Sinds 1 juni 2023 zijn de nieuwe voorschriften van het AREI, elektrische installaties, van kracht. Men staat er niet bij stil, maar het zal ons - de burger - weer wat geld gaan kosten. Er zijn immers een aantal ingrijpende wijzigingen. Zo moet er onder meer een aparte differentieel van 30mA komen per groep van maximaal 8 stroomkringen. In veel gevallen gaan er dan ook een aantal differentiël automaten mogen bijgepropt worden in vaak al een overvolle kast. En heel wat uitzonderingen op bestaande oudere installatie zoals het gebruik van stopcontacten zonder aarding worden verboden. In de praktijk zal er dus flink wat moeten veranderd worden bij mensen die hun huis na 25 jaar opnieuw moeten laten keuren. Wat overigens heel veel huiseigenaars "vergeten" met het risico om bij brand problemen te krijgen met hun verzekering. Ik heb bij mij thuis mijn (zelf geplaatste) installatie nog 2 jaar geleden spontaan laten herkeuren, volgens de keurder was ik een absolute uitzondering. Ik sta dus voor een totale vervanging van de zekeringenkast binnen 23jaar (bij leven en welzijn). Bovendien zullen héél wat huizen bij verkoop ook elektrisch afgekeurd worden.
Het is geen slechte zaak dat dergelijke regels regelmatig bijgestuurd worden, maar eens een installatie voldoet aan de geldende wetgeving zou men toch moeten vrijgesteld zijn van nieuwe wijzigingen vind ik. Het is nu niet zo dat de kranten vol staan over mensen die geëlektrocuteerd worden, niet?
Om maar een voorbeeld te geven over de wijzigingen:
Het is geen slechte zaak dat dergelijke regels regelmatig bijgestuurd worden, maar eens een installatie voldoet aan de geldende wetgeving zou men toch moeten vrijgesteld zijn van nieuwe wijzigingen vind ik. Het is nu niet zo dat de kranten vol staan over mensen die geëlektrocuteerd worden, niet?
Om maar een voorbeeld te geven over de wijzigingen:
Comment