Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Er moet een verbod komen op accu auto's

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
    Lees de cijfers er eens op na, de meeste EV rijders laden thuis (59% in BE).
    Er is een groot verschil tussen thuis laden en kunnen laden tijdens de opbrengst van de zonnepanelen.
    Werkende mensen komen in theorie pas thuis als de zon onvoldoende of niets meer opbrengt, tenzij ze met de nachtploeg staan uiteraard.
    Daarbuiten hebben we ook de wintermaanden waar de opbrengst van panelen al niet voldoende is voor het verbruik van de woning te dekken.
    En neen, je moet daar zoals bij het tanken van een ICE niet bij blijven staan. Je steekt het ding in en als je weer vertrekt is de auto bijgeladen.
    Er is een verschil tussen de theorie en de praktijk van de toekomst.
    Dat hoop je dan maar dat dit zo blijft, met de digitale teller wil men remote het laadproces kunnen beperken wanneer er veel mensen stroom afnemen om het net niet te belasten.
    Als ze naar 50% beperken, dan duurt het al 12 uur om te laden wat nu op 6 uur kan, maar ze willen ook momenten waarop ze laden volledig kunnen onderbreken.
    Wie dan veel km doet of een wagen heeft met beperkt bereik, die zal zijn wagen niet meer volledig geladen zien tegen de volgende ochtend.
    Een ander groot percentage (40%) kan dit op het werk doen.
    Er is ook hier een groot verschil tussen de theoretische cijfers en de realiteit, veel statistieken geven aan dat bedrijven laadpalen zetten, maar het is niet omdat die er zijn dat die ook bruikbaar zijn.
    Mijn vrouw kan inderdaad ook op het werk laden, maar op het jaar dat ze nu haar EV heeft, is dat slechts drie keer mogelijk geweest.
    Er zijn veel te weinig laadpunten voor alle wagens en wie er komt laden, die staat er meestal een uur of zes aan gekoppeld, dus geen tijd genoeg om twee wagens per dag aan dezelfde laadpaal volledig te kunnen laden.
    Ja, deels laden denk je dan, maar dan moet iedereen er ook veel sneller terug naartoe en herhaalt het systeem zich dat er niet genoeg vrije en werkende laadpalen zijn.
    Zoals reeds vaker geschreven, het kan werken maar er moet nog heel veel veranderen aan de infrastructuur en techniek alvorens EV een gelijkwaardig kan worden gesteld aan een benzine of diesel.
    Op dit moment is het nog te veel beperkt op korte afstanden en veel tijd hebben.
    Voor mensen die niet thuis kunnen laden moeten alternatieven gezocht worden ja, maar je hoeft het daarom nog niet op flessen te trekken en bij iedere parkeerplaats een een lader te voorzien.
    Klopt volledig dat ze dat moeten voorzien, maar ze zouden beter daarmee beginnen alvorens EV te verplichten.
    In Noorwegen rijdt nu 80% reeds elektrisch en 90% kan daar thuis laden, het kan dus wel.
    Daar zijn ze ook wat beter georganiseerd dan in vele andere landen.
    Als de overheid ons verplicht om te schakelen naar elektrisch, dan is de overheid ook verplicht om te zorgen dat de stroomvoorziening kan volgen.
    Dat doen ze ook, ze geven die opdracht aan de VREG en die lost het niet op met investeringen in betere bekabeling maar met systemen zoals de digitale teller om remote het verbruik te kunnen beperken met alle gevolgen voor de verbruikers.
    Als ze het laden tot 50% (voorbeeld) beperken, dan kunnen ze met hetzelfde net dubbel zoveel wagens laten laden, dat er geen enkele dan nog volledig geladen is zal hun worst wezen ... maar cijfermatig kunnen ze aantonen dat ze de capaciteit van het netwerk verdubbeld hebben.

    EV's zijn op dat vlak geen bedreiging, wel de warmtepompen die tegen 2050 in zowat iedere woning moeten draaien en bij koud weer constant een hoge stroom nodig hebben.
    De enige bedreiging dat er is dat komt van de verkeerde aanpak, ook hier is het weer verplichten om over te stappen op elektriciteit maar niet of niet tijdig beginnen met aanpassingen van het net.
    Of denk je echt dat ze tegen 2050 in heel het land de nodige infrastructuur gaan aanpassen?

    Inderdaad, de technologie staat niet stil maar gaat in twee richtingen uit: ofwel grote en zware batterijpacks die inderdaad 1000km kunnen stroom leveren (en maar twee keer op een jaar nuttig is) of kleinere batterijen omdat laden veel minder een probleem gaat zijn.
    Beide gevallen geven hetzelfde probleem voor het net hoor.
    Ofwel gaat men eens langer laden en langer gerust zijn (grotere batterij) ofwel gaat men vaker moeten laden (kleinere batterij) en gaan er nog meer tegelijk moeten laden.

    Of het allemaal goed komt zullen we nu nog niet kunnen bepalen, iedereen zal moeten wachten op wat de toekomst geven zal.
    Actueel is EV goed voor een beperkt gebruik, voor de ene goed genoeg, voor de andere een te grote impact en beperking.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
      Laten we vooral realistisch blijven en geen prijzen van 10 jaar geleden hanteren. Als - ik herhaal- als er een probleem met de batterij is hoeft nog maar zelden de hele batterij "weggegooid" te worden. Meestal is het kwestie van één of een paar slechte batterijmodules te vervangen. Zelfs als nu om een of andere reden toch het hele pakket moet vervangen spreekt men van prijzen rond de 8 à 9000 euro. Bovendien gaan de prijzen nog steeds sterk aan het dalen.
      Dat de aandrijfbatterij van een elektrische auto een aanzienlijk deel van de kostprijs op zich neemt is een publiek geheim. Maar hoe duur is zo'n batterij nu echt? We zochten het uit.

      Ze hebben het hier volgens mij wel over de kostprijs van de cellen, de prijs die de autofabrikant daarvoor betaalt.
      Tegen dat die cellen in een accupack met alle nodige apparatuur (behuizing, BMS, koeling...) zitten is de kostprijs al verdubbeld, en die prijs mag je dan als eindklant in de garage nog eens verdubbelen (afhankelijk van het automerk, bij luxewagens is die winstmarge nog een stuk hoger), daar bovenop komen dan nog de werkuren en de btw, en dan weet je pas hoeveel die accu werkelijk kost als je die moet laten vervangen na de garantieperiode. Dat is dus het risico dat kopers van tweedehands elektrische wagens lopen als ze een een wagen kopen waarvan de accu buiten de garantieperiode valt.
      Maar daar hebben de meeste gebruikers van nieuwe elektrische wagens geen last van, want die krijgen om de zoveel jaar toch een nieuwe auto.
      En de particulieren die toch een elektrische wagen nieuw kopen, die hebben daar gewoonlijk ook geen last van, want dat zijn geen arbeiders die nu al elke maand moeten uitkijken om rond te komen met hun loon.
      De kopers van de wat oudere elektrische wagens lopen wel degelijk een heel groot risico, en het zijn doorgaans net die mensen die het geld niet hebben om zo'n accupack te laten vervangen (of te laten repareren zonder enige garantie dat het nog lang heel blijft), wat betekent dat ze het geld van de aankoop van die tweedehandswagen al meteen kwijt zijn terwijl ze op zoek moeten naar een andere wagen om op hun werk te geraken.

      Je moet de kostprijs van auto onderdelen maar eens bekijken, als je daarmee een auto in elkaar steekt, dan betaal je zonder de werkuren waarschijnlijk al 5 keer zoveel als wat een volledige auto nieuw kost.
      En dan is er nog een verschil tussen "originele onderdelen" en exact dezelfde onderdelen die niet in een doosje van het automerk zitten.
      Dat was 40 jaar geleden al zo, een Bosch brandstoffilter voor een Saab 900 kostte de helft van een "origineel" brandstoffilter in een doosje met Saab erop, eens het filter uit het doosje was dan waren ze 100% hetzelfde (dezelfde nummers, en op het "Saab" filter stond ook gewoon Bosch gedrukt).
      Dat geldt dus ook voor een accupack van een elektrische wagen, het is niet omdat de losse cellen goedkoper worden dat je daarom ook minder zal betalen op het ogenblik dat er een nieuw accupack onder je wagen moet gestoken worden.
      http://barthuysmans.smugmug.com/
      BD0338BE

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
        Er is een groot verschil tussen thuis laden en kunnen laden tijdens de opbrengst van de zonnepanelen.
        Werkende mensen komen in theorie pas thuis als de zon onvoldoende of niets meer opbrengt, tenzij ze met de nachtploeg staan uiteraard.
        Daarbuiten hebben we ook de wintermaanden waar de opbrengst van panelen al niet voldoende is voor het verbruik van de woning te dekken.
        Er is een verschil tussen de theorie en de praktijk van de toekomst.
        De discussie rond zonnepanelen staat toch volledig los van de EV discussie, Freddy. Het is "leuk" dat je gratis kan laden, ook al is dat misschien maar de helft van de tijd of voor sommige mensen slechts 5% van de tijd. Maar als die zonnepanelen niets leveren of je hebt ze niet dan laad je toch van het net. Kostprijs daarvan hangt natuurlijk sterk af van het contract met de stroomleveranciers maar meestal een stuk lager dan laden langs de weg.
        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

          De discussie rond zonnepanelen staat toch volledig los van de EV discussie, Freddy. Het is "leuk" dat je gratis kan laden, ook al is dat misschien maar de helft van de tijd of voor sommige mensen slechts 5% van de tijd. Maar als die zonnepanelen niets leveren of je hebt ze niet dan laad je toch van het net. Kostprijs daarvan hangt natuurlijk sterk af van het contract met de stroomleveranciers maar meestal een stuk lager dan laden langs de weg.
          Mijn reactie was volgens een eerdere reactie dat iedereen zou laden als stroomvoorziening geen probleem is, spijtig genoeg verdwijnt dat stuk in de quote doordat dit al een quote in die quote was. LOL
          Het enige moment dat de stroomvoorziening geen probleem is, dat is eigenlijk wanneer de panelen opbrengen en het net niet zo belast wordt.
          Vandaar dus.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • [QUOTE=Hombre;n8070577]

            Laat me raden: uw buurman heeft dik tegen zijn goesting een EV als salariswagen gekregen en gaat steeds met het vliegtuig op reis.


            Inderdaad hij is een reisorganisator.
            Met mijn nieuwe continue 4X4 benzine rijd ik met 90€ benzine gemiddeld rond de 750 Km en hoef ik maar één keer vijf minuten te tanken.
            Toen ik deze tien maanden geleden kocht kostte dezelfde auto in EV uitvoering 20.000€ méér.
            Met die 20.000€ aan benzine kan ik dus +160.000 Km rijden, ervan uitgaande dat ik die EV gratis zou kunnen laden met ons zonnepanelen (maar die sturen nu ons warmtepompen of airco)
            Nu zal je zeggen dat ik op mijn benzine jaarlijks tax moet betalen, maar dat wordt ruim gedekt door de kost van het buitenshuis laden van een EV.
            Bovendien, stel dat ik 10 jaar met een EV zou rijden, dan is de kost van een nieuwe batterij veel hoger dan de restwaarde van die auto.
            En rekenen doe ik reeds heel mijn leven.
            Nu ga ik het hierbij laten, je was een aangenaam mens om mee te
            discussiëren…..​

            Comment


            • [QUOTE=Geerten;n8070611]
              Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Laat me raden: uw buurman heeft dik tegen zijn goesting een EV als salariswagen gekregen en gaat steeds met het vliegtuig op reis.


              Inderdaad hij is een reisorganisator.
              Met mijn nieuwe continue 4X4 benzine rijd ik met 90€ benzine gemiddeld rond de 750 Km en hoef ik maar één keer vijf minuten te tanken.
              Toen ik deze tien maanden geleden kocht kostte dezelfde auto in EV uitvoering 20.000€ méér.
              Met die 20.000€ aan benzine kan ik dus +160.000 Km rijden, ervan uitgaande dat ik die EV gratis zou kunnen laden met ons zonnepanelen (maar die sturen nu ons warmtepompen of airco)
              Nu zal je zeggen dat ik op mijn benzine jaarlijks tax moet betalen, maar dat wordt ruim gedekt door de kost van het buitenshuis laden van een EV.
              Bovendien, stel dat ik 10 jaar met een EV zou rijden, dan is de kost van een nieuwe batterij veel hoger dan de restwaarde van die auto.
              En rekenen doe ik reeds heel mijn leven.
              Nu ga ik het hierbij laten, je was een aangenaam mens om mee te
              discussiëren…..​
              Helaas wordt ook hier de olifant in de kamer genegeerd, namelijk dat we best massaal overschakelen op elektrisch rijden om milieuredenen. Laten we stoppen met massaal olie op te stoken en onze (klein-) kinderen nog een wereld geven waarin ze kunnen leven. Op dit moment is goedkoper rijden niet echt een motivatie om elektrisch te rijden, dat heb je zelf ook al uitgerekend. In sommige gevallen kan het wel goedkoper, dat hangt dan weer van de persoonlijke situatie af. Je hebt tien maanden geleden een nieuwe auto gekocht, ik ben er zeker van dat je nog goedkoper kon aankopen (ander model, tweedehands) maar een auto kopen is meer dan centjes tellen. Ik denk niet dat ik ergens geschreven heb dat EV rijden goedkoper is dan ICE rijden als je de volledige TCO (total cost of ownership) bekijkt, maar opnieuw: in bepaalde situaties kan het best.
              Hombre

              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                Laten we het ons gemakkelijk maken, en alle clichés eens bij naam noemen:
                1. het is duur
                2. Laden bij laadpaal kost teveel geld
                3. het schiet in brand gelijk dat het niets is, en je kan nog niet blussen ook
                4. Je kan een batterij niet herstellen als ze kapot is
                5. De batterij verliest zijn capaciteit over de tijd
                6. 300km is een veel te lage range
                7. Je kan er niet meer rijden als het koud is
                8. Als je in file staat dan trekt uw batterij leeg en dan sta je daar met een lege auto
                9. Bij een incident is de auto onmiddellijk total loss
                10. De wagen verliest zijn waarde gelijk zot
                11. Je kan er onmogelijk mee op reis gaan
                12. Als je op reis bent dan moet je heel uw traject gaan uitstippelen op basi van de laadpalen
                13. Het verbruikt veel te teveel
                14. Door die al diene electronica weet de constructeur heel m'n reilen en zeilen, ik wil dat niet
                Voel jullie vrij om aan te vullen met andere meningen, feiten of losweg cafépraat.
                15 - Kinderarbeid in Congo om Lithium/Cobalt te mijnen
                16 - Batterijen kunnen niet gerecycleerd worden en belanden op het stort

                Die mogen niet ontbreken in het lijstje
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • [QUOTE=Hombre;n8070620]
                  Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                  Helaas wordt ook hier de olifant in de kamer genegeerd, namelijk dat we best massaal overschakelen op elektrisch rijden om milieuredenen. Laten we stoppen met massaal olie op te stoken en onze (klein-) kinderen nog een wereld geven waarin ze kunnen leven.
                  Denk je nu ECHT dat de olie maatschappijen daarom één liter ruwe olie minder zullen oppompen?
                  Rekening houdend met de nevenproducten die ze daar uit halen, van allerlei kunststoffen tot asfalt enz.
                  En dan zijn het nog dezen die er als properste uit komen die de slechtsten zijn,
                  voorbeeld Noorwegen, het land waar elektrisch rijden bijna gratis is, ligt wel met de grootste olie
                  olieplatformen ter wereld op zee…….
                  We kunnen hier met zijn allen veel meer vervuilende situaties opnoemen dan een auto, van de vuilnisbelten
                  in Afrika tot nucleaire vervuiling in Rusland en noem maar op.
                  het gaat hier heus niet om de uitstoot de de gewone mens genereert met zijn autootje waar hij
                  gemiddeld 15.000 Km per jaar mee rijdt.
                  Maar wel over pure business.


                  Comment


                  • 17. Waarom zou ik me moeten aanpassen? Eén electrische auto meer of minder, dat maakt toch het verschil niet.

                    Die hadden we nog niet. Ik was eerst. Het is een argument dat overigens wel klopt, maar... als we allemaal zo redeneren dan geraken we nergens.
                    Last edited by JuLi; 23 november 2023, 19:34.
                    There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                    | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                      17. Waarom zou ik me moeten aanpassen? Eén electrische auto meer of minder, dat maakt toch het verschil niet.

                      Die hadden we nog niet. Ik was eerst. Het is een argument dat overigens wel klopt, maar... als we allemaal zo redeneren dan geraken we nergens.
                      18. Als we allen tegelijkertijd overschakelen op een EV, warmtepomp, … dan ligt heel het land plat want niets van nutsvoorzieningen zal dit aankunnen en de helft gaat failliet.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                        17. Waarom zou ik me moeten aanpassen? Eén electrische auto meer of minder, dat maakt toch het verschil niet.
                        Zolang jij elektrische auto met een C schrijft alvast niet.

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                          Zolang jij elektrische auto met een C schrijft alvast niet.
                          Als er nu één iemand electrisch met een c schrijft, dat geeft toch niets?
                          There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

                            Als er nu één iemand electrisch met een c schrijft, dat geeft toch niets?
                            Dan is dat zoals het voordeel van een EV … het bestaat actueel (nog) niet. LOL
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                              Helaas wordt ook hier de olifant in de kamer genegeerd, namelijk dat we best massaal overschakelen op elektrisch rijden om milieuredenen. Laten we stoppen met massaal olie op te stoken en onze (klein-) kinderen nog een wereld geven waarin ze kunnen leven.
                              U schiet nu eigenlijk wel op de mug maar ziet de olifant niet.

                              Waar zou de meeste uitstoot en de meeste doden en miserie van komen denk je?
                              Van alle voertuigen samen of van alle oorlogstuigen/voertuigen samen die dagelijks gebruikt worden?
                              Ik heb anders nog geen enkele regering of milieu-activist zien protesteren om oorlogsmaterieel te elektrificeren.

                              Denk je nu echt dat uw kleinkinderen een beter leven gaan hebben door het afschaffen van olie-producten?
                              In tegendeel vrees ik dat er veel sukkelaars zullen bijkomen.

                              Als je ziet hoe mensen gecontroleerd, gepusht en beboet worden voor het minste dat ze durven leven, dan noem ik dit geen vooruitgang in levenskwaliteit.
                              Wat ben ik blij dat ik mijn jeugd op een beter moment heb gehad.

                              Vroeger was er bijna niets controle op uitstoot en vervuiling, uiteraard ook niet ideaal.
                              Maar de laatste tientallen jaren is alles zo streng geworden en hoe minder uitstoot er is door al die milieunormen en hoe meer mensen zich aanpassen, hoe meer problemen er blijkbaar zijn.

                              Opwarming van het klimaat zeggen ze (klopt vermoedelijk wel), maar zoveel miljoen jaar geleden zonder industrie is dat er ook geweest.
                              Zeespiegel gaat stijgen vreest men, terecht om daar aan te denken.
                              Maar vorige week nog een artikel gelezen waarin staat dat de zee 24 miljoen jaar geleden tot in Leuven kwam.
                              Met andere woorden staat de zeespiegel nog steeds fors onder het niveau van vroeger toen er geen olieproducten gebruikt werden.
                              Het verbaast me anders wel dat men nooit een oplossing zoekt om het water daar weg te krijgen of om te leiden naar waar water ontbreekt.

                              De kans dat uw kleinkinderen geen goed leven hebben door een oorlog, is veel realistischer dan door de huidige generatie voertuigen.
                              Canon EOS Digital
                              BD0479BE

                              Comment


                              • Als alle brandstofwagens zo snel mogelijk vervangen worden door elektrische wagens, dan wordt er al een heleboel CO2 uitgestoten om die heel zware wagens te produceren (hoe zwaarder, hoe meer CO2 er doorgaans wordt uitgestoten om iets te produceren).
                                En dan wordt de nodige stroom wereldwijd nog altijd voor minder dan 50% op een "groene manier" geproduceerd op, voor het laden wordt er dan nog altijd CO2 uitgestoten door de kolen en gascentrales.
                                De oplossing voor de uitstoot is dus niet zo simpel, er zijn er die een elektrische auto kopen, en denken dat ze daarmee eigenhandig de wereld gaan redden.
                                Er worden nu auto's gemaakt met een accu van meer dan 100KWh, die auto's wegen meer dan 2,5 Ton, ik denk dat het heel lang duurt vooraleer die "groener" zijn dan een benzinewagen van 1,5 Ton die 5-6 liter benzine verbruikt op 100Km.
                                Door dat hoge gewicht zal die elektrische wagen ook veel meer stroom verbruiken, en dus ook meer CO2 uitstoten zolang niet alle stroom uit zon, wind en water komt.
                                http://barthuysmans.smugmug.com/
                                BD0338BE

                                Comment

                                Working...
                                X