Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Energiegebruik

Collapse
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Energiegebruik

    Om andere draadjes niet teveel te besmetten misschien liever hier verder...
    Ga je gang

    Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

    Tijdens de coronajaren zijn wij elk jaar slechts één keer 14 dagen weggeweest in september, en dan ligt de CV nog niet aan, en was het jaarverbruik nauwelijks hoger. Dus nee ik ben geen belangrijk puntje vergeten .
    Ik zie bij ons toch dat een weekje vakantie in november of 14 dagen in februari een verschil maken, ik reken dat dan ook bij in mijn model (aan de hand van het gemiddelde verbruik van ons huis per graaddag, zoals de energiemaatschappijen doen voor het voorschot - maar dan aan het gemiddelde van alle huizen, dus veel te veel).

    Hier buiten 12° en binnen nog altijd 20°. Het komt erop aan de warmte binnen te houden, omdat die in de vloeren en de muren zit en niet in de lucht voelt dat niet koud aan.
    Nog even een schijntje zon gezien maar waarschijnlijk finito voor vandaag (en de volgende week).

    Zonder zonnestraling zal de verwarming hier op de duur ook aan moeten. Die gaat dan meteen ook de hele dag aan (van 7 tot 22h30) en niet alleen de uren dat wij thuis zijn. Behalve voor de vakantieregeling komen wij heel de winter niet aan de thermostaat.
    Om in een koud huis een aangenaam gevoel te krijgen moet je de lucht warmer stoken zodat je op het einde niets gewonnen hebt. Enkel 's morgens wordt er hier een beetje opgestookt waardoor de (te grote) radiatoren meer stralingswarmte afgeven (alhoewel dat met 35 tot maximum 50° beperkt is).
    Het is natuurlijk anders voor elk huis en zijn bewoners.

    PS: in de zomermaanden verbruiken wij 8-10 m3 gas (ongeveer 0,3/dag) voor 2 douches, de potten en pannen 's avonds, en koken (alhoewel je dan ook soms koude gerechten eet), ik schat half om half SWW/koken.
    Het is een doorstromer, met een aparte boiler die altijd warm wordt gehouden zou het veel meer zijn. De opstartverliezen nemen we erbij.

    Ik heb ooit een warmtepompboiler overwogen, maar niet alleen is de COP (ong 2,5) lager dan het prijsverschil gas/aangekochte elektriciteit, en je hebt ook stilstandverliezen (gauw 1 kWh/dag). In ons geval niet rendabel, ik heb het geld aan een ventilatiesysteem besteed (systeem D met WTW, heel wat buizen maar we waren toch aan het verbouwen).
    Dat heeft buiten de - niet zo grote - energiewinst andere voordelen qua comfort en gezondheid. Je kan er zelfs beperkt mee koelen (lees: de stijging van de temperatuur tegengaan).
    Je zou zelfs kunnen stellen dat je er geen energie mee bespaart tov wie maar een gedeelte van zijn huis verwarmt. De gerecupereerde warmte wordt inderdaad door het hele huis verspreid en zal ook de temperatuur verhogen (en vooral de vochtigheidsgraad verlagen) in niet verwarmde kamers.
    Last edited by palombian; 22 oktober 2023, 10:20.

  • #2
    Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
    Om andere draadjes niet teveel te besmetten misschien liever hier verder...
    Ga je gang



    Ik zie bij ons toch dat een weekje vakantie in november of 14 dagen in februari een verschil maken, ik reken dat dan ook bij in mijn model (aan de hand van het gemiddelde verbruik van ons huis per graaddag, zoals de energiemaatschappijen doen voor het voorschot - maar dan aan het gemiddelde van alle huizen, dus veel te veel).

    Hier buiten 12° en binnen nog altijd 20°. Het komt erop aan de warmte binnen te houden, omdat die in de vloeren en de muren zit en niet in de lucht voelt dat niet koud aan.
    Nog even een schijntje zon gezien maar waarschijnlijk finito voor vandaag (en de volgende week).

    Zonder zonnestraling zal de verwarming hier op de duur ook aan moeten. Die gaat dan meteen ook de hele dag aan (van 7 tot 22h30) en niet alleen de uren dat wij thuis zijn. Behalve voor de vakantieregeling komen wij heel de winter niet aan de thermostaat.
    Om in een koud huis een aangenaam gevoel te krijgen moet je de lucht warmer stoken zodat je op het einde niets gewonnen hebt. Enkel 's morgens wordt er hier een beetje opgestookt waardoor de (te grote) radiatoren meer stralingswarmte afgeven (alhoewel dat met 35 tot maximum 50° beperkt is).
    Het is natuurlijk anders voor elk huis en zijn bewoners.

    PS: in de zomermaanden verbruiken wij 8-10 m3 gas (ongeveer 0,3/dag) voor 2 douches, de potten en pannen 's avonds, en koken (alhoewel je dan ook dikwijls koude gerechten eet), ik schat half SWW/koken.
    Het is een doorstromer, met een aparte boiler die altijd warm wordt gehouden zou het veel meer zijn. De opstartverliezen nemen we erbij.
    Ik heb ooit een warmtepompboiler overwogen, maar niet alleen is de COP (ong 2,5) lager dan het prijsverschil gas/aangekochte elektriciteit, maar je hebt stilstandverliezen. In ons geval niet rendabel, ik heb het geld aan een ventilatiesysteem besteed.​
    Goed idee .

    ​Dat zal wel, tijdens de koude maanden vakantie nemen, dan staat de verwarming natuurlijk af en daar moet je wel rekening mee houden in je verbruik.
    Maar ik had het over het feit dat wij één keer 14 dagen op reis gingen in september tijdens de coronajaren. Dan staat de CV nog niet aan. Dan spaar je enkel het verbruik uit van het gas dat het beetje water warm houdt voor de dagelijkse douche, en dat zullen wel niet zoveel m³ gas zijn zeker . En ons verbruiksvolume was gedurende die jaren nauwelijks groter dan de jaren waarin we wel veel op reis gingen (dat zie je aan de cijfers die ik gaf van de laatste 6 jaar met onze nieuwe installatie).​​

    Comment


    • #3
      De digitale meter is hier vorig jaar eind augustus geplaatst, vanaf dan heb ik in 2022 nog 134,931m³ gas verbruikt, voor dit jaar zit ik tot nu op 232,520m³.
      Een deel van dat lage verbruik komt omdat ik de gaskookplaat vorige zomer vervangen heb door inductie, het meerverbruik aan elektriciteit wordt ruimschoots opgevangen door de zonnepanelen die vorig jaar eind oktober geplaatst zijn (die zouden normaalgezien in de zomer van 2022 worden geplaatst, maar dat is door omstandigheden een paar maanden later gebeurd).​
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • #4
        (Verplaatst vanuit het topic "het weer weer")

        Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
        En dan ben ik hier nog op ongeloof gestoten over onze zogezegd veel te lage uitgaven voor energie, terwijl we nog veel meer gebruikten dan anderen .
        Ik schat koken op gas op niet meer dan 50-60 m3/jaar.



        Sommige mensen gebruiken altijd warm water om hun handen te wassen, als je dat doet met een gaswandketel, dan moet je elke keer de massa en het water in de brander en de leidingen opwarmen om een beetje warm water te gebruiken.

        Ik heb hier een testje gedaan, met de digitale meters is dat nu mogelijk.
        Voor de niet zo'n heel grote afwas (2 personen) gebruik ik hier in de keuken de kleinste afwasbak, die heb ik voor de test eerst een keer gevuld met warm leidingwater, en dan met koud water + 2 liter kokend water van de elektrische waterkoker.
        In de zomer zijn er nu dagen dat ik geen gas verbruik, die dag was het enige gasverbruik voor het warm water voor de afwas.
        Die dag was het gasverbruik 0,66 KWh.
        Het verbruik van de waterkoker is gemakkelijker te controleren, dat gaat met een verbruiksmeter in het stopcontact.
        Het verbruik om 2 liter water (2Kg gewogen op de keukenweegschaal, de waterkoker is normaal voor 1,7L, maar je krijgt er gemakkelijk 2 liter in) aan de kook te brengen is 0,203KWh.
        Dat verbruik is ook wel afhankelijk van de temperatuur van het leidingwater, en dat heb ik niet gemeten, maar daar geldt de leidingwater temperatuur even goed voor gas als voor elektriciteit.
        Die verbruiksmeting heb ik eerst gedaan voor gas, de volgende dag voor elektriciteit, het leidingwater (koud water dus) zal dan wel ongeveer dezelfde temperatuur hebben gehad voor beide metingen.
        Daarbij heb ik de waterkoker zelf uitgeschakeld als het water kookte, want die blijft altijd nog wat doorkoken voor die automatisch uitschakelt.
        Met die 2 liter water toegevoegd aan koud leidingwater heb ik ongeveer even veel water in de afwasbak, en de temperatuur voelt dan ook ongeveer even warm aan als wanneer ik de afwasbak vul met warm water van de doorstromer op aardgas (condensatieketel) die op 50°C staat.

        Aan de hand van die metingen (geen labmeting, maar wel gemeten met de "apparatuur" die ik hier zelf ter beschikking heb) zie ik dus een gasverbruik van 0,66KWh aan gas tegenover 0,203KWh aan elektriciteit.
        Het rendement om een paar liter water op te warmen is zo'n drie keer groter in een waterkoker dan met de wandketel omdat er in de wandketel en de leidingen een vrij grote massa zit die allemaal moet worden opgewarmd vooraleer er warm water uit de kraan komt.
        Als je meer warm water nodig hebt (douche, bad...), dan speelt die "opstartfase" in veel mindere mate mee, en dan wordt het werkelijke rendement van de gaswandketel ook een flink stuk hoger.
        Maar als je bijvoorbeeld elke keer de warmwaterkraan open draait om je handen te wassen (normaalgezien doe je dat meerdere keren per dag), dan zit je elke keer met de "opstartfase" die ervoor zorgt dat het verbruik een stuk hoger wordt.
        Met een boiler (warmwater voorraadvat) is dat probleem een stuk kleiner omdat je dan alleen de massa van het water en de leidingen tot aan de kraan moet opwarmen.
        Maar zo'n boiler heeft dan weer de hele dag door warmteverliezen, waardoor die ook als er helemaal geen warm water wordt verbruikt een paar keer per dag moet inschakelen om de watervoorraad op temperatuur te houden.
        En dat is dan weer iets waar een elektrische waterkoker geen last van heeft, die verbruikt alleen stroom terwijl je er water mee opwarmt.

        Voor een afwas zal het hier aan dagtarief voor elektriciteit ongeveer even veel kosten aan gas als aan elektriciteit (elektriciteit kost aan dagtarief ongeveer drie keer zoveel als gas per KWh).
        Maar als ik zelf de stroom opwek met de zonnepanelen, dan kan ik die beter gebruiken om het water voor de afwas op te warmen.
        In het weekend (en tijdens de nacht) is het hier altijd goedkoper om de waterkoker te gebruiken om het water voor de afwas op te warmen.
        Het capaciteitstarief is dan geen probleem, de waterkoker verbruikt 2,4KW en staat ongeveer 5 minuten aan om 2 liter water op te warmen (alleen opletten dat er ondertussen bijvoorbeeld geen wasmachine staat op te warmen).

        Handen wassen, dat gebeurt hier dus altijd met koud water, daar hebben wij echt geen warm water voor nodig.
        Ik zeg niet dat het op jaarbasis een enorm verschil maakt, maar als je minder wil verbruiken, dan helpen ook de kleine besparingen.​
        Last edited by Black B@ndit; 22 oktober 2023, 09:48.
        http://barthuysmans.smugmug.com/
        BD0338BE

        Comment


        • #5
          Oorspronkelijk geplaatst door Black B@ndit Bekijk bericht
          De digitale meter is hier vorig jaar eind augustus geplaatst, vanaf dan heb ik in 2022 nog 134,931m³ gas verbruikt, voor dit jaar zit ik tot nu op 232,520m³.
          Een deel van dat lage verbruik komt omdat ik de gaskookplaat vorige zomer vervangen heb door inductie, het meerverbruik aan elektriciteit wordt ruimschoots opgevangen door de zonnepanelen die vorig jaar eind oktober geplaatst zijn (die zouden normaalgezien in de zomer van 2022 worden geplaatst, maar dat is door omstandigheden een paar maanden later gebeurd).​
          Wij koken ook sedert (in denk) vier jaar op inductie, maar daarvoor hadden wij ook reeds een keramische elektr. kookplaat, dus daarmee hoeven wij geen rekening te houden.
          Voor de afwas gebruiken wij altijd de vaatwas. Maar er is altijd 10 liter warm water onder de spoelbakken met een elektr. boiler. Maar dat warm water wordt bijna niet gebruikt, meestal slechts om de spoelbakken eens uit te spoelen. Dit hebben wij zo voorzien omdat het warm water anders van 10 meter ver moest komen, nu hebben wij na één seconde warm water in de keuken.

          Zo hebben wij ook een douche in de garage, vlak naast de CV installatie. Ook hier warm water na een paar seconden. Als wij boven douchen (als het te koud wordt in de garage) moeten wij bijna een minuut het warm water laten aanstaan vooraleer we warm water hebben. Het zijn allemaal kleinigheden, maar alle beetjes helpen.

          Comment


          • #6
            Laatste knip- en plakwerk:

            Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

            Ik weet het en het heeft twee redenen denk ik, nieuwe CV installatie en wij zijn geen koukleumen.
            Tot deze week dinsdag liep ik nog altijd in T-shirt rond binnenshuis, sedert een paar dagen is de trui uit de kast gekomen, maar ik draag nog steeds geen jas of vest als we ergens naar toe gaan regen of geen regen.
            Gaan wandelen doen we niet als het weer te slecht is (ik bewonder het wel dat jij dit doet ).

            De eerste jaren zijn ze van Fluvius verschillende keren komen controleren en hercontroleren tot vervelens toe.
            Sedert onze nieuwe installatie verbruikten wij respectievelijk 659 - 738 -769 - 884 -662 - en 630 m³/jaar. Er zijn ook geen winters meer de laatste jaren.
            Toch niet slecht hé dat verbruik . En zoals ik reeds schreef hebben we alles geïsoleerd wat mogelijk was, maar we hebben nog altijd onze oude houten ramen met gewoon dubbele beglazing.Dat is zowat het enige waarvan ik denk dat er nog verbetering van isolatie zou kunnen zijn, maar dat gaan wij op onze leeftijd niet meer doen ... vooral ook omdat ons verbruik toch laag genoeg is .
            Ik kan je met moeite volgen .
            Op gevaar af te wijken: tot voor 2 jaar zaten we aan 1100 m3 (en dat vonden wij weinig ook gezien de prijs toen), maar sinds het nieuwe dak (niet zozeer veel beter geïsoleerd maar luchtdicht - het vorige was ondanks 16cm glaswol blijkbaar een zeef) ben ik in aktie geschoten en ben bezig de straatgevel van binnen te isoleren, vooral ook omdat het tijd werd deze kamers op te frissen. De 2de verdieping is vorige winter gedaan en nu beginnen we aan de 1e (bv ipv de oude raamomkastingen met gordijnen op een stok komen er nu strak witte dagkanten en rolgordijnen, het is niet omdat je 75 bent dat je met die oude inrichting moet blijven zitten, ik zie het genoeg).

            Om vochtproblemen te vermijden is er ook een balansventilatie met warmteterugwinning (goed voor hoop en al 100-150 m3 gas maar altijd verse lucht zonder tocht of lawaai).
            De ketel is een 16 jaar oude condensatieketel, de meeste (houten) ramen zijn indertijd van hoogrendementsglas voorzien.

            Verbruik 2023 tot op vandaag is 395 m3. Tel daar nog 5 bij voor de rest van oktober en 55 + 145 zoals vorig jaar november/december dan komen we zoals in 2022 op 600 m3/jaar (of 650 bij een koude november).
            Daar kan nog iets af na de werken maar voor de besparing moet je het niet doen. Althans niet aan de huidige prijzen (ik reken met 750 m3/jaar bij een strenge winter).

            Met dit verbruik komt het huis stilaan in aanmerking voor een warmtepomp maar het tegenstrijdige is dat naarmate je minder verbruikt nieuwe investeringen steeds minder rendabel worden.
            Dinsdag komt er al iemand langs, ik ben benieuwd. Ondanks de ruime subsidies gaan de zaken blijkbaar niet zo goed. Maar een nieuwe gasketel kost ook geld.​​

            Comment


            • #7
              Oorspronkelijk geplaatst door oldie Bekijk bericht

              Wij koken ook sedert (in denk) vier jaar op inductie, maar daarvoor hadden wij ook reeds een keramische elektr. kookplaat, dus daarmee hoeven wij geen rekening te houden.
              Voor de afwas gebruiken wij altijd de vaatwas. Maar er is altijd 10 liter warm water onder de spoelbakken met een elektr. boiler. Maar dat warm water wordt bijna niet gebruikt, meestal slechts om de spoelbakken eens uit te spoelen. Dit hebben wij zo voorzien omdat het warm water anders van 10 meter ver moest komen, nu hebben wij na één seconde warm water in de keuken.

              Zo hebben wij ook een douche in de garage, vlak naast de CV installatie. Ook hier warm water na een paar seconden. Als wij boven douchen (als het te koud wordt in de garage) moeten wij bijna een minuut het warm water laten aanstaan vooraleer we warm water hebben. Het zijn allemaal kleinigheden, maar alle beetjes helpen.
              Nochtans zijn die keukenboilertjes energieslokkers (dat geldt eigenlijk voor de meeste boilers). De stilstandverliezen zijn zeer groot tov het volume.
              10m buis bevat 0,7l water, zoals reeds vermeld is het verschil met een gasdoorstromer vooral de opstarttijd.
              Dergelijk zaken begin je pas te merken wanneer je elders zoveel mogelijk hebt weggeknipt. Wie drie tot vijfduizend m3 gas (of vergelijkbaar aantal kWh) verstookt(e) let(te) daar niet op.
              Maar ja, het comfort...

              PS: zet eens een metertje op je (zelden gebruikte) keukenboiler, je zal verschieten. Nu is het nog "gratis", maar binnenkort zal je die stroom nuttiger kunnen besteden.
              Last edited by palombian; 22 oktober 2023, 10:18.

              Comment


              • #8
                Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                Nochtans zijn die keukenboilertjes energieslokkers (dat geldt eigenlijk voor de meeste boilers). De stilstandverliezen zijn zeer groot tov het volume.
                10m buis bevat 0,7l water, zoals reeds vermeld is het verschil met een gasdoorstromer vooral de opstarttijd.
                Dergelijk zaken begin je pas te merken wanneer je elders zoveel mogelijk hebt weggeknipt. Wie drie tot vijfduizend m3 gas (of vergelijkbaar aantal kWh) verstookt(e) let(te) daar niet op.
                Maar ja, het comfort...

                PS: zet eens een metertje op je (zelden gebruikte) keukenboiler, je zal verschieten. Nu is het nog "gratis", maar binnenkort zal je die stroom nuttiger kunnen besteden.
                Ga ik eens proberen. Het stopcontact zit achter de boiler, eens zien of ik er makkelijk aan kan.
                Die boiler wordt wel dagelijks gebruikt, maar niet dat we bij elk gebruik 10 liter nodig hebben. Eens een vatdoek uitspoelen, handen wassen, spoelbakken uitspoelen, bij alles wat moet koken wordt de pot eerst gevuld met warm water voor we het op de kookplaat zetten ... enz.

                Comment


                • #9
                  Hey Palombian, had je dit topic niet beter het Vrekkentopic genoemd, lol ...

                  Blijkbaar is het voor sommige mensen een obsessie geworden om enkele eurotjes te besparen i.p.v. een gezellig thuis hebben
                  Ik snap dat sommigen dit moeten doen omdat ze niet rondkomen maar uit vrije wil, triest, maar is een hobby gelijk een andere hé
                  Zeker als je weet dat de hoogste kosten op je energiefactuur niet eens verbruikskosten zijn, dus kosten waar je helemaal niks kan aan veranderen.

                  Neen dan geef ik liever een paar honderd euro per jaar meer uit en hou het gezellig warm in huis (zonder houtvuur om bij te verwarmen)

                  grts
                  Sieg
                  Last edited by Sieg; 23 oktober 2023, 00:41.
                  Voor meer foto's ; www.sieg.be

                  Comment


                  • #10
                    Zou misschien ook eens interessant zijn om te vermelden welke EPC waarde jullie huis heeft ...

                    grts
                    Sieg
                    Voor meer foto's ; www.sieg.be

                    Comment


                    • #11
                      Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

                      Met dit verbruik komt het huis stilaan in aanmerking voor een warmtepomp maar het tegenstrijdige is dat naarmate je minder verbruikt nieuwe investeringen steeds minder rendabel worden.
                      Dinsdag komt er al iemand langs, ik ben benieuwd. Ondanks de ruime subsidies gaan de zaken blijkbaar niet zo goed. Maar een nieuwe gasketel kost ook geld.​​
                      Ruime subsidies ??
                      Wie heeft je dat wijsgemaakt

                      grts
                      Sieg

                      Voor meer foto's ; www.sieg.be

                      Comment


                      • #12
                        Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                        Zou misschien ook eens interessant zijn om te vermelden welke EPC waarde jullie huis heeft ...

                        grts
                        Sieg
                        Ken jij de EPC waarde van je woning?
                        Wij hebben nog geen enkele reden die ons verplicht een EPC attest te hebben, dus ook geen officieel vastgestelde EPC waarde.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • #13
                          Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                          Ruime subsidies ??
                          Wie heeft je dat wijsgemaakt

                          grts
                          Sieg


                          PS: de EPC-waarde van onze woning is minder dan 100 (daar zitten de zonnepanelen voor een stuk tussen, anders is het quasi onmogelijk om met een bestaande woning label A te halen)

                          Comment


                          • #14
                            Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

                            Ken jij de EPC waarde van je woning?
                            Wij hebben nog geen enkele reden die ons verplicht een EPC attest te hebben, dus ook geen officieel vastgestelde EPC waarde.
                            Ik dacht ook dat dit enkel verplicht was bij verkoop van de woning (?) Of heb ik het verkeerd voor ?
                            Ik zie dat je een simulatie kan doen op het www. Een officiële kost behoorlijk wat centen ... en als het niet nodig is ...
                            Ga ik toch eens doen, ben benieuwd.

                            Update : juist eens de EPC waarde berekend en ik kom aan 154 ; zelf vind ik het niet slecht voor een vrijstaande woning van bijna 50 jaar oud.
                            Last edited by Guest49; 23 oktober 2023, 09:12.

                            Comment


                            • #15
                              Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                              Hey Palombian, had je dit topic niet beter het Vrekkentopic genoemd, lol ...

                              ...
                              Zeker als je weet dat de hoogste kosten op je energiefactuur niet eens verbruikskosten zijn, dus kosten waar je helemaal niks kan aan veranderen.

                              ...

                              grts
                              Sieg
                              Voor elektriciteit ben je niet ver van de waarheid (straks verder), maar voor gas is dit zeker niet het geval.
                              Onze afrekening eind augustus na wisseling leverancier was (527m3 op 274 dagen van 1/12/2022 tot 31/08/2023)
                              Energiekost: 459.41
                              Distributie en transport: 111.83
                              Taksen: 14.62
                              Op een totaal van 585.86 zijn de bijkomende kosten dus 22%

                              Voor elektriciteit zijn voor een kleine verbruiker de vaste kosten nu dichtbij 50%, ook door het capaciteitstarief.
                              Dit zou zo al geweest zijn met ons vroegere verbruik (2350 kWh) maar nu wij nauwelijks nog stroom kopen is de enige kost nog dat capaciteitstarief (en zijn de kosten buiten verbruik 100%).
                              Afrekening Ecopower volgt binnen een goede maand.

                              Maar daarom zeggen dat besparen toch niet helpt is en blijft een kromme redenering.

                              PS: de hoge lasten op elektriciteit (en de lage op gas) in België zijn uiteraard geen stimulans om "van het gas af te gaan" zoals in Nederland, waar gas veel hoger belast wordt (en beweer nu niet het tegendeel, ik baseer me op cijfers, niet "van horen zeggen"). Zolang - zoals nu het geval is - 1 kWh gas 3x goedkoper is dan 1 kWh elektriciteit moet je met een WP een (S)COP van 3 hebben voor je break-even bent tov gas.
                              Maar jij bent van directe elektrische verwarming overgeschakeld. Ik herinner me nog levendig jouw paniek toen je € 500/maand moest betalen.
                              Daarom ben ik erg verbaasd over je blijvende defaitisme.
                              Uiteraard zijn de tarieven ondertussen gestegen (tov de "vooroorlogse") en zal je winst in € minder groot zijn, maar opnieuw, als je niets gedaan had was het nog veel erger geweest.

                              Vriendelijke groeten
                              JW
                              Last edited by palombian; 23 oktober 2023, 12:32.

                              Comment

                              Working...
                              X