 6% BTW, dat zijn richtprijzen als er geen extra’s bijkomen.
                          Bij mij is dat 25 jaar geleden Freddy was dan iets van 20.000 Bef. meen ik mij te herinneren.
                          Dat waren toen nog de oude Teco modellen met plaatjes die ze gewoon moesten verleggen van
                          15 naar 30 Amp. ik vond dat toen redelijk veel geld om een paar plaatjes te verleggen…
                          In 2011 heb ik dan de eerste serie zonnepanelen laten leggen en tegelijkertijd mijn nachttarief
                          laten wegnemen (door toen nog Infrax) die hebben dan gewoon alles wat van hun was vervangen
                          door een 25S60 normkast met een 4X32 Amp automaat, en dat heeft mij niets gekost.
                          Ik moet er wel bij vertellen dat ik ondertussen een van de directieleden goed kende en
                          die heeft de opdracht gegeven aan een van hun techniekers, als je dan zonnepanelen legde
                          waren ze dan ook wel soepel naar in de klanten toe.
                          En met de komst van de digitale meter vervangen ze zowiezo de kast naar een 25D60 kast
                          of ze zetten op je 25S60 een nieuw voorfront waardoor dat dan een 25D60 kast wordt.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                            En met de komst van de digitale meter vervangen ze zowiezo de kast naar een 25D60 kast of ze zetten op je 25S60 een nieuw voorfront waardoor dat dan een 25D60 kast wordt.
                            Dat hebben ze hier jaren geleden al gedaan toen de oude analoge meter vervangen werd door een nieuwe analoge meter.
                            Front werd toen al vervangen in voorbereiding van de digitale meter.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

Comment

Soms worden er ipv 25D60/25S60 toch 'oude ' kasten herbruikt, zie https://livios-images.imgix.net/livi...46af51aaea0a89

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Silver Roller Bekijk bericht
                                Soms worden er ipv 25D60/25S60 toch 'oude ' kasten herbruikt, zie https://livios-images.imgix.net/livi...46af51aaea0a89
                                Dan kan je geen gegevens bekijken omdat je niet aan het drukknopje kan, je kan er dan bijvoorbeeld ook geen Homewizard op aansluiten want de kast is verzegeld.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

Comment

Working...
                                X