Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
VZW-leden: Je vindt hier de uitnodiging voor de (online) Algemene Vergadering op 28 december 2024.
Heeft er hier iemand ervaring met deze zaken?
Geven ze inderdaad de voordelen die men in de reclames ziet of is het kwatsch?
Graag je ervaringen.
Hangt ervan af wat je verlangt.
Als het de bedoeling is energie te besparen is het inderdaad kwatsch.
Is het omdat je radiatoren wat nipt berekend zijn, dan kan je de deltaT waarde
tussen aanvoer en terugvoer wat verhogen en het rendement (van je radiatoren)
wat omhoog halen.
Maar besparen op je energieverbruik zal niet lukken, wat je ketel er niet
in steekt, kunnen je radiatoren niet afgeven, zo simpel is het.
Als je daarmee de temperatuur zo ver kan verlagen dat een condensatieketel op een temperatuur kan werken waarbij die wat meer condenseert, dan zou je er iets mee kunnen besparen.
Als je de radiators op een warmtepomp hebt aangesloten, dan zou die op een lagere temperatuur kunnen werken waardoor de COP hoger wordt.
Die ventilators zomaar op eender welke radiator plaatsen geeft dus niet altijd een besparing, en als je die ventilators nodig hebt omdat je een kamer niet warm genoeg krijgt omdat de radiator te klein is, dan zal je meer verbruiken, maar de kamer zal dan ook wel warmer worden.
Het is dus niet zo simpel als wat ze in de reclame claimen, in bepaalde omstandigheden kan het rendement van een cv installatie daarmee wat hoger worden, maar dat is dus niet altijd en overal zo.
Bij die reclame geven ze ook niet op hoeveel geluid die ventilators maken, en dat is eigenlijk wel een heel belangrijke factor als je die overal in je woning plaatst.
Je moet ze ook op elke radiator plaatsen, anders krijg je de kamers waar er geen ventilator op de radiator staat niet meer voldoende opgewarmd.
Ik heb gezien dat ze die bij Aliexpress ook verkopen, veel goedkoper, maar ook daar is er niets terug te vinden over het geluid van de ventilators.
Geluid zou minder dan 20 db zijn.
Maar is dit storend?
Warmt de kamer ook sneller op?
Dus eerder comfort gerelateerd.
Vandaar de vraag naar ervaringen hiermee.
Wat besparingen betreft,kan dat wel zijn.Maar er wordt aangeraden de temperatuur van het ketelwater te verminderen en de thermostaat eveneens te verlagen.En daar zit waarschijnlijk de besparing in.Met of zonder ventilator.
Geluid zou minder dan 20 db zijn.
Maar is dit storend?
Warmt de kamer ook sneller op?
Dus eerder comfort gerelateerd.
Vandaar de vraag naar ervaringen hiermee.
Wat besparingen betreft,kan dat wel zijn.Maar er wordt aangeraden de temperatuur van het ketelwater te verminderen en de thermostaat eveneens te verlagen.En daar zit waarschijnlijk de besparing in.Met of zonder ventilator.
Zoals je al aangaf is het inderdaad de bedoeling dat je ketel condenseert - en dus een hoger opwekkingsrendement haalt - waarvoor de retourtemperatuur maximum 50° mag zijn.
Bij klassieke radiatoren is de warmteafgifte dan mogelijk te laag, en die wordt dan verhoogd door er geforceerd lucht door te blazen.
Je maakt er in zekere mate ventiloradiatoren van (dat lukt het best bij plaatradiatoren met meerdere elementen en convectieribben ertussen, zoals type T22 en T33 - een aantal zgn ventilo-convectoren op de markt zijn in feite niet meer dan zulk een radiator met ventilatortjes erop of eronder).
De doormeter van de - m.i. gewone PC-ventilatoren - van de toestellen in de bouwmarkt leek me nogal klein, ik heb vorig jaar zelf iets geknutseld met 12 cm types.
Omdat de stookkurve hier toch al redelijk laag stond (50° bij -2° buitentemperatuur) was het effekt niet overtuigend, zeker niet met 30-35° bij het huidige weer.
Waarschijnlijk werkt het beter bij een hogere watertemperatuur, het zal vooral sneller opwarmen (en eerder meer warmte uit de ketel trekken).
Voor wat het waard is, ik heb mijn twijfels.
PS: mijn bedoeling was te zien of met bestaande radiatoren een L/W warmtepomp voldoende rendement zou geven. Misschien wel zolang de temperatuur niet onder 7° zakt, maar wat bij vriesweer (als dat nog ooit gaat voorvallen) ?
Die ventilatoren zijn vooral nuttig voor convectieradiatoren omdat er bij lage temperaturen (door ombouw van stookolie/gas naar warmtepomp) veel minder convectie -en dus warmte-afgifte- plaatsvindt. Gewone plaatradiatoren werken meer op het principe van warmtestraling.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Ik heb ventilocollectoren, geplaatst vorig jaar: Jaga Strada, Mini, Freedom, gebruikt in combinatie met een warmtepomp.
Weet niet of dit het ventilatorsysteem is waar je over schreef, maar hier doen ze wel hun werk. Let wel, temperatuur van het water dat van de warmtepomp komt is niet echt hoog, dus de ventilatoren geven als het ware een "geforceerde" convectiestroom. Met de ventilatoren actief warmt een kamer hier merkelijk sneller op (maar eigenlijk draait alles automatisch, omdat we de temperatuur constant houden).
Geluid op laagste stand is zo goed als onhoorbaar, tenzij misschien in een heel stil moment. Middelste stand is hoorbaar maar niet storend als er achtergrondgeluid (gesprek, tv, muziek) etc is; erbij slapen zou ik wel niet kunnen. Hoogste stand ventilatoren is storend.
Ik heb gemerkt dat de ventilatoren van niet erg hoge kwaliteit zijn, er zijn er een paar waarvan de lagers kapot aan het gaan zijn, de installateur komt die binnenkort vervangen.
Onze installateur, onze architect, en alle aannemers die ik hierover gecontacteerd heb vertelden me hetzelfde: tenzij je bestaande radiatoren geschikt zijn om op lage watertemperatuur te werken is een warmtepomp onzin omdat je heel veel energie gaat gebruiken om je water op te warmen tot een geschikte temperatuur. De exacte watertemperaturen hier kan ik wel eens opzoeken.
Toen we nog tenvolle met gas stookten heeft de temperatuur van onze condensatie ketel alsook van de vorige Viessmann gas ketel hier nooit hoger gestaan dan 50°C zowel voor
de radiatoren als voor sanitair warm water.
De radiatoren zijn hier dus ferm over berekend.
Kamer temperatuur staat hier ook dag en nacht op 22°C ook met het hybride warmtepomp
systeem.
Toen we nog tenvolle met gas stookten heeft de temperatuur van onze condensatie ketel alsook van de vorige Viessmann gas ketel hier nooit hoger gestaan dan 50°C zowel voor
de radiatoren als voor sanitair warm water.
De radiatoren zijn hier dus ferm over berekend.
Kamer temperatuur staat hier ook dag en nacht op 22°C ook met het hybride warmtepomp
systeem.
En vertel nu nog eens hoeveel energie je jaarlijks nodig hebt aan stroom en gas...
Hombre
Aanvoertemperatuur radiatoren (eigenlijk convectoren) hier (lucht/water warmtepomp) 32.5°C, ruimtetemperatuur 20°C. Buitentemperatuur 9°C. Verbruik sinds middernacht net geen 10kWh (zonnepanelen geven natuurlijk zo goed als geen opbrengst vandaag).
Op jaarbasis sinds 1 januari 2024 3913.97kWh afname, 5265.97kWh injectie. Electriciteit op jaarbasis kost me iets minder dan 100€ per maand - véél goedkoper van de 6000l mazout die we hiervoor nodig hadden. Maar wel gerenoveerd van EPC E (474 kWh/m²/jaar) naar A (74 kWh/m²/jaar)...
Aanvoertemperatuur radiatoren (eigenlijk convectoren) hier (lucht/water warmtepomp) 32.5°C, ruimtetemperatuur 20°C. Buitentemperatuur 9°C. Verbruik sinds middernacht net geen 10kWh (zonnepanelen geven natuurlijk zo goed als geen opbrengst vandaag).
Op jaarbasis sinds 1 januari 2024 3913.97kWh afname, 5265.97kWh injectie. Electriciteit op jaarbasis kost me iets minder dan 100€ per maand - véél goedkoper van de 6000l mazout die we hiervoor nodig hadden. Maar wel gerenoveerd van EPC E (474 kWh/m²/jaar) naar A (74 kWh/m²/jaar)...
Grondige renovatie !
De aangehaalde temperaturen zijn niet zo verschillend met die van de gasketel op onze (overgedimensioneerde) radiatoren.
Zou je ze kunnen noteren gedurende de kleine winterprik van de volgende 2 dagen ? (hier nu buiten 5°C, ruimte 20°C, ketel al 39°C)
Weet je al hoeveel kWh per jaar per saldo naar je warmtepomp gaat ?
Of anders gezegd, als je nu zou verwarmen met mazout zou je met goed 1000l toekomen ergo: goedkoper dan warmtepomp. Wat de kost voor elektriciteit betreft zit België bij de slechtste leerlingen van de EU klas. Als men wenst door te zetten met energietransitie moet die elektriciteitskost een stuk dalen.
Hombre
Of anders gezegd, als je nu zou verwarmen met mazout zou je met goed 1000l toekomen ergo: goedkoper dan warmtepomp. Wat de kost voor elektriciteit betreft zit België bij de slechtste leerlingen van de EU klas. Als men wenst door te zetten met energietransitie moet die elektriciteitskost een stuk dalen.
Helaas heb je bij grondige renovatie geen keuze meer - en onze 50j oude ketel zou het niet lang meer uithouden. Een hybride systeem met gas was eventueel technisch nog mogelijk geweest, maar hopeloos duur omdat er geen gasleiding tot aan het huis ligt (aanleg zou nieuwe oprit betekenen).
Comment