Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Hoe een familievete een bedrijf naar de afgrond kan leiden.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #16
    Hoe is het mogelijk dat een bedrijf als Van Hool waarvan je over de hele Wereld bussen ziet rijden op de fles gaat. Ik verwacht dat het restant van dit bedrijf bij de familie van der Leegte (VDL) in goede handen komt en kunnen er nog veel arbeidsplaatsen gered worden.
    De oprichter Wim van der Leegte is vorig jaar overleden en een oud klasgenoot van mij, hij begon in een schuurtje met metaal bewerken en stampte door zijn slimheid in korte tijd een grote onderneming uit de grond. Hij was een sociaal mens en graag gezien bij zijn werknemers. Maar zoals je vaak ziet in een familiebedrijf moet je maar afwachten hoe de volgende generatie het doet.

    Comment


    • #17
      Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
      Lees net dat er nog een speler boven water komt. Een investeringsfirma, opgericht door een van de Van Hool familieleden doet nu een bod op de trailer divisie. Begint een soap te worden.

      En hoe zit het eigenlijk met de gebouwen en gronden die eigendom zijn van een andere holding van de familie. Allemaal goed en wel als je een fabriek overneemt maar het gebouw is er niet bij. Ok, je hebt de know-how en order- en klantenboekje. Maar je kan die klanten niet lang laten wachten op wat ze nodig hebben want dan gaan ze ergens anders shoppen.
      Veel van de vakmannen/vrouwen zijn ze binnen de kortste keren kwijt Spanik.
      Rekenen op een doorstart mogen ze nu reeds vergeten vrees ik, trouwens
      stel dat er onder een andere holding nog een doorstart komt, wat zullen de voorwaarden zijn?
      Die bedrijfsrevisor bv. wat kon die man daar eigenlijk doen, als er geen geld is heeft een
      bedrijfsrevisor weinig zin.
      Een faillissement is heel wat anders dan een sluiting zoals bv. Renault, Ford, Philips enz.
      Bij die firma’s wordt vooraf een budget voorzien, waar de bedrijfsrevisor mee kan werken.
      Bij de sluiting van Philips Roeselare bv. was er gemiddeld per arbeider op de vloer 50.000€
      voorzien, voor de bedienden was dat iets meer, getallen ken ik niet.
      En ikzelf samen met 7 anderen heb nog tot aan mijn pensioen mijn loon gekregen,
      Naar verluidt zou er voor die definitieve sluiting een budget voorzien zijn geweest van 5.000.000€
      die bedragen maken ze voordien natuurlijk niet bekend, enkel de bedrijfsrevisor weet
      hoever die mag gaan in een geval van delocalisatie.

      Last edited by Geerten; 11 april 2024, 07:39.

      Comment


      • #18
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Lees net dat er nog een speler boven water komt. Een investeringsfirma, opgericht door een van de Van Hool familieleden doet nu een bod op de trailer divisie. Begint een soap te worden.
        Ha, gaan ze zichzelf overnemen en de schulden achterlaten? Met nog een stukje delokalisatie erbij!

        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        En hoe zit het eigenlijk met de gebouwen en gronden die eigendom zijn van een andere holding van de familie. Allemaal goed en wel als je een fabriek overneemt maar het gebouw is er niet bij. Ok, je hebt de know-how en order- en klantenboekje. Maar je kan die klanten niet lang laten wachten op wat ze nodig hebben want dan gaan ze ergens anders shoppen.
        In de zeventiger jaren van de vorige eeuw, heel lang geleden dus, heb ik bij Van Hool gewerkt.
        Het bedrijf was toen al opgedeeld in verschillende vennootschappen. Wat eigenlijk schering en inslag is bij zo'n bedrijven.
        Bij Van Hool was/is de familie meestal eigenaar van die bedrijven. Wat ik wel positief vind.
        (P.S. : Ik werkte er graag. )

        De "gevaarlijkste" bedrijven zijn soms diegenen die alles huren, dus niet zoals Van Hool. Ze huren zowel de gebouwen als de inboedel.
        Het personeel huren ze bij uitzendkantoren of interim-bureaus.
        En op een dag zijn kunnen ze weg zijn. Als je er iets aan verkocht hebt weet je niet waar naartoe met de onbetaalde facturen.
        Last edited by Skitch; 9 april 2024, 13:52.
        " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

        Comment


        • #19
          Wat de bussen betreft, wordt de nieuwe eigenaar VDL, die reeds een fabriek in Roeselare heeft (het vroegere Jonckheere in de oude vesting, nu in een splinternieuw complex, ook in Roeselare)
          """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
          George Orwell

          Comment


          • #20
            Uit de persoonlijke getuigenissen hier en de krantenberichten van de laatste dagen ziet het er toch helemaal niet slecht uit voor de maakindustrie in ons land.
            Dat bv VDL ondanks de hoge lonen en de subsidiescheeftrekking tov de Chinese concurrentie toch een spiksplinternieuwe bussenfabriek heeft gebouwd wil toch zeggen dat ze vertrouwen hebben in de toekomst.
            En blijkbaar heeft Vanhool niet alleen op het verkeerde paard gewed (waterstof ipv elektriciteit) maar vooral de zaken voor zich uit geschoven.
            Hopelijk vinden zoveel mogelijk mensen snel opnieuw werk.

            Comment


            • #21
              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
              Uit de persoonlijke getuigenissen hier en de krantenberichten van de laatste dagen ziet het er toch helemaal niet slecht uit voor de maakindustrie in ons land.
              Dat bv VDL ondanks de hoge lonen en de subsidiescheeftrekking tov de Chinese concurrentie toch een spiksplinternieuwe bussenfabriek heeft gebouwd wil toch zeggen dat ze vertrouwen hebben in de toekomst.
              En blijkbaar heeft Vanhool niet alleen op het verkeerde paard gewed (waterstof ipv elektriciteit) maar vooral de zaken voor zich uit geschoven.
              Hopelijk vinden zoveel mogelijk mensen snel opnieuw werk.
              Nog in de oude Jonckheere vestiging https://youtu.be/WAX4k7zzMHk?si=kLukseT_BsN4VmyB


              De nieuwe gebouwen in opbouw, in vogelvlucht nog geen 4Km van ons huis.



              Gisteren officieel geopend, was op het nieuws.


              Comment


              • #22
                Helaas zie ik de productie werknemers niet zo gauw vanuit het Lierse naar Roeselare trekken...
                """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                George Orwell

                Comment


                • #23
                  Oorspronkelijk geplaatst door toerist Bekijk bericht
                  Helaas zie ik de productie werknemers niet zo gauw vanuit het Lierse naar Roeselare trekken...
                  Ik ook niet, maar ten tijde dat het Jonckheere was werd daar echt wel veel meer dan bussen gemaakt,
                  ook voor de wapenindustrie bv. ze hadden er ook een Philips afdeling blijkbaar waren ze ook toeleveranciers van elkaar.
                  hopelijk kunnen ze de fabriek in Lier nog een tijd draaiende houden, wat tegenwoordig niet zo simpel
                  meer is, die oude gebouwen voldoen totaal niet meer aan de huidige normen, ook een van de redenen dat ze hier in Roeselare gekozen hebben voor een volledige nieuwbouw.
                  Die gronden zijn aangekocht van de kerkfabriek die ze enkele jaren geleden te koop had aangeboden.
                  Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat VDL ook nog steeds banden heeft met Philips, zou het toeval zijn
                  dat de hoofdzetels van VDL en Philips in Eindhoven en Almelo gevestigd zijn.
                  Is maar een vermoeden hé… Enkele jaren geleden zou ik die info nog kunnen natrekken.






                  Comment


                  • #24
                    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                    Ik ook niet, maar ten tijde dat het Jonckheere was werd daar echt wel veel meer dan bussen gemaakt,
                    ook voor de wapenindustrie bv. ze hadden er ook een Philips afdeling blijkbaar waren ze ook toeleveranciers van elkaar.
                    hopelijk kunnen ze de fabriek in Lier nog een tijd draaiende houden, wat tegenwoordig niet zo simpel
                    meer is, die oude gebouwen voldoen totaal niet meer aan de huidige normen, ook een van de redenen dat ze hier in Roeselare gekozen hebben voor een volledige nieuwbouw.
                    Die gronden zijn aangekocht van de kerkfabriek die ze enkele jaren geleden te koop had aangeboden.
                    Ik heb zo een donkerbruin vermoeden dat VDL ook nog steeds banden heeft met Philips, zou het toeval zijn
                    dat de hoofdzetels van VDL en Philips in Eindhoven en Almelo gevestigd zijn.
                    Is maar een vermoeden hé… Enkele jaren geleden zou ik die info nog kunnen natrekken.





                    De hoofdzetel van Philips zit al meer dan twintig jaar in Amsterdam.

                    Comment


                    • #25
                      Oorspronkelijk geplaatst door Binnenuit Bekijk bericht

                      De hoofdzetel van Philips zit al meer dan twintig jaar in Amsterdam.
                      OK dan, maar het kloppend hart van Philips is (in mijn tijd toch)
                      steeds Eindhoven geweest, daar kon je niet omheen, belangrijke
                      beslissingen en/of budgetten moesten wij ook altijd in Eindhoven
                      aanvragen.

                      Comment


                      • #26
                        Geerten, wat er vroeger was is niet noodzakelijk het heden. Philips is al lang niet meer het bedrijf dat het ooit geweest is. Veel afdelingen die in Eindhoven zaten zijn al lang afgestoten. Jonckheere is ook al lang ter ziele gegaan. Na de overname door VDL was het niet veel meer dan een montage afdeling. Onderdelen kwamen van nederland en werden enkel nog in elkaar gezet. Veel fabricage was er niet meer. Verschillende afdelingen op de oude site in Beveren waren al afgestoten lang voor de verhuis naar de nieuwbouw.

                        Geen idee of de overname van Van Hool door VDL een succes gaat zijn. Als je Jonckheere voor en na de overname door VDL vergelijkt dan ziet het er niet positief uit. Ik denk niet dat VDL voor iets anders dan de klantenlijst en de export naar US en Japan interesse heeft.

                        Comment


                        • #27
                          Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
                          Geerten, wat er vroeger was is niet noodzakelijk het heden. Philips is al lang niet meer het bedrijf dat het ooit geweest is.
                          T’ja het kan inderdaad verkeren hé Spanik, toen ik er begon werkten er wereldwijd ruim
                          400.000 mensen, nu nog slechts iets van 70.000.
                          Was wel een bedrijf waar je nog kon opklimmen vanaf de vloer tot op kader niveau,
                          wat maar in weinig bedrijven kon.
                          Uiteraard praat ik nog van uit mijn eigen ervaringen.

                          Comment


                          • #28
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                            T’ja het kan inderdaad verkeren hé Spanik, toen ik er begon werkten er wereldwijd ruim
                            400.000 mensen, nu nog slechts iets van 70.000.
                            Was wel een bedrijf waar je nog kon opklimmen vanaf de vloer tot op kader niveau,
                            wat maar in weinig bedrijven kon.
                            Uiteraard praat ik nog van uit mijn eigen ervaringen.
                            Ken je het boek "Kortsluiting - Hoe Philips zijn talenten verspilde" van Marcel Metze? In de familie was er iemand die tijdens de hoogdagen bij Philips werkte en geregeld in Eindhoven kwam. Hij liet me weten na het lezen van het boek dat het een hele goeie weergave was van die tijd.

                            Comment


                            • #29
                              Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

                              Ken je het boek "Kortsluiting - Hoe Philips zijn talenten verspilde" van Marcel Metze? In de familie was er iemand die tijdens de hoogdagen bij Philips werkte en geregeld in Eindhoven kwam. Hij liet me weten na het lezen van het boek dat het een hele goeie weergave was van die tijd.
                              Zou het zo erg zijn, Philips heeft volgens mij gewoon gekozen en op vlak van massaproductie
                              was niets meer te verdienen met Azië die in hun nek zaten te blazen.
                              Ik heb er in elk geval een mooie tijd mogen beleven niettegenstaande ik er ook vestigingen heb helpen verhuizen en sluiten.
                              MT/Sprout


                              Foto: Philips Door: Karin Swiers
                              19-03-2024 4 minuten Hoezo we zijn in Europa niet innovatief genoeg? Nooit eerder kreeg het Europese Octrooibureau (EOB) zoveel patentaanvragen te verwerken in één jaar tijd: 199.275 stuks. Ook Nederlandse bedrijven en uitvinders hebben weer meer Europese patentaanvragen ingediend: 7.033 stuks.

                              Dat is een stijging met 3,5 procent ten opzichte van 2022, zo blijk uit de dinsdag gepubliceerde Patent Index 2023 van het EOB. Daarmee doet ons land het ook beter dan het gemiddelde van Europa (1,5 procent).

                              Nederland verzekert zich zo opnieuw van de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van innovatieve landen. Gemeten naar octrooiaanvragen per hoofd van de bevolking staat Nederland op de vijfde plaats. Niet gek voor zo’n klein landje.


                              Philips topscorer in medische technologie


                              Nederland is het meest actief in aanvragen voor medische technologie. Daarmee doet ons land het beter dan China en Frankrijk. Het is de patentmachine van Philips die in deze sector duidelijk overuren draait.

                              Vorig jaar heeft het 607 medtech octrooiaanvragen ingediend, laat het Eindhovense bedrijf weten aan MT/Sprout. Dat is bijna de helft van het totaal aantal van 1.299 aanvragen. Alleen het Amerikaanse Medtronic heeft er meer ingediend voor Europa.

                              Philips richt de innovatie-inspanningen op informatica en AI voor gebruik in ziekenhuizen, maar ook voor thuis. Het zet in op veel meer inzichten uit data van beeldvorming en monitoring. Ongeveer de helft van het R&D-personeel houdt zich bezig met softwareontwikkeling.

                              Vorig jaar heeft Philips 1,7 miljard euro geïnvesteerd in onderzoek en ontwikkeling voor de zorgsector. Het bedrijf is bij EOB verantwoordelijk voor één op de vijf octrooiaanvragen uit Nederland.​

                              Comment

                              Working...
                              X