Oorspronkelijk geplaatst door opapol
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
bandenspanning "koud"
Collapse
X
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Ze kunnen ook eerst spoelen met stikstof hé Freddy, kost niets.
Voordelen zijn.
De meeste F1-teams gebruiken droge stikstofgas om hun banden op te blazen in plaats van lucht. Dit wordt om twee redenen gedaan. Ten eerste is het vochtgehalte van luchtvariabel, afhankelijk van de lokale weersomstandigheden, en dit verschillende tussen sommige van de exotische locaties op de GP-kalender. Door gebruik te maken van droge stikstofgas zullen de banden zich op een voorspelbare manier gedragen, waar ze ook worden gebruikt. De tweede reden is dat lucht een mengsel bestaat uit stikstof (78%) en zuurstof (21%). Zuurstofgas is veel reactiever dan stikstof en bij de hoge bedrijfstemperatuur van F1-banden (> 100 °C) reageert de zuurstof met de band, waardoor de totale druk in de band beperkt wordt. Het gebruik van pure stikstof verliest dit probleem en de bandenspanning blijft veel consistenter.
En spoelen met stikstof, dan zou je eigenlijk al twee ventielen moeten hebben om er zo veel mogelijk uit te krijgen.
Ken jij een bandencentrale waar ze perfect uitgerust zijn om dat in ideale omstandigheden te doen?
Niet door er voor de show en het vullen van de kassa een beetje stikstof bij te zetten hé, maar volledig vullen met stikstof.
Zelf nog nooit ene gezien die dat had.
Trouwens ontsnapt lucht niet enkel door het rubber heen, dat gaat soms ook verloren tussen band en velg.
Eens iets heel anders, zou het dan niet beter zijn te opteren voor banden zoals met Contiseal?
Die houden al de meerderheid van perforaties dicht veroorzaakt door nagels en dergelijke, lijkt me logisch dat die seal dan ook beter de lucht tegenhoudt.
Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtEens iets heel anders, zou het dan niet beter zijn te opteren voor banden zoals met Contiseal?
Die houden al de meerderheid van perforaties dicht veroorzaakt door nagels en dergelijke, lijkt me logisch dat die seal dan ook beter de lucht tegenhoudt.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
Ik stel me vragen bij de herstelbaarheid van zo'n band. Die "kleverige laag" lijkt zo'n beetje op wat er tegenwoordig bij een nieuwe auto geleverd wordt ipv een reservewiel. Als het daarmee niet lukt is de band niet meer te herstellen (of toch veel moeilijker).
En met gewone banden, als,men daar perforaties heeft van meer dan 5 mm, dan is die band 9 op 10 ook aan vervanging toe.
Die vloeistof in een band zetten zou ik al nooit meer doen, niet gegarandeerd dat het lek gedicht is en ook heel de velg hangt dan vol met dat spul en de band is meteen ook zo goed als onherstelbaar.
Dan lijkt mij die Contiseal toch wel wat beter.
Geen ervaring mee, heb dat bij toeval enkele dagen geleden pas ontdekt dat het bestaat.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Is dat zo Paul? hebben Argon en Krypton een dikkere molecule en zijn die dan ook beter warmtegeleidend dan N2 met ook nog eens de eigenschap water op te nemen?
Comment
-
Mensen, mensen toch, ik heb wat in gang gestoken met die stikstof, nu zitten we in de chemie en ik weet niet allemaal.
Eén vraagske nog, voelt er iemand het verschil als de banden 0,2 bar minder zijn geworden? Ik niet en ik rij al 69 jaar in auto.
Par contre, als ze uw banden met 0,2 bar te hard oppompen dan voelt ge dat wel als je op slechte baan rijd.
Heeft dat iets verandert aan het weggedrag van uw auto als ge normaal rijd? Ik niet.
Mijn banden worden met gewone lucht opgeblazen als dat nodig blijkt te zijn.
Ene kwestie rijgedrag, het is heel gevaarlijk met versleten banden of te oude banden hard te rijden. Men zegge het voort.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk berichtMensen, mensen toch, ik heb wat in gang gestoken met die stikstof, nu zitten we in de chemie en ik weet niet allemaal.
Eén vraagske nog, voelt er iemand het verschil als de banden 0,2 bar minder zijn geworden? Ik niet en ik rij al 69 jaar in auto.
Par contre, als ze uw banden met 0,2 bar te hard oppompen dan voelt ge dat wel als je op slechte baan rijd.
Heeft dat iets verandert aan het weggedrag van uw auto als ge normaal rijd? Ik niet.
Mijn banden worden met gewone lucht opgeblazen als dat nodig blijkt te zijn.
Ene kwestie rijgedrag, het is heel gevaarlijk met versleten banden of te oude banden hard te rijden. Men zegge het voort.
Ze geven in plaats van waarden dan drie kleuren aan zoals het voordien ook al vaak was.
Groen als het binnen de veilige range blijft, oranje als het wat begint af te wijken en een controle best kan volgen en rood als je er echt dringend iets moet aan doen.
Blijkt dat de afwijkingen van de TPMS sensoren te veel mensen onnodig laten denken dat er iets mis is.
En het met 0,2 verschil echt voelen, dat is zelfs met redelijk sportief rijden al niet meteen vast te stellen.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
Waarmee mijn Mazda 2 allemaal is uitgerust weet ik niet maar het is heel veel voor zo'n kleine auto.
Dat van die bandenspanning heb ik al tweemaal voor gehad en de laatste keer was het omdat een houtschroef in mijn rechter voorband stak en zo de band langzaam druk verloor.
Goed dat de huidige auto's ook daarmee zijn uitgerust naast al die andere alarmsystemen.
Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk berichtMensen, mensen toch, ik heb wat in gang gestoken met die stikstof, nu zitten we in de chemie en ik weet niet allemaal.
Eén vraagske nog, voelt er iemand het verschil als de banden 0,2 bar minder zijn geworden? Ik niet en ik rij al 69 jaar in auto.
Par contre, als ze uw banden met 0,2 bar te hard oppompen dan voelt ge dat wel als je op slechte baan rijd.
Heeft dat iets verandert aan het weggedrag van uw auto als ge normaal rijd? Ik niet.
Maar als die allemaal op hetzelfde staan en na een maand of 2 gezakt zijn? Neen, eigenlijk niet.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk berichtZe geven in plaats van waarden dan drie kleuren aan zoals het voordien ook al vaak was.
Beter verstaanbaar voor technisch minder begaafden, wat zeker geen verwijt is.Last edited by Geerten; 17 november 2024, 14:06.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
Uiteraard, wordt ook zo weergegeven op je blustoestel…..
Beter verstaanbaar voor technisch minder begaafden, wat zeker geen verwijt is.
Als je geparkeerd staat met ene kant in volle zon, dan zie je zo de waarde verhogen, ook de aanbevolen waarde uiteraard.
Mensen die enkel de gemeten druk zouden bekijken of wagens die de aanbeveling niet weergeven, die zouden onterecht al de banden beginnen aflaten.
Dat heb je dan ook met momentopnames en er verkeerd op reageren.
En dat heeft helemaal niets te maken met technisch minder begaafden maar met beperkingen van de systemen.Canon EOS Digital
BD0479BE
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
Op een van onze wagens kunnen we de druk per band aflezen en per band ook lezen wat aanbevolen is.
Als je geparkeerd staat met ene kant in volle zon, dan zie je zo de waarde verhogen, ook de aanbevolen waarde uiteraard.
Mensen die enkel de gemeten druk zouden bekijken of wagens die de aanbeveling niet weergeven, die zouden onterecht al de banden beginnen aflaten.
Dat heb je dan ook met momentopnames en er verkeerd op reageren.
En dat heeft helemaal niets te maken met technisch minder begaafden maar met beperkingen van de systemen.
daar schrijf ik over Porche en BMW, die ook iets sortgelijks doen, maar dan de aanbeven druk per as.
Daar om wil ik graag meer van die auto weten.
Merk, en of werkelijk aanbevolen druk per wiel wordt weergegeven.
Comment
Comment