Welkom! Ben je al een geregistreerd forumlid, log dan in met de knop Inloggen of registreren uiterst rechts bovenaan je scherm. Is dit je eerste bezoek Om berichten te bekijken selecteer je een forum in het onderstaande overzicht. Om zelf berichten te plaatsen moet je je eerst (gratis) registreren: klik daarom op Registreer.
Met mijn Touran 1.6D ("Bluemotion" = verlaagde ophanging, start-stop en zuinige banden) heb ik wel eens 3,9l gehaald (op secundaire wegen met max 90km/h).
Bij dergelijke zuinigheidsritten wordt constant achter vrachtwagens gereden, als ik dat op een autostrade doe zie ik ook cijfers onder de 2l.
Ook is de Passat lager dan een multivolume Touran.
Maar het heeft minstens evenveel te maken met de rijstijl (die in de praktijk niet haalbaar is).
Gemiddeld verbruik ik 5l diesel/100 km, zijnde 50 kWh.
Met een vergelijkbare EV zal je 15-18 kWh verbruiken, EEN DERDE hiervan (en nog een stuk minder achter een vrachtwagen ).
Deze post kan dus bij de propaganda voor fossiele brandstoffen geklasseerd worden.
En - niet zoals met een warmtepomp tov een gasketel - zullen mijn uitgaven aan brandstof met een EV niet stijgen tov een diesel (en zelfs halveren wanneer ik thuis kan laden, zelfs zonder de zonnepanelen).
Itm stookolie en gas worden diesel en benzine wel hoog belast, bovendien is het rendement van deze laatste met 40% en 25% veel lager dan verwarmingsketels.
Energetisch gezien hebben EV's dus wel een punt.
En sinds ik enige interesse heb vertoond voor een EV zie ik nogal wat mails passeren voor belachelijke hybride's die evenveel kosten (en op benzine 7-8l slikken, dan kost de trip vanuit Marokko wel een stuk meer).
Ook argumentatie dat elektriciteit met fossiele brandstof wordt opgewekt snijdt minder en minder hout (in Spanje bv wordt al 70% van alle energie koolstofvrij opgewekt - 52% hernieuwbaar water/wind/zon en 18% nucleair, Duitsland zit over de 40% hernieuwbaar, België heeft de kaap van 20% gerond...). Sowieso is het rendement van een gascentrale hoger dan een diesel en zeker benzine (of een individuele verwarmingsketel tov een warmtepomp met inachtname van de COP).
Gemiddeld verbruik ik 5l diesel/100 km, zijnde 50 kWh.
Met een vergelijkbare EV zal je 15-18 kWh verbruiken, EEN DERDE hiervan (en nog een stuk minder achter een vrachtwagen ).
…/…
En - niet zoals met een warmtepomp tov een gasketel - zullen mijn uitgaven aan brandstof met een EV niet stijgen tov een diesel (en zelfs halveren wanneer ik thuis kan laden, zelfs zonder de zonnepanelen).
Misschien toch best eerst een EV kopen en ervaring opbouwen alvorens dergelijke uitspraken te doen.
Pas dan zal je het verschil kunnen uitmaken tussen realiteit en zever.
Misschien toch best eerst een EV kopen en ervaring opbouwen alvorens dergelijke uitspraken te doen.
Pas dan zal je het verschil kunnen uitmaken tussen realiteit en zever.
Voor je iemand belachelijk maakt -Verseg heeft zélf geen EV- kijk dan eens na waarover het hier gaat. Namelijk het hypermilen, zo zuinig mogelijk rijden. En dan is 15-18kW geen utopie.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Voor je iemand belachelijk maakt -Verseg heeft zélf geen EV- kijk dan eens na waarover het hier gaat. Namelijk het hypermilen, zo zuinig mogelijk rijden. En dan is 15-18kW geen utopie.
Ik wou inderdaad stellen dat ik nu ook al een zuinige rijder ben, en voor de gemiddelde verbruikskosten geen schrik heb (dure snelladers inbegrepen).
Bovendien was de oorspronkelijke vraag wie er NU nog een diesel zou kopen, je moet vooruit kijken en niet in de achteruitkijkspiegel .
Nog slechts 2% dieselwagens ingeschreven in Noorwegen. zo'n 97% van nieuwe wagens zijn batterijwagens, 80% volledig elektrisch. Weldra ook de situatie in België. Nochtans ook behoorlijk koude winters daar.
Ik zie dat mijn account nog steeds niet afgesloten is………
Is Noorwegen met slechts 5,5 miljoen inwoners niet het meest hypocriete land ter wereld als het om groene energie gaat Hombre?
Staat op de vijftiende plaats ter wereld op vlak van olie productie maar zo GROEN als ze zich voor
doen zijn ze echt niet, neem ze hun olieplatformen en hydro centrales af en de situatie zal er snel heel anders uit zien.
Leg maar eens uit hoe ze dat hier “Weldra in België” zullen waar maken, nul grondstoffen en zowat
de hoogste belastingen ter wereld.
Ik zal je reactie hierop misschien wel eens lezen, maar eigelijk interesseert het mij geen bal.
Bakje gevuld en morgen richting het zuiden, 800Km verder 5 minuten bijtanken (zal mij pakweg
100€ kosten), KLIK
Voor je weer de belachelijke profeet uithangt en zever post, misschien even nadenken voor je iets schrijft!
Misschien heb je zelf geen EV en is het daardoor dat je zoveel foute info post? :-)
1)
VerSeg heeft zelf geen EV.
Waar denk je dat dit voor dient op een auto?
Om de GSM te laden?
2) Die 15-18 kWh verbruik, daar heb ik het helemaal niet over, wel dat over het feit dat de energiekost zonder zonnepanelen zou halveren tegenover zijn huidige diesel dat 5 liter verbruikt.
Verder niks te maken met belachelijk maken, maar met realistisch zijn.
Eerst zien wat het echt is voor men kan beweren dat het echt zo is.
En hoe kan jij aangeven wat zijn wagen gaat verbruiken als hij er nog geen heeft of besteld heeft?
Zal afhangen van welke wagen, rijstijl en belasting en dat hoeft niet hetzelfde te zijn als bij u.
Voor je weer de belachelijke profeet uithangt en zever post, misschien even nadenken voor je iets schrijft!
Misschien heb je zelf geen EV en is het daardoor dat je zoveel foute info post? :-)
1)
Waar denk je dat dit voor dient op een auto?
Om de GSM te laden?
2) Die 15-18 kWh verbruik, daar heb ik het helemaal niet over, wel dat over het feit dat de energiekost zonder zonnepanelen zou halveren tegenover zijn huidige diesel dat 5 liter verbruikt.
Verder niks te maken met belachelijk maken, maar met realistisch zijn.
Eerst zien wat het echt is voor men kan beweren dat het echt zo is.
En hoe kan jij aangeven wat zijn wagen gaat verbruiken als hij er nog geen heeft of besteld heeft?
Zal afhangen van welke wagen, rijstijl en belasting en dat hoeft niet hetzelfde te zijn als bij u.
U pakt mij weer op een woord zoals gewoonlijk .
Mijn stelling was dat de kans klein is dat ik op jaarbasis MEER zou betalen aan verbruik (geen rekening gehouden met afschrijving, wegenbelasting, verzekering en onderhoud, waar sommige posten hoger, maar andere lager zullen zijn).
Dit tegenover u die niet ophoudt te herhalen dat het veel meer is.
Nochtans is de aangehaalde bewering niet uit de lucht gegrepen.
Uit wat ik hoor en lees is 20 kWh/100 km een veilig gemiddelde, wat in de zomer lager kan uitvallen.
Als zuinige rijder zal ik voor 18 kWh aan € 0,25 kWh (meerkost bij Ecopower excl capaciteitstarief maar incl alle lasten en taksen Sieg zonder over zonnepanelen te spreken) = € 4,5/100 km betalen tov 5 x €1,8 = € 9 voor diesel.
Afgerond € 0,10 per km kan ik nog altijd betalen (waarschijnlijk minder dan de meesten die ik voorbij zie vliegen en trouwens maar een klein deel van de autokosten).
Ik heb dus een marge van 100% voor de dure publieke laders.
Het is toch eigenaardig dat net degenen die hier jarenlang aan het rekenen zijn geweest over de opbrengst van (in de tijd dure) zonnepanelen en over de terugverdientijd van (eveneens kostelijke) energiebesparende maatregelen dit aspect van een EV per definitie uitsluiten.
Voor al deze zaken moet je er inderdaad een beetje in geloven.
En er tegen kunnen van belachelijk gemaakt te worden.
Ik moet nog denken aan de discussies over energiekosten, wel, sinds enkele jaren betalen wij in totaal nog maar € 1000/jaar voor levensnoodzakelijke posten gas, elektriciteit en water (veel minder dan gemiddeld dus).
Deze producten moeten opgepompt, gezuiverd en getransporteerd worden.
Terwijl we bv voor een draadje van Proximus alleen al een stuk meer betalen om gebakken lucht binnen te krijgen.
Er zullen blijkbaar nog veel grotere rampen moeten gebeuren voor het eindelijk begint te dagen dat de consument zijn prioriteiten enigszins zal moeten verleggen.
Ik zie dat mijn account nog steeds niet afgesloten is………
Is Noorwegen met slechts 5,5 miljoen inwoners niet het meest hypocriete land ter wereld als het om groene energie gaat Hombre?
Staat op de vijftiende plaats ter wereld op vlak van olie productie maar zo GROEN als ze zich voor
doen zijn ze echt niet, neem ze hun olieplatformen en hydro centrales af en de situatie zal er snel heel anders uit zien.
Leg maar eens uit hoe ze dat hier “Weldra in België” zullen waar maken, nul grondstoffen en zowat
de hoogste belastingen ter wereld.
Ik zal je reactie hierop misschien wel eens lezen, maar eigelijk interesseert het mij geen bal.
Bakje gevuld en morgen richting het zuiden, 800Km verder 5 minuten bijtanken (zal mij pakweg
100€ kosten), KLIK
Als -ooit- groot Noorwegen-fanaat moet ik Geert gelijk geven. Het zijn hypocrieten. Zodanig zelfs dat ik ze na 39 jaar en dito bezoeken definitief de wacht heb aangezegd.
Als -ooit- groot Noorwegen-fanaat moet ik Geert gelijk geven. Het zijn hypocrieten. Zodanig zelfs dat ik ze na 39 jaar en dito bezoeken definitief de wacht heb aangezegd.
Niet dat men er in Noorwegen wakker zal van liggen, van uw bezoeken op te schorten, maar gaat het dan over praktische redenen of principiële kwesties? Wel vreemd dat u Noorwegen als hypocriet bestempeld omwille van de olie die u hier nog jaren wenst te gebruiken. Zelfs Saoedi-Arabië is volop zonnepanelen aan het installeren, al is dat eerder greenwashing vrees ik.
Aardgas komt in België ook voor een groot deel uit Noorwegen. Misschien moet u dat aardgas boycotten, dat zal ze leren!
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Voor je weer de belachelijke profeet uithangt en zever post, misschien even nadenken voor je iets schrijft!
Misschien heb je zelf geen EV en is het daardoor dat je zoveel foute info post? :-)
1)
Waar denk je dat dit voor dient op een auto?
Om de GSM te laden?
Ja, nu is het echt wel duidelijk dus als ik een foto van een Rolls-Royce post, wordt dat de mijne? Grapjas.
2) Die 15-18 kWh verbruik, daar heb ik het helemaal niet over, wel dat over het feit dat de energiekost zonder zonnepanelen zou halveren tegenover zijn huidige diesel dat 5 liter verbruikt.
Verder niks te maken met belachelijk maken, maar met realistisch zijn.
Eerst zien wat het echt is voor men kan beweren dat het echt zo is.
En hoe kan jij aangeven wat zijn wagen gaat verbruiken als hij er nog geen heeft of besteld heeft?
Zal afhangen van welke wagen, rijstijl en belasting en dat hoeft niet hetzelfde te zijn als bij u.
Als het niet over die 15-18 kWh verbruik gaat, zet die dan ook niet in een quote. Dan vermijd je dat mensen een verkeerd antwoord geven. Simpel.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Nog slechts 2% dieselwagens ingeschreven in Noorwegen. zo'n 97% van nieuwe wagens zijn batterijwagens, 80% volledig elektrisch. Weldra ook de situatie in België. Nochtans ook behoorlijk koude winters daar.
Ik ben net terug van een rondtrip door Noord-Noorwegen.
Ik dacht voor vertrek in Noorwegen niks anders te zien dan EV's op de baan, maar niks was minder waar.
Ikzelf had een hybride, maar merkte dat de meeste laadpalen in het Noorden er grotendeels werkloos bij stonden.
De overgrote deel van de Noren tankten fossiele brandstoffen.
De meeste wagens waar ze mee reden waren uit de kluiten gewassen SUV's zoals Volvo XC90 en dergelijke.
Toch wel een heel ontnuchterende vaststelling van een zogenaamde 'groene' natie.
Ja, nu is het echt wel duidelijk dus als ik een foto van een Rolls-Royce post, wordt dat de mijne? Grapjas.
Als het niet over die 15-18 kWh verbruik gaat, zet die dan ook niet in een quote. Dan vermijd je dat mensen een verkeerd antwoord geven. Simpel.
Wat zoals reeds gezegd bevestigt dat het jou er alleen om te doen is om EEUWIG repliek te kunnen geven.
Ik heb mij daar vroeger aan geërgerd, maar vind het nu zo grappig dat ik het soms niet kan laten aan deze klucht mee te doen.
In de hoop dat vroeg of laat dit forumonderdeel wordt afgesloten.
Comment