Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X

• Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

• Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht

Beetje scheef getrokken argument. Laat belastingvoordeel van verbranding en elektrisch het zelfde zijn, eerst dan kunnen wij de echten cijfers zien.

Denk dat dan terug veel diesel als salariswagen op de baan komen.
    Dit zou nog bijna grappig kunnen klinken , ware de toestand niet zo ernstig : subsidies voor fossiele brandstoffen bedragen om en bij de 12 Miljard op jaarbasis, een kW electriciteit kost 3 tot 4 keer meer dan het equivalent aan Diesel…

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht

Dit zou nog bijna grappig kunnen klinken , ware de toestand niet zo ernstig : subsidies voor fossiele brandstoffen bedragen om en bij de 12 Miljard op jaarbasis, een kW electriciteit kost 3 tot 4 keer meer dan het equivalent aan Diesel…

Inderdaad! Bovendien verdwijnt door de scheefgetrokken situatie een groot deel van deze subsidies onbedoeld naar het buitenland waardoor onze eigen bedrijven dan ook nog eens te maken krijgen met concurrentie, gesponsord door... België.
      Men is wel van plan dit aan te pakken:
      De actualisering van het Nationaal Energie- en Klimaatplan, die in de loop van 2024 moet worden uitgevoerd en waarvan
      een voorlopige versie die in 2023 aan de Europese autoriteiten is meegedeeld, is een gelegenheid om dit te herhalen
      de noodzaak en urgentie van het geleidelijk afschaffen van deze subsidies voor fossiele brandstoffen, in de vorm van een duidelijk traject voor de geleidelijke
      afschaffing van deze subsidies.​
      Zonder de politieke toer op te gaan is het toch opvallend hoe het klimaat deze keer is doodgezwegen op allerhande online verkiezingstesten en verkiezing shows en debatten. Populisme ten top, eigen portemonnee eerst.
      Helaas zal dat klimaat niet wachten op de politiek.
      Hombre

Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

Comment

• Dat Climat document - bij alle respect - is ook maar naar eigen voorstellingen aan elkaar gehaakt.

Ik probeer het nu eens iets neutraler te maken. De energie nemen, zonder de taksen en belastingen. De laatste nettobedragen die ik kon vinden.

nen Tesla die bij optimale rijomstandigheden 14kw/h verbruikt. 14 kw per 100 km ( € 0.23 per kw/h) = € 3.22 Prijs van de Kw/h genomen van het net.

nen Diesel die een verbruik van 6 liter heeft . 6 ltr pro 100 km ( 0.75 euro ) = € 4.50 . Prijs ook van het net gehaald, de laatste stand.

De prijs die er bovenop geleegd worden, zijn de prijsmanipulaties van de staat. Dus van subsidies, wat in het klimaat report wordt suggereert kan geen spraak zijn.

Comment

Dat Climat document - bij alle respect - is ook maar naar eigen voorstellingen aan elkaar gehaakt.

Ik probeer het nu eens iets neutraler te maken. De energie nemen, zonder de taksen en belastingen. De laatste nettobedragen die ik kon vinden.

nen Tesla die bij optimale rijomstandigheden 14kw/h verbruikt. 14 kw per 100 km ( € 0.23 per kw/h) = € 3.22 Prijs van de Kw/h genomen van het net.

nen Diesel die een verbruik van 6 liter heeft . 6 ltr pro 100 km ( 0.75 euro ) = € 4.50 . Prijs ook van het net gehaald, de laatste stand.

De prijs die er bovenop geleegd worden, zijn de prijsmanipulaties van de staat. Dus van subsidies, wat in het klimaat report wordt suggereert kan geen spraak zijn.

Een verslag van 12 blz (96 blz in het volledig verslag) door het Ministerie van Financiën wordt door u met de grond gelijk gemaakt op basis van een vergelijking tussen diesel en elektriciteitsprijzen. Ik heb hier al veel rare verhalen gelezen maar absurder dan de verklaring die u er van maakt moet het niet worden.
          Last edited by Hombre; 13 juni 2024, 09:47. Reden: Aanvulling
          Hombre

Comment

• Beste, verslagen moeten altijd aan de eind doelstellingen van de regerende partijen voldoen. Dit is voor hun een basis om te debatteren.

Er zijn weinig dingen in die ik geloof, verkiezingsbeloftes en hun verslagen voor de individuele administraties. Te vaak worden achteraf veel ' fantasieverhaaltjes ' terug gevonden wat ervoor in de verslagen staat --- of men delen van de realiteit weg gelaten heeft, om de verslagen te doen kloppen.

Blinde geloof is niet aan mij besteed.

Comment

Beste, verslagen moeten altijd aan de eind doelstellingen van de regerende partijen voldoen. Dit is voor hun een basis om te debatteren.

Er zijn weinig dingen in die ik geloof, verkiezingsbeloftes en hun verslagen voor de individuele administraties. Te vaak worden achteraf veel ' fantasieverhaaltjes ' terug gevonden wat ervoor in de verslagen staat --- of men delen van de realiteit weg gelaten heeft, om de verslagen te doen kloppen.

Blinde geloof is niet aan mij besteed.
              Tja, als uw ultieme argument is dat de tegenstander liegt en de feiten verdraait dan stopt elke discussie en zijn we terug in de kleutertuin.

Trouwens , alle respect voor uw belangstelling maar het mag duidelijk zijn dat veel van de -in elke discussie en zeker in de deze - broodnodige nuance in uw boodschap verloren gaat door de noodzaak om hem door een vertalingsrobot te jagen.

Tenzij U dit niet wil, genuanceerd zijn dus..

Comment

• kan U begrijpen Silent

ik zal mij blijkbaar onduidelijk uit gedrukt te hebben. Probeer het nog eens met een andere voorbeeld, als mag.

De begroting, zo lang ik kan denken, eerst veel te kort van centen, en naar veel heisa op eens een paar miljarden aan overschot. Dus er worden cijfertjes verschoven en anders geïnterpreteerd en op eens is alles goed.

Het is het zelfde als dat je een 20 MB Pixel camera niet zo goed vindt, dus wordt er nog een alles herrekent en man krijgt via een omweg op eens een 40 MB Pixel camera. Zelfde camera, zelfde chip, enkel een ander berekening. En dan vind men de camera goed en men koopt deze.

Ik hoop dat men begrijpt wat is probeer uit te leggen.

Maar iedereen mag zijn eigen zienswijze hebben op de dingen, dat is juist het mooie aan onze maatschappij.

Comment

• Een interessante studie, dat rapport van FOD Financiën. Onder andere als subsidie gezien: federale sociale gas- en elektriciteitstarieven, OCMW Steunfonds voor toegang tot energie, Sociaal verwarmingsfonds, verlaagd btw tarief op energie... Die moeten dan allemaal maar stopgezet worden? Er zullen veel mensen in de kou zitten volgende winter. En dan waarschijnlijk hout beginnen stoken.

Andere subsidies: fiscaal regime bedrijfswagens en tankkaarten (helemaal akkoord dat er teveel bedrijfswagens rondrijden, maar die dienen als loon ivm de hopeloos hoge belastingsdruk hier).

BTW op vervoersdiensten en subsidies op gebied van accijnzen kan ik niks over zeggen, zover heb ik nog niet gelezen in het rapport.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
                    Een interessante studie, dat rapport van FOD Financiën. Onder andere als subsidie gezien: federale sociale gas- en elektriciteitstarieven, OCMW Steunfonds voor toegang tot energie, Sociaal verwarmingsfonds, verlaagd btw tarief op energie... Die moeten dan allemaal maar stopgezet worden? Er zullen veel mensen in de kou zitten volgende winter. En dan waarschijnlijk hout beginnen stoken.
                    Helemaal afschaffen kan niet de bedoeling zijn. In BE zijn zowat 20% van de gezinnen in energiearmoede en krijgen een tussenkomst in een of andere vorm voor de elektriciteit, gas, mazout en zelfs kolen. Het gaat hem in de eerste plaats over de milieukosten omdat die subsidies de mensen vaak "verplichten" om zo verder te blijven doen. De overheid zou er ook kunnen voor kiezen om in bepaalde woningen te investeren in isolatie bijvoorbeeld of andere verwarmingsmethoden. Dat is op lange termijn veel interessanter dan steeds weer opnieuw teveel energie te verbruiken en -in deze gevallen- te subsidiëren.
                    Hombre

Comment

• Ik heb net een woning (vrijstaande woning uit 1973) gerenoveerd van EPC E (bijna F) naar A. Voor de subsidie moet je het niet doen, de peulschil die je krijgt na een jaar of zo kan je eens mee op vakantie gaan. Zag toevallig net in De Standaard (https://www.standaard.be/cnt/dmf20240612_96894497) een artikel over de kost van renovatie, de bedragen die ik daar zie zijn hopeloos veel te laag. Onze aannemers kloegen daarover, door dat soort artikels krijgen mensen een verkeerd beeld.
                      Vb warmtepomp: radiatoren moet ook mee vervangen, of er moet vloerverwarming geïnstalleerd worden. Dat is al bijkomende kost nummer 1. En zeer waarschijnlijk zijn de oude leidingen ook niks meer waard, kost nummer twee. Zonnepanelen, warmtepomp: oude elektriciteitskast zeer waarschijnlijk niet goed of groot genoeg. Kost nummer drie.

Gevelisolatie met nieuwe ramen, om het goed te doen moeten die ramen naar buiten verplaatst worden, anders heb je koudebrug aan elk raam als je de buitenkant isoleert. Dus nieuwe afwerking binnen, kost nummer vier .

Qua subsidie: als - ALS! - ik de 2% registratierechten terugkrijg ondanks dat de Vlaamse overheid dwarsligt zullen we in totaal minder dan 10% van de kost aan subsidies krijgen. Achteraf vanzelfsprekend, wanneer ze niet meer nodig zijn. Tenzij eventueel om het gestegen kadastrale inkomen te betalen...

Comment

Ik heb net een woning (vrijstaande woning uit 1973) gerenoveerd van EPC E (bijna F) naar A. Voor de subsidie moet je het niet doen, de peulschil die je krijgt na een jaar of zo kan je eens mee op vakantie gaan. Zag toevallig net in De Standaard (https://www.standaard.be/cnt/dmf20240612_96894497) een artikel over de kost van renovatie, de bedragen die ik daar zie zijn hopeloos veel te laag. Onze aannemers kloegen daarover, door dat soort artikels krijgen mensen een verkeerd beeld.
                        Vb warmtepomp: radiatoren moet ook mee vervangen, of er moet vloerverwarming geïnstalleerd worden. Dat is al bijkomende kost nummer 1. En zeer waarschijnlijk zijn de oude leidingen ook niks meer waard, kost nummer twee. Zonnepanelen, warmtepomp: oude elektriciteitskast zeer waarschijnlijk niet goed of groot genoeg. Kost nummer drie.

Gevelisolatie met nieuwe ramen, om het goed te doen moeten die ramen naar buiten verplaatst worden, anders heb je koudebrug aan elk raam als je de buitenkant isoleert. Dus nieuwe afwerking binnen, kost nummer vier .

Qua subsidie: als - ALS! - ik de 2% registratierechten terugkrijg ondanks dat de Vlaamse overheid dwarsligt zullen we in totaal minder dan 10% van de kost aan subsidies krijgen. Achteraf vanzelfsprekend, wanneer ze niet meer nodig zijn. Tenzij eventueel om het gestegen kadastrale inkomen te betalen...
                        De waarheid in een notendop.

Minder glas dan vroeger, maar beter.

Comment

Ik heb net een woning (vrijstaande woning uit 1973) gerenoveerd van EPC E (bijna F) naar A. Voor de subsidie moet je het niet doen, de peulschil die je krijgt na een jaar of zo kan je eens mee op vakantie gaan. Zag toevallig net in De Standaard (https://www.standaard.be/cnt/dmf20240612_96894497) een artikel over de kost van renovatie, de bedragen die ik daar zie zijn hopeloos veel te laag. Onze aannemers kloegen daarover, door dat soort artikels krijgen mensen een verkeerd beeld.

Klopt volledig, en komt nog eens bij dat men in België de gasprijs een pak lager zet dan de elektriciteitsprijs, dus waarom zou je begot overschakelen op een warmtepomp die op elektriciteit werkt als je met gas een pak goedkoper af bent.
                          In de buurlanden zijn ze slimmer, hopelijk wordt daar hier ook een mouw aan aangepast.
                          En zoals je zegt, voor de subsidies moet je het hier niet doen, ze geven liever een belastingsvoordeel en afschrijfkosten van 200% aan degenen die het helemaal niet nodig hebben
                          Eigenaardig keuzes zijn er gemaakt geweest in de afgelopen jaren, we zouden schrikken moesten we exact weten bvb hoeveel kleine bedrijfjes er zijn opgericht tijdens Covid om toch maar te profiteren van de subsidies, en zo zijn er wel nog meer blunders geweest, ben benieuwd of er enige verbetering in zal komen te zitten
                          Maar daar heb ik mijn twijfels over en toch moet de gemaakte put gevuld worden, doch hopelijk niet met geld van de gewone mens ...
                          Maar we begeven ons op politiek vlak en hier gaat het eigenlijk over auto's.

Toen ik vorig jaar dit draadje opstartte dan zat ik nog met grote twijfel
                          Doch heb ik vorig jaar gekozen om een jonge 2de hands diesel aan te kopen, mijn keuze lag eigenlijk al vast want ik wil daar ook grotere afstanden mee af leggen.
                          De wagen die ik vorig jaar gekocht heb had 12.000km en was ingevoerd vanuit Ford Duitsland, een model 2021, en bleek voor ons voorlopig een goede keuze geweest te zijn.
                          Ik had mij ook een EV kunnen kopen maar er bestond/bestaat geen enkele EV met dezelfde bruikbare laadvolume en rijbereik, tevens had die EV me voor een bijna vergelijkbaar model 40.000€ meer gekost.
                          En voor een plastick/metalen bak met wielen vind ik dat het geld zeker niet waard.

Ooit zal ik hopelijk ooit met een EV rijden, het is een luxe dat stille glijden over de weg en ook het koppel
                          Maar dan moet men eerst nog EV's uitbrengen in model break met een groter volume en vooral veel betere batterijen
                          Ik heb genoeg zonnepanelen liggen die, als de zon eindelijk eens zou willen schijnen, de wagen kunnen opladen, maar dan zit ik ook gebonden aan een digitale teller en gaat mijn opbrengsten van de zonnepalen er een heel pak op achteruit.
                          Dus voorlopig rij ik dus met een bijna nieuwe diesel die makkelijk 1000km met één tankbeurt van maximaal 5minuten kan doen en die tevens een groot bruikbaar laadvolume heeft die wij nodig hebben.

grts
                          Sieg
                          Last edited by Sieg; 13 juni 2024, 17:46.
                          Voor meer foto's ; www.sieg.be

Comment

Hopeloos veel te laag? Vergeet niet dat die cijfers gebaseerd zijn op een halfopen bebouwing van 136 m².
                            Hombre

Comment

We wijken af, en misschien doen we hierover beter in een ander draadje verder, dat van die diesel is tot op het bot afgekluifd .

Chapeau voor perelaar.

Wat de federatie bouw bezielt om zijn leden installateurs van warmtepompen de genadeslag te geven begrijp ik niet, dit is m.i. op vele punten een misleidende voorstelling

Halfopen bebouwing 136 m². Verwarmd met gas
                              F 580 4 969,00
                              D 360 4.000 - 20.000 4.000 - 20.000 3 084,00 2,1 - 10,6
                              C 280 24.500 28.500 - 44.500 2 399,00 35,7
                              B 155 27.000 - 37.500 55.500 - 82.000 1 328,00 25,2 - 35,0
                              A 100 10.000 - 20.000 65.500 - 103.000 3 332,00 Nooit
                              A 62 5.000 70.500 - 108.000 2 066,00 4,0
                              A+ 0 4.500 75.000 - 112.500 0,00 2,2
                              15,1 - 22,6

Blijkbaar zou na dakisolatie, nieuwe ramen en muurisolatie (stappen 1,2 en 3) de jaarlijks energiekost (voorlaatste kolom) tot € 1328 gedaald zijn en met een warmtepomp (stap 4) plots bijna verdriedubbelen ?
                              Ze zijn blijkbaar vergeten de COP in te rekenen.
                              Akkoord dat door de 3x hogere kWh kost van elektriciteit er momenteel met een WP weinig "verdiend" kan worden, maar dit klopt toch niet.
                              En met een systeem D ventilatie (stap 5 met € 5000 toch laag ingeschat) zou dan meteen weer 40% bespaard worden ? Welke heeft hier zijn dikke vinger in de pap gehad (m.i. is hier hooguit 15-20 % te halen)?
                              Het meest absurde is dat na installatie van een paar PV-panelen (stap 6 voor € 4500) het volledige jaarlijkse elektriciteitsgebruik incl WP zou gedekt zijn. Dit kan enkel voor wie nog een terugdraaiende teller heeft (of suggereren zij hier het uitstel van de DM ?).

Ik veronderstel dat de meeste nuchtere Vlamingen de volgorde van maatregelen enigszins zullen aanpassen of al gedaan hebben (na dakisolatie en nieuwe ramen de PV panelen en evt systeem D naar boven schuiven en de WP voorlopig uitstellen) om op die manier het energieverbruik toch door drie te kunnen delen.
                              Deze tabel illustreert ook - wat ten overvloede ter sprake gekomen is - dat de eerste stappen relatief eenvoudig en goedkoop te realiseren zijn en dat er momenteel koopjes te doen zijn met label F huizen (alhoewel perelaar daar misschien anders over denkt)..
                              Last edited by palombian; 14 juni 2024, 11:28.

Comment

• Oorspronkelijk geplaatst door palombian Bekijk bericht
                                ...
                                Deze tabel illustreert ook - wat ten overvloede ter sprake gekomen is - dat de eerste stappen relatief eenvoudig en goedkoop te realiseren zijn en dat er momenteel koopjes te doen zijn met label F huizen (alhoewel perelaar daar misschien anders over denkt)..
                                Perelaar geeft je gelijk . Zeker koopjes te doen, als je het minimum aan verbouwing doet en het huis daarna verkoopt. Maar wij hebben bewust gekozen om zo ver mogelijk te gaan zonder geforceerde ventilatie, omdat we hier willen blijven wonen.

Had overigens niet gelezen dat dat artikel op een huisje van 136m² gebaseerd is. Een piepkleine stadswoning, ik heb in appartementen gewoond die groter waren dan dat. En ook in een studio van 30m², heel vroeger
                                Wij hadden weinig keuze ivm gas of warmtepomp: er ligt geen gasleiding naar het huis. En als ik de kost daarvan moet rekenen, vooral omdat de oprit volledig opgebroken zou moeten worden...
                                Energie kost nu, voor ons als thuiswerkend koppel: in mei 30€. Duurste maand tot nu toe was februari, 300€. We gaan uitkomen op gemiddelde maandkost van ongeveer 100€. We betalen geen voorschotten meer, enkel actueel gebruik. 20 zonnepanelen, 8000 WP.

Maar kom, terug naar auto's. Volgende week vertrek ik naar de Dolomieten, ik reken op 10l/100km in onze Cupra. Met onze diesel vroeger was dat 6l/100km, mijn diesel bestelwagentje wil ik die rit niet aandoen. Maar soms toch heimwee naar de auto's waarmee ik ongeveer ter plaatse raakte op 1 tank. Nu 2x tanken onderweg.

Comment

Working...
                                X