Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Vernis: voedselveilig voor brooddeeg?

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Vernis: voedselveilig voor brooddeeg?

    Sinds enkele maanden kneed ik het deeg voor ons brood handmatig. Ik deed dat op een plateau van bamboehout, dat ik meermaals had verzadigd met een neutrale natuurlijke olie. Het deeg bleef echter plakkerig om te kneden omdat het contact met het blad niet glad genoeg was.
    Ik heb daarom de plank driemaal een laag yachtvernis gegeven, maar achteraf stel ik mij nu de vraag of dit nu wel verstandig is geweest. M.a.w. kan deze vernis nu giftige bestanddelen afgeven aan het brooddeeg?
    Bestaat er een vernis die in dat opzicht wel voedselveiligheid is of kan ik mij beter een marmeren of granieten plaat hiervoor aanschaffen?
    Alvast bedankt voor de reacties.
    http://www.paulvanrooy.be

  • #2
    Ik denk niet dat er in de voedingsindustrie gebruik wordt gemaakt van vernis om de oppervlaktes waarmee voeding in in aanraking komt te bewerken.
    Het zal dus niet zo simpel zijn om daarvoor een "goedgekeurde vernis" te vinden.
    Nu is het wel zo dat als je een geverniste oppervlakte gebruikt om het brooddeeg te kneden, dat er dan normaalgezien geen grote hoeveelheden vernis in het deeg terecht zullen komen, je zal er dus niet meteen iets van merken.
    Bestaan er geen rvs of kunststof platen die je daarvoor kan gebruiken?
    http://barthuysmans.smugmug.com/
    BD0338BE

    Comment


    • #3
      Je moet je werkplek bestuiven met bloem vooraleer te beginnen met kneden. Dan kleeft je deeg niet.

      Comment


      • #4
        Graniet zou het best zijn imho. Is nog iets minder kwetsbaar dan marmer.

        Ik veronderstel dat een bakker een inox werkblad heeft.
        ”Dans la vie Il faut être bon - Mais pas deux fois
        Si non, on devient bonbon
        Et les gens nous mangent !"

        Comment


        • #5
          Gewoon hout zonder vernis en een laagje strooibloem zou goed moeten zijn.
          Een inox blad of een granieten blad zijn perfekt.
          Als ik brood met de hand kneed is dat op een speciale mat. Ik gebruik deze : HIER.
          Op zo'n mat kan je niet met een metalen spatel schrapen.
          Last edited by Skitch; 12 december 2023, 20:33.
          " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

          Comment


          • #6
            Ik kan me niet voorstellen dat ik met geverniste houten planken zou werken. Inderdaad: bloem gebruiken.
            Ik gebruik ook voor welbepaalde bereidingen (vooral vis) een email snijplank. Daar plakt ook niks aan vast.
            BD1166BE. CANON camera's (7D, G9), objectieven van 10 t/m 400mm, en Speedlite 580EX II - Manfrotto tripod 190CXPro4 + Markins Q3 -  M1 iMac 24" - 16GB RAM - 2TB SSD (MacOS Sonoma 14.4) - iPhone XR (iOS 17.4) + iPad5 WiFi (iPadOS 16.7.6)

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door Alfa Centauri Bekijk bericht
              Graniet zou het best zijn imho. Is nog iets minder kwetsbaar dan marmer.

              Ik veronderstel dat een bakker een inox werkblad heeft.
              Ik heb al enkele offertes van marmer en graniet. Oppervlakte 60x40 cm weegt 15 kg en kost een 125 € + btw. Rvs of inox zal wel goedkoper zijn en ook hygiënisch. Over de voorgestelde matten vraag ik me af of deze gemakkelijk te reinigen zijn en of ze goed bestand zijn tegen een plastieken deegschraper.
              Steenkappers zijn er genoeg in de omgeving voor marmer en graniet. Suggesties voor plaatsen waar metalen werkbladen op maat kunnen gemaakt worden?
              http://www.paulvanrooy.be

              Comment


              • #8
                Ik heb een snijplank gemaakt uit bamboe, niet vernist natuurlijk.
                Een groetere snijplank heeft een vakman voor mij gemaakt en die was gepolitoerd. Dus ook geen vernis.
                Met gelijk welke verven zal dat geen voldoening geven en het kan daarbij ook nog schadelijk zijn voor de gezondheid.
                Canon 90D | Tamron 10 - 24mm | Canon 24 - 70mm L
                Fujifilm X-T4 + SmallRig handgreep | Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | Fringer EF-XF ProII | X-E2s.

                Comment


                • #9
                  Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht

                  Ik heb al enkele offertes van marmer en graniet. Oppervlakte 60x40 cm weegt 15 kg en kost een 125 € + btw. Rvs of inox zal wel goedkoper zijn en ook hygiënisch. Over de voorgestelde matten vraag ik me af of deze gemakkelijk te reinigen zijn en of ze goed bestand zijn tegen een plastieken deegschraper.
                  Steenkappers zijn er genoeg in de omgeving voor marmer en graniet. Suggesties voor plaatsen waar metalen werkbladen op maat kunnen gemaakt worden?
                  Op al die materialen gaat je deeg toch blijven kleven als je er geen bloem op stuift.

                  Comment


                  • #10
                    Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                    Suggesties voor plaatsen waar metalen werkbladen op maat kunnen gemaakt worden?
                    Lasertek Mechelen, hoe ze het doen weet ik niet, maar ik krijg hier soms laser gesneden
                    stukken binnen die afgewerkt goedkoper zijn dan waar ik mijn inox of aluminium voor kan kopen.

                    Comment


                    • #11
                      Als dat enkel dient om op te kneden en niet om op,te snijden, dan gaat er toch niets van die vernis loskomen en in het eten terecht komen?
                      Hoe groot is de kans dat er een gezondheidsprobleem opduikt?
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                        Als dat enkel dient om op te kneden en niet om op,te snijden, dan gaat er toch niets van die vernis loskomen en in het eten terecht komen?
                        Hoe groot is de kans dat er een gezondheidsprobleem opduikt?
                        Dat zat ik dus ook de hele tijd te denken .

                        """Hoe verder een samenleving van de waarheid afdrijft, hoe meer ze de mensen die haar spreken zal verachten"""
                        George Orwell

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                          Ik heb al enkele offertes van marmer en graniet. Oppervlakte 60x40 cm weegt 15 kg en kost een 125 € + btw.
                          Voor die prijs koop je bij ggmgastro.be een volledige inox tafel...

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door Vropa Bekijk bericht
                            ................. Oppervlakte 60x40 cm weegt 15 kg en kost een 125 € + btw. Rvs of inox zal wel goedkoper zijn en ook hygiënisch.
                            ..............................
                            Toch wel opletten : 60x40cm wordt gauw te klein als je wat wil experimenteren met baguettes of meer dan één brood.
                            Niet dat het onmogelijk is om zo te werken maar meer ruimte om te werken is een "onbetaalbare" luxe.

                            De mat die ik gebruik wordt gewoon met water afgespoeld om dan te laten drogen.
                            En eigenlijk is hevig schrapen niet nodig want met wat strooibloem plakt er nauwelijks wat deeg aan die mat.
                            De metalen schrapers dienen alleen maar om het deeg in porties te verdelen en om het deeg in een bakvorm te leggen. Die mat kan daar tegen.
                            Soms gebruik ik zelfs een plantenspuit i.p.v. strooibloem. Dat is soms gemakkelijker, maar er spatten wel eens druppeltjes in het rond.
                            Last edited by Skitch; 13 december 2023, 15:22.
                            " In de fysica kun je niet bewijzen dat een theorie juist is. Je kunt alleen aantonen dat ze fout is. " (Céline Broeckaert & Frank Vestraete)

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Als dat enkel dient om op te kneden en niet om op,te snijden, dan gaat er toch niets van die vernis loskomen en in het eten terecht komen?
                              Hoe groot is de kans dat er een gezondheidsprobleem opduikt?
                              Een algemeen misverstand dat men (te) veel van iets moet binnenkrijgen om nadelige gezondheidseffecten te ervaren. Denk aan asbest waarbij 1 vezeltje genoeg is om longvlieskanker te ontwikkelen, of personen met een allergie waar sporen van een product al voldoende is om in shock te geraken.
                              Yacht vernis is niet iets wat thuishoort in een keuken en al zeker niet om eten op te bereiden. In de meeste synthetische vernissen zitten ook hormoonverstoorders.

                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment

                              Working...
                              X