Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Nieuwe voorschriften elektrische installaties

Collapse
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Nieuwe voorschriften elektrische installaties

Sinds 1 juni 2023 zijn de nieuwe voorschriften van het AREI, elektrische installaties, van kracht. Men staat er niet bij stil, maar het zal ons - de burger - weer wat geld gaan kosten. Er zijn immers een aantal ingrijpende wijzigingen. Zo moet er onder meer een aparte differentieel van 30mA komen per groep van maximaal 8 stroomkringen. In veel gevallen gaan er dan ook een aantal differentiël automaten mogen bijgepropt worden in vaak al een overvolle kast. En heel wat uitzonderingen op bestaande oudere installatie zoals het gebruik van stopcontacten zonder aarding worden verboden. In de praktijk zal er dus flink wat moeten veranderd worden bij mensen die hun huis na 25 jaar opnieuw moeten laten keuren. Wat overigens heel veel huiseigenaars "vergeten" met het risico om bij brand problemen te krijgen met hun verzekering. Ik heb bij mij thuis mijn (zelf geplaatste) installatie nog 2 jaar geleden spontaan laten herkeuren, volgens de keurder was ik een absolute uitzondering. Ik sta dus voor een totale vervanging van de zekeringenkast binnen 23jaar (bij leven en welzijn). Bovendien zullen héél wat huizen bij verkoop ook elektrisch afgekeurd worden.
    Het is geen slechte zaak dat dergelijke regels regelmatig bijgestuurd worden, maar eens een installatie voldoet aan de geldende wetgeving zou men toch moeten vrijgesteld zijn van nieuwe wijzigingen vind ik. Het is nu niet zo dat de kranten vol staan over mensen die geëlektrocuteerd worden, niet?

Om maar een voorbeeld te geven over de wijzigingen:
    Het AREI – Algemeen Reglement op de Elektrische Installaties, ook wel ‘de elektrische keuring’ genoemd – werd via een K.B. op 5 maart 2023 opnieuw gewijzigd.
    Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Na zoveel tijd zat een aanpassing er wel aan te komen, nochtans is ze voor wie enigszins bijbleef niet dramatisch (op de uitzonderingen voor oude installaties kon je toch niet eeuwig blijven rekenen).

Twee jaar geleden heb ik - nochtans op vergelijkbare of hogere leeftijd dan TS - de koe bij de horens gevat en zelf een nieuwe kast "op de groei" geplaatst en tegelijk alle verdere punten aangepast.
    Korte pijn, in plaats van de zonnepaneelinstallateur een kastje erbij laten bricoleren zoals dikwijls gebeurt (in sommige huizen staan er drie of vier, begin maar eens...).

Dit vroeg een heleboel ingrepen overal in het huis, en gelukkig heb ik volgens de letter van het reglement gewerkt want de keurder was streng maar correct en menselijk.

Het aantal manuren zou zeker een boel geld gekost hebben, maar zolang ik nog fit genoeg ben probeer ik ons huis zo betaalbaar mogelijk up-to-date te houden (ik mag niet klagen maar ik ben niet de rijke stinkerd die alleen aan zichzelf denkt waarvoor ik hier regelmatig wordt uitgescholden ).

Wat de extra 30 mA differentielen betreft: in geval van herkeuring - wanneer ik bv PV panelen bijplaats, en dan nog - zal ik er één of twee moeten toevoegen, maar dat kan geen groot probleem zijn.

PS: met alle respect, maar dit forum is m.i. niet de plek om overheidsmaatregelen in vraag te stellen, wel om bv mekaar suggesties te geven hoe je dit kan oplossen (een elektriciteitskast plaatsen is een leuk knutselwerk en er zijn websites genoeg waar dit met handen en voeten wordt uitgelegd, je moet daar niet te bang voor te zijn maar je bent er wel een tijd mee bezig - alleen al om de schema's te tekenen, maar zonder weet je niet hoe de draden lopen)
    Volgens wat TS vertelt moet hij dat toch aankunnen desnoods met enige hulp.

Groeten
    Last edited by palombian; 12 december 2023, 11:56.

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
      Wat de extra 30 mA differentielen betreft: in geval van herkeuring - wanneer ik bv PV panelen bijplaats, en dan nog - zal ik er één of twee moeten toevoegen, maar dat kan geen groot probleem zijn.
      Bij een keuring van een PV installatie of laadpaal wordt enkel de aarding getest en de keuring van de nieuw bijgeplaatste onderdelen en de diameter van de kabels uiteraard voor dat gedeelte, de rest van de installatie wordt niet bekeken.
      Canon EOS Digital
      BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        Zo moet er onder meer een aparte differentieel van 30mA komen per groep van maximaal 8 stroomkringen. In veel gevallen gaan er dan ook een aantal differentiël automaten mogen bijgepropt worden in vaak al een overvolle kast.
        Heeft u dan zoveel stroomkringen?
        Hier zijn er nu met de PV installatie en laadpaal bij net 16, in het slechtste geval moet er dus 1 bijgeplaatst worden.

In de praktijk zal er dus flink wat moeten veranderd worden bij mensen die hun huis na 25 jaar opnieuw moeten laten keuren. Wat overigens heel veel huiseigenaars "vergeten" met het risico om bij brand problemen te krijgen met hun verzekering.
        Als er in uw verzekeringspolis niet staat dat er uitsluitingen zijn indien niet gekeurd, dan zal de verzekering daar ook niet op kunnen terugvallen.
        Ik heb nog nooit zoiets zien staan in een polis, dus niet van toepassing.
        Zelfs (bij)gebouwen die deels of volledig illegaal gebouwd werden (zonder vergunning) blijven nog steeds 100% verzekerd zolang men een verzekering heeft en betaalt.

Ik heb bij mij thuis mijn (zelf geplaatste) installatie nog 2 jaar geleden spontaan laten herkeuren, volgens de keurder was ik een absolute uitzondering.
        Dat is in principe inderdaad verplicht, maar ik ken er weinigen die dat spontaan laten doen.
        De meesten die het laten doen is bij een grondige verbouwing omdat het niet anders kan.[/QUOTE]
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
          Vrijstaand huis uit 1973 hier, net volledig "energetisch" gerenoveerd. Na renovatie hoofdkast met 21 kringen. 2de kast met 2 kringen voor omvormer zonnepanelen. 3de kast met 2 kringen voor warmtepomp.

Hoofdkast was te klein voor al die bijkomende kringen (de 4 kringen voor zonnepanelen en warmtepomp zijn allemaal 4-polig, dus pakken elk 2 'slots' in de kast).
          Alles geïnstalleerd voor die nieuwe regels geïntroduceerd zijn. Nieuwe kast en keuring zal er wel eens komen maar is voorlopig volstrekt geen prioriteit.

Overigens was de elektrische installatie goedgekeurd voor de verkoop van het huis. Met hele hoop fouten erin zowel in installatie als op het eendraadschema: ontbrekende kringen, ontbrekende stopcontacten, teveel verbruikers op 1 kring, 300mA ipv 30mA, sommige verbruikers rechtstreeks aangesloten zonder differentieelschakelaar...

Comment

Hier tel ik toch ook al 19 kringen (1x230V 40A).
            Buiten die voor de vochtige ruimten zouden er (ooit) nog 2 30mA diff's (differentieelstroombeschermingsinrichtingen ​) bij moeten komen.
            Reken dan nog 2 kringen voor een WP en 1 voor een inductiekookplaat (als we ooit full electric gaan) en ik heb zeker geen te grote kast gekocht.
            Uitbreiding naar 3 fasen komt hier niet ter sprake, hier ligt zelfs nog geen 400V, de eventuele EV zal op een gewoon stopkontakt met max 16A worden opgeladen (als er plaats is voor de deur).

PS: het vervelendste om (zelf) een nieuwe kast te plaatsen is dat je ondertussen zonder stroom zit.
            Ik heb dat kunnen oplossen omdat er voor de nieuwe een plek was aan de andere kant van de muur (waar het grootste deel van de kringen toch langs kwam en de leidingen dus lang genoeg waren, er moesten er maar een paar verlengd worden) en kring per kring over te zetten.
            Na de keuring heb ik de nieuwe 4x10mm3 voedingskabel van de oude (lege) kast naar de (digitale) meter uitgerold en daar laten aansluiten toen Fluvius die kwam plaatsen.

Ik heb ook 2 extra aardingspinnen 3m diep in de keldervloer moeten kloppen om hier op onze zandberg onder 30 ohm te komen (alhoewel met de nieuwe regels het qua diff's niet veel verschil zou maken - er zit dus wel een logica achter).
            De hoofddifferentieelstroombeschermingsinrichting​ (onthou dit voor scrabble!) is niet verzegeld geworden (wat altijd handig is).
            Last edited by palombian; 12 december 2023, 15:18.

Comment

Uitbreiding naar 3 fasen komt hier niet ter sprake, hier ligt zelfs nog geen 400V, de eventuele EV zal op een gewoon stopkontakt met max 16A worden opgeladen (als er plaats is voor de deur).
              Als er in de straat nog een net ligt van 3x230V, dan moet je dit eerst bekijken als je thuis een elektrische wagen wil kunnen laden:

Herhaling! Opgelet als je een elektrische auto koopt en je geen N geleider hebt thuis! Beste verkoper van auto's licht uw klant goed in.De meerkost van een t...
              http://barthuysmans.smugmug.com/
              BD0338BE

Comment

Na zoveel tijd zat een aanpassing er wel aan te komen, nochtans is ze voor wie enigszins bijbleef niet dramatisch (op de uitzonderingen voor oude installaties kon je toch niet eeuwig blijven rekenen).

Twee jaar geleden heb ik - nochtans op vergelijkbare of hogere leeftijd dan TS - de koe bij de horens gevat en zelf een nieuwe kast "op de groei" geplaatst en tegelijk alle verdere punten aangepast.
                Korte pijn, in plaats van de zonnepaneelinstallateur een kastje erbij laten bricoleren zoals dikwijls gebeurt (in sommige huizen staan er drie of vier, begin maar eens...).

Dit vroeg een heleboel ingrepen overal in het huis, en gelukkig heb ik volgens de letter van het reglement gewerkt want de keurder was streng maar correct en menselijk.

Het aantal manuren zou zeker een boel geld gekost hebben, maar zolang ik nog fit genoeg ben probeer ik ons huis zo betaalbaar mogelijk up-to-date te houden (ik mag niet klagen maar ik ben niet de rijke stinkerd die alleen aan zichzelf denkt waarvoor ik hier regelmatig wordt uitgescholden ).

PS: met alle respect, maar dit forum is m.i. niet de plek om overheidsmaatregelen in vraag te stellen, wel om bv mekaar suggesties te geven hoe je dit kan oplossen (een elektriciteitskast plaatsen is een leuk knutselwerk en er zijn websites genoeg waar dit met handen en voeten wordt uitgelegd, je moet daar niet te bang voor te zijn maar je bent er wel een tijd mee bezig - alleen al om de schema's te tekenen, maar zonder weet je niet hoe de draden lopen)
                Volgens wat TS vertelt moet hij dat toch aankunnen desnoods met enige hulp.

Groeten
                Bij de bouw van onze woning de zekeringkast ruim groot genoeg genomen -dacht ik- maar toen was er ook nog geen sprake van zonnepanelen noch van laadpalen of elektrische rolluiken, plus nog wat kleine uitbreidingen maakt dat deze kast nu propvol zit. Ik heb dus ook aan het twijfelen geweest of ik niet beter meteen een nieuwe verdeelkast zou plaatsen en meteen ook wat domotica voorzien.
                Het is niet meteen de bedoeling om de overheid aan te vallen, en ik begrijp dat bepaalde zaken na verloop van tijd beter kunnen. Toch kan ik me niet van de indruk ontdoen dat er een factor economisch voordeel mee gemoeid is. Een auto van 20 jaar oud moet je ook niet verplicht een roetfilter installeren als de wetgeving dat vandaag voor nieuwe wagens wel vereist. Die oudere woningen zullen heus wel na verloop van tijd een renovatie krijgen met bijbehorende elektrische installatie upgrade.
                Hombre

Comment

Hier zijn er nu met de PV installatie en laadpaal bij net 16, in het slechtste geval moet er dus 1 bijgeplaatst worden.
                  Op dit moment zijn dat er hier 19 kringen, maar zowat alle kringen met stopcontacten zitten aan het maximum van 8 stopcontacten. Als ik dan de verdeelkast zou aanpakken komen er zeker twee of drie kringen bij, dat maakt toch 2 differentieelautomaten bijplaatsen. In de huidige situatie moet ik dan ook een apart kastje voorzien voor de differentieel te monteren.

Als er in uw verzekeringspolis niet staat dat er uitsluitingen zijn indien niet gekeurd, dan zal de verzekering daar ook niet op kunnen terugvallen.
                  Ik heb nog nooit zoiets zien staan in een polis, dus niet van toepassing.
                  Zelfs (bij)gebouwen die deels of volledig illegaal gebouwd werden (zonder vergunning) blijven nog steeds 100% verzekerd zolang men een verzekering heeft en betaalt.
                  Ha, oké, dat wist ik niet.

Hombre

Comment

Hier tel ik toch ook al 19 kringen (1x230V 40A).

De hoofddifferentieelstroombeschermingsinrichting​ (onthou dit voor scrabble!) is niet verzegeld geworden (wat altijd handig is).
                    Wij hebben een 3F+N 400V/32A aansluiting, ik mee ergens te hebben gelezen dat voor grote stromen (zoals EV laadpaal en 10kVA zonnepanelen) dat best jaarlijks de aansluitschroeven gecontroleerd worden wegens het gevaar voor losse verbindingen (door warmte uitzetting) en bijgevolg vonkvorming en zelfs brand in de verdeelkast. Dat kan je natuurlijk niet doen zonder die zegels te verbreken.
                    Of is dat controleren overbodig?
                    Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
                      Als er in de straat nog een net ligt van 3x230V, dan moet je dit eerst bekijken als je thuis een elektrische wagen wil kunnen laden:

https://www.youtube.com/watch?v=rh_yVwUrdBI&t=9s
                      Het zou dus bij mij met de "granny charger" gebeuren (type 2 230V).
                      Tot 16A (3,7 kW) op een normaal stopkontakt, het zou ook kunnen met 32A (7,4 kW) - wat in elk geval een speciale stekker en stroomkring vereist.

Maar 7,4 kW kost minstens €150/jaar meer aan capaciteitstarief, voor dat geld rij je al 1500 km aan het huidige tarief van een 11 kW publieke paal (wat 60ct blijkt te zijn).
                      De momenteel nog (te) hoge tarieven daarvan zijn zeker één van de redenen waarom je als particulier beter nog wat wacht.
                      Er wordt gezegd dat traag laden meer verlies zou geven omdat het elektriciteitsysteem van de wagen heel de tijd blijft aanstaan, maar in tabellen zie ik bij hogere laadsnelheden evenzeer 10% verlies.

Allemaal bedenkingen van een leek uiteraard .

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Wij hebben een 3F+N 400V/32A aansluiting, ik mee ergens te hebben gelezen dat voor grote stromen (zoals EV laadpaal en 10kVA zonnepanelen) dat best jaarlijks de aansluitschroeven gecontroleerd worden wegens het gevaar voor losse verbindingen (door warmte uitzetting) en bijgevolg vonkvorming en zelfs brand in de verdeelkast. Dat kan je natuurlijk niet doen zonder die zegels te verbreken.
                        Of is dat controleren overbodig?
                        Indien goed aangespannen bij montage heb ik dat nog nooit weten los komen.
                        Hier ook drie maal 400 volt plus N (32 Amp) (22 Kw aansluiting dus)
                        verdeeld over 18 mono kringen plus drie drie fasen plus N kringen
                        afgekeerd met 25Amp vier polen automaten en bekabeld met 4mm2,
                        eentje voor de garage een voor mijn werkplaats en een voor oven plus kookplaat.
                        Stopcontacten mono kringen zijn hier afgezekerd met 20Amp en verlichting met 16Amp.
                        Eén diff van 300 mAmp voor de volledige kast en twee mono diff 30 mAmp eentje voor de
                        wasplaats en eentje voor de badkamer.
                        30 mAmp op gewone stopcontact kringen ben ik zeker geen voorstander van al veel
                        te veel problemen mee gezien.
                        Last edited by Geerten; 13 december 2023, 09:44.

Comment

Na de keuring heb ik de nieuwe 4x10mm3 voedingskabel van de oude (lege) kast naar de (digitale) meter uitgerold en daar laten aansluiten toen Fluvius die kwam plaatsen.
                          Raar dat 4X10mm2 bij u voldoende was, toen ik mijn nieuwe kast heb bekabeld
                          was 4X16mm2 een eis van de keurder.

Comment

Het zou dus bij mij met de "granny charger" gebeuren (type 2 230V).
                            Tot 16A (3,7 kW) op een normaal stopkontakt, het zou ook kunnen met 32A (7,4 kW) - wat in elk geval een speciale stekker en stroomkring vereist.

Maar 7,4 kW kost minstens €150/jaar meer aan capaciteitstarief, voor dat geld rij je al 1500 km aan het huidige tarief van een 11 kW publieke paal (wat 60ct blijkt te zijn).
                            De momenteel nog (te) hoge tarieven daarvan zijn zeker één van de redenen waarom je als particulier beter nog wat wacht.
                            Er wordt gezegd dat traag laden meer verlies zou geven omdat het elektriciteitsysteem van de wagen heel de tijd blijft aanstaan, maar in tabellen zie ik bij hogere laadsnelheden evenzeer 10% verlies.

Allemaal bedenkingen van een leek uiteraard .
                            Er zijn wel wat verschillen tussen merken en zelfs tussen verschillende modellen van hetzelfde automerk als het op laadefficiëntie aankomt, maar algemeen wordt aangenomen dat voor een 11kW thuislaadpaal (AC) de laadverliezen tussen 5 en 10% liggen en voor de granny laders dubbel zo hoog tussen 10 en 20%. Dat is ook een verschil van zowat 10% en -afhankelijk van de gereden kilometers per jaar- ook snel wat euro's bij elkaar.
                            Het kan misschien vreemd lijken, maar als je 3500kWh op jaarbasis verbruik in jouw huis hebt met een piekverbruik van 3.5kW, en je gaat dan naar een meerverbruik van 1500kWh (door een EV of warmtepomp) met een piekverbruik dat ook stijgt naar 6.5kWh dan is dit een nuloperatie. Natuurlijk betaal je wel voor het extra verbruik, maar 5000kWh is per kWh goedkoper dan 3500kWh en dat verschil maakt de extra kost aan capaciteitstarief weer goed.
                            Ga je die extra 1500kWh in de auto druppelen aan 3.5kWpiek dan heb je inderdaad een 150 euro "gespaard" die je dan aan extra laadverlies waarschijnlijk weer kwijt bent, nog niet te spreken over het verlies aan comfort.
                            Een en ander hangt vanzelfsprekend af van het aantal kilometers per jaar je rijdt.
                            Hombre

Comment

Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

Indien goed aangespannen bij montage heb ik dat nog nooit weten los komen.
                              Hier ook drie maal 400 volt plus N (32 Amp) (22 Kw aansluiting dus)
                              verdeeld over 18 mono kringen plus drie drie fasen plus N kringen
                              afgekeerd met 25Amp vier polen automaten en bekabeld met 4mm2,
                              eentje voor de garage een voor mijn werkplaats en een voor oven plus kookplaat.
                              Stopcontacten mono kringen zijn hier afgezekerd met 20Amp en verlichting met 16Amp.
                              Eén diff van 300 mAmp voor de volledige kast en twee mono diff 30 mAmp eentje voor de
                              wasplaats en eentje voor de badkamer.
                              30 mAmp op gewone stopcontact kringen ben ik zeker geen voorstander van al veel
                              te veel problemen mee gezien.
                              Bedankt voor de info! En met de nieuwe AREI zullen de gewone stopcontacten en lichtstroomkringen ook op 30mA moeten geplaatst worden, voor nieuwe woningen of grote renovaties sinds 1 juni 2023, andere woningen bij de eerste herkeuring 25jaar. Overigens gaat bij afkeur men binnen 1 jaar de situatie moeten aangepast worden en zal de herkeurperiode verkort worden naar 5 jaar.
                              Hombre

Comment

Working...
                              X