Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bandenspanning "koud"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #31
    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
    Help... .................................
    Oei !
    Last edited by Skitch; 10 november 2024, 23:28.
    " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

    Comment


    • #32
      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Help... Die link is een ramp voor het SI stelsel. Centiare? Wat een verzameling van zever. ISO 80000 dat is de referentie. Niet de een of andere zelfverklaarde bureaucratie.
      Och, wat maakt het uit als het soms zelfs op sommige meet toestellen nog niet eens juist aangegeven staat.
      Eerst volledig af geraken van alle Engelse en Amerikaanse maten zoals bv. steekmaten gebruikt in de elektronica de zogenaamde E maat (1/10 Inch=2,54mm) een mengsel van Engelse maten en een metrische deler, bij mijn weten niet gebruikt in hun eigen Whitworth stelsel.
      Dan ook nog UNF enz. Wie gebruikt hier nog Torr als vacuüm weergave, zo kunnen we nog lang doorgaan.

      Comment


      • #33
        Het is met zo'n ingsteldheid dat het blijft duren.

        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
        zoals bv. steekmaten gebruikt in de elektronica de zogenaamde E maat (1/10 Inch=2,54mm) een mengsel van Engelse maten en een metrische deler,
        Kijk eens in de databoeken van de leveranciers, mm is de hoofdmaat. Alles in surface mount is metrisch, zeker bga. Spijtig dat de cad paketten dit nog steeds ontkennen na al die jaren.

        Als je de meest idiote imperial maat wil: BA schroefdraad.

        Comment


        • #34
          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          Het is met zo'n ingsteldheid dat het blijft duren.



          Kijk eens in de databoeken van de leveranciers, mm is de hoofdmaat. Alles in surface mount is metrisch, zeker bga. Spijtig dat de cad paketten dit nog steeds ontkennen na al die jaren.

          Als je de meest idiote imperial maat wil: BA schroefdraad.
          Ik heb ooit nog een artikel geschreven over eenheden, het hele imperialstelsel is gewoon te gek voor woorden : een grain geneesmiddelen is niet even zwaar als een grain edelstenen, een barrel olie niet hetzelfde als een barrel wijn, een mijl op het land is geen zeemijl, a billion is een miljard en geen biljoen... wat ik niet begrijp is dat de concorde uit een Brits-Franse joint venture ooit heeft kunnen vliegen, hoe ze bij het boren van de tunnel onder het kanaal elkaar hebben gevonden.... Maar durf tegenover een amerikaan niet het imperial stelsel af te breken, zij vinden het SI stelsel iets "zonder gevoel". Nog raar dat ze ook niet links rijden...
          Maar over rare eenheden gesproken, ik heb ooit nog het eindwerk van mijn zoon (brouwkunde) nagelezen op fouten en ben daar ook eenheden tegen gekomen waar ik nog nooit of te nimmer van had gehoord maar die ook bij ons in het brouwersmilieu dagelijks worden gebruikt, graden plato vb, of brix of een eenheid voor de bitterheid van hop waarvoor simpelweg geen SI eenheid bestaat.
          Het feit dat het SI stelsel superieur maakt is dat alle hoofdeenheden onafhankelijk zijn gedefiniëerd, de meter is allang niet meer de afstand tussen die twee krassen op die lat, de kg allang niet meer de massa van die Pt-Ir bol ergens in Parijs... en het feit dat bij omrekenen binnen de zelfde grootheid alleen maar komma's of punten (de VS doen het natuurlijk weer eens anders) moeten verschuiven. Benieuwd hoe zij van square yards omrekenen naar square inches...

          Comment


          • #35
            Wat heeft heel deze discussie over stelsels nog te maken met het oppompen van een band?
            De meeste mensen, ook professionelen, zeggen gewoon er moet 2.4 in (voorbeeld) en iedereen verstaat dat.

            En verder over maten en gewichten, belangrijkste is dat ze correct weergegeven worden, een verkeerde schrijfwijze kan een grote impact hebben, kb en kB betekenen ook wat anders.
            De meeste gebruikte eenheden zijn er nog steeds uit plaatselijk gebruik of gewoonte in voege.
            Groothandel van ICT rekent ook hier in in België nog in Amerikaanse Dollar en idem met olieproducten, die worden in de groothandel ook niet verhandeld in Euro.
            Amerikaanse voertuigen hebben hier meestal ook geen schroeven met dezelfde draad zoals Europese voertuigen.
            Hier spreekt men ook over hoeveel liter per 100 km een voertuig verbruikt, elders net omgekeerd met hoeveel kilometer of miles men met een liter kan rijden.
            Op heel mijn leven blijkt dat er vooral hier op BD daar dergelijke terugkerende discussies over gemaakt worden.
            Hebben jullie daar de vorige 40, 50, 60 of 70 jaar dan zoveel hinder van ondervonden?
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #36
              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Het is met zo'n ingsteldheid dat het blijft duren.
              Sorry Spanik, maar is helemaal mijn ingesteldheid niet hoor, wij zijn er enkel
              gedwongen mee opgegroeid, en kennen dat nog allemaal.
              Ik vond het reeds een hele vooruitgang toen PG metrisch werd voor wurgers bv.
              maar ongeveer terzelfder tijd werd Torx zeer populair, T1 tot T100, was het nu verdikke
              echt zo moeilijk die dingen van een metrische maat te voorzien?
              Zodat je als technieker meteen kan inschatten hoe groot dat nu werkelijk is.
              https://www.schroevenxl.nl/blog/post/hoe%20meet%20je%20een%20torx%20maat#:~:text=Wat%20 zijn%20Torx%20Maten%3F,een%20diameter%20van%204%20 mm.


              Comment


              • #37
                Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Hebben jullie daar de vorige 40, 50, 60 of 70 jaar dan zoveel hinder van ondervonden?
                Eigenlijk wel Freddy, en ook veel zien kapot maken, ik zou niet graag enkel maar de schade
                moeten betalen die er gemaakt is geweest door de verwarring tussen UNF en G maten
                bij bv. hydraulische koppelingen om er maar eentje te noemen.

                En op vlak van bandendruk en allerlei krachten, geef mij maar alles in Newton, daar kan je alle kanten mee uit, van het blazen van je banden tot het aantrekken van je wielbouten of het berekenen van het
                vermogen om lasten te tillen…..
                In mijn auto bv. kan ik de bandendruk per wiel gewoon aflezen in KN, hoe simpel kan het zijn.

                Comment


                • #38
                  Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                  Hebben jullie daar de vorige 40, 50, 60 of 70 jaar dan zoveel hinder van ondervonden?
                  Bijna elke maand wel eens.

                  Oh ja, en de autoindustrie is bijna volledig metrisch. Zelfs de US...

                  Comment


                  • #39
                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                    Oh ja, en de autoindustrie is bijna volledig metrisch. Zelfs de US...
                    Buiten de draad van een banden ventiel dan
                    Externe 8V1-draad: 0,305 inch (7,747 mm) x 32 gangen per Inch.
                    Ook zo een eigenaardige weergave van diameter (0,305 inch) is geen 1/8 BSPP (G)
                    noch enig andere norm, dus een wilde draad die wereldwijd de norm is…..
                    Last edited by Geerten; 11 november 2024, 18:53.

                    Comment


                    • #40
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht



                      En op vlak van bandendruk en allerlei krachten, geef mij maar alles in Newton, daar kan je alle kanten mee uit, van het blazen van je banden tot het aantrekken van je wielbouten of het berekenen van het
                      vermogen om lasten te tillen…..
                      In mijn auto bv. kan ik de bandendruk per wiel gewoon aflezen in KN, hoe simpel kan het zijn.
                      KN als eenheid van bandendruk ? Daar heb ik nog nooit ofte nimmer van gehoord. Een woordje uitleg mag hier wel vind ik.
                      Last edited by opapol; 11 november 2024, 19:15.

                      Comment


                      • #41
                        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                        Bijna elke maand wel eens.

                        Oh ja, en de autoindustrie is bijna volledig metrisch. Zelfs de US...
                        Voertuigen zijn niet enkel en alleen auto's.
                        Motorfietsen van een Amerikaans merk, maar in een Europees land geassembleerd kwestie importrechten, die hebben zeker nog niet alles metrisch.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #42
                          Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                          KN als eenheid van bandendruk ? Daar heb ik nog nooit ofte nimmer van gehoord. Een woordje uitleg mag hier wel vind ik.
                          Wat is er mis met Kelvin.Newton?

                          Comment


                          • #43
                            In de bandenwereld wordt nogal aangerommeld met de eenheden.
                            zo worden druk/draagvermogenslijsten vaak eerst gemaakt in bar of kPa, en Kg, en afgerond.Dan voor de amerikaanse markt geconverteerd naar lbs en psi, en weer afgerond.

                            In het loadindex-systeem is LI 0 gekozen als 45 kg, omdat 100 lbs is , niet helemaal , is 45.36 kg , afgerond naar 45 kg, wat op zijn beurt weer omgerekend wordt naar 99 lbs afgerond.
                            Loadindex sijsteem is ook voor gekozen omdat bepaalde landen ook de maxload in lbs op de band wilden, wat niet in overeenstemming was met Internationale Standard.
                            Praktijk is dat dit nu toch vaak op de bandwang staat in Kg en LBS.

                            Ook al eens een amerikaans artikel gezien, waarin de afgeronde lbs en mph, werd omgerekend naar Kg en kmph.
                            wat dan door de dubbele afrondingen afwijking gaf met origineel .


                            voor wie het leuk vind om te weten .
                            LI 0 is 45 kg, en elke 80 stappen x 10, dus LI 80 is 450 kg ( 992 lbs).
                            Formule
                            maxload = 45 kg x 10^ ( LI/80)
                            formule andersom Loadindex = log(maxload in kg/ 45 kg) x80.
                            voor modelauto's zou je ook naar beneden kunnen rekenen.
                            Maxload 4,5 kg geeft dan Loadindex - 80 ( minus 80)

                            Maar eerder had ik al ontdekt , en is makkelijker mee te werken, elke 24 LI-stappen / x2.

                            Comment


                            • #44
                              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Eigenlijk wel Freddy, en ook veel zien kapot maken, ik zou niet graag enkel maar de schade
                              moeten betalen die er gemaakt is geweest door de verwarring tussen UNF en G maten
                              bij bv. hydraulische koppelingen om er maar eentje te noemen.
                              Typisch voor hydraulica en hogedruktoepassingen was/zijn de fouten gemaakt met M22x1.5 en 1/2" BSP schroefdraden. Beide systemen kan je beperkt op elkaar inschroeven, 2 toeren of zo. En dan ging men de rest vastschroeven -of toch proberen- met een stel grote sleutels. Met als gevolg dat beide onderdelen om zeep waren en lekten. Wat niet zo interessant is met drukken tot 2000bar. Of moet ik schrijven 200MPa.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • #45
                                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht

                                KN als eenheid van bandendruk ? Daar heb ik nog nooit ofte nimmer van gehoord. Een woordje uitleg mag hier wel vind ik.
                                Wel Paul, zojuist eens gekeken en in het menu heb ik drie keuzes van weergave ofwel in KN of KPa of zelfs in psi,
                                KN en KPa geven dezelfde waarde aan en staat momenteel rondom op 255 ik heb het nu aangepast naar KPa,
                                wat eigenlijk neerkomt op 2,55 Bar (maar Bar staat er niet tussen) als ik voor psi kies geeft deze 37 aan.

                                Comment

                                Working...
                                X