Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bandenspanning "koud"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #46
    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

    Typisch voor hydraulica en hogedruktoepassingen was/zijn de fouten gemaakt met M22x1.5 en 1/2" BSP schroefdraden. Beide systemen kan je beperkt op elkaar inschroeven, 2 toeren of zo. En dan ging men de rest vastschroeven -of toch proberen- met een stel grote sleutels. Met als gevolg dat beide onderdelen om zeep waren en lekten. Wat niet zo interessant is met drukken tot 2000bar. Of moet ik schrijven 200MPa.
    Maar ook bij BSP koppelingen Hombre, Nordson (lijm apparatuur) was normaal 1/4 inch maar de spoed hun koppelingen was maar 18 gangen per inch met een
    hoek van 60° in plaats van de BSP norm 19 gangen per inch met een hoek van 55°.
    Velen probeerden daar dan een standaard koppeling 1/4 G in te draaien met hetzelfde resultaat als jou verhaal, na twee toeren beginnen spannen en toch willen
    verder draaien met het gekende resultaat, en dan waren dat ook nog eens allemaal aluminium warme blokken......

    Comment


    • #47
      Heb eens een omreken-lijstje gemaakt van bar/ psi, en in volgorde.

      1,379 Bar 20 PSI
      1,4 Bar 20,31 PSI
      1,448 Bar 21 PSI
      1,5 Bar 21,76 PSI
      1,517 Bar 22 PSI
      1,586 Bar 23 PSI
      1,6 Bar 23,21 PSI
      1,655 Bar 24 PSI
      1,7 Bar 24,66 PSI
      1,724 Bar 25 PSI
      1,75 Bar 25,38 PSI
      1,793 Bar 26 PSI
      1,8 Bar 26,11 PSI
      1,862 Bar 27 PSI
      1,9 Bar 27,56 PSI
      1,931 Bar 28 PSI
      1,999 Bar 29 PSI
      2,0 Bar 29,01 PSI
      2,068 Bar 30 PSI
      2,1 Bar 30,46 PSI
      2,137 Bar 31 PSI
      2,2 Bar 31,91 PSI
      2,206 Bar 32 PSI
      2,25 Bar 32,63 PSI
      2,275 Bar 33 PSI
      2,3 Bar 33,36 PSI
      2,344 Bar 34 PSI
      2,4 Bar 34,81 PSI
      2,413 Bar 35 PSI
      2,482 Bar 36 PSI
      2,5 Bar 36,26 PSI
      2,551 Bar 37 PSI
      2,6 Bar 37,71 PSI
      2,620 Bar 38 PSI
      2,689 Bar 39 PSI
      2,7 Bar 39,16 PSI
      2,75 Bar 39,89 PSI
      2,758 Bar 40 PSI
      2,8 Bar 40,61 PSI
      2,827 Bar 41 PSI
      2,896 Bar 42 PSI
      2,9 Bar 42,06 PSI
      2,965 Bar 43 PSI
      3,0 Bar 43,51 PSI
      3,034 Bar 44 PSI
      3,1 Bar 44,96 PSI
      3,103 Bar 45 PSI
      3,172 Bar 46 PSI
      3,2 Bar 46,41 PSI
      3,241 Bar 47 PSI
      3,25 Bar 47,14 PSI
      3,3 Bar 47,86 PSI
      3,309 Bar 48 PSI
      3,378 Bar 49 PSI
      3,4 Bar 49,31 PSI
      3,447 Bar 50 PSI
      3,5 Bar 50,76 PSI
      3,516 Bar 51 PSI

      Last edited by jadatis; 12 november 2024, 18:27.

      Comment


      • #48
        Oorspronkelijk geplaatst door jadatis Bekijk bericht
        Heb eens een omreken-lijstje gemaakt van bar/ psi, en in volgorde.

        1,379 Bar 20 PSI
        1,4 Bar 20,31 PSI
        1,448 Bar 21 PSI
        1,5 Bar 21,76 PSI
        1,517 Bar 22 PSI
        1,586 Bar 23 PSI
        1,6 Bar 23,21 PSI
        1,655 Bar 24 PSI
        1,7 Bar 24,66 PSI
        1,724 Bar 25 PSI
        1,75 Bar 25,38 PSI
        1,793 Bar 26 PSI
        1,8 Bar 26,11 PSI
        1,862 Bar 27 PSI
        1,9 Bar 27,56 PSI
        1,931 Bar 28 PSI
        1,999 Bar 29 PSI
        2,0 Bar 29,01 PSI
        2,068 Bar 30 PSI
        2,1 Bar 30,46 PSI
        2,137 Bar 31 PSI
        2,2 Bar 31,91 PSI
        2,206 Bar 32 PSI
        2,25 Bar 32,63 PSI
        2,275 Bar 33 PSI
        2,3 Bar 33,36 PSI
        2,344 Bar 34 PSI
        2,4 Bar 34,81 PSI
        2,413 Bar 35 PSI
        2,482 Bar 36 PSI
        2,5 Bar 36,26 PSI
        2,551 Bar 37 PSI
        2,6 Bar 37,71 PSI
        2,620 Bar 38 PSI
        2,689 Bar 39 PSI
        2,7 Bar 39,16 PSI
        2,75 Bar 39,89 PSI
        2,758 Bar 40 PSI
        2,8 Bar 40,61 PSI
        2,827 Bar 41 PSI
        2,896 Bar 42 PSI
        2,9 Bar 42,06 PSI
        2,965 Bar 43 PSI
        3,0 Bar 43,51 PSI
        3,034 Bar 44 PSI
        3,1 Bar 44,96 PSI
        3,103 Bar 45 PSI
        3,172 Bar 46 PSI
        3,2 Bar 46,41 PSI
        3,241 Bar 47 PSI
        3,25 Bar 47,14 PSI
        3,3 Bar 47,86 PSI
        3,309 Bar 48 PSI
        3,378 Bar 49 PSI
        3,4 Bar 49,31 PSI
        3,447 Bar 50 PSI
        3,5 Bar 50,76 PSI
        3,516 Bar 51 PSI

        .
        Heel handig en bovendien ook zeer gebruiksvriendelijk. Ook heel "correct" in termen van foutberekening

        Comment


        • #49
          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
          .
          Heel handig en bovendien ook zeer gebruiksvriendelijk. Ook heel "correct" in termen van foutberekening
          Klopt dus ook perfect met wat ik in #45 schreef 255 KN of KPa is 37 psi op het display van mijn auto.

          Comment


          • #50
            Komt waarschijnlijk omdat de sensor in de band in psi doorstuurt.
            dan rekent de onvangende unit met scherm dit om naar kPa , daarom precies die 255 kPa.

            Comment


            • #51
              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
              Klopt dus ook perfect met wat ik in #45 schreef 255 KN of KPa is 37 psi op het display van mijn auto.
              Dat kan allemaal wel kloppen Geert en ik beweer niet dat het verkeerd is, maar wie van een garage of bandencentrale geeft die waarden op in KN?
              Ik rij zelf al meer dan 40 jaar en dat het nu voor een fiets, motorfiets, auto, bestelwagen of vrachtwagen was, nog nooit of te nimmer heb ik ooit een garagist, bandenmonteur of wie ook iets anders weten zeggen dan (voorbeeld) 2.4 of 2.8, zelfs geen eenheid erbij en ook nog nooit iemand weten zeggen dat die daarmee niet verstaat wat er bedoeld wordt.
              En sinds men de laatste jaren nogal wat ECO gericht is en vooral leasings en bedrijven daar op aandringen, heb ik de indruk dat de meesten enkel nog 2.8 kennen.
              Hoe vaak ik ook mag zeggen dat ze bij onderhoud of montage van banden de comfort-spanning (zoals ze het graag noemen) moeten zetten en niet de ECO, ze blijven toch maar telkens uit gewoonte het hoogste gebruiken.
              Eerste wat ik doe na een bezoek aan garage of bandencentrale is de bandenspanning controleren en dus 9 op 10 verminderen.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • #52
                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                Eerste wat ik doe na een bezoek aan garage of bandencentrale is de bandenspanning controleren en dus 9 op 10 verminderen.
                Dat heb ik zelf ook al verschillende keren moeten doen omdat het duidelijk voelbaar was aan de wegligging dat de bandendruk veel te hoog was.
                Ze kijken zelden naar de sticker van de fabrikant waarop de juiste bandendruk aangegeven is, en als je dan met een vrij lichte auto rijdt waarbij de bandendruk vooraan 2,2 Bar moet zijn en achteraan 2,0 Bar, dan merk je dat heel duidelijk als je van de garage of bandencentrale terug naar huis rijdt met 2,8 Bar in alle banden.
                Maar omdat de meeste automobilisten bijna nooit de bandendruk controleren zetten ze er veiligheidshalve al wat meer op zodat het langer duurt voor de banden onder de minimumdruk komen.

                Op het stickertje in de tankklep of aan de binnenkant van de deur staat de bandendruk meestal opgegeven in Bar/psi/KPa, er zit altijd wel een meeteenheid bij die overeen komt met de aanduidingen op het bandenpomp pistool.
                Het maakt daarbij niet uit welke meeteenheid je gebruikt, zolang de meeteenheid van het stickertje maar dezelfde is als die van het bandenpomp pistool (en dat zal vooral afhangen van waar je je ergens bevindt, in Europa is dat meestal Bar, in de VS zal dat altijd psi zijn).
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #53
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                  Dat kan allemaal wel kloppen Geert en ik beweer niet dat het verkeerd is, maar wie van een garage of bandencentrale geeft die waarden op in KN?
                  Ik rij zelf al meer dan 40 jaar en dat het nu voor een fiets, motorfiets, auto, bestelwagen of vrachtwagen was, nog nooit of te nimmer heb ik ooit een garagist, bandenmonteur of wie ook iets anders weten zeggen dan (voorbeeld) 2.4 of 2.8, zelfs geen eenheid erbij en ook nog nooit iemand weten zeggen dat die daarmee niet verstaat wat er bedoeld wordt.
                  Gelukkig dat je dan weet dat het om de druk op je banden gaat……
                  Maar je hebt gelijk, op de snelheidsborden staat bv. ook enkel 120, kan je wel zuur opbreken
                  moest je met jou auto in Amerika rondrijden en enkel op het getal rijden.
                  Zelfde verhaal bij momentsleutels om bouten/moeren aan te trekken,
                  wat heb je liefst Kg.m of Nm of liever eentje in lb-ft? Jij weet dus dat 120Nm gelijk is aan 88,5 lb-ft?
                  Gelukkig zat bij de momentsleutels altijd een tabel, want de eerste momentsleutels waren meestal
                  in lb-ft.
                  Met een getal zonder betiteling ben je niets, dus afhankelijk van waar ter wereld een auto van tegenwoordig met digitaal display geleverd wordt kan je dat gewoon allemaal instellen, mooi toch.
                  Last edited by Geerten; 13 november 2024, 10:09.

                  Comment


                  • #54
                    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                    Gelukkig dat je dan weet dat het om de druk op je banden gaat……
                    Dat het in een topic over bandenspanning over banden gaat, zou de logica moeten zijn, al weten sommigen dat precies toch niet helemaal want er is al heel wat afgeweken van het oorspronkelijke (zoals vaak).
                    En als ik mijn banden wil oppompen, dan weet ik gelukkig nog wel dat dit niet via de olievuldop moet, enfin dat denk ik toch.
                    Maar je hebt gelijk, op de snelheidsborden staat bv. ook enkel 120, kan je wel zuur opbreken
                    moest je met jou auto in Amerika rondrijden en enkel op het getal rijden.
                    Als je Amerika al de snelheidslimieten in km/h zou toepassen, dan rij je overal te traag.
                    Vervelender is dat in Engeland uw stuur langs de verkeerde kant staat en er veel spookrijders zijn.

                    Zelfde verhaal bij momentsleutels om bouten/moeren aan te trekken,
                    wat heb je liefst Kg.m of Nm of liever eentje in lbf?
                    Met een getal zonder betiteling ben je niets, dus afhankelijk van waar ter wereld een auto van tegenwoordig met digitaal display geleverd wordt kan je dat gewoon allemaal instellen, mooi toch.
                    De druk in de ketel van een stoomtrein zal ook wel correct moeten zijn, maar moet men dat weten om een band op te pompen?
                    Wat heeft uiteindelijk een draad van een moer of bout, de kracht van een momentsleutel, snelheidsborden en al de reeds aangehaalde formules en andere eenheden of stelsels nog te maken met een gewone bestuurder die simpelweg de bandenspanning van zijn wagen wil controleren?

                    Hoogstens heeft iemand een momentsleutel bij vervangen van een wiel, al is de kans klein dat iemand (onderweg) een momentsleutel bij de hand heeft en weet op hoeveel die moet ingesteld worden.
                    Welke draad wielbouten of -moeren en ventielen hebben, daar heeft ook nog geen enkele gewone bestuurder bij stilgestaan mits die altijd samen met de wagen geleverd zijn en zelden vervangen worden.

                    Nu eerlijk gezegd, als iemand vraagt hoeveel druk er in de banden moet en die krijgt als antwoord (bijvoorbeeld) 2.4 te horen, hoe groot is de kans dan dat die niet weet wat doen?
                    Op de meeste plaatsen wordt dat heel eenvoudig weergegeven en eerlijk gezegd zelf nog nooit iemand dat banden wil oppompen weten zeggen dat die daarmee niet weet wat er bedoeld wordt.
                    Aan enkele tankstations staan hier ook compressoren om de banden op te pompen, standaard staan de meesten op bijvoorbeeld 2.2 en twee knoppen erbij met plus en min.
                    Zou zou ooit iemand er eerst al eens bepaalde formules uit bepaalde reacties in dit topic erbij gehaald hebben om uit te rekenen hoeveel het moet zijn in combinatie met belasting en temperatuur?
                    Ik denk het niet, ik ben daar zelfs vrij zeker van.

                    Voorbeeld hoe het vaak weergegeven wordt, type wagen lukraak gekozen.
                    Oei, een 215/45 en 2.2, paniek over wat het betekent?



                    Ge hebt gelijk dat het voor veel zaken een impact kan hebben, maar wordt het eenvoudig oppompen van een band hier in heel dit topic niet heel ingewikkeld weergegeven?
                    Men zou bijna gaan denken dat men eerst universitaire studies moet gedaan hebben.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #55
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                      Dat het in een topic over bandenspanning over banden gaat, zou de logica moeten zijn, al weten sommigen dat precies toch niet helemaal want er is al heel wat afgeweken van het oorspronkelijke (zoals vaak).
                      Lees wie het zegt…….

                      Comment


                      • #56
                        De bandendruk uitrekenen is mijn stokpaardje.

                        kan ook een lijst maken voor je band, met ingebouwde maximum reserve , waarbij comfort en grip nog acceptabel zijn.

                        Daarvoor nodig van de band , af te lezen van de bandwang.

                        1. Maximum load of loadindex.

                        2. Soort band om de referentiedruk te bepalen.
                        Personenautobanden in Standaard load AT 2,5 bar/ 36 psi.
                        XL / reinforced/extraload. AT 2,9 bar/ 42 psi.
                        over C-banden voor bestelbusjes en campers ( Zwerfauto's) hebben we het hier niet op dit forum.

                        3. Minder belangrijk, de snelheidscode, geeft max toegelaten snelheid van de band aan. Maar voor personenautobanden altijd Q of hoger, waarvoor de maxload aangegeven wordt voor 160 kmpu ( 99 mph)

                        Dan hoef je " ALLLEEN " nog maar de aslasten in je gebruik 99% nauwkeurig te bepalen, het grootste struikelblok in het geheel, en je eigen verantwoording.

                        Tegenwoordig geeft de autofabrikant vaak alleen nog maar aanbevolen druk voor Maximum Toegelaten Aslast, en maximum technische wagen-snelheid. 99 % van dagelijks gebruik, zijn de aslasten lager, en kom je niet boven de 160 kmpu.

                        Dan is dat de druk voor koud gevuld ( als temp in en buiten de band hetzelfde is) bij 20 gr C. ( naar mijn mening, en kun je die gewoon mee laten bewegen met de buitentemperatuur.

                        Dus eigenlijk makkelijker, alleen controleren of druk in lijn met de buitentemperatuur, zo ja, niets veranderen.
                        En hoeft niet super-nauwkeurig. Dat lijstje wat ik gegeven heb gebruiken.

                        Neem me niet kwalijk, als ik andere termen of uitdrukkingen gebruik dan in België gewoon is, maar je mag best even aangeven , wat het bij jullie dan wel is. Je en U is al zo'n dingetje .
                        Last edited by jadatis; 13 november 2024, 13:46.

                        Comment


                        • #57
                          Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                          Lees wie het zegt…….
                          Wees nu eens samen met enkele anderen eens 1 seconde realistisch.
                          Als de fabrikant opgeeft dat de bandendruk 2.4 moet zijn (voorbeeld), hoeveel mensen gaan dan met formules beginnen rekenen, het over specifieke stelsels hebben, niet begrijpen wat er met die 2.4 bedoeld wordt?
                          Het antwoord is anders heel simpel, 0,0.

                          Vermoedelijk is het allemaal correct wat men hier typt, op zich is daar dan niets mis mee.
                          Maar heb je ooit al eens geprobeerd met dergelijke uitleg naar een garage of bandencentrale te stappen en te vragen om je banden correct op te pompen berekend met de vermelde formules en lijsten in dit topic?
                          Ik vrees dat ze allemaal goed gaan horen die dag, enfin ik bedoel het horen donderen in Keulen.
                          Wat zijn de automobilisten er echt mee, is toch eerder iets voor fabrikanten?
                          Last edited by VerSeg; 13 november 2024, 18:14.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #58
                            Hoe gecompliceerd het men hier ook uitlegt, in het handboekje van uw auto staat de juiste druk die uw banden moeten hebben, hoe kan een banden fabrikant nu weten op welke auto deze gemonteerd zullen worden?
                            De banden fabrikant kent niet eens hoeveel uw auto weegt, dat weet de constructeur van de auto wel en die zal voldoende testen gedaan hebben om te weten te komen wat de juiste druk op de banden moet gezet worden.
                            En die omgevingstemperatuur speelt eigenlijk geen enkele rol of het buiten nu 10°C is of 30°C als er nog niet mee gereden is geweest zijn uw banden koud. Met de buiten temperatuur veranderd ook de bandendruk.
                            En dus is de gouden regel als je op verlof vertrekt blaas de bandendruk met 0,2 op.

                            En trouwens, elke rubberen band laat lucht door. Als je dat veel minder wilt hebben blaas uw banden dan op met stikstof.


                            Sony A7II + Loxia 50mm + Vario Tessar FE 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                            Fujifilm X-T4 + Samyang 12mm + Fujinon XF 27mm + Fujinon XF 35mm + Fujinon XF 16-55mm R LM WR + X-E2s.​

                            Comment


                            • #59
                              Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht
                              En trouwens, elke rubberen band laat lucht door. Als je dat veel minder wilt hebben blaas uw banden dan op met stikstof.
                              In dat verband een gecompliceerd doordenkertje Luc
                              Lucht bestaat voor 78% uit stikstof, 21% zuurstof en de overige 1% wat vanalles.
                              Stikstof moleculen zijn dikker dan zuurstof moleculen, gaat het rubber van je banden zich
                              dan niet gedragen als een moleculaire zeef?
                              Wat er zou op neerkomen dat na X aantal keren bijblazen de lucht in je banden stilaan
                              méér dan 78% stikstof zou bevatten.

                              Een moleculaire zeef werkt op basis van het adsorberen van moleculen die klein genoeg zijn om in de poriestructuur tekomen door middel van diffusie. Moleculen die groter zijn dan de poriën kunnen niet in de moleculaire zeef komen. Dit mechanisme van adsorptie werkt zowel in de vloeistoffase als in de gasfase.​

                              Comment


                              • #60
                                Dat stikstof verhaal is verzonnen door iemand die extra geld wil verdienen, voor gewone autobanden waarmee op de openbare weg wordt gereden zal het helemaal geen verschil uitmaken of er nu perslucht of stikstof in zit.
                                Ik vraag mij trouwens af hoe ze bij een bandencentrale 100% stikstof in een autoband kunnen krijgen, bij een tubeless band zit er altijd lucht in een band, voor, tijdens en na de montage, die lucht (met de zuurstof die er in zit) wordt mee samengedrukt terwijl de band op druk wordt gebracht met stikstof.
                                Je zou dan eerst de band vacuum moeten trekken voor je die vult met stikstof, maar ik betwijfel of een tubeless band wel afgedicht blijft op een velg terwijl je die vacuum trekt.
                                Met een binnenband zou dat misschien wel lukken, maar voor zover ik weet worden er in autobanden al heel lang geen binnenbanden meer gebruikt (alleen bij de oudere oldtimers zijn er nog binnenbanden nodig).

                                En als het werkelijk zo is dat alleen de zuurstofmoleculen kunnen ontsnappen, dan zal het percentage stikstof inderdaad toenemen, elke keer dat je een band wat bijvult.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X