Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een familievete een bedrijf naar de afgrond kan leiden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Hoe een familievete een bedrijf naar de afgrond kan leiden.

    VanHool is dus officieel failliet.
    Jammer dat de arbeiders hier slachtoffer van worden.
    Hier vlakbij heeft VDL (het vroegere Jonckheere) een splinternieuwe
    fabriek gezet, deels toegespitst op EV stadsbussen.
    Maar hier in midden West-Vlaanderen zitten ze met een immens
    tekort aan arbeiders, en de afstand VanHool VDL zal voor de meesten te groot zijn.
    Als wij hier nu zien dat Voestalpine Sadef er alles aan doet om mensen aan te werven,
    gaan ze zelfs zo ver dat ze sollicitanten met een privé helicopter of limousine gaan
    ophalen.
    En dan is er nog het nieuwe toeleveringsbedrijf 247Tailorsteel dat overal
    mensen gaat wegkapen, zowel bij Sadef als bij Plastics Deceuninck, firma Mol,
    Turbo’s Hoet en noem maar op.
    Dat wordt hier echt een probleem, bijna dagelijks via allerlei kanalen
    krijgen we hier werkaanbiedingen, met extra voordelen en een loongevecht.
    Het spreekwoord “De een zijn dood is de ander zijn brood” is hier echt
    de realiteit.
    Voor een technisch geschoolde midden West-Vlaming is het maar kiezen.

  • #2
    Het gaat wel iets verder dan enkel die familievete. Zoiets aan 1 factor toeschrijven is te simpel. Of we echt ooit alles gaan weten is een andere vraag.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Het gaat wel iets verder dan enkel die familievete. Zoiets aan 1 factor toeschrijven is te simpel. Of we echt ooit alles gaan weten is een andere vraag.
      Uiteraard, maar daar is het wel mee begonnen 8 zonen (en twee dochters die volgens de vader geen recht op opvolging kregen) Spanik.
      Deze die zich hebben laten uitkopen zullen de besten zijn, de arbeiders jammer genoeg het slachtoffer.
      Ik had altijd het idee dat het vroegere Jonckheere hier vlakbij ver ondergeschikt was qua busbouw dan VanHool die (volgens mij)
      veel mooiere bussen bouwde.
      Jonckheere (nu VDL) kende ik uiteraard redelijk goed omdat zij ook een afdeling Philips hadden in het verleden en het is hier ook
      heel dichtbij.
      Het familie verhaal
      Last edited by Geerten; 8 april 2024, 13:26.

      Comment


      • #4
        (ken ze alle 2 en nog andere wel) Ik heb het eerder over strategische keuzes die gemaakt zijn en achteraf slecht uitgevallen zijn.

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
          (ken ze alle 2 en nog andere wel) Ik heb het eerder over strategische keuzes die gemaakt zijn en achteraf slecht uitgevallen zijn.
          En ondertussen ook mijn uitnodiging gekregen van 247TailorSteel.
          Ze weten dat ik 69 word, maar toch nog een uitnodiging gekregen
          omdat ze weten dat ik nog wel wat connecties heb.



          Geachte,

          Wij verheugen ons om u aanstaande vrijdag 12 april 2024 te mogen verwelkomen bij 247TailorSteel (Roger Deceuninckstraat 8 8830 Hooglede België). In deze e-mail ontvangt u de laatste informatie over Open door. Heeft u zich met meerdere personen aangemeld, dan verzoeken wij u vriendelijk deze informatie met hun te delen.

          U kunt zich vanaf 12:30 uur melden bij receptie bij onze hoofdingang. We starten om 13:00 uur met een lunch en een presentatie over 247TailorSteel en Sophia®. Daarna gaan we in groepen de fabriek in voor de rondleiding. De lunch, presentatie en rondleiding duren ongeveer 2 uur. Hierna sluiten we gezamenlijk af.

          RIVM richtlijnen

          We houden ons aan de richtlijnen en adviezen van het RIVM die op dit moment gelden.

          Heeft u nog vragen? Neem dan gerust contact op met ons per telefoon: +32 51……… of per e-mail: sale@…………..com.

          Kunt u toch niet komen? Wilt u zich dan alstublieft afmelden via ……………

          Met vriendelijke groet,

          247TailorSteel

          Comment


          • #6
            Gelukzak, ik zou van job willen veranderen. Maar West-Vlaanderen is inderdaad te ver.

            Comment


            • #7
              Er zijn veel bedrijven op zoek naar technisch personeel (in heel Vlaanderen), het aanbod is al vele jaren een heel stuk kleiner dan de vraag.
              Mensen die met hun handen willen werken, en die ook nog technisch geschoold zijn (eender welke technische opleiding) die kunnen normaalgezien heel gemakkelijk werk vinden (of ander werk als ze dat om een of andere reden willen).

              Maar als een groot bedrijf failliet gaat, en er worden heel veel werknemers tegelijk afgedankt, dan zullen het de eersten zijn die het gemakkelijkst terug werk vinden in eigen streek.
              Het aanbod wordt dan in die bepaalde regio plots hoger dan de vraag.
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                Ik had altijd het idee dat het vroegere Jonckheere hier vlakbij ver ondergeschikt was qua busbouw dan VanHool die (volgens mij)
                veel mooiere bussen bouwde.
                VanHool was wereldwijd een van de toppers voor het bouwen van bussen. Ik ben er zelf een aantal keer geweest voor werken, schoonvader heeft er jaren gewerkt tot aan zijn pensioen. Verschillende mensen uit onze vriendenkring werkten er, voor veel mensen een drama. Dat het orderboekje vol staat maakt het extra wrang.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  En ondertussen ook mijn uitnodiging gekregen van 247TailorSteel.
                  Ze weten dat ik 69 word, maar toch nog een uitnodiging gekregen
                  omdat ze weten dat ik nog wel wat connecties heb.

                  Als ge u ingeschreven hebt voor een OpenDoor, dan is het ook niet zo abnormaal dat er een uitnodiging komt.
                  Iedere klant kan zich trouwens inschrijven en met enkele collega's een bezoek brengen.
                  Bij inschrijving moet ge ook het bedrijf opgeven waar je tewerkgesteld bent, als je daar een bedrijf opgeeft, ja.
                  Nergens vragen ze of je werkzoekende bent of connecties hebt?
                  Neem een kijkje in de keuken van 247TailorSteel. Bezoek een van onze productiefaciliteiten tijdens de Open Door. Schrijf u hier in.
                  Canon EOS Digital
                  BD0479BE

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                    VanHool was wereldwijd een van de toppers voor het bouwen van bussen. Ik ben er zelf een aantal keer geweest voor werken, schoonvader heeft er jaren gewerkt tot aan zijn pensioen. Verschillende mensen uit onze vriendenkring werkten er, voor veel mensen een drama. Dat het orderboekje vol staat maakt het extra wrang.
                    Triestig dat zo'n bedrijf ten onder gaat door onder andere een erfeniskwestie, rijkdommen die dan nog eens gemaakt werden door de winsten van het bedrijf.
                    Spijtig dat ze daar niet kunnen dwingen om die kapitalen terug te investeren.
                    De grootste ramp is uiteraard voor de werknemers en ook de overheid dat weer een heel pak inkomsten gaat mislopen en nog mag bijsteken aan werkloosheidsuitkeringen.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

                    Comment


                    • #11
                      Ik lees net een oud artikel uit 2018 dat VH een febriek ging bouwen in de USA, is dat er nooit gekomen?
                      """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                      George Orwell

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                        Ik lees net een oud artikel uit 2018 dat VH een febriek ging bouwen in de USA, is dat er nooit gekomen?
                        De bouw van die fabriek was gepland, was uitgesteld (corona ?) en daarna voorzien om in 2025 aktief te worden.
                        Dat zal nu geschiedenis blijven.
                        Van Hool had een heel goede naam in de USA. De Amerikaanse wetgeving en de grotere afmetingen van de autocar waren de reden om ze ter plaatse te bouwen. Als je in de USA reist kom je wel Van Hool's tegen op de baan.

                        HIER had die fabriek moeten komen......
                        Het is jammer dat zo'n mooi bedrijf ten onder gaat aan menselijke zwakheden.
                        Last edited by Skitch; 8 april 2024, 21:34.
                        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

                          De bouw van die fabriek was gepland, was uitgesteld (corona ?) en daarna voorzien om in 2025 aktief te worden.
                          Dat zal nu geschiedenis blijven.
                          Van Hool had een heel goede naam in de USA. De Amerikaanse wetgeving en de grotere afmetingen van de autocar waren de reden om ze ter plaatse te bouwen. Als je in de USA reist kom je wel Van Hool's tegen op de baan.

                          HIER had die fabriek moeten komen......
                          Het is jammer dat zo'n mooi bedrijf ten onder gaat aan menselijke zwakheden.
                          En nu komt Dumarey weer op de proppen Skitch.
                          Naast het voor hem gelukte Punch vooral een opkoper van bedrijven
                          om er het beste uit te halen en nadien te sluiten om het te laten
                          verkavelen door zijn zonen…
                          Voorbeeld was hier P&C (de vroegere firma Deprez) hier in Beveren Roeselare,
                          Luc Deprez zal je je misschien nog wel herinneren van op tv, de uitvinder
                          van de rijdende valies, ik heb hem in elk geval goed gekend, hij kwam
                          hier bij mij thuis, hij wist dat ik een draaibank had, en kwam hier bij mij
                          om stukken voor zijn valies te draaien. https://kw.be/nieuws/samenleving/ove...rond-gebracht/
                          Enkele maanden geleden is hij in Antwerpen overleden, waar zijn dochter in de tijd een
                          groot copie center had, hij was een van de grote bazen van het vroegere Deprez
                          maar ook daar waren familiale twisten en Luc was de eerste die er op vrij jonge
                          leeftijd zijn aandelen verkocht aan een Zweedse firma, vanaf dan is het bergaf
                          gegaan, tot na verschillende overnames Dumarey op de proppen kwam.
                          Kortom een beetje hetzelfde verhaal als nu bij VanHool, alleen een kleiner
                          bedrijf met op zijn top maar een 250 werknemers meen ik.
                          Nu ongeveer 14 jaar later zijn ze er volop appartementen aan het bouwen….
                          Mijn naaste buurman had er nog een klein boerhof naast liggen waar hij niets mee deed
                          en heeft uiteraard mee verkocht, voor hem een prima zaak, maar voor de werknemers
                          van P&C was er niets voorzien.
                          Last edited by Geerten; 8 april 2024, 22:45.

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                            En nu komt Dumarey weer op de proppen Skitch.
                            Naast het voor hem gelukte Punch vooral een opkoper van bedrijven
                            om er het beste uit te halen en nadien te sluiten om het te laten
                            verkavelen door zijn zonen…
                            Voorbeeld was hier P&C (de vroegere firma Deprez) hier in Beveren Roeselare,
                            Tiens, daar zeggen ze niet veel van in de krant.

                            Zijn "intrekken van het bod" was dus weer toneel om wat meer los te krijgen. Chantage met andere woorden. Nu ook, hij zou "op termijn" meer jobs houden. Maar als je alles leest dan is het vooral om alles afgewerkt te krijgen. Daarna wordt het iets anders en dat niet noodzakelijk met de mensen die er nu werken. En daar zijn er minder van.

                            ABC lijkt een belangrijke rol te spelen. Langs de ene kant had Van Hool een participatie in ABC. Maar langs de andere kant zit VDL er ook binnen als leverancier.

                            Comment


                            • #15
                              Lees net dat er nog een speler boven water komt. Een investeringsfirma, opgericht door een van de Van Hool familieleden doet nu een bod op de trailer divisie. Begint een soap te worden.

                              En hoe zit het eigenlijk met de gebouwen en gronden die eigendom zijn van een andere holding van de familie. Allemaal goed en wel als je een fabriek overneemt maar het gebouw is er niet bij. Ok, je hebt de know-how en order- en klantenboekje. Maar je kan die klanten niet lang laten wachten op wat ze nodig hebben want dan gaan ze ergens anders shoppen.

                              Comment

                              Working...
                              X