Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bandenspanning "koud"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • bandenspanning "koud"

    Met dat het nu plots kouder is krijg ik van de bandenspanningmonitor in de auto de melding dat mijn spanning "te laag" is. Alhoewel die vorige week dus nog ok was. Dit is gewoon omdat het deze morgen goed koud was dat de spanning 0.4 bar gezakt is. (er zit nog evenveel lucht in maar die is "gekrompen")

    Nu stelde ik mij de vraag wat is "koud"? Er staat steeds dat je de bandendruk "koud" moet nakijken of de band "koud" bijvullen. Maar is dat gewoon omgevingstemperatuur of een bepaalde temperatuur zoals "25 °C"?

    Want als ik nu de banden op druk zet zoals anders en het is volgende week terug 20 °C dan staan die eigenlijk wat te hoor in druk. En de rubber is soepelder bij hogere temperaturen. Dus... als het koud is, dan is de rubber harder en houdt de band zijn vorm ook goed bij lagere druk. Terwijl bij hogere temperatuur de rubber soepelder is en dus wat meer druk moet hebben om in goeie vorm te blijven.

    Moet ik mijn band zowel als het 35 °C als wanneer het -5 °C is op 2.8 bar zetten? Of is die 2.8 bar enkel bij 20-25 °C en mag die druk lustig mee veranderen met de omgevingstemperatuur?

  • #2
    Voor zover ik het geleerd heb, zijn je banden koud als je er nog niet mee gereden hebt.
    Daarom ook dat je de bandendruk met 0,2 bar verhoogd als je bijvoorbeeld lange afstanden af legt.
    De juiste bandedruk heeft veel te maken met de wegligging en vooral de slijtage, te lage druk is gelijk aan een snellere bandenslijtage.


    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

    Comment


    • #3
      In de techniek wordt als kamer temperatuuur meestal (bijna altijd) 20C° genomen.
      Dat kan je als standaard gebruiken om de bandendruk "koud" te meten. In tegenstelling tot de "warme" banden omdat banden opwarmen bij het rijden.
      Ze warmen nog meer op bij het rijden als ze niet genoeg druk hebben , als de wagen volgeladen is en bij hoge snelheden.
      Dus : altijd de bandendruk meten voordat je gaat rijden.

      Nog moeilijker wordt het als je gaat rekening houden met het gewicht van de lading.
      Voorbeeld : De banden hebben 20 C° en de wagen is leeg. Je meet 2,0 bar als bandendruk.
      Er gaan drie personen achteraan zitten en hun bagage gaat achteraan in de koffer. Ook dan gaat de bandendruk gevoelig de hoogte in, maar ze gaan er ook "platter" uitzien. Wat slecht is voor de band en de veiligheid als je dan rijdt.
      Ook dan moet je de bandendruk tot soms 2,9 bar verhogen aan 20 C° en bij een lege auto (zie boekje van je auto)
      Als je passagiers weg zijn : bandendruk verlagen.
      Last edited by Skitch; 4 november 2024, 23:27.
      " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

      Comment


      • #4
        Normaal bedoelen ze met koud dat je niet gereden hebt bij een omgevingstemperatuur van 20 graden.
        Er zijn ook wagens die een aanbevolen spanning aangeven afhankelijk van de buitentemperatuur, wat op zich heel gemakkelijk is om dat punt al te kunnen negeren.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Er zit ook een stukje 'eigen voorkeur' bij..
          Afhankelijk van welke combinatie auto en welke band. Ook een ander merk banden met dezelfde maat hebben meestal een verschillende voorgeschreven druk van de fabrikant.
          Winterbanden worden dan weer harder opgepompt dan de standaard banden. Daar zegt het kentekenplaatje niets over...

          Sommigen voelen het verschil niet tussen 1,5bar en 2,5bar... Pas als de vrouw komt klagen dat onze kleine 2e auto 'moeilijk stuurt' moeten er enkele alarmbellen afgaan. Wees maar gerust dat je dan de compressor goed moet vullen
          Sindsdien maandelijks maar even controleren, niet veel moeite maar een gewoonte.

          Cheers!

          Comment


          • #6
            Deze " eigenwijze nederlandse zelfbenoemde bandendruk specialist " heeft zich geregistreerd hier on te kunnen antwoorden.

            In het algemeen wordt beweerd dat de koud bepaalde druk , moet gevuld worden bij de heersende buitentemperatuur, al is het 0 grC of 40 grC.

            Ik zit echter in het kamp, dat stelt, dat je de koud gemeten druk eerst moet terugrekenen naar een index-temperatuur ( zoals Rimex het noemt) voor je vergelijkt met de bepaalde koude druk.

            Porche en BMW geven bij tpms systeem de drukken per bandop het scherm. Maar ook de aanbevolen druk voor de setting, berekend van die index-temperatuur naar de temperatuur van het gasmengsel in de band, ook door de tpms sensoren doorgestuurd. Geeft dan bijvoorbeeld belachelijk nauwkeurig 2.84 bar op het scherm.

            Sommige motor tmps geven op het scherm, de druk terug gerekend naar 20 graden Celcius, wat ik het vaakst als indextemp gelezen heb .

            Idee erachter is dat hoofdoel van de banden- fabrikanten is, dat geen stukje van het bandmateriaal oververhit , als je de snelheid constant rijdt, waarvoor de druk bepaald is.

            Is het nu 40 grC als je meet of vult, dan meet je hogere druk, geeft minder invering van de band, geeft minder warmteontwikkeling bij zelfde snelheid, wat de mindere afkoeling, door minder temperatuursverschil tussen band-materiaal en lucht in en buiten de band , compenseert, zodat het bandmateriaal toch niet boven een critische temperatuur komt, waarbij het hard wordt, en beginnende interne barstjes ontstaan.
            dit mag maar " NUL" keer gebeuren in het gebruik van de band, en geeft pas soms na 2 jaar klapband of loopvlakloslating, als de barstjes ver genoeg doorgescheurd zijn.
            Dus bij 40 grC nooit de druk verlagen, niet warm, niet koud.


            Bij 0 grC andersom, maar dan mag je de druk verhogen voor brandstof-besparing of rijgedrag, bandmateriaal blijft dan alleen maar koeler.

            Comment


            • #7
              pV=nRT waarbij T staat in Kelvin.
              Ik heb de stellige indruk dat de bandenspecialisten hier geen idee hebben van absolute temperatuur.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                pV=nRT waarbij T staat in Kelvin. (*)
                Ik heb de stellige indruk dat de bandenspecialisten hier geen idee hebben van absolute temperatuur.
                Klopt, maar wat is nu "koud"? Ik heb nergens in de handleiding van de wagen gevonden dat de bandendruk die opgegeven is bij een bepaalde temperatuur hoort. En de druk die de bandendrukmonitor op het dashbord aangeeft is dezelfde als wat een manometer aangeeft als je die op de band zet, ongeacht de temperatuur buiten.

                Dus als de handleiding zegt "2.8 bar" wat moet ik daar dan nu opzetten als het 5 °C buiten is en mijn wagen heeft de hele nacht buiten gestaan?

                (*) ik ga me niet amuzeren om het volume van de band te berekenen ifv de bandendruk

                Comment


                • #9
                  Je kunt ook in graden Rankin rekenen , is graden fahrenheit + 460 wat Kelvin is voor Celcius. Leuk voor de Amerikanen.
                  maar nu we toch bezig zijn, je moet dan ook met absolute druk werken, in plaats van de overdruk, die de meter aangeeft.

                  Ik heb een bandendruk/ temperatuur-calculator gemaakt, voor als droge gassamenstelling in de band, zoals Stikstof-vulling beloofd.
                  maar ook nat, is als voldoende water in de band. Daarin ben ik, denk ik, de eerste.
                  wil je er mee spelen, mail me dan op mijn hotmail.com adres, met gebruikersnaam jadatis.
                  combineer zelf, spamm-machines kunnen het zo niet.

                  Hier een lijstje voor onderweg uit het hoofd te rekenen.
                  Geeft aantal graden verandering per 0,1 bar, voor druk gevuld bij 20 gr C. Maar als je het voir 10 grC gebruikt, zal het geen schrikbarende verschillen geven.

                  Gebruik je dit voor 2,8 bar bij 20 grC gevuld, dan lees je af 7,5 grC per 0,1 bar. 5 grC is 15 graden kouder, dus druk 0,2 bar lager meet je dan, en hoef je dus voor de veiligheid van de band niet op te hogen. Mag wel voor brandstof-besparing, en rijkwaliteit.


                  Koud bij 20 grC/ graden C per 0.1 bar verandering
                  1,5 bar/ 11,5 C/0,1bar
                  1,6 bar/ 11 C/0,1bar
                  1,7 bar/ 11 C/0,1bar
                  1,8 bar/ 10,5 C/0,1bar
                  1,9 bar/ 10 C/0,1bar
                  2,0 bar/ 9,5 C/0,1bar
                  2,1 bar/ 9,5 C/0,1bar
                  2,2 bar/ 9 C/0,1bar
                  2,3 bar/ 9 C/0,1bar
                  2,4 bar/ 8,5 C/0,1bar
                  2,5 bar/ 8,5 C/0,1bar
                  2,6 bar/ 8 C/0,1bar
                  2,7 bar/ 8 C/0,1bar
                  2,8 bar/ 7,5 C/0,1bar
                  3,0 bar/ 7,5 C/0,1bar
                  3,1 bar/ 7 C/0,1bar
                  3,3 bar/ 7 C/0,1bar
                  3,4 bar/ 6,5 C/0,1bar
                  3,6 bar/ 6,5 C/0,1bar
                  3,7 bar/ 6 C/0,1bar
                  4,0 bar/ 6 C/0,1bar
                  4,1 bar/ 5,5 C/0,1bar
                  4,5 bar/ 5,5 C/0,1bar
                  4,6 bar/ 5 C/0,1bar
                  5,1 bar/ 5 C/0,1bar
                  5,2 bar/ 4,5 C/0,1bar
                  5,8 bar/ 4,5 C/0,1bar


                  Dus mijn idee is, alleen controleren of druk in lijn is met de temperatuur in de band, zo ja, niets veranderen. Lekker laten meebewegen. En het hoeft niet supernauwkeurig.

                  Groeten
                  ( ja dat is) Peter ( is dat niet dat liedje)
                  Last edited by jadatis; gisteren, 21:11.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                    Klopt, maar wat is nu "koud"?
                    Dat je niet of hoogstens zeer korte afstand gereden hebt.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment

                    Working...
                    X