Met dat het nu plots kouder is krijg ik van de bandenspanningmonitor in de auto de melding dat mijn spanning "te laag" is. Alhoewel die vorige week dus nog ok was. Dit is gewoon omdat het deze morgen goed koud was dat de spanning 0.4 bar gezakt is. (er zit nog evenveel lucht in maar die is "gekrompen")
Nu stelde ik mij de vraag wat is "koud"? Er staat steeds dat je de bandendruk "koud" moet nakijken of de band "koud" bijvullen. Maar is dat gewoon omgevingstemperatuur of een bepaalde temperatuur zoals "25 °C"?
Want als ik nu de banden op druk zet zoals anders en het is volgende week terug 20 °C dan staan die eigenlijk wat te hoor in druk. En de rubber is soepelder bij hogere temperaturen. Dus... als het koud is, dan is de rubber harder en houdt de band zijn vorm ook goed bij lagere druk. Terwijl bij hogere temperatuur de rubber soepelder is en dus wat meer druk moet hebben om in goeie vorm te blijven.
Moet ik mijn band zowel als het 35 °C als wanneer het -5 °C is op 2.8 bar zetten? Of is die 2.8 bar enkel bij 20-25 °C en mag die druk lustig mee veranderen met de omgevingstemperatuur?
Nu stelde ik mij de vraag wat is "koud"? Er staat steeds dat je de bandendruk "koud" moet nakijken of de band "koud" bijvullen. Maar is dat gewoon omgevingstemperatuur of een bepaalde temperatuur zoals "25 °C"?
Want als ik nu de banden op druk zet zoals anders en het is volgende week terug 20 °C dan staan die eigenlijk wat te hoor in druk. En de rubber is soepelder bij hogere temperaturen. Dus... als het koud is, dan is de rubber harder en houdt de band zijn vorm ook goed bij lagere druk. Terwijl bij hogere temperatuur de rubber soepelder is en dus wat meer druk moet hebben om in goeie vorm te blijven.
Moet ik mijn band zowel als het 35 °C als wanneer het -5 °C is op 2.8 bar zetten? Of is die 2.8 bar enkel bij 20-25 °C en mag die druk lustig mee veranderen met de omgevingstemperatuur?
Comment