Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

bandenspanning "koud"

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

    Misschien dat niet iedereen dat doet, maar als men het wel doet, dan kan men het evengoed correct doen.
    De hulpsystemen zijn zeker niet slecht en eigenlijk geen overbodige luxe want zelfs als men de banden correct op druk houdt, dan nog kan men kort nadien met een lek zitten.
    Inderdaad!

    Ook handig is de druk in de app van de auto kunnen aflezen. In de auto moet ik specifiek naar een bepaald menu gaan en in de app zie je die in een oogwenk.

    Maar dan komt nog de spanning juist bijregelen. Ik heb al jaren een compressor maar de manometer bandendruk/pomp werd op een gegeven moment onbetrouwbaar en je kon ook geen afwijking incalculeren. Dan maar een deftige nieuwe gekocht (dacht ik) en de meternaald kwam vrij snel los dus klaar voor de vuilbak. Uiteindelijk het dure Michelin exemplaar gekocht en deze werkt correct tot <0.1bar. Ik merk het verschil van 0.3 bar vrij snel aan het weggedrag van mijn auto.

    Comment


    • #17
      [QUOTE=jadatis;n8106043]Je kunt ook in graden Rankin rekenen , is graden fahrenheit + 460 wat Kelvin is voor Celcius. Leuk voor de Amerikanen.


      Rankin is de idiootse eenheid ooit. Meestal werk ik in Réaumur

      Comment


      • #18
        [QUOTE=opapol;n8106134]
        Oorspronkelijk geplaatst door jadatis Bekijk bericht
        Rankin is de idiootse eenheid ooit. Meestal werk ik in Réaumur
        Hier in Volt.
        Ofwel 12 Volt ofwel 230 Volt om de compressor te voeden.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #19
          Voorlopig moet ik alleen de bandenspanning van mijn fiets in het oog houden, het zal nog een hele tijd duren voor ik terug een auto heb (die is besteld, maar wordt pas eind maart - begin april geleverd).
          De bandenspanning van de bagagekar voor achter de fiets moet ik ook af en toe controleren, want die heb ik nodig om te winkelen.
          http://barthuysmans.smugmug.com/
          BD0338BE

          Comment


          • #20
            Heb er gewoon 2.8bar bij 11 °C in gedaan na een rit van 80km. Als die 's morgens dan "echt koud" staan is dat nog 2.6-en -een -beetje bar. Goed genoeg en binnen spec van de banden.

            En dat is allemaal omdat pV=nRT in Kelvin is. 10 K is relatief gezien maar een klein verschil vergeleken met 10 °C bij 20 °C.

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
              Heb er gewoon 2.8bar bij 11 °C in gedaan na een rit van 80km. Als die 's morgens dan "echt koud" staan is dat nog 2.6-en -een -beetje bar. Goed genoeg en binnen spec van de banden.

              En dat is allemaal omdat pV=nRT in Kelvin is. 10 K is relatief gezien maar een klein verschil vergeleken met 10 °C bij 20 °C.
              Daarover ging ook mijn "toevallige" opmerking. Goed dat je er bij zegt : relatief. Absoluut is delta T wel gelijk aan delta t.
              Zelfs aan de univ trappen sommigen nog in die val
              En dat ik werk in Réaumur was dus ironie voor zover sommigen daar nog zouden over twijfelen.
              Ik ben een absolute eenheden-purist. (Wordt me ook dikwijls verweten, volgens mijn bescheiden mening totaal ten onrechte). En oja, ik weet uit goede bron dat de NASA en CERN ingenieurs rekenen in het SI systeem
              Spanik, u bent mijn vriend

              Comment


              • #22
                Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                Ik ben een absolute eenheden-purist. (Wordt me ook dikwijls verweten, volgens mijn bescheiden mening totaal ten onrechte).
                Jij bent er dus ook een die als hij een formule ergens op het net tegenkomt eerst nakijkt of de eenheden kloppen en zoiets als Kgr of Km/u doet uw haar in uw nek rechtkomen?

                Heb dit jaar nog een nieuw boek in de vuilbak gekeild en de auteur laten weten wat ik dacht van zijn "plannen" in gemengd inch en mm. Ik weiger in de 21ste eeuw met middeleeuwse maten te werken. Op historische plannen ok maar iets dat je nu ontwerpt en publiceert...

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                  Voorlopig moet ik alleen de bandenspanning van mijn fiets in het oog houden, het zal nog een hele tijd duren voor ik terug een auto heb (die is besteld, maar wordt pas eind maart - begin april geleverd).
                  De bandenspanning van de bagagekar voor achter de fiets moet ik ook af en toe controleren, want die heb ik nodig om te winkelen.
                  Hoezo Bart, je Dacia had toch nog maar weinig kilometers zeker?

                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                    Jij bent er dus ook een die als hij een formule ergens op het net tegenkomt eerst nakijkt of de eenheden kloppen en zoiets als Kgr of Km/u doet uw haar in uw nek rechtkomen?

                    Heb dit jaar nog een nieuw boek in de vuilbak gekeild en de auteur laten weten wat ik dacht van zijn "plannen" in gemengd inch en mm. Ik weiger in de 21ste eeuw met middeleeuwse maten te werken. Op historische plannen ok maar iets dat je nu ontwerpt en publiceert...
                    Zeker weten. Het is al een halve eeuw geleden dat we het eenhedenstelsel hebben opgekuist en tot op vandaag blijven ze gr schrijven, sec, blijven ze in de voeding cal gebruiken en vergeten ze gemakshalve de k die er voor moet. Wie houdt er dat in feite in stand ? En aan Imperial Units heb ik ook een absolute hekel, hetzelfde als bij het Periodiek Systeem : we hebben nu eens een patroon dat over de hele wereld gebruikt wordt (ook in China en japan) maar volgens sommigen is het nog altijd "niet erg" als je kleine en grote letters door elkaar husselt, indexen vergeet onder het mom van : je begrijpt het toch ? Co, CO en CO2 (ik weet niet hoe ik hier die 2 als index moet plaatsen, doet me al pijn). Zonder bijkomende info kan ik onmogelijk weten wat juist is.

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                      Hoezo Bart, je Dacia had toch nog maar weinig kilometers zeker?
                      Ongeveer 52.000km, maar door een ongeval is die rechts vooraan beschadigd en de herstelkosten zouden ongeveer overeenkomen met de waarde van de auto die binnen een paar weken 10 jaar oud wordt.
                      Na een maand heb ik nog geen zekerheid van wat de verzekering gaat doen, maar ik heb ondertussen een nieuwe auto besteld.
                      Ik was al eerder aan het denken om die Dacia Logan te vervangen door een kleinere auto, die stationwagen had ik indertijd nodig omdat de fiets van mijn zoon 2 keer per week mee moest, maar dat is nu niet meer het geval (hij woont nu hier).
                      De goedkoopste kleine Dacia was op het ogenblik dat ik de bestelbon ondertekende een Dacia Spring (Extreme 65 met nog een paar opties), dat is niet voor iedereen de juiste auto, maar omdat ik de laatste 5 jaar nooit verder dan 60km van huis geweest ben met de auto is het rijbereik van zo'n Spring voor mij ruim voldoende.
                      Bij de opties heb ik onder andere gekozen voor de mogelijkheid om die onderweg sneller (30KW) te kunnen laden met een DC lader als dat ooit nodig zou zijn, maar het is de bedoeling om die zo veel mogelijk thuis te laden, het maakt voor mij niet uit dat dat wat langer duurt vanuit een gewoon stopcontact.
                      De dag dat ik de bestelbon ondertekende stond in de kranten dat de subsidies voor elektrische auto's vervroegd zou stopgezet worden, ik heb dan ook meteen alles doorgestuurd voor de aanvraag van de subsidies waardoor die auto uiteindelijk iets meer dan 12.000euro zal kosten.
                      Omdat elektrische auto's zo duur waren heb ik altijd gezegd dat dat voor mij niet echt een optie zou zijn, maar voor die prijs wil ik dat toch wel proberen, ook al omdat ik als ik de auto nodig heb dat dat dan bijna altijd voor korte afstanden is, die eigenlijk niet goed zijn voor een auto met verbrandingsmotor, daar heeft een elektrische auto geen last van, daarbij moet er geen motorblok op temperatuur komen.

                      Dit was dus wel off-topic, maar als alles gaat zoals gepland, dan moet ik vanaf april weer de bandenspanning van mijn auto in het oog houden .
                      http://barthuysmans.smugmug.com/
                      BD0338BE

                      Comment


                      • #26
                        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                        Ongeveer 52.000km, maar door een ongeval is die rechts vooraan beschadigd en de herstelkosten zouden ongeveer overeenkomen met de waarde van de auto die binnen een paar weken 10 jaar oud wordt.
                        Oei, niet prettig zoiets, zou anders gemakkelijk nog 10 jaar mee gekund hebben, jammer.

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                          Ongeveer 52.000km, maar door een ongeval is die rechts vooraan beschadigd en de herstelkosten zouden ongeveer overeenkomen met de waarde van de auto die binnen een paar weken 10 jaar oud wordt.
                          Na een maand heb ik nog geen zekerheid van wat de verzekering gaat doen, maar ik heb ondertussen een nieuwe auto besteld.
                          Ik was al eerder aan het denken om die Dacia Logan te vervangen door een kleinere auto, die stationwagen had ik indertijd nodig omdat de fiets van mijn zoon 2 keer per week mee moest, maar dat is nu niet meer het geval (hij woont nu hier).
                          De goedkoopste kleine Dacia was op het ogenblik dat ik de bestelbon ondertekende een Dacia Spring (Extreme 65 met nog een paar opties), dat is niet voor iedereen de juiste auto, maar omdat ik de laatste 5 jaar nooit verder dan 60km van huis geweest ben met de auto is het rijbereik van zo'n Spring voor mij ruim voldoende.
                          Bij de opties heb ik onder andere gekozen voor de mogelijkheid om die onderweg sneller (30KW) te kunnen laden met een DC lader als dat ooit nodig zou zijn, maar het is de bedoeling om die zo veel mogelijk thuis te laden, het maakt voor mij niet uit dat dat wat langer duurt vanuit een gewoon stopcontact.
                          De dag dat ik de bestelbon ondertekende stond in de kranten dat de subsidies voor elektrische auto's vervroegd zou stopgezet worden, ik heb dan ook meteen alles doorgestuurd voor de aanvraag van de subsidies waardoor die auto uiteindelijk iets meer dan 12.000euro zal kosten.
                          Omdat elektrische auto's zo duur waren heb ik altijd gezegd dat dat voor mij niet echt een optie zou zijn, maar voor die prijs wil ik dat toch wel proberen, ook al omdat ik als ik de auto nodig heb dat dat dan bijna altijd voor korte afstanden is, die eigenlijk niet goed zijn voor een auto met verbrandingsmotor, daar heeft een elektrische auto geen last van, daarbij moet er geen motorblok op temperatuur komen.

                          Dit was dus wel off-topic, maar als alles gaat zoals gepland, dan moet ik vanaf april weer de bandenspanning van mijn auto in het oog houden .
                          Motorblok niet. Maar de batterij wel.

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                            Motorblok niet. Maar de batterij wel.
                            Ik heb nog nergens gelezen dat de batterij van een EV op temperatuur moet komen om er mee te kunnen rijden, je kan er altijd zo mee vertrekken.
                            Om een accu snel te kunnen laden moet ze wel een bepaalde temperatuur hebben, en bij sommige EV's moet de accu voorverwarmd worden als je er op een dragstrip een zo snel mogelijke tijd mee wil behalen, maar een Dacia Spring met 65 pk valt niet in die categorie (die hoort niet thuis op een dragstrip ).
                            De accu van mijn elektrische fiets moet ik toch ook niet voorverwarmen om er mee te kunnen rijden, de accu's van mijn camera's werken ook allemaal bij lage temperaturen, al die accu's zijn dan wel eerder leeg omdat elke soort accu een lagere capaciteit heeft bij lage temperaturen, en dat geldt natuurlijk ook voor een EV.
                            Bij een EV zet je de elektrische verwarming aan die meteen warmte geeft, maar die er dan ook wel voor zorgt dat de accu sneller leeg is.
                            Als ik met een auto met verbrandingsmotor van hieruit naar de winkels rij waar ik 99% van mijn inkopen doe (maximum 5 km van hier), dan is de motor in de winter niet warm als ik daar aan kom, en terwijl ik aan het winkelen ben koelt de motor voor een groot deel terug af waardoor die ook weer niet op temperatuur komt terwijl ik terug naar huis rij, ik zit dan zelf ook in de kou, en soms is het dan moeilijk om de voorruit ontwasemd te krijgen.
                            Om hier in de buurt naar de winkel te rijden tegen 50-70 km/h zal de accu van een Dacia Spring zeker niet voorverwarmd moeten worden in de winter.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door opapol Bekijk bericht
                              ..................
                              Ik ben een absolute eenheden-purist. (Wordt me ook dikwijls verweten, volgens mijn bescheiden mening totaal ten onrechte). En o ja, ik weet uit goede bron dat de NASA en CERN ingenieurs rekenen in het SI systeem
                              Spanik, u bent mijn vriend
                              Ik zondig regelmatig bij het schrijven van eenheden. Uit gewoonte. Waarschijnlijk ook luiheid, maar dat geef ik niet graag toe.
                              Nochtans heb je gelijk en zou het een gewoonte moeten zijn om het juist te schrijven.
                              Daarom een leuke link Symbolen voor grootheden en eenheden. , naar beneden scrollen.

                              " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                              Comment


                              • #30
                                Help... Die link is een ramp voor het SI stelsel. Centiare? Wat een verzameling van zever. ISO 80000 dat is de referentie. Niet de een of andere zelfverklaarde bureaucratie.

                                Comment

                                Working...
                                X