Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
In NL ben je als automobilist bij een aanrijding met een fietser of voetganger voor de verzekering altijd aansprakelijk, ook wanneer er geen schijntje van schuld bij de automobilist is ligt. Dit hebben ze gedaan om de meest kwetsbare in het verkeer te beschermen. Meestal is langzaam verkeer ook nog niet verzekerd dus bij hen is toch niets te halen.
Is het dan niet zoals in België dat de verzekering van de auto altijd de lichamelijke letsels betaalt van de zwakke weggebruiker, maar materiële schade door diegene dat effectief in fout is?
Zo is het in België alvast.
In NL ben je als automobilist bij een aanrijding met een fietser of voetganger voor de verzekering altijd aansprakelijk, ook wanneer er geen schijntje van schuld bij de automobilist is ligt. Dit hebben ze gedaan om de meest kwetsbare in het verkeer te beschermen. Meestal is langzaam verkeer ook nog niet verzekerd dus bij hen is toch niets te halen.
Klopt ook niet echt, wandel maar even over de snelweg ...
Al heeft al dit nog weinig te maken met de "te brede SUV's"
Is dat zo? Op het inschrijvingsbewijs van het voertuig zie je als categorie M1 ( Voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend) en het koetswerktype is AF (voertuig meerdere doeleinden). Daardoor kan je het voertuig onder specifieke voorwaarden laten omvormen tot bestelwagen en wordt het een categorie N. Een stationwagen valt onder koetswerktype AC en kan niet omgevormd worden tot bestelwagen. Van SUV wordt niet letterlijk in de wegcode gesproken . Ik vraag me af welke criteria gebruikt gaan worden als dat wel zo wordt.
Is dit zo? Ik heb nl. al veel Audi's RS6 (wat een stationwagen is) zien rondrijden die ingeschreven zijn als lichte vracht (categorie N1).
Sommige zelfstandigen willen niet weten van elektrisch rijden. Voor wie het zonder achterbank kan stellen, is er dan nog altijd de mogelijkheid om een break of SUV om te bouwen tot ‘lichte vracht’.
Is dat zo? Op het inschrijvingsbewijs van het voertuig zie je als categorie M1 ( Voor het vervoer van passagiers ontworpen en gebouwde voertuigen met ten hoogste acht zitplaatsen, die van de bestuurder niet meegerekend) en het koetswerktype is AF (voertuig meerdere doeleinden). Daardoor kan je het voertuig onder specifieke voorwaarden laten omvormen tot bestelwagen en wordt het een categorie N. Een stationwagen valt onder koetswerktype AC en kan niet omgevormd worden tot bestelwagen. Van SUV wordt niet letterlijk in de wegcode gesproken . Ik vraag me af welke criteria gebruikt gaan worden als dat wel zo wordt.
De J categorie zegt op zich weinig over type voertuig, belangrijker daarvoor is de J2 categorie.
Een SUV valt onder J2 BWT als type AC, en AC dat is de code voor een break.
Een SUV wordt meestal ingeschreven als een J categorie M1G, de code die van toepassing is voor elke voertuig met meer dan 4 zijramen, achterklep (hatchback) of terreinvoertuig.
M1G is mogelijk voor zowel berline, break, cabriolet, SUV, Coupé, voertuig meerdere doeleinden.
Er bestaat actueel dus geen aparte categorie voor een SUV.
Een voertuig ingeschreven onder categorie M1G zijn de echte 4-wielaangedreven off-roaders zoals een landrover. Ik betwijfel ten stelligste dat de meeste SUV wagentypes onder die categorie vallen, ik weet niet waar u die informatie haalt. Maar u bent zeker van uw zaak, dus zal ik me der maar bij neerleggen. Op mijn inschrijvingsbewijs staat M1/ AF.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Dat weet ik ook wel, maar U zei in post #50 dat een stationwagen AC (M1) niet kan omgevormd worden tot bestelwagen (N1).
Nochtans zijn deze Audi's wel degelijk omgebouwd van M1 naar N1.
Een voertuig ingeschreven onder categorie M1G zijn de echte 4-wielaangedreven off-roaders zoals een landrover. Ik betwijfel ten stelligste dat de meeste SUV wagentypes onder die categorie vallen, ik weet niet waar u die informatie haalt. Maar u bent zeker van uw zaak, dus zal ik me der maar bij neerleggen. Op mijn inschrijvingsbewijs staat M1/ AF.
Koninklijk besluit van 15 maart 1968 houdende algemeen reglement op de technische eisen waaraan de auto's, hun aanhangwagens en hun veiligheidstoebehoren…
Verder baseer ik me uiteraard op de inschrijving van eigen voertuigen, zowel actuele als vorige.
Onze SUV is ingeschreven als AC M1G en is zeker geen Landrover of volwaardige off-roader.
AF wordt normaal gebruikt voor voertuigen die eerder als monovolume aanzien worden zoals Citroën C8, Ford C-Max, VW Touran, BMW 2 Active Tourer, …
Mijn toenmalige Ford Grand C-Max en Citroën C4 Grand Picasso waren o.a. ook als MPV ingeschreven met type AF.
Maar toegegeven dat het niet zo evident is, een op zicht sedan kan ook als AB (hatchback) ingeschreven zijn als de hele achterkant inclusief ruit als achterklep dient zoals een Ford Mondeo 5 deur.
Dat weet ik ook wel, maar U zei in post #50 dat een stationwagen AC (M1) niet kan omgevormd worden tot bestelwagen (N1).
Nochtans zijn deze Audi's wel degelijk omgebouwd van M1 naar N1.
Heeft u dat zo gezien op het inschrijvingsbewijs? Er is nog een onderscheid. Je kan een AB, AC of AF omvormen tot lichte vrachtwagen mits de technische voorwaarden na te leven. Blijft de tweede rij stoelen behouden, dan kan het enkel voor een AF en dan wordt het in principe een N1.
Naargelang het geval, zijn de voertuigen van categorie N1 ontworpen, gebouwd of verbouwd volgens de volgende minimale criteria:
§1. Lichte vrachtauto met enkelvoudige bestuurdersruimte
De passagiersruimte bevat slechts één rij zetels of één bank.
1.1. Oorspronkelijke constructie
1.1.1. In de laadruimte zijn geen bevestigingspunten voor veiligheids-gordels of zitplaatsen aanwezig.
1.1.2. De lengte van de laadruimte, gemeten in de langsrichting van het voertuig op een hoogte van 20 cm boven de vloer, is minstens gelijk aan 50 % van de lengte van de wielbasis.
1.2. Bekomen door verbouwing
1.2.1. Enkel voertuigen van de types AB, AC en AF zoals gedefinieerd in artikel 1, § 1, punt 1, tweede lid, mogen verbouwd worden tot lichte vrachtauto.
1.2.2. Voor nieuwe en reeds in België ingeschreven voertuigen, wordt vóór de verbouwing daarvoor het akkoord van de constructeur bekomen.
1.2.3. Een vaste verticale scheidingswand, met een hoogte van minstens 20 cm, is achter de zitplaatsen aangebracht.
1.2.4. De afstand tussen elk punt van de scheidingswand en de achterzijde van de laadruimte en gemeten in de langsrichting van het voertuig op een hoogte van 20 cm boven de vloer, is minstens gelijk aan 50 % van de lengte van de wielbasis.
1.2.5. In de laadruimte zijn geen bevestigingspunten voor zitplaatsen aanwezig, of zijn die verwijderd of onbruikbaar gemaakt door :
hetzij een lasnaad;
hetzij het aanbrengen van een plaat die aan de vloer van de laadruimte is gelast of vastgeklonken.
§2. Lichte vrachtauto met dubbele bestuurdersruimte
De passagiersruimte omvat twee rijen zetels of banken en is afgescheiden van het goederengedeelte door een wand.
De passagiersruimte beschikt over maximum 6 plaatsen die van de bestuurder niet meegerekend.
2.1. Oorspronkelijke constructie
2.1.1. In de laadruimte zijn geen verankeringen voor veiligheidsgordels of voor zitplaatsen aanwezig.
2.1.2. Achter de tweede rij zitplaatsen is een verticale, volledige scheidingswand, van de vloer tot het dak, aanwezig.
Deze scheidingswand moet derwijze aangebracht zijn dat er, tijdens het rijden, langs binnen, geen doorgang tussen de laadruimte en de passagiersruimte mogelijk is.
2.1.3. De afstand, tussen elk punt van de scheidingswand en de ac hterzijde van de laadruimte en gemeten in de langsrichting van het voertuig op een hoogte van 20 cm boven de vloer, is minstens gelijk aan 30 % van de lengte van de wielbasis.
Indien deze wand verplaatsbaar is, is aan de 30 % regel voldaan in de meest naar achter geschoven stand.
2.1.4. Punt 2.1.3. is niet van toepassing op voertuigen die uitgerust zijn met een van het chassis onafhankelijke bestuurdersruimte en voor zover dat de compartimenten voor passagiers en goederen eveneens volledig onafhankelijk zijn.
2.2. Bekomen door verbouwing
2.2.1. De verbouwing kan enkel met een lichte vrachtauto met enkelvoudige bestuurdersruimte of met een voertuig van categorie AF, met een Europese goedkeuring op basis van richtlijn 98/14/EG.
Een voertuig van categorie AF, dat op vraag van de constructeur, als N geklasseerd is, wordt bij de categorie FA ingedeeld.
Het voertuig beantwoordt aan alle technische voorschriften, van toepassing op voertuigen van categorie N.
2.2.2. Voor nieuwe en reeds in België ingeschreven voertuigen, wordt vóór de verbouwing daarvoor het akkoord van de constructeur bekomen.
2.2.3. Achter de tweede rij zitplaatsen is een volledige verticale scheidingswand, van het dak tot de vloer, aangebracht.
Deze scheidingswand is derwijze aangebracht dat tijdens het rijden langs binnen geen doorgang tussen de laadruimte en de passagiersruimte mogelijk is.
2.2.4. De afstand, tussen gelijk welk punt van de scheidingswand en de achterzijde van de laadruimte en gemeten in de langsrichting van het voertuig en op een hoogte vanaf de vloer tot 30 cm onder het hoogste punt van het dak, is over de ganse breedte van voormelde ruimte minstens gelijk aan 30 % van de lengte van de wielbasis.
2.2.5. In de laadruimte zijn geen bevestigingspunten voor zitplaatsen aanwezig, of zijn die verwijderd of onbruikbaar gemaakt door :
hetzij een lasnaad;
hetzij het aanbrengen van een plaat die aan de vloer gelast of geklonken is.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Heeft u dat zo gezien op het inschrijvingsbewijs? Er is nog een onderscheid. Je kan een AB, AC of AF omvormen tot lichte vrachtwagen mits de technische voorwaarden na te leven. Blijft de tweede rij stoelen behouden, dan kan het enkel voor een AF en dan wordt het in principe een N1.
Hij heeft het toch specifiek over een stationwagen?
Mits een stationwagen normaal altijd een AC is en deze kan omgebouwd worden tot lichte vracht, wat is het probleem dan eigenlijk nog?
En de voorwaarden om een stationwagen om te bouwen houden net in dat de tweede rij stoelen permanent verwijderd worden.
Er rijden er inderdaad redelijk wat van rond.
Men zou anders wel heel gek zijn om de tweede rij zetels permanent te verwijderen als er geen voordeel aan is.
Hij heeft het toch specifiek over een stationwagen?
Mits een stationwagen normaal altijd een AC is en deze kan omgebouwd worden tot lichte vracht, wat is het probleem dan eigenlijk nog?
Ah, ik heb Didierpe gewoon een vraag gesteld uit interesse, mag het? En neen, ik heb geen probleem. Behalve met u misschien
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Ah, ik heb Didierpe gewoon een vraag gesteld uit interesse, mag het? En neen, ik heb geen probleem. Behalve met u misschien
U trekt duidelijk in twijfel of een break (AC) als lichte vracht kan ingeschreven worden, dit kan zeker na aanpassing.
Verder is dit een openbaar forum en geen monoloog, iedereen kan aanvullen met te vinden info.
Elke info dat u tot nu toe gaf over type voertuig was grotendeels verkeerd of u wijkt af van het onderwerp.
Moet iedereen dat dan negeren?
En waarom steeds zo aanvallend?
Is het u onmogelijk om wat vriendelijker te zijn?
Comment