Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te brede SUV's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • #76
    Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
    Zoals gewoonlijk is dit topic overgenomen door de twee bekende kemphanen en totaal naast de kwestie waarvoor dit topic gestart is.
    Zeer interessante bijdrage Geerten.

    Edit om het toch terug wat meer on topic te houden, al mag Hombre in zijn eigen topic afwijken zoveel hij wil, daar is niets mis mee.
    Maar voortgaand op wat zowel Hombre als anderen aanbrengen wat betreft een stationwagen omgebouwd tot lichte vracht is dit wel ook een goed punt wat tarifering betreft van parkeerplaatsen volgens gewicht.
    Stel een Audi RS6, om het voorbeeld te volgen, is omgebouwd en zit volgeladen met materiaal.
    Dan zal men ook al snel aan een totaalgewicht komen dat gelijk of hoger is dan een SUV dat niet geladen is.

    Maar na gewicht of breedte telt elders mogelijks ook de lengte.

    Nu nog iets volgens kleur of zo?
    Last edited by VerSeg; 19 februari 2024, 22:26.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • #77
      Misschien gaan de autofabrikanten terug meer microcars maken omdat de meeste automobilisten geen "echte auto" meer kunnen betalen zoals ergens in de jaren 50 van de vorige eeuw.
      In Frankrijk rijden er zo al heel wat , maar dat zijn vooral modellen die beperkt zijn tot 45 km/h.


      Er zijn al wel verschillende fabrikanten die microcars maken waarmee je best niet teveel op de snelweg rijdt (die halen met veel moeite de minimale snelheid), maar die op andere wegen en vooral in de stad zonder al teveel problemen meekunnen met de rest van het verkeer.
      Zo'n Citroen Ami heb ik hier in de buurt al wel een paar keer gezien, maar met de 45 km/h houdt die het verkeer op waardoor sommige automobilisten risico's beginnen te nemen om er toch maar voorbij te geraken.
      Wat de prijs van die Ami betreft, ik heb al speed pedelecs gezien die meer kosten dan 7800 Euro, met die Ami krijg je dan toch iets meer waar voor je geld (je zit droog als het regent ).
      Maar als ze hier zoals in Frankrijk de fiets beginnen in te ruilen voor zo'n Ami, dan is dat niet echt een goed idee, want die hebben veel meer plaats nodig dan een fiets (parkeerplaats, en ook op de weg terwijl ze rijden).
      Last edited by Black B@ndit; 20 februari 2024, 06:31.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #78
        Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
        Zo'n Citroen Ami heb ik hier in de buurt al wel een paar keer gezien.
        Het autootje waar voor en achterkant krak hetzelfde zijn Bart.
        Dan ben je beter met een Yoyo die haalt tenminste +80Km/h
        XEV YOYO verandert de manier waarop je de stad ervaart! Revolutioneer uw mobiliteit met het innovatieve Battery Swapping-systeem

        Comment


        • #79
          Die opkomst van die microcars in Frankrijk heeft er vooral mee te maken dat je daar geen rijbewijs voor nodig hebt. Net zoals hier in België, en met alle gevolgen voor verkeersveiligheid van dien - lees het artikel maar eens. Ofwel rijd je ermee omdat je nooit rijbewijs gehaald hebt, en dan hoor je niet thuis op de weg tenzij op de fiets of te voet. Ofwel is je rijbewijs ooit afgenomen (vb bij oudere mensen) en dan hoor je sowieso niet meer op de weg thuis. Zelfs voor een speed pedelec heb je een rijbewijs nodig.

          Iedereen aan de microcar lost het parkeerprobleem overigens helemaal niet op, want je krijgt er geen twee in één parking. En als je toch probeert sta je over het witte lijntje, en beginnen we een nieuw topic .
          Heel de SUV discussie is zinloos, een beetje bestelwagen of mpv is even breed of breder, een stuk hoger en vooral de bestelwagens een héél stuk zwaarder. Maar daar hoor je niemand over
          Last edited by perelaar; 21 februari 2024, 09:55. Reden: schrijffout

          Comment


          • #80
            Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
            Heel de SUV discussie is zinloos, een beetje bestelwagen of mpv is even breed of breder, een stuk hoger en vooral de bestelwagens een héél stuk zwaarder. Maar daar hoor je niemand over
            Normaalgezien dient een bestelwagen om dingen te transporteren, of dat spullen zijn die ergens moeten geleverd worden, of gereedschappen voor een technieker, loodgieter, schrijnwerker..., dat maakt daarbij weinig verschil, terwijl er in de meeste SUV's alleen een bestuurder zit.
            Dat geldt uiteraard ook voor alle andere soorten auto's, meestal zit er daar ook maar één persoon in.
            http://barthuysmans.smugmug.com/
            BD0338BE

            Comment


            • #81
              Dus een SUV mag alleen als hij meerdere personen vervoert? Beetje kort door de bocht, toch? Wat met MPVs waar enkel een bestuurder inzit, omdat die bijvoorbeeld net de kinderen naar school heeft gebracht? Wat met een lege bestelwagen die net geleverd heeft?

              Ik blijf erbij, heel die anti-SUV hype is plaatsvervangende jaloezie en groene zieltjes winnen. Heeft met verkeersveiligheid niks te maken, want nogmaals: dan moet je ook alle andere grote auto's afschaffen. En vrachtwagens, bussen, bestelwagens,... Heb overigens nog geen enkele parkeerplaats gezien waar onze typische SUV niet ruim inpast.

              Comment


              • #82
                Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                Heeft u dat zo gezien op het inschrijvingsbewijs? Er is nog een onderscheid. Je kan een AB, AC of AF omvormen tot lichte vrachtwagen mits de technische voorwaarden na te leven. Blijft de tweede rij stoelen behouden, dan kan het enkel voor een AF en dan wordt het in principe een N1.
                Waar kan je dat zien op het inschrijvingsbewijs dat een voertuig omgebouwd is van M1 naar N1?
                Canon EOS 60D, Sigma 17-50 F/2.8, Canon 50 F/1.8, Canon 70-200 F/4.0, Sigma 30 F/1.4 Art, Canon Speedlite 430EX II, Godox TT685c

                Comment


                • #83
                  Ik rij nog altijd met een VW Touran, één van de laatste "monovolumes".
                  Dat zijn vierkante doosjes met wielen van 15/16 duim, en in mijn geval 1,9 m3 laadruimte.
                  Form follows function.

                  Als je de verhouding van de buiten- tot de binnenafmetingen vergelijkt met de huidige wagens - al dan niet "SUV" genoemd - sla je toch dubbel van het lachen.
                  De extra breedte is onderaan volledig ingenomen door de wielkasten voor 18/19 duims wielen, en bovenaan zijn ze smaller en met kleinere ramen (met veel minder zicht vooral naar opzij en achter).
                  Wij hebben ons allemaal laten inpakken door het opzichtige en weinig functionele SUV design (de klant vroeg dat volgens de constructeurs).
                  Het enige sportieve eraan is de "m'as-tu vu" look.

                  Wat de fabrikanten bezield heeft vraag ik me nog altijd af, het is bv bewezen dat sindsdien de efficientiewinsten in motoren ed teniet zijn gedaan door de grotere en zwaardere carosserieën.
                  Spijtig genoeg zien de meeste EV's er hetzelfde uit, wat voor het rijbereik zeker niet goed zal zijn.

                  En ja, veel private en publieke parkeerplaatsen zijn daar niet op voorzien, ruimte is duur en zal niet goedkoper worden.

                  Comment


                  • #84
                    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Ik rij nog altijd met een VW Touran, één van de laatste "monovolumes".
                    Dat zijn vierkante doosjes met wielen van 15/16 duim, en in mijn geval 1,9 m3 laadruimte.
                    Form follows function.

                    Als je de verhouding van de buiten- tot de binnenafmetingen vergelijkt met de huidige wagens - al dan niet "SUV" genoemd - sla je toch dubbel van het lachen.
                    De extra breedte is onderaan volledig ingenomen door de wielkasten voor 18/19 duims wielen, en bovenaan zijn ze smaller en met kleinere ramen (met veel minder zicht vooral naar opzij en achter).
                    Wij hebben ons allemaal laten inpakken door het opzichtige en weinig functionele SUV design (de klant vroeg dat volgens de constructeurs).
                    Het enige sportieve eraan is de "m'as-tu vu" look.

                    Wat de fabrikanten bezield heeft vraag ik me nog altijd af, het is bv bewezen dat sindsdien de efficientiewinsten in motoren ed teniet zijn gedaan door de grotere en zwaardere carosserieën.
                    Spijtig genoeg zien de meeste EV's er hetzelfde uit, wat voor het rijbereik zeker niet goed zal zijn.

                    En ja, veel private en publieke parkeerplaatsen zijn daar niet op voorzien, ruimte is duur en zal niet goedkoper worden.
                    Voor het werk heb ik een aantal keren met een Touran gereden als ik ergens iets moest gaan repareren, de laadruimte is heel groot als je de zetels er uit haalt.
                    En die kan er ook tegen dat er redelijk wat gewicht in zit, zolang de bandenspanning juist is (die moest ik zelf geregeld nakijken, anders gebeurde dat alleen als die nog eens in de garage kwam, er werd met die auto niet veel gereden, en dan kwam die ook niet dikwijls in de garage).
                    Hoeveel die verbruikte, dat weet ik niet, maar ik denk dat dat best meevalt (het was een diesel).
                    http://barthuysmans.smugmug.com/
                    BD0338BE

                    Comment


                    • #85
                      Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht

                      Voor het werk heb ik een aantal keren met een Touran gereden als ik ergens iets moest gaan repareren, de laadruimte is heel groot als je de zetels er uit haalt.
                      En die kan er ook tegen dat er redelijk wat gewicht in zit, zolang de bandenspanning juist is (die moest ik zelf geregeld nakijken, anders gebeurde dat alleen als die nog eens in de garage kwam, er werd met die auto niet veel gereden, en dan kwam die ook niet dikwijls in de garage).
                      Hoeveel die verbruikte, dat weet ik niet, maar ik denk dat dat best meevalt (het was een diesel).
                      Officieel 4,6l (bij 90km/h).
                      Dat haal ik inderdaad op secundaire wegen.
                      Zopas terug van de Azurenkust aan 5l/100km (bijna uitsluitend autostrade, maar vooral in Italië en Zwitserland veel snelheidsbeperkingen door werken en de honderden tunnels).

                      Benieuwd of een SUV van vandaag dat haalt.

                      PS: voor 2 Tourans had ik een Multipla, die was nogal breed (alhoewel waarschijnlijk smaller dan de auto's van nu) omdat je met 3 naast mekaar zat, en die had standaard elektrisch opklappende spiegels.
                      Last edited by palombian; 23 februari 2024, 12:47.

                      Comment


                      • #86
                        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                        Als je de verhouding van de buiten- tot de binnenafmetingen vergelijkt met de huidige wagens - al dan niet "SUV" genoemd - sla je toch dubbel van het lachen.
                        De extra breedte is onderaan volledig ingenomen door de wielkasten voor 18/19 duims wielen, en bovenaan zijn ze smaller en met kleinere ramen (met veel minder zicht vooral naar opzij en achter).
                        Wij hebben ons allemaal laten inpakken door het opzichtige en weinig functionele SUV design (de klant vroeg dat volgens de constructeurs).
                        Het enige sportieve eraan is de "m'as-tu vu" look.
                        Lijkt me weer eerder een “je suis mieux que les autres” reactie.
                        Wat heeft de aankoop van een SUV te maken met “m'as-tu-vu”?
                        Dan kan men evengoed zeggen “heb je mijn buitenverblijf gezien”.
                        Iedereen geeft zijn geld aan wat hij wil en daar heeft niemand commentaar op te geven.
                        De ene koopt liever een monovolume, de andere een berline, coupé of break of zelfs eentje van elk. LOL

                        Wat de fabrikanten bezield heeft vraag ik me nog altijd af, het is bv bewezen dat sindsdien de efficientiewinsten in motoren ed teniet zijn gedaan door de grotere en zwaardere carosserieën.
                        Efficiëntie heeft nog weinig te maken met het al dan niet SUV zijn van een voertuig en het gewicht ervan, er zijn kleine SUV's die minder wegen en dikke berlines die veel meer wegen.
                        Zo zijn er ook SUV's met 16 of 17” velgen en smallere banden als dat er berlines of coupé's zijn met 19, 20, 21 of zelfs 22” velgen.
                        Trouwens betekent een grotere velg ook niet per definitie dat de buitenomtrek van de band groter is en meer ruimte inneemt in de wielkas.
                        Trouwens kon men op een Touran afhankelijk van de versie ook een 20” velg monteren.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #87
                          Golf 7 te breed

                          https://topgear.nl/autonieuws/waarom...ts%2020%20euro.

                          Comment


                          • #88
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                            De oplossing is dus dat ze bij wegenwerken de rechter rijstrook smaller maken, meteen alles opgelost. LOL
                            Vrachtwagens mogen er dan niet rijden en mits ze ook niet mogen inhalen is de weg meteen half leeg.
                            En trage kleine blikkendozen kunnen meteen rechts blijven rijden.
                            Win win situatie. Haha
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #89
                              Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                              Ik rij nog altijd met een VW Touran, één van de laatste "monovolumes".
                              Dat zijn vierkante doosjes met wielen van 15/16 duim, en in mijn geval 1,9 m3 laadruimte.
                              Form follows function.

                              Als je de verhouding van de buiten- tot de binnenafmetingen vergelijkt met de huidige wagens - al dan niet "SUV" genoemd - sla je toch dubbel van het lachen.
                              De extra breedte is onderaan volledig ingenomen door de wielkasten voor 18/19 duims wielen, en bovenaan zijn ze smaller en met kleinere ramen (met veel minder zicht vooral naar opzij en achter).
                              Wij hebben ons allemaal laten inpakken door het opzichtige en weinig functionele SUV design (de klant vroeg dat volgens de constructeurs).
                              Het enige sportieve eraan is de "m'as-tu vu" look.

                              Wat de fabrikanten bezield heeft vraag ik me nog altijd af, het is bv bewezen dat sindsdien de efficientiewinsten in motoren ed teniet zijn gedaan door de grotere en zwaardere carosserieën.
                              Spijtig genoeg zien de meeste EV's er hetzelfde uit, wat voor het rijbereik zeker niet goed zal zijn.

                              En ja, veel private en publieke parkeerplaatsen zijn daar niet op voorzien, ruimte is duur en zal niet goedkoper worden.
                              Benieuwd wie er het beste gaat uitkomen bij een ongeluk, jij met je oudje met dunne deuren en grote ramen of die suv, benieuwd wie er dan "dubbel gaat slaan van het lachen" ...
                              En neen ik rij niet met een SUV, maar zo'n opmerking "m'as-tu vu" is weer typerend ...

                              grts
                              Sieg
                              Voor meer foto's ; www.sieg.be

                              Comment

                              Working...
                              X