Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bandenspanning "koud"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #61
    Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
    hoe kan een banden fabrikant nu weten op welke auto deze gemonteerd zullen worden?
    De banden fabrikant kent niet eens hoeveel uw auto weegt, dat weet de constructeur van de auto wel en die zal voldoende testen gedaan hebben om te weten te komen wat de juiste druk op de banden moet gezet worden.
    Op de website van sommige betere bandenfabrikanten staan de gegevens van de meeste voertuigen in combinatie met gekozen banden, klopt meestal wel.
    En de autofabrikant weet anderzijds ook niet welke banden je later zal zetten, meestal al een verschil tussen bijvoorbeeld runflat- en sportbanden.
    Niet dat dit een enorm verschil is.

    En die omgevingstemperatuur speelt eigenlijk geen enkele rol of het buiten nu 10°C is of 30°C als er nog niet mee gereden is geweest zijn uw banden koud. Met de buiten temperatuur veranderd ook de bandendruk.
    In een van onze wagens wordt ook aangegeven welke de aanbevolen bandendruk is en dat wordt continu aangepast volgens de temperatuur, eenvoudig dus.
    Niet zoeken, gewoon volgen wat het aangeeft.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #62
      Nu er over Stikstof-vulling begonnen wordt,kan ik niet achterblijven.

      Ook dat is een rand-onderwerp, dat ik administratief onderzocht heb.

      Diffusie-snelheid van een gas door het rubber, is niet alleen afhankelijk van de grootte van het molecuul.
      hier wat snelheden tov stikstof, teruggerekend van zeer oude lijst die H2 ( waterstof) als 1 stelde, naar Stikstof =1.

      .Stikstof N2 , 1
      Zuurstof O2 , 3
      Waterstof H2, 6
      Argon Ar , 2
      Koolstofdioxide CO2, 18

      Diffussie werkt in beide richtingen en is afhankelijk van de partiële drukverschillen van het betreffende gas.
      De wet van Dalton stelt, dat elk gas in de samenstelling, gedraagt zich als was het het enige gas .

      Betekend dat als het lukt 100% stikstof in de band te krijgen, door meerdere malen vullen met 100% stikstof, en weer leeg laten lopen, dat dan zuurstof van de buitenlucht in de band diffuseert, dus compenseert een beetje het uit de band diffuseren van Stikstof.
      totdat de partiële zuurstof druk binnen en buiten de band gelijk is, dan gaat er per saldo , geen zuurstof meer uit de band.

      Betekent dat zuurstofgehalte altijd zich toebeweegd naar een percentage , afhankelijk van de druk, zodat Pp O2 in band 0,21 bar wordt ( 21% van 1.013 bar op zeeniveau.

      Dan bij 1 bar druk 10,5 % zuurstof
      Bij 3 bar 5.2%
      Bij 9 bar 2.1%

      Vul je de lege band met 100% stikstof, dan zal er alleen maar stikstof uit de band diffuseren, want de partiële druk van zuurstof, Argon , is dan hetzelfde als buiten de band.
      Dan diffuseert er net zoveel van de andere gassen in als uit de band, per saldo dus niets.

      water is een ander ,veel ingewikkelder verhaal.
      Naar mijn gevoel diffuseert water ( H2O) als gas mogelijk nog sneller dan zuurstof uit de band, maar als vloeistof nouwelijks.
      Maar daar heb ik nog geen bewijs van gevonden.

      Water maakt de drukverandering wat onvoorspelbaar, maar bij 75 gr C in de band maximaal 0.36 bar hogere druk, al zou er een liter vloeibaar water in de band zitten .

      Dat is voor 2,5 bar warme druk dan een belangrijk deel voor het rijgedrag. Maar een vrachtwagen met op dat mo.ent 9 bar warme druk, is 0,36 bar een te verwaarlozen deel, voir rijgedrag.

      maar met water in de band, die vullen met vochtige buitenlucht in de band kan komen, zorgt ervoor dat de temperatuur in de band een paar graden kouder blijft, dan met perfect droge lucht of Stikstof gevuld.

      En daarmee blijft het bandmateriaal ook iets minder warm, wat het hoofddoel is van bandendruk-bepaling.

      Dus zeker geen pro voor stikstof-vulling, zoals door de Stikstof-lobby wel beweerd wordt.

      Last edited by jadatis; 14 november 2024, 12:48.

      Comment


      • #63
        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

        In dat verband een gecompliceerd doordenkertje Luc
        Lucht bestaat voor 78% uit stikstof, 21% zuurstof en de overige 1% wat vanalles.
        Stikstof moleculen zijn dikker dan zuurstof moleculen, gaat het rubber van je banden zich
        dan niet gedragen als een moleculaire zeef?
        Wat er zou op neerkomen dat na X aantal keren bijblazen de lucht in je banden stilaan
        méér dan 78% stikstof zou bevatten.


        In theorie klopt dat inderdaad.
        Evenwel : het grootteverschil tussen N2 en O2 is miniem, ergens in de buurt van 6 duizendsten van een nm, uit het hoofd schat ik dat op een 2% verschil
        En wat Bart zegt klopt ook, heel die stikstofhype in banden is een hol vat.

        Comment


        • #64
          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

          In theorie klopt dat inderdaad.
          Evenwel : het grootteverschil tussen N2 en O2 is miniem, ergens in de buurt van 6 duizendsten van een nm, uit het hoofd schat ik dat op een 2% verschil
          En wat Bart zegt klopt ook, heel die stikstofhype in banden is een hol vat.
          100% zeker dat het klopt Paul, in 2004 kochten ze bij ons een Pfeiffer gas spectrum analyse
          toestel, normaal was dat ding voorzien om op ons vacuüm klokken lekken te zoeken,
          je kon dat ding van 100.000€ op alle soorten gassen alarm laten geven, uiteraard
          gebruikten wij Helium, (inert, niet brandbaar en een kleine molecule), waterstof zou nog
          iets beter moeten zijn, maar te gevaarlijk.
          Dat ding was ook instelbaar om een volledige restgas analyse te doen,
          zo zag je op een scherm een reeks pieken van wat er nog in het restgas aanwezig
          was, maar daar zat ook een snuffelaar bij met een minuscuul klein gaatje, net genoeg
          om bij athmosferische druk het vacuüm binnen het toestel in stand te houden
          en zo de samenstelling van de lucht uit te lezen.
          Dus hebben wij dat uiteraard getest op de lucht uit een kruiwagenwiel van een kar.
          Het stikstof gehalte was daar iets hoger dan bij het snuffelen in de werkplaats,
          ik denk mij te herinneren iets van een dikke 80%, zeker niet indrukwekkend,
          maar wel een bewijs dat rubber toch wat eigenschappen van een moleculaire
          zeef heeft.
          Maar zoals je zegt om banden te blazen is stikstof een extra verdienmodel
          voor bandencentrales die het promoten.
          Stikstof in bv. hydraulische systemen wordt ook gebruikt, maar enkel als doel
          om corrosie tegen te gaan, koeltechniekers gebruiken stikstof als absorptie
          middel om hun systemen spoelen en te drogen.



          Comment


          • #65
            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
            ik denk mij te herinneren iets van een dikke 80%, zeker niet indrukwekkend,
            maar wel een bewijs dat rubber toch wat eigenschappen van een moleculaire
            zeef heeft.
            Kans is ook groot dat die zuurstof gereageerd heeft ipv door de band heen gemigreerd is. Zuurstof is een heel stuk reaciever dan stikstof. De velg van een kruiwagen zal wel staal geweest zijn (met wat roest?).

            Als ik me goed herinner is 20% zuurstof minder in de lucht een kans op verstikking. Niet dat er veel mensen in een kruiwagenwiel wonen maar toch oppassen met zo'n getallen.

            Comment


            • #66
              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

              Kans is ook groot dat die zuurstof gereageerd heeft ipv door de band heen gemigreerd is. Zuurstof is een heel stuk reaciever dan stikstof. De velg van een kruiwagen zal wel staal geweest zijn (met wat roest?).

              Als ik me goed herinner is 20% zuurstof minder in de lucht een kans op verstikking. Niet dat er veel mensen in een kruiwagenwiel wonen maar toch oppassen met zo'n getallen.
              Ten eerste zat in dat wiel een binnenband Spanik, dus weinig kans dat de lucht met
              de velg in aanraking komt.
              En wat bedoel je met 20% MINDER zuurstof? Lucht bevat uit zichzelf maar 21% zuurstof.
              Last edited by Geerten; 14 november 2024, 16:09.

              Comment


              • #67
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                koeltechniekers gebruiken stikstof als absorptie
                middel om hun systemen spoelen en te drogen.


                Tijdens het braseren van koelleidingen moet er ook stikstof doorgeblazen worden om te voorkomen dat de leidingen inwendig oxideren.
                Stikstof wordt ook gebruikt om de installatie op druk te testen.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #68
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  Ten eerste zat in dat wiel een binnenband Spanik, dus weinig kans dat de lucht met
                  de velg in aanraking komt.
                  En wat bedoel je met 20% MINDER zuurstof? Lucht bevat uit zichzelf maar 21% zuurstof.
                  20% minder dan de 21% die "normaal is dus 16.8%. Maar nu ik het uitreken lijkt dat me zelf héél laag.

                  Comment


                  • #69
                    Moest stikstof niet goed zijn, waarom worden de banden van een F1 en andere dan opgeblazen met stikstof, leg me dat eens uit aub.
                    Zware vrachtwagens blaast men ook soms op met stikstof.
                    En banden merken mogen aanraden wat ze willen het is het gedrag van de auto die primeert.
                    Ik rij ook met een auto die de bandendruk in de gaten houd, mijn Mercedes deed dat ook zogezegd maar nooit een melding gekregen dat die te laag was.
                    Met mijn Mazda 2 krijg ik dat wel en meestal moeten ze niet veel oppompen.
                    Dus voor mij is het duidelijk de auto primeert wat bandendruk aangaat want die zullen ook wel getest hebben, ene BTW hoelang word een bepaalde band gemaakt?
                    Bijlange niet zolang als de auto bestaat.
                    En of hun volgende band zo goed is als hun vorige is nog maar de vraag.


                    Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                    Comment


                    • #70
                      Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                      Moest stikstof niet goed zijn, waarom worden de banden van een F1 en andere dan opgeblazen met stikstof, leg me dat eens uit aub.
                      Stikstof heeft meerdere voordelen dan enkel maar tegen het leeglopen hoor Luc, houdt je banden iets
                      koeler bij maximaal belasten of hoge snelheden, maar of het kosten baten wat oplevert voor een gewone auto, daar heb ik persoonlijk sterke twijfels over.

                      Stikstof wordt al langer toegepast in banden van vrachtwagens en in vliegtuigbanden. Ook in de Formule 1 worden alle banden van stikstof voorzien. Stikstof heeft een homogene samenstelling waardoor deze minder uitzet bij hoge temperaturen. De kans op een klapband bij hoge of overbelasting neemt daardoor af.​

                      Comment


                      • #71
                        Weet je, Red Bull deed nog water in z'n banden tegen de hitte.
                        Nu betichten ze Mc Laren dat zij het doen.
                        Of stikstof de moeite is voor de auto's van Jan modaal dat zal wel niet, maar dat pezegeweef (W.Vl.) is theorie, de praktijk is totaal anders.


                        Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                        Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                        Comment


                        • #72
                          Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                          Dus voor mij is het duidelijk de auto primeert wat bandendruk aangaat want die zullen ook wel getest hebben, ene BTW hoelang word een bepaalde band gemaakt?
                          Hoe lang wordt een bepaalde wagen gemaakt?
                          Gemiddeld 8 jaar met ondertussen enkele keren een facelift.
                          En de wagen primeert volgens wat de mensen ingeven.
                          In onze wagens moeten we type banden ingeven (zomer of winter) en de maten plus de belasting, gebaseerd daarop worden de waarden aangepast.

                          De vooringestelde waarden zijn gebaseerd op de banden af fabriek, verander je later de velgen en banden met andere maten, dan verandert alles.

                          Bij minder geavanceerde spanningscontroles moet men de banden oppompen en dan in de boordcomputer opslaan.
                          Als je oppompt tot 2.4, dan wordt dat als referentie genomen, maar als je oppompt tot 3.0 dan wordt dat de referentie.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #73
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                            Stikstof heeft meerdere voordelen dan enkel maar tegen het leeglopen hoor Luc, houdt je banden iets
                            koeler bij maximaal belasten of hoge snelheden, maar of het kosten baten wat oplevert voor een gewone auto, daar heb ik persoonlijk sterke twijfels over.

                            Kan allemaal zijn, maar een band zit vol lucht bij de montage, je pompt die enkel verder op tot de juiste druk.
                            De lucht dat er in gaat bij montage, die blijft er gewoon in.
                            Het is niet zoals bij een airco dat ze eerst zoveel mogelijk vacuüm zuigen en dan terug vullen.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #74
                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                              Kan allemaal zijn, maar een band zit vol lucht bij de montage, je pompt die enkel verder op tot de juiste druk.
                              De lucht dat er in gaat bij montage, die blijft er gewoon in.
                              Het is niet zoals bij een airco dat ze eerst zoveel mogelijk vacuüm zuigen en dan terug vullen.
                              Ze kunnen ook eerst spoelen met stikstof hé Freddy, kost niets.

                              Voordelen zijn.

                              De meeste F1-teams gebruiken droge stikstofgas om hun banden op te blazen in plaats van lucht. Dit wordt om twee redenen gedaan. Ten eerste is het vochtgehalte van luchtvariabel, afhankelijk van de lokale weersomstandigheden, en dit verschillende tussen sommige van de exotische locaties op de GP-kalender. Door gebruik te maken van droge stikstofgas zullen de banden zich op een voorspelbare manier gedragen, waar ze ook worden gebruikt. De tweede reden is dat lucht een mengsel bestaat uit stikstof (78%) en zuurstof (21%). Zuurstofgas is veel reactiever dan stikstof en bij de hoge bedrijfstemperatuur van F1-banden (> 100 °C) reageert de zuurstof met de band, waardoor de totale druk in de band beperkt wordt. Het gebruik van pure stikstof verliest dit probleem en de bandenspanning blijft veel consistenter.​

                              Comment


                              • #75
                                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                                Ze kunnen ook eerst spoelen met stikstof hé Freddy, kost niets.

                                Voordelen zijn.

                                De meeste F1-teams gebruiken droge stikstofgas om hun banden op te blazen in plaats van lucht. Dit wordt om twee redenen gedaan. Ten eerste is het vochtgehalte van luchtvariabel, afhankelijk van de lokale weersomstandigheden, en dit verschillende tussen sommige van de exotische locaties op de GP-kalender. Door gebruik te maken van droge stikstofgas zullen de banden zich op een voorspelbare manier gedragen, waar ze ook worden gebruikt. De tweede reden is dat lucht een mengsel bestaat uit stikstof (78%) en zuurstof (21%). Zuurstofgas is veel reactiever dan stikstof en bij de hoge bedrijfstemperatuur van F1-banden (> 100 °C) reageert de zuurstof met de band, waardoor de totale druk in de band beperkt wordt. Het gebruik van pure stikstof verliest dit probleem en de bandenspanning blijft veel consistenter.​
                                Met wat voor gas de F1 hun hun banden oppompt weet ik niet. Eén vraag evenwel : in de F1 steekt het niet op een euro of twee. Waarom gebruiken ze dan geen droge Ar of Kr ? Die zijn nog véél inerter dan N2.

                                Comment

                                Working...
                                X