Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
    Heeft iemand hier gezegd dat een EV sneller in brand schiet? Feit is dat die batterijen zeer moeilijk
    te blussen zijn, vandaar de mythe zeker?
    En als een leukerd uw of mijn auto in de fik steekt hebben we allebei pech, alleen zullen de kosten
    voor u hoger zijn dan bij mij.
    Neen, toch niet. Mijn wagen is omnium verzekerd.
    Dat die wagens "zeer moeilijk" te blussen zijn blijkt ook relatief. De meeste EV branden zo blijkt, zijn veel minder intens dan brandstofbranden. Enige probleem is dat men bij bepaalde batterijbranden moet opletten voor opnieuw ontbranden.
    Opvallende cijfers in dit recent rapport:

    The risk of fire in a rechargeable vehicle is 0.0012 percent, compared to 0.1 percent for combustion engine vehicles. According to this statistic, fires in gasoline or diesel-powered cars are over 80 times more common.


    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

      Neen, toch niet. Mijn wagen is omnium verzekerd.
      Dat die wagens "zeer moeilijk" te blussen zijn blijkt ook relatief. De meeste EV branden zo blijkt, zijn veel minder intens dan brandstofbranden. Enige probleem is dat men bij bepaalde batterijbranden moet opletten voor opnieuw ontbranden.
      Opvallende cijfers in dit recent rapport:
      Dus, volgens je link gaat 0,1% van de brandstof wagens in de fik, dat is dus 1 op 1.000
      is mij toch nog niet opgevallen.


      Comment


      • According to this statistic, fires in gasoline or diesel-powered cars are over 80 times more common.
        De benzine en diesel aangedreven wagens over één en dezelfde kam scheren is de mensen bedriegen. Fake zoals het modewoord zegt.
        Daarenboven zijn de basisoorzaken van die branden niet afkomstig van de zelfontbranding van de brandstof.
        Bij een EV is het dikwijls de batterij die defect is en zelf de oorzaak is van de "hevige" brand.

        Hieronder een voorbeeld van een "diesel" die brandt :
        https://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20220804_93450907
        Last edited by Skitch; 18 augustus 2024, 21:40.
        " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

          ... te bevestigen wat we al lang weten, namelijk dat EV 70keer minder snel in brand schieten dan een brandstofwagen. En toch weerhoudt het EV-critici niet om regelmatig incidenten met een EV te posten (zelfs al staat er bij dat het "waarschijnlijk" een EV is. Nochtans geen van jou gezien op die posts.
          Misschien ook rekening houden met het feit dat er nog geen EV's rondrijden die 20 of 30 jaar oud zijn en dat er bij de benzine en diesels ook door ouderdom branden ontstaan na lekkages.
          Binnen 20 jaar de statistieken nog eens bekijken.
          Maar waar haal je de 70 keer minder?
          Hier heel andere cijfers.
          https://www.pluginvest.eu/blog/plugi...benzine%2Dauto.
          Canon EOS Digital
          BD0479BE

          Comment


          • Nu en dan kom ik nog eens piepen of dit welles-nietes spelletje nog bezig is. Niet te geloven, maar jawel.

            Intussen een roadtrip van net geen 6.000 km achter de rug met een EV. Nul komma nul problemen. Vorig jaar ook al, maar toen de helft van de kilometers.
            Ik zal nog wat verder zorgeloze kilometers malen en kom nog eens kijken binnen 6 maanden.
            There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
            | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
              Intussen een roadtrip van net geen 6.000 km achter de rug met een EV. Nul komma nul problemen. Vorig jaar ook al, maar toen de helft van de kilometers.
              Hiermee zegt u ook alles en niets.
              Een roadtrip van 6.000 km … dan heeft u tijd genoeg om dit rustig te doen en heeft plannen of tijdverlies tijdens het laden weinig impact op uw comfort mits het een bewuste keuze is zo te reizen.
              Anders is het als men 6.000km professioneel moet rijden onder tijdsdruk.
              Blijft appelen met peren vergelijken.
              Canon EOS Digital
              BD0479BE

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                Hiermee zegt u ook alles en niets.
                Een roadtrip van 6.000 km … dan heeft u tijd genoeg om dit rustig te doen en heeft plannen of tijdverlies tijdens het laden weinig impact op uw comfort mits het een bewuste keuze is zo te reizen.
                Anders is het als men 6.000km professioneel moet rijden onder tijdsdruk.
                Blijft appelen met peren vergelijken.
                Ik zou kunnen vertellen over vorige week dinsdag en woensdag waar ik naar Koksijde moest, en de dag erop naar Genk. En waar m'n wagen mij gevraagd heeft om in Zaventem even 5 minuten (geen tikfout) aan de lader te hangen.

                Mijn punt is... jullie maken zich in de dit draadje al een jaar druk over ... niets. Compleet niets.

                Ik ben West-Vlaming. Mijn bedrijf ligt in Limburg. Mijn klanten zitten over het land. Ik denk dat ik onderhand wel weet waarover ik spreek.
                Ik zie hier mega veel non-informatie passeren.
                Maak het eerst zelf eens mee, en geef dan eens commentaar vanuit ervaring.

                Ik ben hier weer weg voor enkele maanden.
                Adieu.
                Last edited by JuLi; 21 augustus 2024, 07:42.
                There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

                  Ik ben West-Vlaming. Mijn bedrijf ligt in Limburg. Mijn klanten zitten over het land. Ik denk dat ik onderhand wel weet waarover ik spreek.
                  Je zegt het hier zelf “je bedrijf” …..
                  Je geniet dus van maximale voordelen en kan ook nog eens alles in kosten brengen.
                  Benieuwd of je als gepensioneerde particulier die maar 15.000Km per jaar doet
                  hetzelfde zou vertellen.

                  Comment


                  • JuLi , trap er niet in. De EV-ontkenners hier zullen wel met hun uitgebreide ervaring en vriendenkring wel vertellen hoe jij je moet voelen als EV-gebruiker

                    Enne... iemand mij geroepen als gepensioneerde particulier die maar 15.000km per jaar doet?
                    Hombre

                    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht

                      Ik zou kunnen vertellen over vorige week dinsdag en woensdag waar ik naar Koksijde moest, en de dag erop naar Genk. En waar m'n wagen mij gevraagd heeft om in Zaventem even 5 minuten (geen tikfout) aan de lader te hangen.

                      Mijn punt is... jullie maken zich in de dit draadje al een jaar druk over ... niets. Compleet niets.
                      Neen, u geeft verkeerde informatie door gegevens van 1 wagen te veralgemenen.
                      Elke wagen is anders van autonomie als laadtijd.
                      Uw 5 minuten laden is niet hetzelfde als vol laden want even verder moet u terug laden.
                      Als ik in Everberg zit en nog voor 1 km autonomie zou hebben, dan is 5 minuten aan de snellader vermoedelijk ook genoeg om de 8 km te overbruggen, maar dan is het daarna ook weer gedaan.
                      Bekijk het ook eens anders, bedrijf zegt u, dus ook een bedrijfswagen die aftrekbaar is en wat meer mag kosten.
                      Mensen die een wagen privé kopen en een grote autonomie nodig hebben of aan hoge vermogens snel willen laden, die hebben niet allemaal zomaar 80.000, 100.000 of nog veel meer Euro's liggen om die aan te kopen.
                      De meerderheid moet het stellen met veel minder en dan heeft men ook een heel andere situatie.
                      Echter kan een diesel van 20.000€ wel zonder problemen 500 km of meer aan zonder onderweg te moeten tanken.
                      Canon EOS Digital
                      BD0479BE

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                        JuLi , trap er niet in. De EV-ontkenners hier zullen wel met hun uitgebreide ervaring en vriendenkring wel vertellen hoe jij je moet voelen als EV-gebruiker

                        Enne... iemand mij geroepen als gepensioneerde particulier die maar 15.000km per jaar doet?
                        Niks ontkennen, het probleem van laden en autonomie is een feit maar met verschil tussen de wagens (volgens budget) en het gebruik.
                        En net als onlangs, deze week weer twee dagen meer dan 20 laadpalen buiten gebruik.
                        Je kan aansluiten, kaart gebruiken, alles ziet er op eerste zicht normaal uit, maar er komt 0,0 KW uit die palen.
                        En in een ander bedrijf idem, meer dan 100 laadpassen flippen al meer dan anderhalve maand waardoor mensen bijna niet kunnen laden.
                        Dergelijke problemen had men NOOIT met gewone tankstations.
                        En als internet uitvalt of even onderbreekt, dan is thuis laden met een laadpas is ook meteen gedaan.
                        En ik ken uw reactie al, men moet maar meerdere laadpassen hebben.
                        Daarentegen maar 1 werkende bankkaart nodig met een ICE om verder te kunnen waar ook ter wereld en voor iedereen dezelfde prijs onafhankelijk van welke bank de kaart komt.
                        Canon EOS Digital
                        BD0479BE

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
                          Je zegt het hier zelf “je bedrijf” …..
                          Je geniet dus van maximale voordelen en kan ook nog eens alles in kosten brengen.
                          Benieuwd of je als gepensioneerde particulier die maar 15.000Km per jaar doet
                          hetzelfde zou vertellen.
                          Het anti EV kamp op dit forum moet wel een beetje weten wat ze willen hé. Een jaar geleden plaatste ik hier een pro-EV post, waarop de reactie kwam "Whoja, ge zult gij wel een gepensioneerden zijn." Nu komt de reactie "Jamaja, wacht maar tot je dat gepensioneerd bent, je zal wel anders piepen.". Je moet een beetje weten wat je wil. ;-)

                          Laat me heel concreet zijn. Ik heb een vennootschap die aan 20% belastingstarief zit. Ik kan BTW niet recupereren. Een auto van 40.000 euro die ik na 5 jaar verkoop aan 12.500 euro (en waarop ik belast wordt) kost mij in werkelijkheid 40.000 - (40.000 - 12.500) x 0.8 = 34.500 euro. Als particulier krijg ik op een auto van 40.000 euro tegenwoordig 5.000 euro subsidie. En die krijg ik direct, ik moet er geen 5 jaar op wachten. Het verschil is dus 500 euro. We kunnen zeker nog discussiëren over het verschil tussen vennootschapsgeld versus privégeld (daarvoor zijn er andere fora). We kunnen niet discussiëren over onderhoudskosten of BIV, die zijn er niet. We kunnen wel ook nog discussiëren over de prijs van de banden, de verzekering (1.200 euro). We kunnen niet discussiëren over het feit de 5.000 euro subsidie straks wegvalt, want de aftrekbaarheid van de auto's valt ook evengoed weg. Dus al bij al. De mythe van "amai, die mannen die profiteren nog een beetje van het systeem zenne, ze krijgen hunne auto bijna voor niet" mag op de schop.

                          Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                          Neen, u geeft verkeerde informatie door gegevens van 1 wagen te veralgemenen.
                          Elke wagen is anders van autonomie als laadtijd.
                          Uw 5 minuten laden is niet hetzelfde als vol laden want even verder moet u terug laden.
                          Als ik in Everberg zit en nog voor 1 km autonomie zou hebben, dan is 5 minuten aan de snellader vermoedelijk ook genoeg om de 8 km te overbruggen, maar dan is het daarna ook weer gedaan.
                          Bekijk het ook eens anders, bedrijf zegt u, dus ook een bedrijfswagen die aftrekbaar is en wat meer mag kosten.
                          Mensen die een wagen privé kopen en een grote autonomie nodig hebben of aan hoge vermogens snel willen laden, die hebben niet allemaal zomaar 80.000, 100.000 of nog veel meer Euro's liggen om die aan te kopen.
                          De meerderheid moet het stellen met veel minder en dan heeft men ook een heel andere situatie.
                          Echter kan een diesel van 20.000€ wel zonder problemen 500 km of meer aan zonder onderweg te moeten tanken.

                          Nu komen we ergens Verseg. Ik wil zeker mijn post wegnemen, op voorwaarde dat iedereen in dit draadje zijn posts verwijdert die gebaseerd zijn op "1 wagen" of "horen zeggen". Ik denk dat iedereen hier wel efkes werk zal hebben. Ik zal niet zoveel werk hebben.

                          Mijn punt dat ik wil maken.

                          1. Koopt een auto dat je goesting in hebt. Zoals ik gedaan heb. Is dat een diesel. Doe maar.
                          2. Niet elke BEV rijder wil een wereldverbeteraar zijn. Sommige mensen kopen een auto omdat ze goed kunnen rekenen, niet omdat de auto mooi is, of omdat het een electrische is.
                          3. Heb je geen EV, omdat je geen geld hebt, of - meer waarschijnlijk - omdat je het geld niet wil uitgeven aan een auto. Dat is perfect OK. Als je budget 20.000 euro is voor auto. Dan is dat zo, en ja... dan zijn er geen electrische auto's. Maar dan vind ik ook niet dat je tegen elke BEV-bezitter zijn schenen moet gaan schoppen. Ik ga toch ook niet op de Porsche forum tegen elke Porsche bezitter zijn schenen gaan schoppen. Ik heb geen Porsche, ik zal er nooit geen hebben. Ik heb daar geen mening te delen.
                          4. En al die praktische problemen die ik hier lees. Daar denk ik eigenlijk gewoon van: "Maar waar halen ze het eigenlijk uit?".

                          Het gaat jullie goed in jullie leven. Werk jullie frustraties uit in jullie hobby. Zoek wat licht, en als het even niet gaat, wacht tot het licht uitgaat. Dan wordt het mooier. Ik denk dat iedereen daar gelukkiger van wordt dan de grote waarheid te willen verkondigen.

                          Die is er toch niet.


                          There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
                          | Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht
                            4. En al die praktische problemen die ik hier lees. Daar denk ik eigenlijk gewoon van: "Maar waar halen ze het eigenlijk uit?".

                            Het gaat jullie goed in jullie leven. Werk jullie frustraties uit in jullie hobby.
                            De rest heeft geen belang en is naast de kwestie.
                            De enige frustratie is dat sommigen, waaronder 1 persoon specifiek de top haalt, steeds blijft ontkennen dat andere gebruikers mogelijks last ondervinden bij het gebruik van een EV.
                            Heeft niets te maken met anti-EV of wat ook, enkel realistisch zijn.
                            De EV dat we in gebruik hebben, van een bedrijf, kost meer dan 90.000€.
                            Gedwongen door onze overheid want door de extra belasting op diesels en verminderde restwaarde pastte een wagen van 37.000€ niet meer in het maandelijkse leasingbudget.
                            Met die diesel zouden we gemakkelijk meer 1000km (tot 1200) kunnen gereden hebben zonder tanken.
                            Als mijn echtgenote nu op en af naar Luxemburg moet voor een meeting, dan moet die 100% geladen zijn voor vertrek, kunt ge net aan de grens bij Aire de Capellen ongeveer een uur verliezen om te laden alvorens verder te kunnen.
                            In het terugkomen kan ze nog eens hetzelfde doen en bij thuiskomst is die terug volledig leeg en kunt ge terug beginnen laden.
                            Hoe ge het draait of keert, vier keer moeten laden voor 1 rit en voor 1 klantenbezoek minstens 2 tot 3 uur langer onderweg zijn enkel door dat laden, awel ja dat is schandalig nadelig tegenover een diesel waarmee ge twee keer op en af kunt op 1 tank.
                            Drie keer meer betalen voor een auto om maar een vierde van de autonomie te hebben, ze zouden het moeten verbieden in plaats van te verplichten.
                            Ja er zijn ondertussen wagens die meer autonomie hebben of sneller kunnen laden, maar ge kunt moeilijk telkens van wagen veranderen.
                            Privé hebben we een benzine, akkoord redelijk sportief, een vergelijkbare wagen binnen hetzelfde merk kost in EV een 60.000€ meer (geen typfout), uiteraard zou die ook maar 1/3 van de autonomie hebben.
                            Hoe dat men dat ook draait of keert, een EV rijdt goed maar staat zeker nog niet op punt om een volwaardig alternatief te zijn.
                            Dat sommigen daarmee kunnen leven is hun volle recht, maar dat betekent niet dat deze verschillen met een benzine of diesel er niet zijn.
                            Mocht u naar uw klant gereden zijn met een diesel, dan had u in Zaventem niet moeten stoppen, maar had u nog een paar keer dezelfde rit kunnen doen.
                            Een roadtrip van 6.000km zou met een diesel hoogstens 6 keer tanken zijn, 30 minuten tijdverspilling dus.
                            Hoe vaak heeft u moeten laden en hoeveel tijd in totaal aan de lader gehangen?
                            Maar goed, als ontkenners van het verschil zal er wel weer een goede uitleg komen om het te minimaliseren.
                            En verder nog steeds hetzelfde, heb je er geen last van, wees dan blij, maar verbiedt anderen niet om op een eerlijke manier actuele nadelen aan te kaarten.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Hola, een derde EV gebruiker die hier durft te melden dat hij geen problemen heeft. Die moeten we direct afknallen. Onmogelijk
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                                Hola, een derde EV gebruiker die hier durft te melden dat hij geen problemen heeft. Die moeten we direct afknallen. Onmogelijk
                                Hoe zielig…

                                Comment

                                Working...
                                X