Oorspronkelijk geplaatst door Sieg
Bekijk bericht
Aankondiging
Collapse
No announcement yet.
Wie zou er nu nog een diesel kopen ?
Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
-
There are days where the act of seeing appears to be true happiness.
| Lumix S1 | Lumix 24-105 | Lumix 70-300 | Sigma 35 2.0 | Sigma 90 2.8 | Lumix GX80 | Laowa 10 | PL 15 1.7 | OLY 25 1.8 | PL 42,5 1.7 | Sigma 60 2.8 | PL 14-140 | PL 100-300 |
-
-
Stoppen met dieselen om het klimaat te redden? Ik heb een bestaand huis verbouwd (dus geen nieuwe open ruimte gebruikt) van energieklasse E naar A. Quasi geen verbruik meer, en een 50 jaar oude mazoutinstallatie vervangen door warmtepomp. Vergelijk eens hoeveel uur die mazoutinstallatie draaide met hoeveel uur een gemiddelde privépersoon met zijn dieseltje rijdt. Om mezelf als voorbeeld te nemen: 7000 tot 8000 liter mazout per jaar vs 15000km met mijn bestelwagentje, komt neer op nog geen 1000l diesel per jaar. Zelfs als ik het verbruik van de tweede auto (benzine) erbij neem zitten we nog niet aan de helft van de hoeveelheid mazout.
Ik geef toe dat ik met de kost van de verbouwing op zijn minst een Porsche Taycan had kunnen aanschaffen, maar dan vervuilde ik nog altijd meer dan nu - vooral omdat bij de berekening van uitstoot haast nooit de fabricatie, laat staan recycling, van elektrische auto's meegerekend wordt.
Ook even bij vermelden: mijn Ford Transit Courier kostte tweedehands 7000€. Nieuw model, brandstofmotor, rond de 20000 (ex btw!), elektrische kleine bestelwagens zoals bv de Renault Kangoo beginnen vanaf 30000 ex btw. Wie geeft dat als particulier? Als je voor minder dan 10000 een jong-occasie hebt?
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk berichtStoppen met dieselen om het klimaat te redden? Ik heb een bestaand huis verbouwd (dus geen nieuwe open ruimte gebruikt) van energieklasse E naar A. Quasi geen verbruik meer, en een 50 jaar oude mazoutinstallatie vervangen door warmtepomp. Vergelijk eens hoeveel uur die mazoutinstallatie draaide met hoeveel uur een gemiddelde privépersoon met zijn dieseltje rijdt. Om mezelf als voorbeeld te nemen: 7000 tot 8000 liter mazout per jaar vs 15000km met mijn bestelwagentje, komt neer op nog geen 1000l diesel per jaar. Zelfs als ik het verbruik van de tweede auto (benzine) erbij neem zitten we nog niet aan de helft van de hoeveelheid mazout.
Ik geef toe dat ik met de kost van de verbouwing op zijn minst een Porsche Taycan had kunnen aanschaffen, maar dan vervuilde ik nog altijd meer dan nu - vooral omdat bij de berekening van uitstoot haast nooit de fabricatie, laat staan recycling, van elektrische auto's meegerekend wordt.
Ook even bij vermelden: mijn Ford Transit Courier kostte tweedehands 7000€. Nieuw model, brandstofmotor, rond de 20000 (ex btw!), elektrische kleine bestelwagens zoals bv de Renault Kangoo beginnen vanaf 30000 ex btw. Wie geeft dat als particulier? Als je voor minder dan 10000 een jong-occasie hebt?
EV kost nieuw idd nog veel maar langzaamaan komen nu ook de voordelige tweedehands auto's en bestelwagens op de markt.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Mooi dat je het stookolieverbruik onder controle hebt want 7000-8000 liter is niet meer normaal te noemen, alhoewel ik het formaat huis en grootte van het gezin niet ken. Aan de andere kant is het niet om één enkel individu te doen maar om zoveel mogelijk mensen te doen omschakelen. Om een idee te geven werd er in 2022 nog 27.8 MILJOEN liter brandstof getankt PER DAG.
EV kost nieuw idd nog veel maar langzaamaan komen nu ook de voordelige tweedehands auto's en bestelwagens op de markt.
https://gocar.be/nl/autonieuws/benzi...-dag-in-belgie
Qua prijzen: de enige betaalbare kleine EV bestelwagen die ik momenteel op autoscout zie staan is een Renault Kangoo met 41500km voor 14000€. MAAR: belachelijk laag laadvermogen (520kg) en theoretisch maximumbereik van 200km. Daar mag je in de winter bijna de helft aftrekken. Kom ik niet eens mee heen en terug naar mijn werk, laat staan naar de Ardennen voor mijn hobby.
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
Vrijstaande jaren 70 villa, bungalow dus plat dak van 300m², geen isolatie in muren of dak en gewoon dubbel glas voor de renovatie. Dan is 7000l normaal als je hele dag moet verwarmen (telewerk).
Qua prijzen: de enige betaalbare kleine EV bestelwagen die ik momenteel op autoscout zie staan is een Renault Kangoo met 41500km voor 14000€. MAAR: belachelijk laag laadvermogen (520kg) en theoretisch maximumbereik van 200km. Daar mag je in de winter bijna de helft aftrekken. Kom ik niet eens mee heen en terug naar mijn werk, laat staan naar de Ardennen voor mijn hobby.Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk berichtJa Sieg, maar dat zijn niet die koppigaards waar ik naar wijs. ..........................
Wie zijn de koppigaards?
De tram- en bus chauffeurs die met de auto naar hun werk moeten omdat er 's morgens vroeg nog geen openbaar vervoer rijdt?
Enzovoort!
De elite met privéjets en super jachten ben je vergeten! Want die zijn niet koppig?
( Een dagje gaan kijken aan de afsluitingen van Aeroporto di Siena-Ampugnano en je begrijpt wat ik bedoel. ( 43.256400353863775, 11.249273856489918 google maps )
Nu gaan we echt de politieke toer op met overtuigingen zonder onderbouwde argumenten.
Oorspronkelijk geplaatst door JuLi Bekijk bericht......... en veel jonge gasten gewoon nul komma nul interesse hebben in auto's en motoren ..........................
Als veel jongeren geen interesse meer hebben in techniek dan zullen we terug in holen gaan wonen. Zonder smartphone.
In China zullen ze die interesses wel ten gelde maken terwijl wij inslapen .
De stroom voor de elektrische auto's wordt ook opgewekt door motoren. Ze heten dat stoomturbines.
Die hebben actie en reactie schoepen, stators en rotoren vergelijkbaar met de motoren van jet-vliegtuigen. En grote koeltorens .Last edited by Skitch; 7 juni 2024, 19:39." In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)
- Likes 1
Comment
-
-
Volgende week komen ze hier in de straat nieuwe elektriciteitskabels leggen, de kabel vanaf de cabine tot de eerste woning ligt al klaar (die steekt nog boven de grond uit), en die is véél dikker dan de kabel die de laatste jaren al een paar keer doorgebrand is.
Die nieuwe kabel zal dan waarschijnlijk niet meer zo snel doorbranden.
Ze verwachten dus wel dat we hier allemaal een warmtepomp laten installeren en dat we ook een elektrische wagen kopen, de nieuwe kabel zal wel dik genoeg zijn (er zal dan waarschijnlijk later ook nog wel een zwaardere transformator worden geplaatst in de elektriciteitscabine).
Maar ze zullen later de boel weer open moeten leggen om het glasvezelnetwerk aan te leggen, want dat kunnen ze nooit tegelijk plannen...
http://barthuysmans.smugmug.com/
BD0338BE
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtKoppigaards?
Wie zijn de koppigaards?
Ik denk dat hier verwezen wordt naar een bepaalde groep mensen die wel de middelen hebben om een nieuwe degelijke auto te kopen en wars van alle aanbevelingen en evoluties toch nog kiezen voor een dieselwagen.
Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk berichtCijfers ? Bewijs ?
Als veel jongeren geen interesse meer hebben in techniek dan zullen we terug in holen gaan wonen. Zonder smartphone.
In China zullen ze die interesses wel ten gelde maken terwijl wij inslapen .
De stroom voor de elektrische auto's wordt ook opgewekt door motoren. Ze heten dat stoomturbines.
Die hebben actie en reactie schoepen, stators en rotoren vergelijkbaar met de motoren van jet-vliegtuigen. En grote koeltorens .
Dat heeft dan ook weinig of niets te maken met een interesse voor motoren en techniek, het ene sluit het andere niet uit.
De grote koeltorens hebben dan geen motoren, tenzij een stel op de pompen
In drie jaar tijd is het aandeel van de kilometers die jongeren afleggen als autobestuurder gedaald van 55% naar 45%. Tijdens de eerste zes maanden van dit jaar legden de Belgen gemiddeld 33 km per dag af. Dit is een stijging ten opzichte van vorig jaar
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Ik denk dat hier verwezen wordt naar een bepaalde groep mensen die wel de middelen hebben om een nieuwe degelijke auto te kopen en wars van alle aanbevelingen en evoluties toch nog kiezen voor een dieselwagen.
Vroeg of laat zal iedereen sowieso de overstap (moeten) maken naar andere wagens, of de toekomst EV is dat laat ik in het midden.
Het is gewoon nu op het ogenblik een feit dat mensen in grote twijfel zijn welke wagen ze kopen, er is nog veel onduidelijkheid en vooral nadeel aan sommige type wagens en net daarmee blijft nu iedereen langer met zijn huidige wagen rijden.
Als enkele van je vrienden een garage hebben waar wagens verkocht worden, dan zou je al op de hoogte moeten zijn van dat mensen nu langer blijven rijden met hun wagen.
Bedrijven/zelfstandigen kopen uiteraard massaal EV's, ze krijgen er nog geld op toe ook die wij met z'n allen betalen ... dus ze hebben groot gelijk.
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk berichtOok ik heb de ervaring met jonge gasten dat ze niet meer zo'n interesse hebben in een (rijbewijs voor) auto of motorfietsen. Dat was in "onze tijd" wel anders en moest er een rijbewijs liggen met de 18de verjaardag. Zie ook de link hieronder die de trend kan bevestigen.
Dat heeft dan ook weinig of niets te maken met een interesse voor motoren en techniek, het ene sluit het andere niet uit.
De grote koeltorens hebben dan geen motoren, tenzij een stel op de pompen
Maar het moment dat ze op eigen benen komen te staan, of aan een job beginnen stappen ze sowieso over op een eigen wagen.
Doch de meesten hopen een firmawagen, dat is tegenwoordig zelfs één van hun vereisten vooraleer ze ergens beginnen werken.
Het wordt heel hoog tijd dat men de firmawagens zwaarder belast en dat men een km heffing gaat invoeren, is alleen maar positief voor ons allemaal
En misschien wordt er dan weer meer aan carpoolen gedaan, want nu ziet men het nut er niet meer van in.
Vroeger stonden de carpool parkings hier bij ons in de buurt allemaal plenty vol, sinds iedereen zijn "eigen" bedrijfswagentje heeft blijven deze parkings voor meer dan de helft leeg staan.
Waarom zouden ze een wagen delen ...
grts
SiegLast edited by Sieg; 9 juni 2024, 18:36.Voor meer foto's ; www.sieg.be
- Likes 2
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
Klopt dat jonge mensen minder met de auto rijden, logisch want ze wonen langer thuis en studeren langer dan vroeger
Maar het moment dat ze op eigen benen komen te staan, of aan een job beginnen stappen ze sowieso over op een eigen wagen.
Doch de meesten hopen een firmawagen, dat is tegenwoordig zelfs één van hun vereisten vooraleer ze ergens beginnen werken.
Het wordt heel hoog tijd dat men de firmawagens zwaarder belast en dat men een km heffing gaat invoeren, is alleen maar positief voor ons allemaal
En misschien wordt er dan weer meer aan carpoolen gedaan, want nu ziet men het nut er niet meer van in.
Vroeger stonden de carpool parkings hier bij ons in de buurt allemaal plenty vol, sinds iedereen zijn "eigen" bedrijfswagentje heeft blijven deze parkings voor meer dan de helft leeg staan.
Waarom zouden ze een wagen delen ...
grts
Sieg
Volgens de statistieken van de FOD mobiliteit uit het Mobiliteitsrapport Vlaanderen uit 2019, daalde het aantal uitgereikte rijbewijzen tussen 2010 en 2018 met 18%. Het cijfer zakt voornamelijk door de jongeren, bij 18 jarigen gaan de cijfers drastisch omlaag. In 2020 waren de examencentra gesloten maar de cijfers komen niet meer op hetzelfde niveau als voor corona.Het VIAS Instituut merkt ook op dat jongeren sowieso minder auto rijden. Het aantal afgelegde kilometers als bestuurder van een auto daalde van 55% in 2019 naar 45% in 2022.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Dat jongeren langer studeren en thuis blijven wonen is niet echt een trend van de laatste jaren, dat is al langer aan de gang. Het verklaart wel een deel maar niet alles waarom jongeren de auto minder genegen zijn. Dat "de meesten" hopen op een firmawagen kan misschien wel zijn, maar slechts een klein deel komt in aanmerking om een firmawagen te rijden.
Dat is gewoon een feit
Hier bij ons op het platteland beginnen jongeren inderdaad ook later aan hun rijbewijs door de reden die ik genoemd heb, niks meer of minder, men rekent dan wel op de ouders die voor chauffeur spelen.
Maar als ze het huis verlaten of zelfs al na hun studies gaan ze volop voor een rijbewijs.
Waarschijnlijk is dat in 't stad anders, want daar kan je eigenlijk weinig tot niks doen met een eigen wagen.
In ieder geval is het zo dat als er jongeren zijn die wel al een auto hebben (ja zo heb je er ook heel veel), dat daar geen enkele van een EV heeft
grts
SiegLast edited by Sieg; 11 juni 2024, 00:46.Voor meer foto's ; www.sieg.be
Comment
-
-
Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
In ieder geval is het zo dat als er jongeren zijn die wel al een auto hebben (ja zo heb je er ook heel veel), dat daar geen enkele van een EV heeft
grts
Sieg
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
Mooi buikgevoel maar daarom nog geen feit. Ga eens kijken in Knokke of Brasschaat (om er twee te noemen) bij de fils à papa
Comment
-
Oorspronkelijk geplaatst door perelaar Bekijk bericht
Allicht, "op de zaak". Ik blijf erbij, zo goed als geen enkele particulier in België koopt een EV.
Laatste kwartaal 2023 was dat net geen 5% volledig elektrisch. Ondertussen zal dat cijfer ook wel wat hoger liggen door de aankooppremie van de overheid.
Plugin hybride is 5%, hybride 13.6%
En -on topic- nog 6,8% moedige (of koppige?) Belgen kiezen voor een diesel. De BEV haalt de diesel bijna in.
Hombre
Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D
Comment
-
En -on topic- nog 6,8% moedige (of koppige?) Belgen kiezen voor een diesel. De BEV haalt de diesel bijna in.
Denk dat dan terug veel diesel als salariswagen op de baan komen.
Comment
Comment