Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

Perelaar geeft je gelijk . Zeker koopjes te doen, als je het minimum aan verbouwing doet en het huis daarna verkoopt. Maar wij hebben bewust gekozen om zo ver mogelijk te gaan zonder geforceerde ventilatie, omdat we hier willen blijven wonen.

Had overigens niet gelezen dat dat artikel op een huisje van 136m² gebaseerd is. Een piepkleine stadswoning, ik heb in appartementen gewoond die groter waren dan dat. En ook in een studio van 30m², heel vroeger
    Wij hadden weinig keuze ivm gas of warmtepomp: er ligt geen gasleiding naar het huis. En als ik de kost daarvan moet rekenen, vooral omdat de oprit volledig opgebroken zou moeten worden...
    Energie kost nu, voor ons als thuiswerkend koppel: in mei 30€. Duurste maand tot nu toe was februari, 300€. We gaan uitkomen op gemiddelde maandkost van ongeveer 100€. We betalen geen voorschotten meer, enkel actueel gebruik. 20 zonnepanelen, 8000 WP.

Maar kom, terug naar auto's. Volgende week vertrek ik naar de Dolomieten, ik reken op 10l/100km in onze Cupra. Met onze diesel vroeger was dat 6l/100km, mijn diesel bestelwagentje wil ik die rit niet aandoen. Maar soms toch heimwee naar de auto's waarmee ik ongeveer ter plaatse raakte op 1 tank. Nu 2x tanken onderweg.
    Wat toch bevestigt dat (in een goed geïsoleerd huis) een WP in combinatie met zonnepanelen niet duurder uitkomt in verbruik dan gas (dat per kWh grosso-modo 3-4 keer goedkoper is maar waar je evenveel meer van gebruikt).

In ons rijhuis ben ik zeer tevreden van de systeem D ventilatie, vooral op gebied van comfort (luchtkwaliteit en afwezigheid van tocht en buitenlawaai).
    Voor dat laatste ben ik nogal bang voor een WP, en vermits het nu weinig rendabel is blijft dat nog even on hold.

Maar 10l benzine gaan gebruiken ? Dan zal het toch een EV worden (waarvan zelfs Sieg toegeeft dat het comfortabel is).

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht

Perelaar geeft je gelijk . Zeker koopjes te doen, als je het minimum aan verbouwing doet en het huis daarna verkoopt. Maar wij hebben bewust gekozen om zo ver mogelijk te gaan zonder geforceerde ventilatie, omdat we hier willen blijven wonen.

Had overigens niet gelezen dat dat artikel op een huisje van 136m² gebaseerd is. Een piepkleine stadswoning, ik heb in appartementen gewoond die groter waren dan dat. En ook in een studio van 30m², heel vroeger
      Wij hadden weinig keuze ivm gas of warmtepomp: er ligt geen gasleiding naar het huis. En als ik de kost daarvan moet rekenen, vooral omdat de oprit volledig opgebroken zou moeten worden...
      Energie kost nu, voor ons als thuiswerkend koppel: in mei 30€. Duurste maand tot nu toe was februari, 300€. We gaan uitkomen op gemiddelde maandkost van ongeveer 100€. We betalen geen voorschotten meer, enkel actueel gebruik. 20 zonnepanelen, 8000 WP.

Maar kom, terug naar auto's. Volgende week vertrek ik naar de Dolomieten, ik reken op 10l/100km in onze Cupra. Met onze diesel vroeger was dat 6l/100km, mijn diesel bestelwagentje wil ik die rit niet aandoen. Maar soms toch heimwee naar de auto's waarmee ik ongeveer ter plaatse raakte op 1 tank. Nu 2x tanken onderweg.
      Inderdaad op basis van een halfopen bebouwing, 136m² en bovendien nog veel verschil in de verschillende systemen waar er in de simulatie niets van wordt gezegd. In elk geval, wat ramen en deuren, zonnepanelen en isolatie dak betreft kan de kost wel kloppen is onze ervaring over de laatste 5 jaar (extra zonnepanelen nog vorige maand). Voor een WP zijn er teveel opties om een correcte simulatie te maken. En ventilatie kost energie, maar je wint aan gezondheid.
      Je hebt 8kWp aan zonnepanelen, dan moet je toch niet twijfelen om EV te rijden? Wij hebben in heel de maand mei 17.50 betaald aan energie, alle stroom voor de EV exclusief uit de zonnepanelen (ook 8kWp) plus de woning. In feite enkel stroom betaald voor de nachturen. Dat kunnen we minstens zes maanden zo volhouden.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

Inderdaad op basis van een halfopen bebouwing, 136m² en bovendien nog veel verschil in de verschillende systemen waar er in de simulatie niets van wordt gezegd. In elk geval, wat ramen en deuren, zonnepanelen en isolatie dak betreft kan de kost wel kloppen is onze ervaring over de laatste 5 jaar (extra zonnepanelen nog vorige maand). Voor een WP zijn er teveel opties om een correcte simulatie te maken. En ventilatie kost energie, maar je wint aan gezondheid.
        Je hebt 8kWp aan zonnepanelen, dan moet je toch niet twijfelen om EV te rijden? Wij hebben in heel de maand mei 17.50 betaald aan energie, alle stroom voor de EV exclusief uit de zonnepanelen (ook 8kWp) plus de woning. In feite enkel stroom betaald voor de nachturen. Dat kunnen we minstens zes maanden zo volhouden.
        Ventilatie - althans met warmteterugwinning - verbruikt veel minder energie dan ze bespaart.
        Hier in de praktijk in de laagste stand (voldoende voor het overgrote deel van de tijd) met 140m3 debiet 13W (+ 2x2W voor de sensoren). Dat is 150 kWh/jaar tov minstens 100m3 of 1000 kW warmtewinst.
        Zelfs met dit slechte weer wordt er nog 150 kWh/maand geïnjecteerd, als ik op die momenten de EV voor de deur zou kunnen zetten (en de accu al niet vol is) is dat goed voor 750km (of 40l diesel aan minstens €60, tov €11,25 aan gemiste injectievergoeding).

Er zal weer geopperd worden dat het dan lang duurt om die installaties en EV terug te verdienen, maar volgens die redenering stookten we nog allemaal met kolen in de Leuvense stoof.

Comment

Betaal jij geen vaste kosten, netkosten, transportkosten, enz ... ?
          Of bedoel je enkel 17,50€ aan elektriciteit + alle extra kosten

Onlangs zo nog ne slimme op tv gepasseerd, hij betaalde al meer dan 12 jaar 20€ per maand, kreeg nu eindelijk eens de afrekening
          Ofwel moest hij zijn huis verkopen zei hij om het te kunnen betalen ofwel een zware lening aangaan
          Tjah, dat er nog zulke mensen zijn die echt denken dat zij bij de gelukkigen zijn die amper iets betalen

grts
          Sieg
          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

Onlangs zo nog ne slimme op tv gepasseerd, hij betaalde al meer dan 12 jaar 20€ per maand, kreeg nu eindelijk eens de afrekening
            Ofwel moest hij zijn huis verkopen zei hij om het te kunnen betalen ofwel een zware lening aangaan
            Tjah, dat er nog zulke mensen zijn die echt denken dat zij bij de gelukkigen zijn die amper iets betalen

grts
            Sieg
            Neen, ik bedoel wat ik schrijf. 17.50 euro alle kosten inbegrepen voor de maand mei. In principe kan het nog lager, maar ik sleep nog wat capaciteitstarief van de wintermaanden mee wat ik volgende winter nog een stuk kan verminderen door te laden aan 5kW ipv 7.5 kW. Jaarlijkse afrekening in augustus met maandelijks dynamische voorschotten zodat de afrekening maar een tiental euro's zal bedragen.
            Hombre

Comment

grts
              Sieg
              De totale kosten zijn toch eenvoudig te berekenen, Sieg, waarom rakel jij nog steeds dergelijke verhalen op ?
              En wie dat te moeilijk vindt - of te weinig gedisciplineerd is - vraagt een maandelijkse afrekening.
              Daar moet je dan wel een digitale meter voor hebben .

PS: wij hebben een maandelijkse afrekening voor gas, maar niet voor elektriciteit omdat Ecopower de injectie maar één keer per jaar afrekent en onze grootste kost het - weliswaar minimum - capaciteitstarief is (het is ook een burgercorporatie en geen commercieel bedrijf).

Comment

• Ter info : Ongelukjes die met een diesel niet zouden gebeurd zijn.

Johan (68) merkt als eerste zware brand in Zeebrugge op en alarmeert medebewoners: “Ik rook letterlijk dat er iets fout was en dan hoorde ik een luide knal” | Brugge | hln.be

Zware uitslaande brand op Zeedijk in Zeebrugge: “26 buurtbewoners geëvacueerd” | Brugge | hln.be​​
                Oorzaak : een hybride wagen.
                De brandweer kon de wagen iet buitenslepen om die in een waterbad te stoppen.

Belg (58) drijft motor van hybride voertuig tot het uiterste op Oostenrijkse bergpas | Buitenland | hln.be
                Oorzaak : een hybridewagen.​
                " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

Comment

• Laten we vooral de discussie die kant niet laten opgaan. En dit was geen hybride:

Een Range Rover diesel veroorzaakt een brand. Het is dus dit keer geen elektrische auto. Absoluut niet een EV.

Hombre

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                    Zelfs met dit slechte weer wordt er nog 150 kWh/maand geïnjecteerd, als ik op die momenten de EV voor de deur zou kunnen zetten (en de accu al niet vol is) is dat goed voor 750km (of 40l diesel aan minstens €60, tov €11,25 aan gemiste injectievergoeding).
                    Grapjas, als je 150 kWh per maand injecteert, dan is dat gemiddeld 5 kWh per dag.
                    Dan moet je dus de volledige maand elke dag je auto de ganse dag aan die laadpaal laten hangen want met gemiddeld 10 uur zon (licht) per dag is dat hoogstens 0,5 kWh per uur dat je in de batterij van de wagen kan sturen zonder af te nemen van het net.
                    Tenzij je uiteraard enkel 's nachts zou rijden met je EV heb je dan 0 km kunnen rijden.
                    Canon EOS Digital
                    BD0479BE

Comment

Neen, ik bedoel wat ik schrijf. 17.50 euro alle kosten inbegrepen voor de maand mei. In principe kan het nog lager, maar ik sleep nog wat capaciteitstarief van de wintermaanden mee wat ik volgende winter nog een stuk kan verminderen door te laden aan 5kW ipv 7.5 kW. Jaarlijkse afrekening in augustus met maandelijks dynamische voorschotten zodat de afrekening maar een tiental euro's zal bedragen.
                      Binnenkort ook in het nieuws dan ...

grts
                      Sieg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht

De totale kosten zijn toch eenvoudig te berekenen, Sieg, waarom rakel jij nog steeds dergelijke verhalen op ?
                        En wie dat te moeilijk vindt - of te weinig gedisciplineerd is - vraagt een maandelijkse afrekening.
                        Daar moet je dan wel een digitale meter voor hebben .

PS: wij hebben een maandelijkse afrekening voor gas, maar niet voor elektriciteit omdat Ecopower de injectie maar één keer per jaar afrekent en onze grootste kost het - weliswaar minimum - capaciteitstarief is (het is ook een burgercorporatie en geen commercieel bedrijf).
                        Omdat het zo makkelijk te berekenen is heb ik ook mijn reply gegeven !

En ik hoor nog bij de gelukkigen die voorlopig nog geen digitale meter heeft

grts
                        Sieg
                        Last edited by Sieg; 15 juni 2024, 16:30.

Comment

Laten we vooral de discussie die kant niet laten opgaan.
                          Op de eerste plaats heb jij samen met nog enkele personen gans dit draadje naar jullie toe getrokken en heeft het totaal niks meer te maken met hetgeen waar het voor opgestart is.

En nu er geen reacties meer komen op EV trekken jullie het weer naar jullie toe om te beginnen of energie gebruik, verbruik, isolatie, enz ... in huis

Dus als iemand dan terug de boel op het eigenlijke spoor probeert te duwen dan wordt er zelfs niet eens op gereageerd !

grts
                          Sieg

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                            Grapjas, als je 150 kWh per maand injecteert, dan is dat gemiddeld 5 kWh per dag.
                            Dan moet je dus de volledige maand elke dag je auto de ganse dag aan die laadpaal laten hangen want met gemiddeld 10 uur zon (licht) per dag is dat hoogstens 0,5 kWh per uur dat je in de batterij van de wagen kan sturen zonder af te nemen van het net.
                            Tenzij je uiteraard enkel 's nachts zou rijden met je EV heb je dan 0 km kunnen rijden.
                            Dat is de grap van de professor toegepaste statistiek die verdronk in een rivier die gemiddeld 5 cm diep was. Gelukkig is het weer en in dit geval niet gemiddeld maar heb je dus niet constant 0,5 kWh aan zonne-energie. Je hebt dus ook enkele hele mooie dagen waarbij je dan weer 20kWh op een dag kan binnenhalen en dat is dan weer wel de moeite om de EV aan te sluiten. En overigens (ook weer dat gemiddelde) als je 150 kWh per maand injecteert zegt dat al helemaal niets of die over de hele maand dan wel op enkele dagen werd bijeengesprokkeld.
                            En ja, ik zal weer het verwijt krijgen van in de ideale situatie te zitten (alsof ik de enige in BE ben) maar ik geef het toch even mee voor de niet zo vrolijke maand mei hier een totaal opbrengst van nét geen 1000kWh en meer dan voldoende rest om een paar duizend kilometer te rijden zonder laadkosten.
                            Hombre

Comment

Binnenkort ook in het nieuws dan ...

grts
                              Sieg
                              Hombre

Comment

Working...
                              X