Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Wie zou er nu nog een diesel kopen ?

Collapse
Deze discussie is gesloten.
X
X
 
  • Weergaveopties
  • Begin
Clear All
new posts

  • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

    Vroeger, reed ik tussen de 300 en 900 km per DAG.
    En nu nog hoeveel km per dag?
    Hombre

    Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

    Comment


    • Oorspronkelijk geplaatst door Spanik Bekijk bericht

      Wel, probleem is dat ze nu de keuze politiek wegnemen. Niet op enige wetenschappelijke basis geschoeid. Enkel en alleen het dogma "batterij elektrisch is de enige ware god".
      De aarde is plat en de maanlandingen waren nep. Met het hoofd in de grond is het wel zo rustig, niet?
      Hombre

      Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

      Comment


      • Al enkele dagen aan het wachten op een keer een positieve post van Verseg, ik kan me niet langer inhouden:

        Bijna alle grote autofabrikanten saboteren de transitie naar elektrisch rijden. Dat blijkt uit een studie van de denktank InfluenceMap. Slechts een handjevol bedrijven zijn goed bezig.


        Helaas betaalmuur maar erg interessant artikel:



        Hombre

        Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

        Comment


        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

          En nu nog hoeveel km per dag?
          Nu? Een heel pak minder. Sommige dagen komt er geen auto buiten.

          Mijn echtgenote en ik rijden met de gezinswagen 35,0 km/dag. (over 6 jaar, 8 maand en 23 dagen)

          Zelf heb ik een MX-5 die 21,6 km/dag rijdt. (over 2 jaar, 8 maand en 4 dagen ) Dat is relatief veel voor een "genietauto" omdat ik soms meerijdt met de Mazda MX-5 club, en daar zitten langere ritten bij.​

          Samen dus 56,6 km/dag. ( = 20659km / jaar )
          Last edited by Skitch; 19 mei 2024, 15:12.
          " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

          Comment


          • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht

            Nu? Een heel pak minder. Sommige dagen komt er geen auto buiten.

            Mijn echtgenote en ik rijden met de gezinswagen 35,0 km/dag. (over 6 jaar, 8 maand en 23 dagen)
            Dat is 1 snellaadbeurt om de 10 à 14 dagen, afhankelijk van omstandigheden en keuze van wagen. Dan ben je evenveel tijd kwijt als vroeger om te tanken of volgens het ABC principe tussendoor bijladen omdat het kan zonder tijdverlies, bij het shoppen bijvoorbeeld.

            Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
            Zelf heb ik een MX-5 die 21,6 km/dag rijdt. (over 2 jaar, 8 maand en 4 dagen ) Dat is relatief veel voor een "genietauto" omdat ik soms meerijdt met de Mazda MX-5 club, en daar zitten langere ritten bij.​

            Samen dus 56,6 km/dag. ( = 20659km / jaar )
            Ja, een pretauto zoals de MX-5, we hebben hier in het gezin verscheidene Mazda's gehad (626 Comprex, 6,3, 323,121...) maar geen MX5, wel eens testrit gedaan maar de auto paste me helaas niet. En nu loopt Mazda hopeloos achter in de race naar alternatieve (lees: elektrische) aandrijvingen. Ondertussen zijn ze ook geëvolueerd (nou ja...) van meest betrouwbare merk naar een merk met problemen. Jammer want ik heb altijd de innovatie en aparte kijk van Mazda kunnen waarderen.



            Hombre

            Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

            Comment


            • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht

              Dat is 1 snellaadbeurt om de 10 à 14 dagen, afhankelijk van omstandigheden en keuze van wagen. Dan ben je evenveel tijd kwijt als vroeger om te tanken of volgens het ABC principe tussendoor bijladen omdat het kan zonder tijdverlies, bij het shoppen bijvoorbeeld.



              Ja, een pretauto zoals de MX-5, we hebben hier in het gezin verscheidene Mazda's gehad (626 Comprex, 6,3, 323,121...) maar geen MX5, wel eens testrit gedaan maar de auto paste me helaas niet. En nu loopt Mazda hopeloos achter in de race naar alternatieve (lees: elektrische) aandrijvingen. Ondertussen zijn ze ook geëvolueerd (nou ja...) van meest betrouwbare merk naar een merk met problemen. Jammer want ik heb altijd de innovatie en aparte kijk van Mazda kunnen waarderen.


              Je vergeet uiteraard wederom het belangrijkste mee te tellen, de aankoopprijs van een nieuwe EV
              Zoals Skitch aangaf voor die paar km's per dag zou een EV voor hem ideaal zijn, maar reken voor hem dan ook nog eens de véél te dure aankoopprijs van een EV erbij

              En ja dan kun je schrijven dat hij voor de rest van zijn leven mss zal toekomen met die ene EV, maar ook daar zijn twijfels over
              Een EV is ook niet geschikt om stil te staan, en tevens gaat de batterij sowieso achteruit tegenover die verbrandingsmotor die wel blijft meegaan ook al staat deze héél lang stil.

              Niemand "breekt" hier een EV af, wel worden de nadelen tegenover brandstofwagens genoemd, maar uiteraard moet men wel begrijpend willen lezen en niet steeds enkel in verdediging gaan over iets waar jij persoonlijk wel tevreden over bent.
              Voor jou kan een bepaalde computer voldoende zijn die voor mij ver tekort schiet, om maar een voorbeeldje te geven

              grts
              Sieg
              Voor meer foto's ; www.sieg.be

              Comment


              • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht

                Je vergeet uiteraard wederom het belangrijkste mee te tellen, de aankoopprijs van een nieuwe EV
                Zoals Skitch aangaf voor die paar km's per dag zou een EV voor hem ideaal zijn, maar reken voor hem dan ook nog eens de véél te dure aankoopprijs van een EV erbij

                En ja dan kun je schrijven dat hij voor de rest van zijn leven mss zal toekomen met die ene EV, maar ook daar zijn twijfels over
                Een EV is ook niet geschikt om stil te staan, en tevens gaat de batterij sowieso achteruit tegenover die verbrandingsmotor die wel blijft meegaan ook al staat deze héél lang stil.

                Niemand "breekt" hier een EV af, wel worden de nadelen tegenover brandstofwagens genoemd, maar uiteraard moet men wel begrijpend willen lezen en niet steeds enkel in verdediging gaan over iets waar jij persoonlijk wel tevreden over bent.
                Voor jou kan een bepaalde computer voldoende zijn die voor mij ver tekort schiet, om maar een voorbeeldje te geven

                grts
                Sieg
                Natuurlijk zijn er nog andere elementen die een autokeuze bepalen. Onder andere de aankoopprijs. Maar dat zal Skitch zelf wel uitcijferen zeker? En hoelang de brave man nog zal rondlopen op deze wereld zal hij zelf ook niet weten (hoop ik). Dat een EV niet geschikt is om stil te staan is een nieuwe, nochtans is de tijd van NiCad batterijen (en hun nadelen) al een tijd gepasseerd.
                Ik heb ook geen problemen met het opsommen van de nadelen van een EV hoor, ik ken ze zelf ook wel. Alleen worden ze vaak overroepen, overdreven en gefantaseerd. Helaas vaak door mensen zonder enige ervaring in de kwestie.
                Hombre

                Infected in 1970 by Kodak Instamatic. Today: Canon 7D

                Comment


                • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                  .........
                  En hoelang de brave man nog zal rondlopen op deze wereld zal hij zelf ook niet weten (hoop ik).
                  Rondrijden hé!

                  " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                  Comment


                  • Oorspronkelijk geplaatst door Sieg Bekijk bericht
                    ................................
                    Zoals Skitch aangaf voor die paar km's per dag zou een EV voor hem ideaal zijn, maar reken voor hem dan ook nog eens de véél te dure aankoopprijs van een EV erbij
                    ..................
                    Om een voorbeeld te geven:
                    Mijn Mazda MX-5 heb ik destijds nieuw 26.990€ betaald. (2021)
                    De enige vergelijkbare auto in EV is de MG Cyberster en die komt in de UK met een vanaf prijs van 64,000€.
                    Het is wel een andere wagen maar kost toch meer dan het dubbele.
                    De huidige MX-5 (2024) kost nu 31.790€
                    Last edited by Skitch; 19 mei 2024, 20:20.
                    " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                    Comment


                    • Wat zijn er de voordelen van een EV :

                      Het zachte en ontspannende rijden
                      Ideaal voor korte afstanden
                      Emissie vrij
                      het laden ( waar mogelijk ) thuis, zo dat de batterij meestal vol is.

                      Nadeel :

                      voor mensen die grotere afstanden dagelijkst moeten rijden, de laadinfrastructuur
                      laadinfrastructuur in steden
                      de duurdere aankoopprijs
                      de waardeverlies bij verkoop ( leasing uitgesloten ), bij privé wordt zelden leasing gebruikt.
                      sneller per totaal bij een ongeluk - duurdere verzekering bij omnium
                      hoger risico bij verlies van auto tweedehands bij een ongeluk. Kan niet meer hersteld worden, sneller als bij een verbrandingsmotor.

                      de voetgangers en fietsers horen de EV niet zo goed, men moet dubbel opletten om geen ongelukken te hebben


                      alles heeft zijn voordelen en nadelen.

                      Comment


                      • Oorspronkelijk geplaatst door Grashalm Bekijk bericht
                        .......................................
                        de voetgangers en fietsers horen de EV niet zo goed, men moet dubbel opletten om geen ongelukken te hebben
                        ......................................
                        Daar zijn oplossingen voor :
                        https://www.youtube.com/watch?v=wHOspEM7kOM
                        " In het darwiniaanse perspectief is orde niet immanent aanwezig in de werkelijkheid, maar een zichzelf bevestigend aspect van de werkelijkheid, in zoverre dat het wordt ervaren door gesitueerde subjecten. " (Robert A. Maundy)

                        Comment


                        • Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Al enkele dagen aan het wachten op een keer een positieve post van Verseg, ik kan me niet langer inhouden:
                          Al maanden aan het wachten op eens een correcte reactie van u.
                          Zoals al 10 tallen keren gezegd, ik heb niets tegen EV maar ik ben het niet eens dat het actueel een volwaardige vervanger is voor een ander voertuig.
                          Ik kaart vooral aan dat er ook negatieve kanten zijn, meer dan positieve en veel vervelende zaken die actueel te wijten zijn aan de nog te lage autonomie en laat infrastructuur.
                          U geeft aan dat u steeds reageert om de negatieve punten die ik aankaart tegen te spreken, echter zijn dat gewoon realistische feiten die voor iedereen gewoon anders kunnen zijn zoals ook al 10 tallen keren gezegd en zeer afhankelijk zijn van het gebruik en type wagen.
                          Bij diesel is er geen enkele wagen dat ik ken dat minder dan bijvoorbeeld 600 km autonomie heeft, voor een EV moet al fors op zoek gaan om er eentje te vinden dat dit permanent kan doen zowel op snelweg aan 120 als in de winter of bij wat vlotter rijden.
                          Er is ook een groot verschil tussen tijd genoeg hebben en zich steeds te kunnen aanpassen aan de wagen en routes anders in te plannen om overal maar wat te kunnen laden wanneer het nodig is tegenover geen tijd genoeg hebben en het er ook allemaal moeten benemen en verplicht bepaalde wegen te moeten volgen.

                          Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                          Overigens was die EV toch voor 98% bedrijfswagens volgens jou, het zal die werknemers wordt wezen hoeveel het laden kost.
                          Typisch een reactie van iemand dat deze situatie niet kent en maar wat verzint.
                          De werkgevers betalen bij thuis laden de actuele marktprijs van elektriciteit, niet de meestal duurdere prijs van uw lopend contract.
                          Werkgevers betalen ook niet het capaciteitstarief en het verschil dat dit uitmaakt op al uw verbruik.
                          En ik kan al vermoeden dat je dan gaat zeggen dat wanneer ik gratis kan laden met de zonnepanelen dat ze dan ook terugbetalen, klopt maar ze betalen niet de investering van de zonnepanelen, niet de aanpassing van de teller of verzwaring van de installatie want die kost blijft nog steeds voor jezelf.
                          Verder betaalt men al meer dan voldoende belasting op die wagen, ook voor de kilometers dat je met elektriciteit van je eigen investering gereden hebt.
                          En ik kan maar hopen dat het niet snel komt dat ze in gedachten hebben om de terugbetalingen van elektriciteit ook nog eens te gaan belasten als een inkomen.
                          Canon EOS Digital
                          BD0479BE

                          Comment


                          • Oorspronkelijk geplaatst door Skitch Bekijk bericht
                            Mijn echtgenote en ik rijden met de gezinswagen 35,0 km/dag. (over 6 jaar, 8 maand en 23 dagen)
                            Oorspronkelijk geplaatst door Hombre Bekijk bericht
                            Dat is 1 snellaadbeurt om de 10 à 14 dagen, afhankelijk van omstandigheden en keuze van wagen. Dan ben je evenveel tijd kwijt als vroeger om te tanken of volgens het ABC principe tussendoor bijladen omdat het kan zonder tijdverlies, bij het shoppen bijvoorbeeld.
                            We blijven een verschil van redenen hebben. ;-)
                            Wel correct van u om te vermelden dat het afhankelijk is van welke wagen en omstandigheden.
                            Met 35 km per dag zou ik 1 keer per maand een paar minuten moeten tanken.
                            Met de actuele EV minstens eens per week een uur aan de snellader of 8 uur aan de AC lader.
                            Met minstens 4 weken per maand om eenvoudig te tellen, is het een paar minuten tanken tegenover vier uur aan een snellader of 32 uur aan een AC lader.
                            Persoonlijk vind ik dat niet echt net evenveel.
                            Bij tussendoor laden moet men toch ook steeds de laadkabel nemen, aansluiten, terug opbergen en dat neemt toch ook tijd in beslag?
                            Ja ik weet dat er wagens zijn met een grotere autonomie en dat het in de toekomst nog zal verbeteren. :-)
                            En ik breek uw visie volgens uw situatie daarmee niet af, het is gewoon een realistische weergave hoe het voor ons zou zijn.
                            Last edited by VerSeg; 20 mei 2024, 02:41.
                            Canon EOS Digital
                            BD0479BE

                            Comment


                            • Oorspronkelijk geplaatst door VerSeg Bekijk bericht
                              Al maanden aan het wachten op eens een correcte reactie van u.
                              Zoals al 10 tallen keren gezegd, ik heb niets tegen EV maar ik ben het niet eens dat het actueel een volwaardige vervanger is voor een ander voertuig.
                              Ik kaart vooral aan dat er ook negatieve kanten zijn, meer dan positieve en veel vervelende zaken die actueel te wijten zijn aan de nog te lage autonomie en laat infrastructuur.
                              U geeft aan dat u steeds reageert om de negatieve punten die ik aankaart tegen te spreken, echter zijn dat gewoon realistische feiten die voor iedereen gewoon anders kunnen zijn zoals ook al 10 tallen keren gezegd en zeer afhankelijk zijn van het gebruik en type wagen.
                              Bij diesel is er geen enkele wagen dat ik ken dat minder dan bijvoorbeeld 600 km autonomie heeft, voor een EV moet al fors op zoek gaan om er eentje te vinden dat dit permanent kan doen zowel op snelweg aan 120 als in de winter of bij wat vlotter rijden.
                              Er is ook een groot verschil tussen tijd genoeg hebben en zich steeds te kunnen aanpassen aan de wagen en routes anders in te plannen om overal maar wat te kunnen laden wanneer het nodig is tegenover geen tijd genoeg hebben en het er ook allemaal moeten benemen en verplicht bepaalde wegen te moeten volgen.

                              Typisch een reactie van iemand dat deze situatie niet kent en maar wat verzint.
                              De werkgevers betalen bij thuis laden de actuele marktprijs van elektriciteit, niet de meestal duurdere prijs van uw lopend contract.
                              Werkgevers betalen ook niet het capaciteitstarief en het verschil dat dit uitmaakt op al uw verbruik.
                              En ik kan al vermoeden dat je dan gaat zeggen dat wanneer ik gratis kan laden met de zonnepanelen dat ze dan ook terugbetalen, klopt maar ze betalen niet de investering van de zonnepanelen, niet de aanpassing van de teller of verzwaring van de installatie want die kost blijft nog steeds voor jezelf.
                              Verder betaalt men al meer dan voldoende belasting op die wagen, ook voor de kilometers dat je met elektriciteit van je eigen investering gereden hebt.
                              En ik kan maar hopen dat het niet snel komt dat ze in gedachten hebben om de terugbetalingen van elektriciteit ook nog eens te gaan belasten als een inkomen.
                              Het verschil is dat U uw situatie veralgemeend naar iedereen die met een EV rijdt.
                              Waar Hombre en ik al HERHAALDELIJK aangegeven hebben enkel te spreken over onze eigen situatie trekt U de conclusie dat de uwe voor iedereen moet geleden enkel omdat U een appeltje te pellen heeft met uw werkgever zijn car-policy, en de fiscus nu en in de toekomst…

                              Ondertussen de OLIFANT in de kamer negerend die ons dwingt de zaken aan te pakken.

                              Comment


                              • Uit het topic “wie zou nu nog een diesel kopen?” zijn er dus duidelijk twee kampen
                                ontstaan die niets met de vraag te maken hebben……
                                Het zoveelste draadje dat direct weer gekaapt is geworden door Hombre
                                die steeds weer ZIJN EV als een hemels geschenk ziet.
                                Uiteraard is dat zijn volste recht, moet zijn dat die mens daar in zijn situatie
                                het meeste nut van inziet.
                                Met wat ik overal hoor en lees hoe tevredener ik ben dat ik terug voor benzine gekozen heb,
                                niet tegenstaande dat ik 11KW aan zonnepanelen liggen heb,
                                drie garages en voorzien ben van een 22Kw aansluiting,
                                maar dat doet hier niets terzake.
                                Wat was de vraag van topic starter alweer?……
                                Voor mijn part mag het draadje hier gesloten worden, ieder heeft zijn zegje
                                kunnen doen en gelukkig met zijn/haar keuze denk ik LesC
                                We zullen het er toch nooit eens over geraken, de tijd zal uiteindelijk
                                uitwijzen wie de juiste keuze heeft gemaakt.

                                Comment

                                Working...
                                X