Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
    Het verschil is dat U uw situatie veralgemeend naar iedereen die met een EV rijdt.
    Neen, dat doe ik net niet, vanaf het begin schrijf ik erbij dat ieders situatie anders is, maar toch is er steeds 1 persoon dat net zijn ideale situatie aankaart en veralgemeent om een andere situatie af te breken.
    Zoals reeds ettelijke keren aangehaald, dat wie geen last heeft van de nadelen zich dan ook gelukkig prijst.

    Verder weet ik uiteraard ook wat andere EV rijders ervaren welke ik persoonlijk ken en dat zijn er redelijk veel.
    Geen enkele dat geen commentaar geeft op de te beperkte autonomie, geen enkele dat tevreden is met het steeds moeten aankoppelen en de duurtijd van het laden of de beschikbaarheid van vrije laadpalen in de buurt.
    De meesten hebben nog een diesel of benzine in het gezin en gebruiken deze voor verre privé-ritten, doen wij trouwens ook.

    Lees ook eens de artikelen in de kranten, het komt zo goed als elke dag wel naar boven dat de meeste mensen een EV niet meer zouden overwegen en dat meerdere fabrikanten de productie verminderen of zelfs tijdelijk stopzetten.
    Is dat een veralgemening die ik maak?
    Neen dat is een algemeen gekend gegeven en oordeel van vele duizenden mensen, ook van reeds bezitters van een EV.
    Zelfs bij de garage raadt de verkoper actueel een EV nog niet aan indien men fiscaal niet onder druk gezet wordt.
    Ik kaart ook gevallen aan van mensen die geen eigen laadpaal hebben, die geen laadpaal in de buurt hebben, van mensen die professioneel veel de baan op moeten, van mensen die bijvoorbeeld in Wallonië of Gent wonen, niets van deze is mijn situatie.

    Waar Hombre en ik al HERHAALDELIJK aangegeven hebben enkel te spreken over onze eigen situatie trekt U de conclusie dat de uwe voor iedereen moet geleden enkel omdat U een appeltje te pellen heeft met uw werkgever zijn car-policy, en de fiscus nu en in de toekomst.
    Neen u moet het nu niet gaan omkeren, want het is net het tegengestelde.
    Vooral Hombre breekt elke minder positieve info over EV volledig af en gebruikt zijn persoonlijke situatie als ideaal voorbeeld voor iedereen.
    Car-policy of wat ook heeft daar helemaal niets mee te maken, de minpunten zijn voor elke EV hetzelfde, dat men de wagen nu privé of via de werkgever heeft.
    Trouwens heeft mijn werkgever hier actueel niets te maken want ik heb actueel nog een benzine als bedrijfswagen, gelukkig maar want geen mogelijkheid om thuis twee EV's te laden.
    Daarbij zou nog een tweede probleem opduiken, niet elke werkgever of leasing werkt met dezelfde laadpalen en uitgever van laadpassen, dat betekent eveneens verplicht een tweede laadpaal van een andere leverancier laten plaatsen mochten we beiden met een EV rijden.
    En neen, enkel een andere laadpas voor dezelfde laadpaal is alvast actueel geen mogelijkheid hoe dom dit ook is.

    Een EV, privé of via het werk, maakt geen verschil in gebruik:
    - kost een pak meer in aankoop.
    - heeft veel minder autonomie dan een diesel.
    - moet veel vaker aan de lader dan men zou tanken.
    - laden duurt veel langer dan tanken.
    - heeft een fors hoger verbruik tijdens de winter.
    - heeft een fors hoger verbruik op snelweg aan 120.
    - men moet meerdere laadpassen hebben om overal te kunnen laden.
    - kostprijs laden fors verschillend, tot soms meer dan het dubbel.
    - men moet langere routes altijd vooraf gaan plannen en aanpassen.

    Dat dit voor sommige gebruikers geen probleem is, omdat ze tijd genoeg hebben om daar allemaal rekening mee te houden, vooral korte ritten maken en voldoende laadpalen vinden in de omgeving waar zij wonen of komen, kan uiteraard best zijn en wees dan gelukkig dat alles voldoet naar je wens.

    Ondertussen de OLIFANT in de kamer negerend die ons dwingt de zaken aan te pakken.
    De olifant hier is Hombre, die wil maar niet aanvaarden dat zijn ideale situatie voor weinige EV-rijders van toepassing is.

    Subiet moeten we weg, een rit van ongeveer 300 kilometer, 150 op en 150 terug en we kunnen NIET met de EV gaan om 2 redenen.
    De autonomie van de EV laat dit niet toe en ter plaatse is er GEEN laadpaal, noch een trage, noch een snelle en in heel het boerengat staat ook nergens een openbare laadpaal, de kortst bijzijnde is een 20 tal kilometer verder en dus niet haalbaar.
    Op de weg tot ginder komen we 1 snellader tegen, op 10 kilometer van hier thuis, maar daar zijn we dus niets mee als we volgeladen zouden vertrekken en onderweg moeten laden.
    Maar voor de rest heeft een EV dus geen nadeel zeker?
    Dat onze EV net als vele andere minder autonomie heeft dan die van Hombre kan best zijn, maar het blijft een EV en typisch een nadeel aan EV want geen enkele benzine of diesel zou deze rit niet perfect kunnen afleggen.
    Canon EOS Digital
    BD0479BE

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht
      Uit het topic “wie zou nu nog een diesel kopen?” zijn er dus duidelijk twee kampen
      ontstaan die niets met de vraag te maken hebben……
      Het zoveelste draadje dat direct weer gekaapt is geworden door Hombre
      die steeds weer ZIJN EV als een hemels geschenk ziet.
      Uiteraard is dat zijn volste recht, moet zijn dat die mens daar in zijn situatie
      het meeste nut van inziet.
      Met wat ik overal hoor en lees hoe tevredener ik ben dat ik terug voor benzine gekozen heb,
      niet tegenstaande dat ik 11KW aan zonnepanelen liggen heb,
      drie garages en voorzien ben van een 22Kw aansluiting,
      maar dat doet hier niets terzake.
      Wat was de vraag van topic starter alweer?……
      Voor mijn part mag het draadje hier gesloten worden, ieder heeft zijn zegje
      kunnen doen en gelukkig met zijn/haar keuze denk ik LesC
      We zullen het er toch nooit eens over geraken, de tijd zal uiteindelijk
      uitwijzen wie de juiste keuze heeft gemaakt.
      Ga jij nu beslissen wanneer een topic moet worden afgesloten? Na zelf +60 reply's in deze topic gepost te hebben? Ah, die waren dat waarschijnlijk wél allemaal on topic.
      En ik zou dan een topic kapen door meestal te reageren op een post. En ja, dat zijn er 99 geweest in deze topic. En onze vriend Verseg heeft er 90 reply's in staan, maar dat is voor jouw geen probleem want toevallig in hetzelfde "kamp" zoals jij het schrijft.
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
        En onze vriend Verseg heeft er 90 reply's in staan, maar dat is voor jouw geen probleem want toevallig in hetzelfde "kamp" zoals jij het schrijft.
        En hoeveel keer heb jij gereageerd enkel om onze visie af te breken?
        Canon EOS Digital
        BD0479BE

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht

          De olifant hier is Hombre, die wil maar niet aanvaarden dat zijn ideale situatie voor weinige EV-rijders van toepassing is.

          Subiet moeten we weg, een rit van ongeveer 300 kilometer, 150 op en 150 terug en we kunnen NIET met de EV gaan om 2 redenen.
          De autonomie van de EV laat dit niet toe en ter plaatse is er GEEN laadpaal, noch een trage, noch een snelle en in heel het boerengat staat ook nergens een openbare laadpaal, de kortst bijzijnde is een 20 tal kilometer verder en dus niet haalbaar.
          Op de weg tot ginder komen we 1 snellader tegen, op 10 kilometer van hier thuis, maar daar zijn we dus niets mee als we volgeladen zouden vertrekken en onderweg moeten laden.
          Maar voor de rest heeft een EV dus geen nadeel zeker?
          Dat onze EV net als vele andere minder autonomie heeft dan die van Hombre kan best zijn, maar het blijft een EV en typisch een nadeel aan EV want geen enkele benzine of diesel zou deze rit niet perfect kunnen afleggen.
          Leuk als olifant bestempeld te worden, ik ben dan natuurlijk ook de kwelgeest die veel van Verseg & consoorten zijn anti-ev argumenten kan weerleggen. Nu heel concreet wil ik wel eens nagaan waar er precies de laadpalen staan (of niet staan) op de 150 km route die je moet rijden. Je mag de vertrek- en aankomstlocaties hier opgeven, of via PM. Maar ik denk dat je een essentieel detail vergeten bent; dat je wel onderweg kan laden maar niet met de kaart van de firma.

          Overigens, en dat is wél de olifant in de kamer waar iedereen met een grote boog omheen loopt, is de reden van het omschakelen van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden: het verminderen van de CO2 en verbranding van fossiele brandstoffen. De generaties die vandaag 40-75 jaar oud zijn, die zijn opgegroeid met diesel of benzine in de papfles en schoppen als junkies wild om zich heen als men spreekt van die brandstoffen uit te faseren. Terwijl men na 2035 nog steeds fossiel kan rijden. Oké, dat vergt enige aanpassing maar ik heb die er alvast voor over, en blijkbaar ook een groot deel van de jeugd van vandaag. Alleen "onze" generatie vinden alle argumenten goed om de evolutie tegen te houden.
          persoonlijk denk ik dat in de jaren '70 zo'n overgang probleemloos had kunnen verlopen, moesten de EV's toen beschikbaar zijn. Men had er de verschillende oliecrisissen achter de rug en nog enig respect voor wetenschappers en overheid. Vandaag worden veel mensen op het verkeerde been gezet door honderden artikels op het internet, met als enige doel clicks genereren.


          Last edited by Hombre; 20 mei 2024, 14:30. Reden: typo
          Hombre

          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

          Comment


          • Nog een reden om niet fossiel te rijden : veel te GEVAARLIJK bij het tanken…


            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Overigens, en dat is wél de olifant in de kamer waar iedereen met een grote boog omheen loopt, is de reden van het omschakelen van fossiele brandstoffen naar elektrisch rijden: het verminderen van de CO2 en verbranding van fossiele brandstoffen. De generaties die vandaag 40-75 jaar oud zijn, die zijn opgegroeid met diesel of benzine in de papfles en schoppen als junkies wild om zich heen als men spreekt van die brandstoffen uit te faseren. Terwijl men na 2035 nog steeds fossiel kan rijden. Oké, dat vergt enige aanpassing maar ik heb die er alvast voor over, en blijkbaar ook een groot deel van de jeugd van vandaag. Alleen "onze" generatie vinden alle argumenten goed om de evolutie tegen te houden.
              persoonlijk denk ik dat in de jaren '70 zo'n overgang probleemloos had kunnen verlopen, moesten de EV's toen beschikbaar zijn. Men had er de verschillende oliecrisissen achter de rug en nog enig respect voor wetenschappers en overheid. Vandaag worden veel mensen op het verkeerde been gezet door honderden artikels op het internet, met als enige doel clicks genereren.

              Als het je echt om het milieu om doen is dan had je eigenlijk gewoon geen wagen meer moeten aanschaffen
              Dus "een steek waarop" die al lang is afgezaagd

              Als men nu eens de reeds betere batterijen uitbrengt en volledig inzet op laadinfrastructuur en de mensen dan vrije keuze laten dan zullen er veel meer mensen overstappen op EV
              Je bent al in pensioen, dus ik verwacht dat je dan ook genoeg levenswijsheid hebt om te weten wanneer iets opgedrongen wordt dat mensen zich massaal beginnen verzetten.
              De verkoop van EV stagneert, de bedrijven zijn er massaal opgesprongen, logisch uiteraard want tot 200% af te schrijven, dus voor de bedrijven was dat een dubbele win-win situatie.
              Bij de gewone particulier is EV op het ogenblik een flop, enkelingen rijden uit eigen keuze rond met een EV en meestal zijn dat mensen met veel tijd en aanpassingsmogelijkheden.
              Dus wees tevreden dat jij je zo'n wagen kunt permitteren en dat hij aan je eisen kan voldoen.

              grts
              Sieg

              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                Nog een reden om niet fossiel te rijden : veel te GEVAARLIJK bij het tanken…


                https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05...oe-dramatisch/
                Oorspronkelijk ging dit topic over diesel auto's, de kans dat je dieselbrandstof in brand krijgt met een vonkje is wel héél klein.

                Bovendien zijn er volgens mij nog niet veel tankstations in brand gevlogen door een gsm te gebruiken, of door in de auto te stappen tijdens het tanken.
                Als dat zo zou zijn, dan zouden we er toch al meer over hebben gehoord.

                Vliegtuigen (toch al zeker de vliegtuigen met een benzinemotor) moeten wel eerst geaard worden voor er getankt mag worden, maar de statische lading van een vliegtuig kan waarschijnlijk een heel stuk hoger oplopen dan die van een auto.
                http://barthuysmans.smugmug.com/
                BD0338BE

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                  Als het je echt om het milieu om doen is dan had je eigenlijk gewoon geen wagen meer moeten aanschaffen
                  Dus "een steek waarop" die al lang is afgezaagd
                  Mijn persoonlijke keuze heeft hier zelfs geen bal mee te maken, het ging over de reden waarom zo goed als wereldwijd ingezet wordt op een energietransitie en dat is niet enkel op vlak van persoonlijk vervoer maar op alle vlakken van fabricage, verbruik en vooral verbranding van olieproducten.
                  Hombre

                  Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Silent M. Bekijk bericht
                    Nog een reden om niet fossiel te rijden : veel te GEVAARLIJK bij het tanken…


                    https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2024/05...oe-dramatisch/
                    Dit is dikke zever in pakskes, die pompen zijn geaard.
                    Bij het leger moest men een ijzeren stang tegen de full-track plaatsen omdat die moest bijgevuld worden met jerrycans, en inderdaad is er eentje ontploft, niet in onze kazerne maar elders en er waren doden.
                    Een full-track is zeker statisch geladen en nog geen klein beetje aangezien wij ook infrarood konden rijden.
                    Last edited by Red Falcon; 20 mei 2024, 16:50.


                    Sony A7II + Loxia f/2 50mm +Vario Tessar FE f/4 16-35mm + Tamron 70 - 300mm
                    Fujifilm X-T4 +| Samyang 12mm f/2 | Fujinon XF 27mm f/2.8 | Fujinon 35mm f/1.4 | Fujinon XF 16-55mm f/2.8 R LM WR | X-E2s.​

                    Comment


                    • Oorspronkelijk geplaatst door Red Falcon Bekijk bericht

                      Dit is dikke zever in pakskes, die pompen zijn geaard.
                      Rustig, rustig... natuurlijk zijn die pompen geaard maar dat maakt in dat geval ook niets uit: het is het elektrisch potentiaal verschil dit aardingscircuit en het voorwerp/persoon die ermee in aanraking komen en dat kan hoge spanningen opleveren, voldoende om brandstofdampen te doen ontbranden. Iemand die in de auto zit kan zodanig elektrisch opgeladen zijn dat de aanraking van het tankpistool een vonk kan geven. Je hoeft dat zelfs niet te voelen. Als je voor het tanken dat pistool vastneemt ben je geaard en zolang je dat pistool vasthoudt is er geen probleem.
                      Hombre

                      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                        Ga jij nu beslissen wanneer een topic moet worden afgesloten? Na zelf +60 reply's in deze topic gepost te hebben? Ah, die waren dat waarschijnlijk wél allemaal on topic.
                        En ik zou dan een topic kapen door meestal te reageren op een post. En ja, dat zijn er 99 geweest in deze topic. En onze vriend Verseg heeft er 90 reply's in staan, maar dat is voor jouw geen probleem want toevallig in hetzelfde "kamp" zoals jij het schrijft.
                        Zo simpel om je terug op je paard te krijgen, zou het kunnen dat je hier reageert
                        om je eigen frustraties ivm. je EV van je af te schrijven als therapie Hombre?


                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                          Zo simpel om je terug op je paard te krijgen, zou het kunnen dat je hier reageert
                          om je eigen frustraties ivm. je EV van je af te schrijven als therapie Hombre?


                          Zegt de man die eist dat de topic gesloten wordt.
                          Hombre

                          Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                            Zegt de man die eist dat de topic gesloten wordt.
                            Je kent dus het verschil niet tussen mogen en eisen Hombre…….

                            Last edited by Geerten; 20 mei 2024, 20:07.

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Je kent dus het verschil niet tussen mogen en eisen Hombre…….


                              Oorspronkelijk geplaatst door Geerten Bekijk bericht

                              Zo simpel om je terug op je paard te krijgen, zou het kunnen dat je hier reageert
                              om je eigen frustraties ivm. je EV van je af te schrijven als therapie Hombre?
                              Tja, als je Hombre al gaat verwarren met Verseg

                              Wat ben je weer lekker on topic bezig vent.
                              Hombre

                              Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                              Comment


                              • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

                                Rustig, rustig... natuurlijk zijn die pompen geaard maar dat maakt in dat geval ook niets uit: het is het elektrisch potentiaal verschil dit aardingscircuit en het voorwerp/persoon die ermee in aanraking komen en dat kan hoge spanningen opleveren, voldoende om brandstofdampen te doen ontbranden. Iemand die in de auto zit kan zodanig elektrisch opgeladen zijn dat de aanraking van het tankpistool een vonk kan geven. Je hoeft dat zelfs niet te voelen. Als je voor het tanken dat pistool vastneemt ben je geaard en zolang je dat pistool vasthoudt is er geen probleem.
                                “rustig, rustig….” inderdaad . De spanningen in dit topic leken mij inmiddels zodanig opgelopen dat ik die link enkel plaatste om die wat af te voeren, te “aarden” zo je wil…

                                Maar de op het einde om dit duidelijk te maken was blijkbaar enkelen alvast ontgaan.

                                Comment

                                Working...
                                X