Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe grasmaaier

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe grasmaaier

Mijn grasmaaier is ongeveer 30 jaar oud en de laatste keer dat ik het gras maaide kreeg ik die met moeite nog op gang. Viel ook verschillende keren stil tijdens het maaien.
    Het is nog een benzinemaaier, die nochtans elk jaar binnen gaat voor onderhoud. De laatste keer werd ik er echter op gewezen dat hij op zijn laatste "pootjes" liep (verliest ook al een tijdje wat olie).
    Nu denk ik er aan om een maaier op batterij aan te kopen en daar is mijn oog gevallen op

Deze van Ego LM2135E-SP

Met deze kan je ook nog eens mulchen, zodat ik tijdens de zomer niet altijd met gras naar het containerpark hoef te rijden.
    Bovendien spaar ik dan de kost van het jaarlijks onderhoud uit, wat ook telkens tussen de 75 en 100 euro is, en het mes slijpen kan ik nu wel zelf denk ik.

Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Ego en vooral hun grasmaaiers ?

Er zullen waarschijnlijk nog wel andere merken zijn die grasmaaiers hebben op batterij, maar ik lees niks dan lovende reviews over Ego.
    Last edited by Guest49; 21 oktober 2023, 11:52.

Hier al jaren EGO en zou niets anders meer willen.
    Veel handiger dan op benzine of met kabel en vooral ook veel stiller.
    Ook nog eens weinig plaats nodig om die weg te zetten, ook dat is mooi meegenomen.
    De laatste 20 jaar nooit meer naar het containerpark gereden met gras, altijd mulchen zowel vroeger met due op benzine als de EGO op batterij.
    Trouwens ook beter voor het gras want de afgereden sprieten dienen als meststof.

Ook nog een heggenschaar, bladblazer, â€Â¦ van EGO en alles werkt zoals het moet.
    Last edited by VerSeg; 21 oktober 2023, 12:32.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
      Ook nog eens weinig plaats nodig om die weg te zetten, ook dat is mooi meegenomen.
      De laatste 20 jaar nooit meer naar het containerpark gereden met gras, altijd mulchen zowel vroeger met due op benzine als de EGO op batterij.
      Trouwens ook beter voor het gras want de afgereden sprieten dienen als meststof.

Ook nog een heggenschaar, bladblazer, â€Â¦ van EGO en alles werkt zoals het moet.
      Altijd mulchen zal hier wel niet lukken. We hebben nogal wat bomen en struiken staan waarvan de bladeren op het gazon terechtkomen.
      Die mee mulchen zal waarschijnlijk wel niet zo'n fraai zicht geven.
      Ik zou al content zijn als ik tijdens de zomer kan mulchen, want dan moet ik natuurlijk het meeste gras afvoeren en dan liggen er weinig bladeren op het gazon.

PS Misschien moet ik er nog een grastrimmer van Ego bij kopen. Nu moet ik na elke maaibeurt nog eens de verlengkabel uitrollen voor het boorden, dat zou dan meteen ook van de baan zijn.
      Eens vriendelijk vragen aan mijn wederhelft. Die dacht er zelfs aan om (als onze grasmaaier kapot is) ons gazon te laten onderhouden door een tuinder die hier een paar huizen verder woont ... maar ik denk dat we dan rap aan 1.000 euro per jaar zouden zitten, zowat de prijs van die grasmaaier. Dat heb ik uit haar hoofd kunnen praten .
      Last edited by Guest49; 21 oktober 2023, 13:21.

Comment

Ik heb hier al een paar jaar een Bosch accumaaier, dat is wel een kleine maaier die niet geschikt is voor heel grote gazons.
        Maar die werkt wel prima, een maaier met accu's is een stuk handiger dan met een kabel, of met een benzinemotor.
        Met een accumaaier zit je niet met kabels te knoeien, en die moet ook geen onderhoud hebben wat met een benzinemaaier wel het geval is (en een accumaaier start altijd, toch als de accu geladen is).
        Of die 30 jaar mee gaat, dat is een andere zaak, tegenwoordig worden apparaten niet meer ontworpen om eeuwig mee te gaan, de accu zal je al zeker eerder moeten vervangen.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          Ik heb hier al een paar jaar een Bosch accumaaier, dat is wel een kleine maaier die niet geschikt is voor heel grote gazons.
          Maar die werkt wel prima, een maaier met accu's is een stuk handiger dan met een kabel, of met een benzinemotor.
          Met een accumaaier zit je niet met kabels te knoeien, en die moet ook geen onderhoud hebben wat met een benzinemaaier wel het geval is (en een accumaaier start altijd, toch als de accu geladen is).
          Of die 30 jaar mee gaat, dat is een andere zaak, tegenwoordig worden apparaten niet meer ontworpen om eeuwig mee te gaan, de accu zal je al zeker eerder moeten vervangen.
          Voor 70-tigers als wij hoeft hij geen 30 jaar mee te gaan ook hé Bart .
          Dan zullen ze van de gemeente wel het gras boven onze buik maaien .

Comment

Wij hebben vorig jaar een nieuwe grasmachine met mulcher aangeschaft en via INCOVO kregen we subsidies.
            Ik weet niet wie bij jullie het afval ophaalt, best eens Googlen of er ook geen subsidies zijn. (ze maken hiervoor geen reclame hoor )
            Rudy,

Hier vind je meer Astrofotografie werk.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Rudy M. Bekijk bericht
              Wij hebben vorig jaar een nieuwe grasmachine met mulcher aangeschaft en via INCOVO kregen we subsidies.
              Ik weet niet wie bij jullie het afval ophaalt, best eens Googlen of er ook geen subsidies zijn. (ze maken hiervoor geen reclame hoor )
              Vroege, heel lang geleden, hebben wij van de gemeente nog een kleine premie gekregen bij het aanschaffen van een hakselaar, maar dat is nu allemaal verleden tijd.
              Net nog eens gecheckt maar geen premies meer voor tuinmaterieel. Toch bedankt voor de tip .

Comment

Ik heb al jaren een accu grasmaaier van STIHL, werkt heel goed maar die van Ego ziet er wel nog degelijker uit. Een accu grasmaaier is zalig om mee te werken, geen stank of oorverdovend lawaai, geen gezooi met benzine/olie gaan halen of duur onderhoud. Zoals je zelf schrijft, af en toe het mes een slijpen en klaar.

Comment

Als ik mij goed herinner Freddy, dan had jij toch een Husqvarna robot maaier, heb
                  je deze op pensioen gezet?

Comment

Ik heb een flinke stiga met een 60v batterij. Onze tuin is wel 20 are groot. Wel niet alleen gras.
                    Geyst

Comment

Ook bij grasmachines speelt de keuze van de batterij een grote rol,
                      Ego bv. gebruikt 56 volt batterijen, Stihl daarentegen gebruikt 36 volt
                      batterijen, zegt eigenlijk niet alles.
                      Daarom beter kijken naar de energie inhoud, Ego trekt hier duidelijk het voortouw
                      met een batterij mogelijkheid tot 672 Wattuur, kost wel +600€ enkel voor die zwaarste
                      accu bij Stihl daarnaast biedt de de STIHL AP 500 S accu je een verdubbeld aantal laadcycli door de nieuwe Power Laminate ​deze heeft een lagere energie inhoud van 337 Wattuur kost iets van 420€.
                      Ego is hier duidelijk de topper, ook qua garantie denk ik, 3 jaar op de accu en 5 jaar op de machine.
                      Zeker iets om mee te nemen in je keuze is dus welke batterij je er bij koopt of welke keuze je daarin
                      hebt.
                      Laat je dus goed inlichten, want heeft alles te maken met op welke oppervlakte je de machine wil gebruiken.
                      Last edited by Geerten; 22 oktober 2023, 20:44.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Als ik mij goed herinner Freddy, dan had jij toch een Husqvarna robot maaier, heb
                        je deze op pensioen gezet?
                        Neen, die is niet met pensioen, maar niet op elk stuk gazon kunnen we die laten rijden.
                        En regelmatig doen we met de EGO ook de boorden nog.
                        De robot kan men ook niet altijd laten rijden met slecht weer, dus als het gras te lang is, er eerst eens met de EGO over.
                        Ook die robot is trouwens heel goed.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

Comment

Ik was dan ook wel benieuwd naar wat ze bij Stihl bedoelen met Power laminate.
                          Dacht dat dat iets zou zijn als de pro core batterijen bij Bosch (dikkere verbindingsplaten
                          tussen de cellen) en laser gelast, dat om de inwendige weerstand van het pack zo laag mogelijk te
                          houden, dus minder opwarming.
                          Maar nee hoor, blijkt dat het om een ander soort wikkelen gaat.
                          A laminated lithium-ion battery is one type of lithium-ion battery using laminated film for as its packaging material. Murata’s laminated lithium-ion battery can contribute to higher safety, reduced thickness, and lighter weight of your products.

Comment

Neen, die is niet met pensioen, maar niet op elk stuk gazon kunnen we die laten rijden.
                            En regelmatig doen we met de EGO ook de boorden nog.
                            De robot kan men ook niet altijd laten rijden met slecht weer, dus als het gras te lang is, er eerst eens met de EGO over.
                            Ook die robot is trouwens heel goed.
                            Als ik weer al die moeite heb om het benzinespul op gang te krijgen de volgende keer dat ik het gazon maai, dan koop ik :
                            De betreffende Ego maaier, en meteen ook de grastrimmer. Dan is het geklooi met kabels meteen verleden tijd wanneer ik het gazon maai.

PS Overal waar ik gazon heb, is het afgeboord met een betonnen borduurtje dat op +/- dezelfde hoogte zit als het gazon. Dan rij ik met één wiel over dat borduurtje, maar toch heb ik geen mooi afgelijnde boorden.
                            Als het met mijn huidige machine niet lukt, dan zal het wel idem zijn met de Ego. Dus een grastrimmer heb ik absoluut nodig.

Comment

Je buren zullen ook tevreden zijn als je een grasmaaier met accu koopt, hier vlakbij zijn er nog een paar die een lawaaierige benzinemaaier gebruiken, als die ooit een accumaaier kopen, dan zal het hier een stuk stiller zijn op zaterdagen tijdens de zomermaanden.

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                              Ik was dan ook wel benieuwd naar wat ze bij Stihl bedoelen met Power laminate.
                              Dacht dat dat iets zou zijn als de pro core batterijen bij Bosch (dikkere verbindingsplaten
                              tussen de cellen) en laser gelast, dat om de inwendige weerstand van het pack zo laag mogelijk te
                              houden, dus minder opwarming.
                              Maar nee hoor, blijkt dat het om een ander soort wikkelen gaat.
                              https://www.murata.com/en-eu/product...ries/laminated
                              Die Power Laminate accu's hebben dus platte cellen, daarmee krijg je ook een compacter accupack, de verbindingsstrips zitten aan de cel zelf, en daardoor kan de verbinding tussen de cellen onderling ook heel kort worden gehouden om de inwendige weerstand zo laag mogelijk te houden.

In de Bosch Pro core zijn de 21700 cellen blijkbaar verbonden met koperen strips in plaats van nikkel, dat zag ik net in dit filmpje:
                              Disassembling the Bosch 18V 4Ah battery reveals something I've never seen before!Here's the link to the previous Kobalt 4Ah XTR battery: https://youtu.be/3TZ...

Hopelijk zit er in die accu's wel een schakeling om de cellen te balanceren, want dat is niet het geval bij de Bosch "Power For All" accu's van mijn stofzuiger (dat zijn dezelfde accu's als voor de groene Bosch apparaten).
                              Eén van de twee bijgeleverde accu's had daardoor na zo'n 2 jaar een sterk verminderde capaciteit, ik heb die open gedaan en er tijdelijk een stekkertje aan gesoldeerd om de cellen te kunnen balanceren met een speciale lader (ISDT Q8).
                              Voorlopig blijft die accu daardoor nog perfect werken, en heb ik daardoor tijdelijk zo'n 80 euro uitgespaard (ze gaat zo waarschijnlijk een paar jaar langer mee).
                              Hopelijk zit er in de 36V 4Ah accu van mijn Bosch grasmachine wel een balansschakeling, want die accu is nog een heel stuk duurder (en mijn ISDT lader werkt maar tot 8 cellen in serie, een 36V accu heeft 10 cellen in serie).
                              Het eigenaardige is dat er in de Parkside 12V en 20V accu's wel een schakeling zit om de cellen te balanceren, en dat Bosch daar op bespaart terwijl die accu's een flink stuk duurder zijn.

Het is dus belangrijk dat de fabrikant van de accu's zelf wil of die accu's zo lang mogelijk mee gaan, zonder een balansschakeling is dat zeker niet het geval, de accu zal dan eerder aan vervanging toe zijn.
                              En dan kan de fabrikant er weer aan verdienen, terwijl die al een paar eurocenten heeft uitgespaard tijdens de productie van de accu door een paar onderdelen op de print weg te laten.
                              Het brengt dus op twee manieren op om de balansschakeling weg te laten uit de accu's.
                              Ik weet niet of alle fabrikanten zo redeneren, maar van Bosch had ik dit eigenlijk niet verwacht.
                              http://barthuysmans.smugmug.com/
                              BD0338BE

Comment

Working...
                              X