Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Wil jij ook de werking van Belgiumdigital ondersteunen? Verleng of start dan je vzw-lidmaatschap en geniet van voordelen bij activiteiten en kortingen bij onze partners.
14KWH op 10 maanden tijd ??
Ben je geen nulletjes vergeten bijvoegen of is je meter kapot ?
grts
Sieg
Eind september was mijn verbruik sinds half februari 630 kWh negatief (zonnepanelen en nog klassieke teller). Intussen bij Wase Wind 705 kWh verbruik van 25 november tot vandaag, die 630 kWh zijn dus intussen "opgesoupeerd".
Bij de jaaropname half volgende maand vermoedelijk tussen 1500 en 2000 kWh verbruik op 1 jaar.
Eind september was mijn verbruik sinds half februari 630 kWh negatief (zonnepanelen en nog klassieke teller). Intussen bij Wase Wind 705 kWh verbruik van 25 november tot vandaag, die 630 kWh zijn dus intussen "opgesoupeerd".
Bij de jaaropname half volgende maand vermoedelijk tussen 1500 en 2000 kWh verbruik op 1 jaar.
Eind september was mijn verbruik sinds half februari 630 kWh negatief (zonnepanelen en nog klassieke teller). Intussen bij Wase Wind 705 kWh verbruik van 25 november tot vandaag, die 630 kWh zijn dus intussen "opgesoupeerd".
Bij de jaaropname half volgende maand vermoedelijk tussen 1500 en 2000 kWh verbruik op 1 jaar.
Bij overschakeling van leverancier heb je toch je meterstanden moeten doorgeven René?
Wat is dan eigenlijk het probleem?
Luminus zal dat heus wel verrekenen hoor bij afsluit contract.
Bij overschakeling van leverancier heb je toch je meterstanden moeten doorgeven René?
Wat is dan eigenlijk het probleem?
Luminus zal dat heus wel verrekenen hoor bij afsluit contract.
Het was een reactie op de opmerking van Sieg.
Maar misschien kunnen we een crowd funding opstarten om alle energie leveranciers een telraam te bezorgen ? Dan gaan facturen waar tellerstanden bij te pas komen misschien sneller opgemaakt worden.
Luminus heeft al sinds 1 december 2023 de meterstanden in hun bezit. Ik wacht nog altijd op de slotrekening. Sorry, maar ik vind dat in 2024 PURE WAANZIN.
Maar misschien kunnen we een crowd funding opstarten om alle energie leveranciers een telraam te bezorgen ? Dan gaan facturen waar tellerstanden bij te pas komen misschien sneller opgemaakt worden.
Luminus heeft al sinds 1 december 2023 de meterstanden in hun bezit. Ik wacht nog altijd op de slotrekening. Sorry, maar ik vind dat in 2024 PURE WAANZIN.
Engie net hetzelfde hoor.
Dit jaar kreeg ik de gas-factuur in november 2023, maar electriciteit nog steeds niet ontvangen. Vorig jaar heb ik die na lang aandringen in februari 2023 gekregen.
(maar ik heb nog een vast goedkoop tarief en klaag dus niet)
Hier Engie voor gas.
Op 1 december naar maandelijkse afrekening overgestapt.
Vandaag op de site een bedrag van € 129,48 te betalen voor de maand december zonder verdere details (of mail).
Ongeveer 10% te weinig volgens mijn berekening.
Het is dus mogelijk dat het systeem nog niet op punt staat en er een schatting is gemaakt of niet alle kosten doorgerekend.
Er wordt gesuggereerd dat de factuur 2 of 3 dagen later komt.
Een beetje verwarrende start misschien deze keer, maar hier verder nooit enige vertraging of fouten met afrekeningen gehad (wij veranderen ook niet om de haverklap van leverancier).
Hier Engie voor gas.
Het is dus mogelijk dat het systeem nog niet op punt staat.
Tja, dat is bij een aantal bedrijven de heilige graal geworden...
Afrekeningen energie: doorlooptijd van 4 tot 8 weken bij blijkbaar alle leveranciers.
Telenet (waar ik nu geen noemenswaardig probleem ervaar, alhoewel , gisteren rekening online betaald en hiervan een bevestigingsmail gekregen, vandaag een mailtje dat de factuur klaar staat voor betaling ), maar ze verzuipen bij een pak klanten al een jaar aan een stuk kompleet in de problemen.
Op 29 november 2023 overgestapt naar Hey! voor 2 smartphones, ongeveer gelijktijdig met mijn zoon, bij hem voor 3 smartphones. In de Hey! app bij ons vijven de heuglijke mededeling dat er nog geen factuur ter beschikking is. Dus het kan ook omgekeerd.
Maar verder geen spoor van de afrekening van de restant van onze abo's bij Mobile Vikings.
Moet tegenwoordig echt alles terug handmatig verwerkt worden ??? Je zou het op de duur bijna gaan geloven.
Tja, dat is bij een aantal bedrijven de heilige graal geworden...
Afrekeningen energie: doorlooptijd van 4 tot 8 weken bij blijkbaar alle leveranciers.
Telenet (waar ik nu geen noemenswaardig probleem ervaar, alhoewel , gisteren rekening online betaald en hiervan een bevestigingsmail gekregen, vandaag een mailtje dat de factuur klaar staat voor betaling ), maar ze verzuipen bij een pak klanten al een jaar aan een stuk kompleet in de problemen.
Op 29 november 2023 overgestapt naar Hey! voor 2 smartphones, ongeveer gelijktijdig met mijn zoon, bij hem voor 3 smartphones. In de Hey! app bij ons vijven de heuglijke mededeling dat er nog geen factuur ter beschikking is. Dus het kan ook omgekeerd.
Maar verder geen spoor van de afrekening van de restant van onze abo's bij Mobile Vikings.
Moet tegenwoordig echt alles terug handmatig verwerkt worden ??? Je zou het op de duur bijna gaan geloven.
Ik krijg toch de indruk dat u het jezelf graag ingewikkeld maakt René.
Hier reeds jaren bij Luminus en bij Telenet een all-inn pack (One-Up for2)
Alles gekoppeld aan automatische betalingen, nog nooit geen seconde problemen
mee gehad.
Ik krijg toch de indruk dat u het jezelf graag ingewikkeld maakt René.
Hier reeds jaren bij Luminus en bij Telenet een all-inn pack (One-Up for2)
Alles gekoppeld aan automatische betalingen, nog nooit geen seconde problemen
mee gehad.
hier ook all-in bij Telenet en nooit problemen gehad.
Zelfs proximus kan niet aan het telenet tarief voor 2 internetaansluitingen met tv en 2 mobile phones (onbeperkt internet en onbeperkt bellen)
Ik denk dat de meesten hier in dit topic enkel diagonaal een repliek lezen.
Dit topic startte ik uitsluitend om eens te luisteren wat de meesten denken over het feit dat je tot 2 maand moet wachten op een afrekenfactuur van een energieleverancier. Ik vind dat WAANZIN. (maar blijkbaar vind bijna iedereen dit in 2024 heel normaal )
Deze repliek van Black Bandit was er eigenlijk boenk op:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Zo te zien zijn we slechter af dan bv. 80 jaar geleden toen een mens langskwam, tellerstanden opschreef en je een week of zo later een brief met de afrekening kreeg.
Repliek door Black Bandit:
Dat was 40 jaar geleden ook nog zo, als je dan niet thuis was stak er een kaartje in de bus waarop je de meterstanden moest invullen, als je dat opstuurde, dan kreeg je de afrekening inderdaad een paar werkdagen later in de brievenbus.
Toen hadden ze nog geen computers en internet, maar ze kregen het wel voor elkaar om de afrekening een paar werkdagen later te bezorgen.
Als ik de laatste jaren de meterstanden doorgaf, dan duurde het meer dan een maand (gewoonlijk 2 maanden) om de afrekening terug te krijgen, en nu gebruiken ze daarvoor wel computers voor de berekeningen en het internet om de afrekening te bezorgen.
Ik vermoed dus dat je nog wat geduld moet hebben vooraleer alles in orde komt, op een halve maand krijgen ze dat tegenwoordig niet meer geregeld, de computers die ze gebruiken zijn trager dan de mensen die de berekeningen vroeger maakten
Ik denk dat de meesten hier in dit topic enkel diagonaal een repliek lezen.
Dit topic startte ik uitsluitend om eens te luisteren wat de meesten denken over het feit dat je tot 2 maand moet wachten op een afrekenfactuur van een energieleverancier. Ik vind dat WAANZIN. (maar blijkbaar vind bijna iedereen dit in 2024 heel normaal )
Deze repliek van Black Bandit was er eigenlijk boenk op:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Zo te zien zijn we slechter af dan bv. 80 jaar geleden toen een mens langskwam, tellerstanden opschreef en je een week of zo later een brief met de afrekening kreeg.
Repliek door Black Bandit:
Dat was 40 jaar geleden ook nog zo, als je dan niet thuis was stak er een kaartje in de bus waarop je de meterstanden moest invullen, als je dat opstuurde, dan kreeg je de afrekening inderdaad een paar werkdagen later in de brievenbus.
Toen hadden ze nog geen computers en internet, maar ze kregen het wel voor elkaar om de afrekening een paar werkdagen later te bezorgen.
Als ik de laatste jaren de meterstanden doorgaf, dan duurde het meer dan een maand (gewoonlijk 2 maanden) om de afrekening terug te krijgen, en nu gebruiken ze daarvoor wel computers voor de berekeningen en het internet om de afrekening te bezorgen.
Ik vermoed dus dat je nog wat geduld moet hebben vooraleer alles in orde komt, op een halve maand krijgen ze dat tegenwoordig niet meer geregeld, de computers die ze gebruiken zijn trager dan de mensen die de berekeningen vroeger maakten
Men vergelijkt hier met 80 jaar en 40 jaar geleden … al zullen er hier niet veel mensen zitten die 80 jaar geleden al een factuur voor elektriciteit moesten betalen. LOL
Wat men hier ook vergeet is dat de telleropname, als ik dat tenminste goed begrepen heb, reeds op 1 december gebeurde, de effectieve overstap pas op 15 december, dus de afrekening moet gebeuren op datum van 15 december, die 15 dagen zullen aangerekend worden volgens een geschat verbruik voortgaand op het gemiddelde.
Het is niet omdat er computers tussen zitten dat het langer duurt, er zijn gewoon veel meer tussenpersonen die gegevens verwerken als vroeger.
Gegevens worden ook meer en meer in bulk naar de leveranciers gestuurd door o.a. Fluvius of andere betrokken partijen.
En ik weet niet of het overal zo toegepast wordt, maar meer en meer bedrijven wachten minstens twee weken alvorens administratief alles in orde te zetten omdat men remote de overschakeling gevraagd heeft en twee weken kan afzien van zijn aanvraag.
En ja de jaarlijkse afrekening komt nu slechte enkele weken later dan de telleropname van de analoge meters, maar,is dat een echt probleem?
Wie moet opleggen omdat de voorschotten te laag waren die heeft ook een jaar kunnen profiteren van te weinig te betalen.
Meeste mensen klagen enkel als ze moeten terugkrijgen. LOL
Wees blij dat het niet om verkeersbelasting gaat, betalen moet men binnen de twee maand maar terugbetalen is binnen de 4 tot 5 maand.
Er zijn ergere dingen in het leven, geduld is een mooie deugd.
Maar klopt dat moeten betalen altijd sneller gaat dan terugkrijgen.
Ik denk dat de meesten hier in dit topic enkel diagonaal een repliek lezen.
Dit topic startte ik uitsluitend om eens te luisteren wat de meesten denken over het feit dat je tot 2 maand moet wachten op een afrekenfactuur van een energieleverancier. Ik vind dat WAANZIN. (maar blijkbaar vind bijna iedereen dit in 2024 heel normaal )
Deze repliek van Black Bandit was er eigenlijk boenk op:
Oorspronkelijk geplaatst door nete Zo te zien zijn we slechter af dan bv. 80 jaar geleden toen een mens langskwam, tellerstanden opschreef en je een week of zo later een brief met de afrekening kreeg.
Repliek door Black Bandit:
Dat was 40 jaar geleden ook nog zo, als je dan niet thuis was stak er een kaartje in de bus waarop je de meterstanden moest invullen, als je dat opstuurde, dan kreeg je de afrekening inderdaad een paar werkdagen later in de brievenbus.
Toen hadden ze nog geen computers en internet, maar ze kregen het wel voor elkaar om de afrekening een paar werkdagen later te bezorgen.
Als ik de laatste jaren de meterstanden doorgaf, dan duurde het meer dan een maand (gewoonlijk 2 maanden) om de afrekening terug te krijgen, en nu gebruiken ze daarvoor wel computers voor de berekeningen en het internet om de afrekening te bezorgen.
Ik vermoed dus dat je nog wat geduld moet hebben vooraleer alles in orde komt, op een halve maand krijgen ze dat tegenwoordig niet meer geregeld, de computers die ze gebruiken zijn trager dan de mensen die de berekeningen vroeger maakten
Hmm, het zal dan waarschijnlijk streekgebonden zijn, doch woon je ook in mijn streek
Maar als ik mijn meterstanden doorgeef heb ik de week erna, maximum na 14 dagen, mijn rekening in de bus
Misschien dat het dit jaar trager gaat zijn, dat weet ik uiteraard nog niet, maar zit ik ook niet mee in want betalen moeten we toch doen
Maar zoals gezegd, ik heb nog nooit langer dan 14 dagen na ingeven meterstand mijn rekening gekregen in het verleden
Hmm, het zal dan waarschijnlijk streekgebonden zijn, doch woon je ook in mijn streek
Maar als ik mijn meterstanden doorgeef heb ik de week erna, maximum na 14 dagen, mijn rekening in de bus
Misschien dat het dit jaar trager gaat zijn, dat weet ik uiteraard nog niet, maar zit ik ook niet mee in want betalen moeten we toch doen
Maar zoals gezegd, ik heb nog nooit langer dan 14 dagen na ingeven meterstand mijn rekening gekregen in het verleden
grts
Sieg
Misschien een andere leverancier?
In elk geval geeft Luminus net als anderen vooraf aan wanneer men de jaarlijkse factuur krijgt en hoe lang het kan duren.
Er is wel een verschil tussen eindafrekening en jaarlijkse afrekening, een eindafrekening kan uiteraard op een ander moment zijn dan de jaarafrekening.
Wie daarmee niet akkoord is, die is niet verplicht er ooit klant te worden.
En neen ik ben er ook geen klant, maar om een andere reden. https://www.luminus.be/nl/prive/hulp...20factuur%20op.
Andere leveranciers geven dat ook aan.
Wanneer ontvang je je jaarafrekening? TotalEnergies vertelt je wanneer je dit document in je inbox of brievenbus mag verwachten.
Officieel heeft de leverancier 6 weken nadat ze van de netbeheerder de tellerstanden doorkregen, maar de netbeheerder geeft de tellerstanden daarom niet op de dag van opname door aan de,leverancier.
Deze morgen (5 januari, na de derde werkdag van de maand) gedetailleerde factuur voor gasverbruik van december in de mail (blijkbaar was mijn inschatting iets te hoog) en zeker niet met een telraam gemaakt.
Beweringen dat de maandelijkse afrekening niet zou werken zijn dus ook uit de lucht gegrepen.
Comment