Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Accumulatie verwarming 2024 - verbeteringen bij vroeger ?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Accumulatie verwarming 2024 - verbeteringen bij vroeger ?

    In mijn living heb ik nog een heel oude accumulatieverwarming (met stenen die bovenaan opwarmen binnenin) van zeker 20j oud, ik weet zelfs niet welk merk of type-nr want niets te zien qua logo of nr, waar zou ik dit kunnen zien welk merk/type-nr?
    Er staat zelfs geen digitaal schermpje op, is nog met een oude draaiknop en vanaf dat je hem iets te ver draait is het al heel warm.
    Heb wel een thermostaat aan de muur, maar op de accumulatieverwarming zelf is geen info te zien.

    Ik heb de nieuwigheden op gebied van accumulatie niet meer gevolgd en elke technogie gaat vooruit, weet dat accumulatie niet milieuvriendelijk is en veel verbruikt, maar zijn er al nieuwe types bvb met schermpje en hebben die een bepaalde energieklasse ?
    In mijn badkamer bvb kocht ik een nieuwe boiler (energieklasse B) met wifi om bvb op afstand aan/uit te zetten, veel moderner dan vroeger en minder verbruik.

    Welke merken zijn gekend en betaalbaar qua accumulatiekachels ?
    Hoeveel Watt heb ik nodig voor 40m² living ?
    Last edited by KevinVdd; 4 april 2024, 13:57.

  • #2
    Accumulatieverwarming gebeurt met directe elektriciteit en daar valt geen enkel rendementsverbetering mee te halen (het zeer goedkope exclusief nachttarief waarop ze gebaseerd waren bestaat niet meer).

    Je kan het rendement (dwz de hoeveelheid warmte voor je geld) met minstens een factor 3 verbeteren met een lucht/lucht warmtepomp.
    Dit zijn eigenlijk gewoon airco's en die zijn relatief goedkoop.

    Comment


    • #3
      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Accumulatieverwarming gebeurt met directe elektriciteit en daar valt geen enkel rendementsverbetering mee te halen (het zeer goedkope exclusief nachttarief waarop ze gebaseerd waren bestaat niet meer).

      Je kan het rendement (dwz de hoeveelheid warmte voor je geld) met minstens een factor 3 verbeteren met een lucht/lucht warmtepomp.
      Dit zijn eigenlijk gewoon airco's en die zijn relatief goedkoop.
      Toevallig las ik zopas op de Engie website :

      Exclusief nachttarief
      Het exclusief nachttarief van ENGIE verdwijnt NIET.
      Nee, die blijven bestaan. Het onderscheid tussen de duurdere dag en goedkopere nachturen verdwijnt enkel voor de berekening van de netwerkkosten. In 2023 gaat dit om 7% van je elektriciteitsfactuur voor een gemiddeld huishouden. De VREG wil namelijk dat je je verbruik zoveel mogelijk spreidt doorheen de dag en de nacht om hoge pieken ter vermijden.

      De goedkopere nachturen en duurdere daguren blijven wel bestaan voor de berekening van je energiekost bij ENGIE. Die maken in 2023 het grootste deel uit van je elektriciteitsfactuur.

      Wat betekent het capaciteitstarief voor huishoudens met accumulatieverwarming en uitsluitend nachtmeter?
      De meeste huishoudens met een uitsluitend nachtmeter hebben op dit moment nog een analoge meter. Is dit bij jou het geval, dan houd je je analoge meter tot begin 2028. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Je betaalt in de volgende jaren bijgevolg een minimum bijdrage als capaciteitstarief die overeenkomt met 2,5 kW.

      Dit verscheen zo op de startpagina van Engie.
      Ik heb ook zopas mijn 3 meterstanden ingegeven (piek / dal / exclusief nacht) op de website van Engie en die waren anders dan vorige keer, dus exclusief nachttarief geldt nog volgens mij.
      Een lucht-lucht waterpomp kost €4500-€6000 en is serieus boven mijn budget.​
      Last edited by KevinVdd; 4 april 2024, 14:06.

      Comment


      • #4
        Een boiler kan minder verbruiken als die beter geïsoleerd is, daar is het de bedoeling dat er zo weinig mogelijk warmte "ontsnapt" langs de wanden.
        Bij elektrische verwarming is het net de bedoeling dat de warmte in de kamer terecht komt, misschien dat er daar met een betere sturing nog een beetje winst te halen valt, maar veel zal dat niet zijn.
        Een elektrische weerstand in een verwarmingstoestel dat bijvoorbeeld 1000W verbruikt, die zal uiteindelijk ook altijd 1000W aan warmte afgeven, die kan nooit meer warmte afgeven dan het elektrische vermogen dat er in gaat.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
          Wat betekent het capaciteitstarief voor huishoudens met accumulatieverwarming en uitsluitend nachtmeter?
          De meeste huishoudens met een uitsluitend nachtmeter hebben op dit moment nog een analoge meter. Is dit bij jou het geval, dan houd je je analoge meter tot begin 2028. Dat heeft de Vlaamse regering beslist. Je betaalt in de volgende jaren bijgevolg een minimum bijdrage als capaciteitstarief die overeenkomt met 2,5 kW.
          Dat is het enige dat je goed moet onthouden Kevin.
          Dat je het recht hebt de slimme meter (en dus het capaciteitstarief) te weigeren tot 2028.
          En zoals palombian zegt, beter kiezen voor een warmtepompje.
          Nikon Z6II / Nikon Z50mm S f1.8 / Nikon Z14-30mm S f4.0 / Nikon 24-120mm S f4.0 / Godox V860III Kit met X Pro II transmitter voor Nikon.

          Comment


          • #6
            Een lucht-lucht waterpomp kost 4500-6000 en is serieus boven mijn budget, een vriend betaalde zelfs €7500 voor een Daikin.
            Daarmee dacht ik aan een nieuwere accumulatiekachel, maar beter sparen tot een warmtepomp voor 2028 dan...

            Maar een digitale meter mag je wettelijk niet weigeren las ik net

            Elke inwoner van Vlaanderen krijgt op basis van het Energiedecreet verplicht* een digitale meter voor elektriciteit en aardgas.
            Als je de plaatsing van de digitale meters weigert, kunnen we hiertoe een juridische procedure opstarten. In dit kader is het mogelijk dat je kosten aangerekend krijgt.​
            Enkel wie zonnepanelen liggen heeft die voor 2021 werden geplaatst, kan nog uitstel krijgen tot 2025
            (maar ik heb dus geen zonnepanelen), vanwaar halen jullie 2028, is er een nieuw artikel ?

            Ik heb EPC klasse C, dus niet voor mij ?
            Welke epc nodig voor warmtepomp? Woningen met A of A+ label zijn klaar om te verwarmen via een warmtepomp.​

            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

            Dat is het enige dat je goed moet onthouden Kevin.
            Dat je het recht hebt de slimme meter (en dus het capaciteitstarief) te weigeren tot 2028.
            En zoals palombian zegt, beter kiezen voor een warmtepompje.
            Last edited by KevinVdd; 4 april 2024, 15:05.

            Comment


            • #7

              12345

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                vanwaar halen jullie 2028, is er een nieuw artikel ?
                Staat in je “eigen artikel” #4 Kevin heeft niets met zonnepanelen te maken maar met
                het capaciteitstarief.

                De meeste huishoudens met een uitsluitend nachtmeter hebben op dit moment nog een analoge meter. Is dit bij jou het geval, dan houd je je analoge meter tot begin 2028.​

                Nikon Z6II / Nikon Z50mm S f1.8 / Nikon Z14-30mm S f4.0 / Nikon 24-120mm S f4.0 / Godox V860III Kit met X Pro II transmitter voor Nikon.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                  Een lucht-lucht waterpomp kost 4500-6000 en is serieus boven mijn budget, een vriend betaalde zelfs €7500 voor een Daikin.
                  Daarmee dacht ik aan een nieuwere accumulatiekachel, maar beter sparen tot een warmtepomp voor 2028 dan...

                  Maar een digitale meter mag je wettelijk niet weigeren las ik net

                  Elke inwoner van Vlaanderen krijgt op basis van het Energiedecreet verplicht* een digitale meter voor elektriciteit en aardgas.
                  Als je de plaatsing van de digitale meters weigert, kunnen we hiertoe een juridische procedure opstarten. In dit kader is het mogelijk dat je kosten aangerekend krijgt.​
                  Enkel wie zonnepanelen liggen heeft die voor 2021 werden geplaatst, kan nog uitstel krijgen tot 2025
                  (maar ik heb dus geen zonnepanelen), vanwaar halen jullie 2028, is er een nieuw artikel ?

                  Ik heb EPC klasse C, dus niet voor mij ?
                  Welke epc nodig voor warmtepomp? Woningen met A of A+ label zijn klaar om te verwarmen via een warmtepomp.​
                  Maar als die oude accumulatiekachel nog werkt, waarom zou je dan nu (ook veel) geld uitgeven voor een nieuwe die exact evenveel gaat verbruiken ?
                  Schilder hem desnoods opnieuw (met speciale verf uiteraard) en spaar dat geld voor energetische verbeteringen die je toch vroeg of laat zal moeten doen.

                  PS: onafhankelijk van de EPC score zal je in hetzelfde huis met een warmtepomp 3 keer minder elektriciteit gebruiken.
                  En zo te zien is het uitsluitend nachttarief hoegenaamd geen 3 keer goedkoper .
                  Met de huidige prijsverhouding tov gas zet je een WP zelfs met een label A vooral uit overtuiging (of om je teveel aan zonnestroom met je terugdraaiende tellerweg te werken...).

                  Comment


                  • #10
                    Die accumulatoren heb ik vroeger in mijn appartement ook nog gehad. Installatie was een 26 jaar geleden...
                    Dat waren dergelijke dingen van AEG : https://www.megabad.com/en/herstelle...p-a-585361.htm
                    Ik weet niet of die prijzen accuraat zijn, maar goedkoop is het toch ook niet. En zoals gezegd : rendement van die zaken zal vandaag niet beter zijn. Elektrische verwarming haalt zowat een rendement van 100% (dan heb ik het over het verwarmen zelf). Die accu's (bakstenen) stralen natuurlijk met vertraging uit : dus je zal wel verlies hebben, oa omdat er ook warmte uitkomt op het ogenblik dat je het niet nodig hebt...
                    Die prijs voor een warmtepomp lijkt me toch super hoog. En je hebt echt geen Daikin nodig om een degelijke te hebben. Hebben een atelier dat volledig vrijstaat (een 8 bij 3 m). Enkel het dak is goed geïsoleerd. Muren zijn gewoon spouwmuur versies, zonder isolatie.
                    Daar is eentje van 3.5 kW geïnstalleerd en dat is ruimschoots voldoende om het in de zomer koud en in de winter warm te krijgen. En dat gaat behoorlijk snel.
                    Met de Belgische lichte winters moet je ook niet bang zijn dat dat opwarmen met een slecht rendement zou gebeuren.
                    Prijs was ergens een 2500€, geïnstalleerd een aantal jaren geleden. Merk is Bulex (Vaillant : dus Frans). Maar merken als Panasonic of Mitsubishi hebben ook heel degelijke toestellen.

                    3.5kW zal te licht zijn. Maar als je elektrisch verwarmt, moet je eerst zeker zorgen dat de ruimte goed geïsoleerd is (iets waar wij hier met die atelier behoorlijk aan zondigen). Maar met goeie isolatie kan je het nodige vermogen en dus verbruik heel sterk verminderen...
                    Persoonlijk zou ik die accumulatie-verwarming ofwel behouden. Of als je ze beu bent heel sterk een warmtepomp overwegen. Zo'n accu is evengoed niet goedkoop en verbruikt een pak.

                    Hier hebben we ook zonnepanelen (die wel maar enkel ons "normaal" verbruik dekken : de rest van het huis is verwarmd op gas). Maar een warmtepomp kan heel nuttig zijn om ook in de zomer je eigen verbruik op te krikken (door het ding als airco te gebruiken). Want die digitale meter zal er ooit toch komen.
                    Hier heb ik mijn zonnepanelen vroeg genoeg gelegd : dus ik heb nog altijd een analoge meter. Maar ergens tegen het eind van dit jaar/begin volgend jaar zal dat digitaal ding hier ook wel tegen de muur belanden...
                    Last edited by polleke_cgc; 5 april 2024, 21:23.
                    Groeten,

                    Polleke

                    Comment


                    • #11
                      persoonlijk heb ik vooral volgende elementen laten meespelen in het afstappen van accumulatoren: het laden 's nachts gebeurd in functie van wat het algoritme denkt dat je de volgende dag gaat nodig hebben. Dat kan er nogal naast zitten: minder bewolking en dus meer rechtstreekse zon en we moesten deuren en ramen open zetten wegens de passieve warmteafgifte. Een tweede punt was dat het opladen 's nachts aan een hoog debiet verloopt waardoor je in een hogere capaciteitscategorie terechtkomt en de factuur de hoogte in schiet.
                      Wat kiezen? Dat blijft volgens mij een gok wegens onbekend effect van overgang naar digitale meter en dus geen gratis recup van al geproduceerde electriciteit tijdens de meer zonnige maanden. Wat wordt het effect van het computergestuurde verbruik tijdens de uren dat er geen bewolking is tov de minder zonnige uren (stopt mijn wasprogramma dan? ) En vooral wat gaan overheid en elec producenten uitvinden om hun inkomsten toch te laten stijgen (denk aan de belofte van 10 jaar analoge teller wat na de verkiezingen 0 jaar en dan toch 5 jaar werd). ???????
                      mijn mening is altijd vrijblijvend en verbindt alleen mezelf.
                      nieuwe maand, nieuwe afbeeldingen
                      https://fotokringkerklommer.wordpress.com/fotos-cor/

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door CMM Bekijk bericht
                        persoonlijk heb ik vooral volgende elementen laten meespelen in het afstappen van accumulatoren: het laden 's nachts gebeurd in functie van wat het algoritme denkt dat je de volgende dag gaat nodig hebben. Dat kan er nogal naast zitten: minder bewolking en dus meer rechtstreekse zon en we moesten deuren en ramen open zetten wegens de passieve warmteafgifte. Een tweede punt was dat het opladen 's nachts aan een hoog debiet verloopt waardoor je in een hogere capaciteitscategorie terechtkomt en de factuur de hoogte in schiet.
                        Wat kiezen? Dat blijft volgens mij een gok wegens onbekend effect van overgang naar digitale meter en dus geen gratis recup van al geproduceerde electriciteit tijdens de meer zonnige maanden. Wat wordt het effect van het computergestuurde verbruik tijdens de uren dat er geen bewolking is tov de minder zonnige uren (stopt mijn wasprogramma dan? ) En vooral wat gaan overheid en elec producenten uitvinden om hun inkomsten toch te laten stijgen (denk aan de belofte van 10 jaar analoge teller wat na de verkiezingen 0 jaar en dan toch 5 jaar werd). ???????
                        Ondanks onzekerheid en paranoia () over de toekomst zijn er argumenten genoeg aangehaald om die accumulatoren zo snel mogelijk buiten te gooien.
                        De uitstelmaatregelen zijn er voornamelijk om sociale redenen. Of de mensen hiermee uiteindelijk een dienst wordt bewezen is een andere discussie.

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                          Maar als die oude accumulatiekachel nog werkt, waarom zou je dan nu (ook veel) geld uitgeven voor een nieuwe die exact evenveel gaat verbruiken ?
                          Schilder hem desnoods opnieuw (met speciale verf uiteraard) en spaar dat geld voor energetische verbeteringen die je toch vroeg of laat zal moeten doen.

                          PS: onafhankelijk van de EPC score zal je in hetzelfde huis met een warmtepomp 3 keer minder elektriciteit gebruiken.
                          En zo te zien is het uitsluitend nachttarief hoegenaamd geen 3 keer goedkoper .
                          Met de huidige prijsverhouding tov gas zet je een WP zelfs met een label A vooral uit overtuiging (of om je teveel aan zonnestroom met je terugdraaiende tellerweg te werken...).
                          Heeft U zelf de overstap gedaan van accumulatiekachels naar een warmtepomp ?
                          Of spreek je gewoon in theorie ?

                          grts
                          Sieg
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door KevinVdd Bekijk bericht
                            Een lucht-lucht waterpomp kost 4500-6000 en is serieus boven mijn budget, een vriend betaalde zelfs €7500 voor een Daikin.
                            Daarmee dacht ik aan een nieuwere accumulatiekachel, maar beter sparen tot een warmtepomp voor 2028 dan...

                            Maar een digitale meter mag je wettelijk niet weigeren las ik net

                            Elke inwoner van Vlaanderen krijgt op basis van het Energiedecreet verplicht* een digitale meter voor elektriciteit en aardgas.
                            Als je de plaatsing van de digitale meters weigert, kunnen we hiertoe een juridische procedure opstarten. In dit kader is het mogelijk dat je kosten aangerekend krijgt.​
                            Enkel wie zonnepanelen liggen heeft die voor 2021 werden geplaatst, kan nog uitstel krijgen tot 2025
                            (maar ik heb dus geen zonnepanelen), vanwaar halen jullie 2028, is er een nieuw artikel ?

                            Ik heb EPC klasse C, dus niet voor mij ?
                            Welke epc nodig voor warmtepomp? Woningen met A of A+ label zijn klaar om te verwarmen via een warmtepomp.​
                            Het lijkt me wel heel sterk dat je een EPC label C zoudt kunnen halen met accumulatiekachels !
                            Heb je dit laten berekenen door een erkend energie expert of heb je het gewoon zelf berekent aan de hand van het internet ?

                            grts
                            Sieg
                            Voor meer foto's ; www.sieg.be

                            Comment


                            • #15
                              Waarschijnlijk is het andere stroom waarmee een elektrische auto opgeladen wordt?

                              Comment

                              Working...
                              X