Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bandenspanning "koud"

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
    Waarom gebruiken ze dan geen droge Ar of Kr ? Die zijn nog véél inerter dan N2.
    Is dat zo Paul? hebben Argon en Krypton een dikkere molecule en zijn die dan ook beter warmtegeleidend dan N2 met ook nog eens de eigenschap water op te nemen?
    Last edited by Geerten; 16 november 2024, 09:55.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Ze kunnen ook eerst spoelen met stikstof hé Freddy, kost niets.

Voordelen zijn.

De meeste F1-teams gebruiken droge stikstofgas om hun banden op te blazen in plaats van lucht. Dit wordt om twee redenen gedaan. Ten eerste is het vochtgehalte van luchtvariabel, afhankelijk van de lokale weersomstandigheden, en dit verschillende tussen sommige van de exotische locaties op de GP-kalender. Door gebruik te maken van droge stikstofgas zullen de banden zich op een voorspelbare manier gedragen, waar ze ook worden gebruikt. De tweede reden is dat lucht een mengsel bestaat uit stikstof (78%) en zuurstof (21%). Zuurstofgas is veel reactiever dan stikstof en bij de hoge bedrijfstemperatuur van F1-banden (> 100 °C) reageert de zuurstof met de band, waardoor de totale druk in de band beperkt wordt. Het gebruik van pure stikstof verliest dit probleem en de bandenspanning blijft veel consistenter.​
      We zijn hier wel over gewone auto's bezig voor de openbare weg, ik zie er al ene met een F1 wagen op de snelweg rijden.

En spoelen met stikstof, dan zou je eigenlijk al twee ventielen moeten hebben om er zo veel mogelijk uit te krijgen.
      Ken jij een bandencentrale waar ze perfect uitgerust zijn om dat in ideale omstandigheden te doen?
      Niet door er voor de show en het vullen van de kassa een beetje stikstof bij te zetten hé, maar volledig vullen met stikstof.
      Zelf nog nooit ene gezien die dat had.
      Trouwens ontsnapt lucht niet enkel door het rubber heen, dat gaat soms ook verloren tussen band en velg.

Eens iets heel anders, zou het dan niet beter zijn te opteren voor banden zoals met Contiseal?
      Die houden al de meerderheid van perforaties dicht veroorzaakt door nagels en dergelijke, lijkt me logisch dat die seal dan ook beter de lucht tegenhoudt.
      A tire puncture means being stranded. Unless it doesn’t. ContiSeal™ tire technology fixes 80% of tire damage.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Eens iets heel anders, zou het dan niet beter zijn te opteren voor banden zoals met Contiseal?
        Die houden al de meerderheid van perforaties dicht veroorzaakt door nagels en dergelijke, lijkt me logisch dat die seal dan ook beter de lucht tegenhoudt.
        Ik stel me vragen bij de herstelbaarheid van zo'n band. Die "kleverige laag" lijkt zo'n beetje op wat er tegenwoordig bij een nieuwe auto geleverd wordt ipv een reservewiel. Als het daarmee niet lukt is de band niet meer te herstellen (of toch veel moeilijker).

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

Ik stel me vragen bij de herstelbaarheid van zo'n band. Die "kleverige laag" lijkt zo'n beetje op wat er tegenwoordig bij een nieuwe auto geleverd wordt ipv een reservewiel. Als het daarmee niet lukt is de band niet meer te herstellen (of toch veel moeilijker).
          Zoals er staat, perforaties tot 5 mm moeten meestal niet hersteld worden.
          En met gewone banden, als,men daar perforaties heeft van meer dan 5 mm, dan is die band 9 op 10 ook aan vervanging toe.
          Die vloeistof in een band zetten zou ik al nooit meer doen, niet gegarandeerd dat het lek gedicht is en ook heel de velg hangt dan vol met dat spul en de band is meteen ook zo goed als onherstelbaar.
          Dan lijkt mij die Contiseal toch wel wat beter.
          Geen ervaring mee, heb dat bij toeval enkele dagen geleden pas ontdekt dat het bestaat.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

Comment

Is dat zo Paul? hebben Argon en Krypton een dikkere molecule en zijn die dan ook beter warmtegeleidend dan N2 met ook nog eens de eigenschap water op te nemen?
            Het ging me over de inertheid van het gas. Ar heeft als eenzaam atoom idd een beduidend kleinere atoomstraal dan N2. N2 is idd zeer inert omwille van een zeer sterke drievoudige covalente binding, op zich veel solieder dan een O2, toch is ze kapot te krijgen. Edelgassen krijg je niet kapot, hoewel de eerlijkheid me gebiedt om toe te geven dat er van de zwaardere edelgassen relatief stabiele verbindingen bekend zijn. Ik moet eerlijk toegeven dat ik de atoomstraal van Kr niet heb opgezocht, die vormen trouwens geen molecules, een N2 molecule wel, die komt op 0,305 nm, Ar komt op 0,098 nm de warmtegeleiding ken ik ook niet van buiten, de eigenschap om water op te nemen, daar heb ik zelfs niet aan gedacht. N2 is een sterk apolaire molecule en zeker niet hydrofiel (ik zie alvast geen enkele reden). Dat ze mengt met water in onverzadigde dampvorm kan ik best inkomen maar dat geldt ook voor de edelgassen. Simpelweg omwille van het feit dat alle gassen probleemloos in alle verhoudingen mengen, de reden is heel eenvoudig : alle gassen bestaan voor pakweg 99% uit hetzelfde. Niets.

Comment

Mensen, mensen toch, ik heb wat in gang gestoken met die stikstof, nu zitten we in de chemie en ik weet niet allemaal.
              Eén vraagske nog, voelt er iemand het verschil als de banden 0,2 bar minder zijn geworden? Ik niet en ik rij al 69 jaar in auto.
              Par contre, als ze uw banden met 0,2 bar te hard oppompen dan voelt ge dat wel als je op slechte baan rijd.
              Heeft dat iets verandert aan het weggedrag van uw auto als ge normaal rijd? Ik niet.
              Mijn banden worden met gewone lucht opgeblazen als dat nodig blijkt te zijn.

Ene kwestie rijgedrag, het is heel gevaarlijk met versleten banden of te oude banden hard te rijden. Men zegge het voort.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
              Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                Mensen, mensen toch, ik heb wat in gang gestoken met die stikstof, nu zitten we in de chemie en ik weet niet allemaal.
                Eén vraagske nog, voelt er iemand het verschil als de banden 0,2 bar minder zijn geworden? Ik niet en ik rij al 69 jaar in auto.
                Par contre, als ze uw banden met 0,2 bar te hard oppompen dan voelt ge dat wel als je op slechte baan rijd.
                Heeft dat iets verandert aan het weggedrag van uw auto als ge normaal rijd? Ik niet.
                Mijn banden worden met gewone lucht opgeblazen als dat nodig blijkt te zijn.

Ene kwestie rijgedrag, het is heel gevaarlijk met versleten banden of te oude banden hard te rijden. Men zegge het voort.
                Weet je dat er autofabrikanten terug afstappen van de weergave van de bandenspanning via TPMS?
                Ze geven in plaats van waarden dan drie kleuren aan zoals het voordien ook al vaak was.
                Groen als het binnen de veilige range blijft, oranje als het wat begint af te wijken en een controle best kan volgen en rood als je er echt dringend iets moet aan doen.
                Blijkt dat de afwijkingen van de TPMS sensoren te veel mensen onnodig laten denken dat er iets mis is.
                En het met 0,2 verschil echt voelen, dat is zelfs met redelijk sportief rijden al niet meteen vast te stellen.
                Canon EOS Digital
                BD0479BE

Comment

Waarmee mijn Mazda 2 allemaal is uitgerust weet ik niet maar het is heel veel voor zo'n kleine auto.
                  Dat van die bandenspanning heb ik al tweemaal voor gehad en de laatste keer was het omdat een houtschroef in mijn rechter voorband stak en zo de band langzaam druk verloor.
                  Goed dat de huidige auto's ook daarmee zijn uitgerust naast al die andere alarmsystemen.

Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                  Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                    Hangt af van hoe het verandert. Als dat langzaam is dan merk je dat niet. Maar als ik de banden laat vervangen en ze pompen die op met een sterk verschillende druk dan mark ik het wel. Er is dan misschien een uurtje tussen de 2 ritten. En als er vooraan 1 band van de 2 minder staat dat merk ik aan het remmen.

Maar als die allemaal op hetzelfde staan en na een maand of 2 gezakt zijn? Neen, eigenlijk niet.

Comment

Ze geven in plaats van waarden dan drie kleuren aan zoals het voordien ook al vaak was.
                      Uiteraard, wordt ook zo weergegeven op je blustoestel…..
                      Beter verstaanbaar voor technisch minder begaafden, wat zeker geen verwijt is.
                      Last edited by Geerten; 17 november 2024, 14:06.

Comment

Uiteraard, wordt ook zo weergegeven op je blustoestel…..
                        Beter verstaanbaar voor technisch minder begaafden, wat zeker geen verwijt is.
                        Op een van onze wagens kunnen we de druk per band aflezen en per band ook lezen wat aanbevolen is.
                        Als je geparkeerd staat met ene kant in volle zon, dan zie je zo de waarde verhogen, ook de aanbevolen waarde uiteraard.
                        Mensen die enkel de gemeten druk zouden bekijken of wagens die de aanbeveling niet weergeven, die zouden onterecht al de banden beginnen aflaten.
                        Dat heb je dan ook met momentopnames en er verkeerd op reageren.
                        En dat heeft helemaal niets te maken met technisch minder begaafden maar met beperkingen van de systemen.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Op een van onze wagens kunnen we de druk per band aflezen en per band ook lezen wat aanbevolen is.
                          Als je geparkeerd staat met ene kant in volle zon, dan zie je zo de waarde verhogen, ook de aanbevolen waarde uiteraard.
                          Mensen die enkel de gemeten druk zouden bekijken of wagens die de aanbeveling niet weergeven, die zouden onterecht al de banden beginnen aflaten.
                          Dat heb je dan ook met momentopnames en er verkeerd op reageren.
                          En dat heeft helemaal niets te maken met technisch minder begaafden maar met beperkingen van de systemen.
                          Lees dan eens mijn post #6 .
                          daar schrijf ik over Porche en BMW, die ook iets sortgelijks doen, maar dan de aanbeven druk per as.
                          Daar om wil ik graag meer van die auto weten.
                          Merk, en of werkelijk aanbevolen druk per wiel wordt weergegeven.

Comment

Working...
                          X