Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Te brede SUV's?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Te brede SUV's?

    Na de heisa in Parijs waarbij een meerderheid van 54% (van 5% ! van de stemgerechtigden) kiest om de zware voertuigen extra te belasten wegens te gevaarlijk en te veel plaats innemen, doet dit een bepaalde schepen in Gent ook wakkerschieten. Zijn voorstel is om te brede SUV's die in de parkeervakken de witte lijnen nog maar raken, te beboeten in een poging om deze "gevaarlijke en milieuonvriendelijke" wagens uit Gent te bannen. Het verkeersreglement zou dat zelfs toelaten. En ja, op 45 jaar tijd zijn auto's 20 cm breder geworden. Wat is het probleem? Wil men terug naar de tijd van Simca's en Renault R4 met deuren van 2cm dik en waarbij je met je neus tegen het raam zat bij het naar links kijken? Waarbij je een whiplash riskeerde als er nog maar een fietser tegen de zijkant reed? Veel van die extra breedte is gewoon nodig voor de zij-airbags en eventueel midden airbags en ruimte om bij een zij-impact de krachten te kunnen opvangen.

    Bovendien heeft het geen zin de SUV te viseren. Ik de krant staat een foto van een Mercedes SUV (EQB?) die duidelijk te breed is en met zijn wielen volledig op en over de witte lijn staat. Wel, verrassing, de Mercedes EQB is zelfs 3 centimeters smaller dan een eenvoudige, doodgewone Dacia Sandero! Zelfs een RangeRover is maar 1,5cm breder dan zo'n Dacia. Natuurlijk zijn er nog de echte off-road monsters, maar de doorsnee SUV is heus niet breder dan een gemiddelde auto. Ze zouden ook gevaarlijker zijn... ik vraag me af op basis van welke gegevens. Misschien is een SUV zelfs veiliger omdat die meer overzicht heeft en daardoor mogelijk minder snel bij ongevallen betrokken is? Natuurlijk bestaan er geen statistieken over "net-geen ongevallen". En zeggen dat een zwaardere auto meer dodelijke slachtoffers eist bij een aanrijding dan een gewone auto... ik denk als je als voetganger voor een auto oversteekt dat het gewicht niet de doorslaggevende factor is dan wel de bouw van de wagen. Zo'n bullbar voor op de auto kan nooit een goed idee zijn.

    Ondertussen op Twitter worden er tientallen foto's gepost van gewone auto's in Gent die quasi allemaal over de witte lijn staan, daar heb je geen SUV voor nodig. In Parijs heeft dit het absurde effect dat milieuvriendelijke auto's zonder uitlaat, de BEV's, nu extra belast worden tijdens het parkeren wegens... te zwaar. En de zware SUV's, waar het toch om draaide, die zijn heel vaak van de rijke Fransman en die zal met plezier zijn extra taks in Parijs betalen. De Parijzenaar zelf kan het niet schelen, die wordt vrijgesteld van deze parkeertaks en blijft rustig met zijn wagen in de stad rondrijden. Ik vrees dat we in Gent dezelfde weg uitgaan. Neen, ik woon niet in Gent en heb geen SUV. Maar wat morgen in Gent mag, kan overmorgen misschien wel in jouw stad of gemeente.
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

  • #2
    amai van fake news gesproken :

    - dacia santero 1,753 m breed
    - mercedes EQB 1,834 m breed
    - range rover 2,047 m breed

    i weet niet waar U uw gegevens haalt....
    nikon coolpix s9100

    Comment


    • #3
      Als ik er sommigen zie rijden met hun SUV en langs elke kant van hun bak 1.5 meter nodig hebben om ook maar een straat door te kunnen rijden...

      Comment


      • #4
        Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht
        Als ik er sommigen zie rijden met hun SUV en langs elke kant van hun bak 1.5 meter nodig hebben om ook maar een straat door te kunnen rijden...
        Laat ons dan allen met een kleine wagen rijden of parkeren. LOL

        Met andere woorden, er zijn er evenveel met een kleine wagen die niet eens deftig kunnen rijden of parkeren.
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • #5
          Als je die veel te smalle parkeervakjes ziet, ze mogen zelfs nog allemaal tussen de lijntjes staan maar als er eentje een beetje opschuift moet al de rest volgen want anders geraken ze niet meer uit hun auto

          grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

          Comment


          • #6
            Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
            Als je die veel te smalle parkeervakjes ziet, ze mogen zelfs nog allemaal tussen de lijntjes staan maar als er eentje een beetje opschuift moet al de rest volgen want anders geraken ze niet meer uit hun auto

            grts
            Sieg
            Als er ene verkeerd staat, dan schuift de rest meestal mee op, alhoewel.
            Als ik naast zo ene zou moeten parkeren en die staat deels in mijn vak, dan parkeer ik me daar niet en ga naar de eerstvolgende vrije plaats een paar meter verder.
            Het valt misschien niet zo op, maar deze foto is gemaakt op het einde van de Makro, zo'n 95% van de parking was toen leeg, maar ze moesten uiteraard allemaal kort aan de inkom staan.
            Verder heb ik me vier jaar lang in een dergelijk parkeervak kunnen parkeren binnen de lijntjes en dat met een berline dat 10 cm breder en 40 cm langer was dan vele andere wagens, zelfs tegenover meeste SUV̢۪s.
            Dit neemt niet weg dat iets ruimere plaatsen interessanter zijn om minder kans te hebben op schade.
            Last edited by VerSeg; 12 februari 2024, 23:38.
            Canon EOS Digital
            BD0479BE

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

              Als er ene verkeerd staat, dan schuift de rest meestal mee op, alhoewel.
              Als ik naast zo ene zou moeten parkeren en die staat deels in mijn vak, dan parkeer ik me daar niet en ga naar de eerstvolgende vrije plaats een paar meter verder.
              Het valt misschien niet zo op, maar deze foto is gemaakt op het einde van de Makro, zo'n 95% van de parking was toen leeg, maar ze moesten uiteraard allemaal kort aan de inkom staan.
              Verder heb ik me vier jaar lang in een dergelijk parkeervak kunnen parkeren binnen de lijntjes en dat met een berline dat 10 cm breder en 40 cm langer was dan vele andere wagens, zelfs tegenover meeste SUV̢۪s.
              Dit neemt niet weg dat iets ruimere plaatsen interessanter zijn om minder kans te hebben op schade.
              Inderdaad, zelf ga ik daar ook niet naast gaan staan, dan parkeer ik nog liever een eindje verder
              Want als ze niet eens tussen de lijntjes kunnen/willen staan dan moet je er niet echt in vertrouwen dat ze er erg in gaan hebben als ze hun deur openduwen om in te stappen.
              Mijn vorige wagen had verschillende van die kleine deukjes door anderen hun deuren, iets wat ikzelf echt niet snap, een beetje respect voor iemand anders zijn wagen (of wat dan ook) heb ik altijd meegekregen met de paplepel.
              Maar het is een feit dat die vakken tegenwoordig wel heel klein zijn, zeker in de ondergrondse parkings, gewoon schandalig hoe je soms uit je auto moet proberen kruipen.

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • #8
                Een PVG-nummer is een Proces-Verbaal-van-Goedkeurings-nummer en dat wil zeggen dat een bepaald model gekeurd is en toegelaten is om op de openbare weg te rijden in België.
                Als die auto dan niet in een parkeerplaats past dan is die parkeerplaats niet conform.
                De hetze tegen de SUV's is pestgedrag.
                Last edited by Skitch; 13 februari 2024, 07:12.
                " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                Comment


                • #9
                  Porsche Taycan is bijna 2 meter breed en 5 meter lang, maar is een E auto en valt dus niet onder de SUV auto’s, wat doen ze daar mee?
                  Zoals Skitch zegt, pestgedrag.
                  De Porsche Taycan afmetingen zijn: 4.963-4.974 mm lengte x 1.966-1.967 mm breedte x 1.378-1.412 mm hoogte.
                  Ps. Lengte en breedte kunnen 1mm schelen (opgeladen tegenover bijna leeg?)

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                    amai van fake news gesproken :

                    - dacia santero 1,753 m breed
                    - mercedes EQB 1,834 m breed
                    - range rover 2,047 m breed

                    i weet niet waar U uw gegevens haalt....
                    Gewoon een website die de auto-afmetingen vergelijkt. Staat de Dacia (totaal willekeurig gekozen) daar verkeerd qua afmetingen of heeft de US versie wat bredere spatbordbeschermers misschien? De Dacia is dus 5 cm minder breed dan de Mercedes EQB. Of links en rechts 2.5 cm zo u wenst. Neem eens een meetlat en verbaas u over het enorme verschil dat dagelijks ervaren zal worden. Of neem de VW Golf, die is spiegels inclusief, breder dan zo'n Mercedes EQB spiegels inclusief. Want we rijden toch met de spiegels uitgeklapt, niet?
                    Dacia Sandero Hatchback Stepway 2020-present vs. Mercedes-Benz EQB SUV 2021-present. Compare car dimensions (length, width and height) vs. street perspective.
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                      Laat ons dan allen met een kleine wagen rijden of parkeren. LOL

                      Met andere woorden, er zijn er evenveel met een kleine wagen die niet eens deftig kunnen rijden of parkeren.
                      Ondertussen is iedereen op het verkeerde been gezet want het ging hem in eerste instantie over parkeervakken naast de rijweg, auto's achter elkaar.

                      Auto’s worden almaar breder, de weg wordt dat niet. Moeten SUV’s die niet in een parkeervak passen beboet kunnen worden, zoals de Gentse mobiliteitsschepen voorstelt? Niet eens zo’n gek idee, vindt verkeersexpert Dirk Lauwers (U Antwerpen), al ziet hij ook alternatieven.


                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                        Porsche Taycan is bijna 2 meter breed en 5 meter lang, maar is een E auto en valt dus niet onder de SUV auto’s, wat doen ze daar mee?
                        Zoals Skitch zegt, pestgedrag.
                        De Porsche Taycan afmetingen zijn: 4.963-4.974 mm lengte x 1.966-1.967 mm breedte x 1.378-1.412 mm hoogte.
                        Ps. Lengte en breedte kunnen 1mm schelen (opgeladen tegenover bijna leeg?)
                        Zo kom ik er hier geregeld eentje tegen, de weg is er hier eigenlijk zelfs niet breed genoeg voor, als ik met de auto ben, dan moet ik door de goot rijden (die met zijn Porsche voelt zich daar te goed voor, de anderen moeten maar opzij gaan).

                        De meeste EV's met een groot rijbereik zijn vrij breed (er zijn er dus nog meer waarvoor ik hier in de straat door de goot moet rijden), in een bredere bodem kan je nu eenmaal gemakkelijker een grotere accu wegsteken.
                        En het gewicht van die elektrische auto's gaat ook nog altijd omhoog omdat iedereen liefst een zo groot mogelijk rijbereik heeft.
                        Zolang er geen nieuwe accutechnologie komt die maar de helft van het volume en gewicht nodig heeft voor dezelfde capaciteit zullen elektrische auto's zwaarder en breder worden.
                        Doordat die zwaarder worden is er steeds meer vermogen nodig om die op minder dan 3 seconden naar de 100 Km/h te sleuren (dat lijkt ook een vereiste van elektrische auto's) en daardoor zullen die dan ook verbruiken dan een lichtere EV die minder kilometers kan afleggen per laadbeurt.
                        Kijk maar naar de Kia EV9, die heeft een rijklaar gewicht van 2664 Kg, als je daarmee passagiers en bagage meeneemt dan heb je er een ander rijbewijs voor nodig (je moet dus een weegschaal meenemen en iedereen wegen om te weten of je met een gewoon autorijbewijs mag rijden ).

                        Ik heb wel de indruk dat ze de parkeervakken in parkeergarages liefst zo smal mogelijk maken om toch maar zoveel mogelijk betalende parkeerplaatsen te creëren, elke plaats extra brengt ook meer geld op.
                        Zelfs met mijn Dacia Logan (1733 mm breed) is het niet altijd even gemakkelijk om in zo'n smal vak te geraken, vooral omdat de rijstrook tussen de plaatsen ook al zo smal mogelijk wordt gehouden.
                        Dat komt ook wel omdat mijn auto een stationwagen is (4501 mm lang), met een kortere auto kan je daar wel gemakkelijker indraaien zonder met de zijkant van je auto de andere auto's te raken die al met de twee kanten een paar centimeters tussen de lijntjes staan omdat de vakken veel te smal zijn voor de huidige auto's.
                        Maar omdat ik zelden in de stad kom met de auto is het al weer een paar jaar geleden dat ik daar last van heb gehad.
                        (Ik denk er net aan dat het geen slecht idee zou zijn om de loodaccu van mijn auto nog eens bij te laden, het is bijna 14 dagen geleden dat die nog eens buiten is geweest...)
                        http://barthuysmans.smugmug.com/
                        BD0338BE

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                          Ondertussen is iedereen op het verkeerde been gezet want het ging hem in eerste instantie over parkeervakken naast de rijweg, auto's achter elkaar.

                          Auto’s worden almaar breder, de weg wordt dat niet. Moeten SUV’s die niet in een parkeervak passen beboet kunnen worden, zoals de Gentse mobiliteitsschepen voorstelt? Niet eens zo’n gek idee, vindt verkeersexpert Dirk Lauwers (U Antwerpen), al ziet hij ook alternatieven.

                          Denk je dat die daar beter parkeren?
                          Daar staan er ook regelmatig buiten hun parkeervak hoor, ook met kleine wagens.
                          En het voorstel gaat hier ook om het overal duurder te maken, ook in ondergrondse parkings.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                            Porsche Taycan is bijna 2 meter breed en 5 meter lang, maar is een E auto en valt dus niet onder de SUV auto’s, wat doen ze daar mee?
                            Zoals Skitch zegt, pestgedrag.
                            De Porsche Taycan afmetingen zijn: 4.963-4.974 mm lengte x 1.966-1.967 mm breedte x 1.378-1.412 mm hoogte.
                            Ps. Lengte en breedte kunnen 1mm schelen (opgeladen tegenover bijna leeg?)
                            Vaak wordt er eerder geoordeeld, of laat ons zelfs eerder zeggen veroordeeld, volgens het merk.

                            Mijn vorige wagen, een berline, was 2121 mm breed en 4871 mm lang.
                            Dat is de breedte genomen met spiegels mits men die plaats minstens nodig heeft.
                            Om dat te vergelijken met een SUV, dan mag men al redelijk groot gaan om wat breedte betreft een merkbaar verschil te hebben.
                            Audi Q8: 2189 mm
                            BMW X3: 2138 mm
                            BMW X6: 2212 mm
                            Porsche Cayenne: 2194 mm
                            Porsche Taycan: 2144 mm
                            Ford Kuga: 2177 mm
                            Dacia Duster: 2052 mm

                            Tegenover een berline waar niemand over zou klagen …
                            Een BMW 5 is actueel 5060 mm lang en 2156 mm breed.
                            De actuele VW Tiguan is 4540 mm lang en 2140 mm breed.
                            Subaru Outback is dan weer 4870 mm lang.
                            Audi A5 is 2029 mm breed.
                            Audi A4 is 2040 mm breed.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door spikkesenior Bekijk bericht
                              amai van fake news gesproken :

                              - dacia santero 1,753 m breed
                              - mercedes EQB 1,834 m breed
                              - range rover 2,047 m breed

                              i weet niet waar U uw gegevens haalt....
                              Dacia Duster: 2052 mm
                              Dacia Sandero: 2007 mm
                              Mercedes EQB: 2020 mm
                              Men moet wel dezelfde gegevens vergelijken, inclusief of exclusief spiegels.
                              Als ik een parkeerplaats op rij, dan zijn de spiegels open en dus telt de maat inclusief spiegels.
                              Trouwens gaan niet van elke wagen de spiegels automatisch dicht bij afsluiten.
                              En de realiteit in het dagelijkse leven is dat de er velen oordelen op prijs in plaats van realiteit.
                              Het is vaak ohh het is maar een Duster en niemand dat daar over klaagt, tegenover diene met zijn dikke bak als er nog maar het logo van een duurder merk op staat.
                              Wat vergelijken ze dan eigenlijk?
                              Last edited by VerSeg; 13 februari 2024, 10:00.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment

                              Working...
                              X