Oorspronkelijk geplaatst door Silent M.
Bekijk bericht
Zoals reeds ettelijke keren aangehaald, dat wie geen last heeft van de nadelen zich dan ook gelukkig prijst.
Verder weet ik uiteraard ook wat andere EV rijders ervaren welke ik persoonlijk ken en dat zijn er redelijk veel.
Geen enkele dat geen commentaar geeft op de te beperkte autonomie, geen enkele dat tevreden is met het steeds moeten aankoppelen en de duurtijd van het laden of de beschikbaarheid van vrije laadpalen in de buurt.
De meesten hebben nog een diesel of benzine in het gezin en gebruiken deze voor verre privé-ritten, doen wij trouwens ook.
Lees ook eens de artikelen in de kranten, het komt zo goed als elke dag wel naar boven dat de meeste mensen een EV niet meer zouden overwegen en dat meerdere fabrikanten de productie verminderen of zelfs tijdelijk stopzetten.
Is dat een veralgemening die ik maak?
Neen dat is een algemeen gekend gegeven en oordeel van vele duizenden mensen, ook van reeds bezitters van een EV.
Zelfs bij de garage raadt de verkoper actueel een EV nog niet aan indien men fiscaal niet onder druk gezet wordt.
Ik kaart ook gevallen aan van mensen die geen eigen laadpaal hebben, die geen laadpaal in de buurt hebben, van mensen die professioneel veel de baan op moeten, van mensen die bijvoorbeeld in Wallonië of Gent wonen, niets van deze is mijn situatie.
Waar Hombre en ik al HERHAALDELIJK aangegeven hebben enkel te spreken over onze eigen situatie trekt U de conclusie dat de uwe voor iedereen moet geleden enkel omdat U een appeltje te pellen heeft met uw werkgever zijn car-policy, en de fiscus nu en in de toekomst.
Vooral Hombre breekt elke minder positieve info over EV volledig af en gebruikt zijn persoonlijke situatie als ideaal voorbeeld voor iedereen.
Car-policy of wat ook heeft daar helemaal niets mee te maken, de minpunten zijn voor elke EV hetzelfde, dat men de wagen nu privé of via de werkgever heeft.
Trouwens heeft mijn werkgever hier actueel niets te maken want ik heb actueel nog een benzine als bedrijfswagen, gelukkig maar want geen mogelijkheid om thuis twee EV's te laden.
Daarbij zou nog een tweede probleem opduiken, niet elke werkgever of leasing werkt met dezelfde laadpalen en uitgever van laadpassen, dat betekent eveneens verplicht een tweede laadpaal van een andere leverancier laten plaatsen mochten we beiden met een EV rijden.
En neen, enkel een andere laadpas voor dezelfde laadpaal is alvast actueel geen mogelijkheid hoe dom dit ook is.
Een EV, privé of via het werk, maakt geen verschil in gebruik:
- kost een pak meer in aankoop.
- heeft veel minder autonomie dan een diesel.
- moet veel vaker aan de lader dan men zou tanken.
- laden duurt veel langer dan tanken.
- heeft een fors hoger verbruik tijdens de winter.
- heeft een fors hoger verbruik op snelweg aan 120.
- men moet meerdere laadpassen hebben om overal te kunnen laden.
- kostprijs laden fors verschillend, tot soms meer dan het dubbel.
- men moet langere routes altijd vooraf gaan plannen en aanpassen.
Dat dit voor sommige gebruikers geen probleem is, omdat ze tijd genoeg hebben om daar allemaal rekening mee te houden, vooral korte ritten maken en voldoende laadpalen vinden in de omgeving waar zij wonen of komen, kan uiteraard best zijn en wees dan gelukkig dat alles voldoet naar je wens.
Ondertussen de OLIFANT in de kamer negerend die ons dwingt de zaken aan te pakken.
Subiet moeten we weg, een rit van ongeveer 300 kilometer, 150 op en 150 terug en we kunnen NIET met de EV gaan om 2 redenen.
De autonomie van de EV laat dit niet toe en ter plaatse is er GEEN laadpaal, noch een trage, noch een snelle en in heel het boerengat staat ook nergens een openbare laadpaal, de kortst bijzijnde is een 20 tal kilometer verder en dus niet haalbaar.
Op de weg tot ginder komen we 1 snellader tegen, op 10 kilometer van hier thuis, maar daar zijn we dus niets mee als we volgeladen zouden vertrekken en onderweg moeten laden.
Maar voor de rest heeft een EV dus geen nadeel zeker?
Dat onze EV net als vele andere minder autonomie heeft dan die van Hombre kan best zijn, maar het blijft een EV en typisch een nadeel aan EV want geen enkele benzine of diesel zou deze rit niet perfect kunnen afleggen.
Comment