Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Droogkast stopt na 2 minuten op welk programma ook.

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Droogkast stopt na 2 minuten op welk programma ook.

    Mijn 8 jaar oude Ariston warmtepomp-droogkast stop steeds na 2 minuten, bericht : waterbak leegmaken/ pluizenfilter reinigen.
    Ik vind bij de waterbak (die leeg is) ook niks waardoor die machine kan merken dat die vol zit.
    Er zal wel een pluizensensor inzitten maar die vind ik niet, waarschijnlijk moet ik de voorwand daarvoor demonteren, ik vermoed dat die ergens naast het pluizenfilter onder de waterbak zit
    maar daar raak ik niet zonder voor of achterwand te demonteren.
    Of ben ik op een dwaalspoor ?

    Dat ding kan niet versleten zijn, we gebruiken het alleen als drogen buiten niet kan
    dus dezer dagen met dat geweldige weer heeft het wat meer mogen werken als gewoonlijk ... is het in staking ?
    Alle tips zijn welkom, nieuw kopen is de optie waar ik niet direct zit op te wachten.
    Frans
    bedankt om te kijken of te reageren, frans !

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door Frakske Bekijk bericht
    Mijn 8 jaar oude Ariston warmtepomp-droogkast stop steeds na 2 minuten, bericht : waterbak leegmaken/ pluizenfilter reinigen.
    Ik vind bij de waterbak (die leeg is) ook niks waardoor die machine kan merken dat die vol zit.
    Er zal wel een pluizensensor inzitten maar die vind ik niet, waarschijnlijk moet ik de voorwand daarvoor demonteren, ik vermoed dat die ergens naast het pluizenfilter onder de waterbak zit
    maar daar raak ik niet zonder voor of achterwand te demonteren.
    Of ben ik op een dwaalspoor ?

    Dat ding kan niet versleten zijn, we gebruiken het alleen als drogen buiten niet kan
    dus dezer dagen met dat geweldige weer heeft het wat meer mogen werken als gewoonlijk ... is het in staking ?
    Alle tips zijn welkom, nieuw kopen is de optie waar ik niet direct zit op te wachten.
    Frans
    Dat van die waterbak en pluizenfilter, is dat niet de gewone standaard melding Frakske?
    normaal wordt de vochtigheid gemeten tussen de trommel en de keervleugels
    in de trommel.
    Last edited by Geerten; 6 april 2024, 17:27.
    Nikon Z6II / Nikon Z50mm S f1.8 / Nikon Z14-30mm S f4.0 / Nikon 24-120mm S f4.0 / Godox V860III Kit met X Pro II transmitter voor Nikon.

    Comment


    • #3
      Al op het web gezocht met vermelding van het merk/type/storing(code) ?
      Ik heb al verschillende keren gedetailleerde artikels of filmpjes gevonden hoe je het zelf kan herstellen.
      Op sommige websites van vervangstukken kan je een "exploded view" vinden of aanvragen, dat geeft ook al een idee.

      PS: ik vermoed dat je weet dat er ook een pluizenfilter voor de condensor zit en niet alleen in de deur ?

      Comment


      • #4
        Bij ons zitten er 2 pluizenfilters onder de deur, maar helemaal onderaan zit er ook nog een hele grote “balk” die je er volledig moet uittrekken en af en toe eens grondig moet afspoelen .
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Deze melding hebben wij ook eens gehad. Waterbak was leeg en pluizenfilder in de deur was ook in orde. Aan de voorkant onderaan is er ook nog een klep die regelmatig moet schoon gemaakt worden tot de achterkant van de droogkast.
          Het probleem zat verder en hoger in dit kanaal waar je zomaar met de hand dan niet bij kan en waar de verstopping zat. Met de achterkant open te maken kon ik dit kanaal verder los maken en de ophoping van nat stof verwijderen en probleem was opgelost.
          Mogelijke reden van het probleem was dat de droogkast enkele keren was (hard) verplaatst waardoor resten waren losgekomen en op een plaast voor verstopping zorgden.

          Comment


          • #6
            Ter info je kan de condens met een darmpje direct in de afvoer laten lopen.
            Gedaan met die bak leeggieten (voor je strijkijzer schijnt het toch niet zo geschikt te zijn).

            Comment


            • #7
              we beginnen met dat slepertje te zoeken al zag ik straks zo niks, misschien slecht gekeken ...
              als ik daar niks kan doen dan probeer ik de linkerzijkant er af te halen, bij nader toezien lijkt dat eenvoudiger dan voorkant of achterkant.
              Er zijn 2 propere pluizenfilters,. bij mij eentje onderaan de deur en eentje tegen de condersor
              de condensor was wel wat vuil, die had ik al zo goed als mogelijk gekuist (wat een prulwerk)
              en de tip ivm de afvoer had ik ook net in de handleiding ontdekt, als Jan dat zo al doet zal dat zeker niet slechter zijn, de waterbak mag dan ook op rust als ik het spul verder in orde krijg ...
              bedankt om te kijken of te reageren, frans !

              Comment


              • #8
                De meeste warmtepomp droogkasten hebben twee pluizenfilters, het eerste filter houdt de wat grotere deeltjes tegen, het tweede filter houdt nog fijnere stofdeeltjes tegen.
                Bij mijn droogkast (Bosch) zitten die allebei onder de deuropening, maar bij andere merken zit het tweede filter dikwijls op een andere plaats.
                In de handleiding zou je dat moeten vinden.
                Bij een van mijn broers werkte de warmtepompdroogkast niet meer goed, en daar heb ik toen het tweede filter gevonden, en het was heel hoog tijd dat dat schoongemaakt werd.
                Daarna werkte de droogkast terug zoals het hoort, ik heb gezegd dat hij dat filter geregeld moest schoonmaken.

                Ik maak elke keer beide filters zuiver, als de filters verwijderd zijn, dan kan ik met een zaklamp en een spiegeltje de condensor zien, de lamellen daarvan zijn nog steeds goed vrij.
                Maar die Bosch warmtepompdroogkast heeft wel een zelfreinigende condensor, tegen het einde van de droogcyclus loopt dan het water uit de opvangbak naar beneden over de condensor, en daarna wordt dat terug naar boven gepompt.
                Op die manier blijft de condensor langer zuiver, de stofdeeltjes worden dan samen met het water terug naar boven in de opvangbak gepompt.

                Als de luchtkanalen in de droogkast toch zo ver dicht zitten dat er daardoor een foutmelding op het display komt, dan zal ze toch verder uit elkaar moeten worden gehaald om ze grondig te reinigen.
                Bij een warmtepomp droogkast moet je dan wel goed opletten om geen leidingen van het koelcircuit te beschadigen, want dan wordt het een heel dure reparatie (waarschijnlijk zal je dan zelfs een nieuwe moeten kopen).

                Er bestaat ook een speciale reinigingsvloeistof (soort detergent) die je met een bepaalde hoeveelheid water moet verdunnen, die giet je dan langs de opening van het filter onder de deuropening zodat de condensor helemaal onder staat.
                Die moet dan een tijd inwerken, en dan wordt die naar de opvangbak gepompt als je de droger terug inschakelt (de werkwijze kan verschillen bij verschillende modellen en merken).
                Maar als de hele boel dicht zit, dan zal dat waarschijnlijk ook niet meer helpen.
                En ik denk ook dat je dit product niet in elke droogkast kan gebruiken:
                https://www.bol.com/be/nl/p/bosch-siemens-verzorgingsset-voor-wasdrogers-00312111/9300000043653628/?Referrer=ADVNLGOO002069-S--9300000043653628&gad_source=1&gclid=Cj0KCQjwn7mwBh CiARIsAGoxjaLweARYQIb7AcTdkQ2BcPaCTnJ_FEJODewb8vOv EG9rDlLaCpM0QAwaAilVEALw_wcB
                Last edited by Black B@ndit; 4 april 2024, 20:34.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • #9
                  Ik heb dat ook aan de hand en is toch wel iets ingewikkelder dan gedacht ...Zeker als je twee linkerhanden hebt zoals ik ...

                  Soms geeft een droger na verloop van tijd storing.Zogenaamd is het waterreservoir vol, terwijl die eigenlijk gewoon leeg is.Hulp zoeken bij Bosch kost een ho...


                  https://fredor2.wixsite.com/my-site

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                    Ik heb dat ook aan de hand en is toch wel iets ingewikkelder dan gedacht ...Zeker als je twee linkerhanden hebt zoals ik ...

                    Soms geeft een droger na verloop van tijd storing.Zogenaamd is het waterreservoir vol, terwijl die eigenlijk gewoon leeg is.Hulp zoeken bij Bosch kost een ho...

                    Dat filmpje is voor mij in ieder geval heel interessant, want ik heb dezelfde ongeveer droogkast.
                    Het is een "Serie 6", die zal wel ongeveer hetzelfde in elkaar steken, tot hier toe heeft die nog geen problemen gehad, maar dat wil daarom nog niet zeggen dat die dat probleem nooit zal krijgen...

                    De spoeling met heet water en het reinigingsproduct dat aangeraden werd door de verkoper (dat was zelf ook een technieker) toen ik de droogkast kocht zal ik een van de volgende dagen toch nog eens preventief uitvoeren.
                    Dat is dan de tweede keer dat dat gebeurt, ik denk dat die nu zo'n 7 jaar oud is.
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #11
                      Black B@ndit…zou dat product dat je vermeld ook kunnen werken in die droogkast zoals die in het filmke….bij dat soort droogkasten moet je zeer warm water in het opvang reservoir voor het water doen en dan een programma laten lopen ….dus daar mss dat product bij doen…?
                      https://fredor2.wixsite.com/my-site

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht
                        Black B@ndit…zou dat product dat je vermeld ook kunnen werken in die droogkast zoals die in het filmke….bij dat soort droogkasten moet je zeer warm water in het opvang reservoir voor het water doen en dan een programma laten lopen ….dus daar mss dat product bij doen…?
                        Met warm water zou dat beter moeten werken dan met koud water.
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Met warm water zou dat beter moeten werken dan met koud water.
                          Ja het moet met warm water gebeuren, maar ik bedoelde er dan dat product bij doen ? Heb jij dat product al geprobeerd....?
                          https://fredor2.wixsite.com/my-site

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door freddy69 Bekijk bericht

                            Ja het moet met warm water gebeuren, maar ik bedoelde er dan dat product bij doen ? Heb jij dat product al geprobeerd....?
                            Ik heb dat product één keer gebruikt, met warm water (geen heet water), achteraf was het water dat er uit kwam wel heel donker, er zal dan toch wel wat vuil opgelost zijn.
                            Nadien moet je wel een paar keer spoelen met zuiver water, om de restjes van het product zoveel mogelijk weg te spoelen.

                            Er zaten 4 flesjes in de verpakking, ik zal binnenkort die droogkast nog wel eens reinigen.
                            http://barthuysmans.smugmug.com/
                            BD0338BE

                            Comment


                            • #15
                              Bij onze AEG kan je de condensor enkel met een borstel en de stofzuiger reinigen.
                              Het verwondert me dat je de condensor van een warmtepompdroogkast kan verwijderen, in dat geval gaat het waarschijnlijk over een condensatiedroogkast.

                              Comment

                              Working...
                              X